Printre Praznicele Împărăteşti cele mai vechi ale Bisericii noastre este şi Praznicul „Botezului” („Epifania”), numit şi „Praznicul Luminilor”. Nu ştim exact când a apărut această mare Sărbătoare, dar în tot cazul, după cea mai importantă sărbătoare a creştinismului, Paştele, şi se prăznuieşte de către toţi creştinii la 6 ianuarie.
Sfântul Ioan Gură de Aur scrie că Epifania s-a prăznuit din primele veacuri creştine. La început însă, în anumite centre creştine, alături de Botezul Domnului s-au adăugat şi alte praznice. Astfel, la Ierusalim, la sfârşitul sec. al III-lea d. Hr., în aceeaşi zi de 6 ianuarie se sărbătorea împreună cu Epifania şi Naşterea Domnului, şi Închinarea păstorilor şi a magilor. În Biserica veche a Egiptului se prăznuia odată cu Naşterea lui Hristos şi Botezul Lui, iar în Cipru, în afară de cele două Sărbători amintite se sărbătorea împreună şi minunea din Cana Galileii, când Iisus a prefăcut apa în vin. Din secolul al IV-lea după Hristos, Sărbătoarea Epifaniei s-a limitat doar la evenimentul Botezului lui Hristos, cu o singură excepţie, Biserica armeană, care continuă să prăznuiască până astăzi, împreună cu Naşterea şi Botezul Domnului la 6 ianuarie.
De ce Sărbătoarea aceasta se mai numeşte şi „Epifanie” sau „Teofanie”? Pentru că în timpul Botezului lui Hristos, aşa cum ne mărturisesc Evangheliştii, S-a arătat Sfânta Treime. Adică în momentul în care Hristos Se boteza în Râul Iordan de către Ioan Înaintemergătorul, s-a auzit Glasul Părintelui Ceresc, Care a zis: Acesta este Fiul Meu Cel iubit.
De asemenea, a apărut Duhul Sfânt sub chipul porumbelului, care este o pasăre lipsită de răutate, simbol al curăţiei. Astfel, Dumnezeirea în cele Trei Persoane: Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt, care S-a arătat la Râul Iordan, trimite la denumirea de la început a Sărbătorii de „Teofanie” sau „Epifanie”. Şi de aceea Sfântul Ioan Gură de Aur se întreabă şi explică în acelaşi timp despre această denumire, zicând: „Dar cărui fapt datorează această zi numele de Epifanie? Faptului că Domnul nu S-a făcut cunoscut tuturor când S-a născut, ci când S-a botezat”.
(Arhimandritul Timotei Kilifis, Hristos, Mântuitorul nostru, Editura Egumeniţa, 2007, pp. 171-173)
Categoria: Articole
Cautare:
Botezul Domnului sau Epifania
Vizualizari: 933
Id: 20110
Imagine:
Share:
„Vesnica pomenire!”
Ce înseamnă literele IC XC / NI KA ?
Reguli pentru crestinii care merg duminica la Biserica
Cum trebuie sa se incheie fiecare rugaciune crestina?
Pietism, zelotism, intelectualism, hipercriticism
Usa pocaintei
Ce urăm de zilele sfinților?
L-am rugat pe Dumnezeu
Semnificatia zilelor din Saptamana Mare - Pr Teofil Paraian
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.