Botezul creștin este Taina care șterge păcatul strămoșesc și păcatele personale, și nu este doar un simbol; el lucrează mântuirea credinciosului încadrându-l în Biserică, așa cum cele trei mii de suflete au alcătuit nucleul primei comunități creștine. Botezul creștin este absolut necesar pentru mântuirea tuturor oamenilor, pentru că toți moștenesc păcatul strămoșesc, după cum ne învață Sfântul Apostol Pavel (Romani 5, 12), și pentru că numai Botezul cu apă și cu Duh Sfânt, ca naștere din nou, ne aduce intrarea în Împărăția lui Dumnezeu (Ioan 3, 3-7). El este, așadar, necesar atât celor vârstnici, cât și copiilor. De aceea, Biserica îl împărtășește sau îl administrează pruncilor de curând născuți, pentru a le asigura mântuirea sau intrarea în Împărăția lui Dumnezeu.
Dacă tăierea împrejur, ca o prefigurare a Botezului creștin și ca un semn al legământului cu Dumnezeu, se făcea pruncilor a opta zi după naștere, cu atât mai mult Taina Botezului, care înseamnă legătura directă cu Hristos și intrarea în Biserică, trebuie administrată copiilor. Dacă Noe și familia sa au scăpat de Potop, care închipuia Botezul creștin, cu ajutorul corăbiei, la fel scăpăm de potopul păcatului prin Botez și prin lucrarea darului Duhului Sfânt, care trebuie să aibă în vedere și pe prunci. Și, în sfârșit, așa cum tot poporul evreu a fost mântuit prin trecerea prin Marea Roșie, sub călăuzirea stâlpului de foc și a norului, ca simbol al Botezului, la fel creștinii sunt izbăviți de robia păcatului, prin apa Botezului și sub adumbrirea Duhului Sfânt, simbolizat de nor și stâlpul de foc. De la el nu pot fi opriți copiii sau pruncii.
La început, firește, erau botezați cei maturi, cărora li se propovăduia credința și li se cerea pocăința, dar se înțelege că alături de ei erau și copii, pentru care mărturiseau nașii. Când creștinismul a pătruns în tot Imperiul Roman și au fost botezați toți cei maturi, după încetarea perioadei catehumenatului (sec. V-VI), botezul adulților devine tot mai rar, generalizându-se ceea ce nimim pedobaptismul, adică Botezul copiilor. Dar, și la începutul vieții creștine, chiar Sfânta Scriptură vorbește de cazuri în care se botezau familii întregi și se înțelege că aici intrau și copiii. Biserica a rânduit instituția nășiei, prin care nașul face mărturisirea de credință pentru copil și se angajează, împreună cu părinții trupești și cu preotul, la o bună și creștinească creștere a celui de curând botezat.
Ideea falsă desprinsă din texte, că pruncii sau copiii nu au nevoie de Botez, este o aberație predicată de unele denominațiuni creștine. Mântuitorul a spus foarte clar în convorbirea cu Nicodim: „Dacă nu se va naște cineva din apă și din Duh, nu va putea să intre în Împărăția lui Dumnezeu. Ce este născut din trup, trup este, și ce este născut din Duh, duh este” (Ioan 3, 5-6). Înțelegem, dar, că e necesar botezul chiar copiilor creștinilor botezați deoarece fiecare ne naștem cu păcatul strămoșesc și fără botez rămânem în afară de Împărăția lui Dumnezeu.
Așadar, Botezul copiilor este practica adevărată și sănătoasă pe care Biserica o păstrează, asigurând mântuirea tuturor celor celor care au nevoie de „nașterea din apă și din Duh”.
(Pr. Nicolae Necula, Tradiție și înnoire în slujirea liturgică, Editura Episcopiei Dunării de jos, Galați, 2001, p. 215)
Categoria: Liturgica
Cautare:
Botezul copiilor – necesitate, istoric, Scriptura, practica
Vizualizari: 759
Id: 24776
Imagine:
Share:
Sfanta Mare Mucenita Varvara in iconografie
Sfantul Cuvios Ioan Damaschin in iconografie
Duhovnicul iubeste cu iubirea lui Hristos
La Taina Botezului, de ce preotul sufla peste prunc de trei ori in chipul crucii?
Icoana facatoare de minuni a Maicii Domnului „Odighitria” din Baytali
Rugaciune catre Sfanta Treime a Parintelui Sofronie de la Essex
Rugaciune pentru bolnavi, catre Sfantul Efrem cel Nou
Acatistul Sfantului Cuvios Simeon, izvoratorul de mir si al fiului sau, Sfantul Cuvios Sava
Condacul Sfantului Cuvios Vasile Marturisitorul, glasul al 2-lea. Podobie: Cele de sus cautand...
Suita liturgica „Doamne al puterilor...”
Rugaciunea „Cuvine-se cu adevarat”
Rugaciune catre Sfantul Modest grabnic ajutator pentru animalele bolnave din gospodarie
Rugaciune catre Cuviosul Moise Arapul pentru vindecarea de patima bauturii
Troparul Sfantului Ioan Rusul
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.