Sinaxar 14 Noiembrie
Ăn aceastÄ lunÄ, ĂŽn ziua a paisprezecea, pomenirea Sfântului slÄvitului Ĺi ĂŽntru tot lÄudatului Apostol Filip, unul din ceata dintâi, a celor doisprezece.
Acest apostol era din Betsaida Galileii, ĂŽmpreunÄ-cetÄĹŁean cu Andrei Ĺi cu Petru apostolii, Ĺi multÄ ĂŽnĹŁelepciune avea acest dumnezeiesc apostol, ĂŽndeletnicindu-se cu cÄrĹŁile proorocilor Ĺi feciorelnic ĂŽn toatÄ viaĹŁa sa cunoscându-se; pe acesta aflându-l Domnul dupÄ botezul sÄu ĂŽn Galileea, l-a chemat ca sÄ-i urmeze Lui. Iar el, ĂŽntâlnind pe Natanael, i-a zis: "Am aflat pe Cel despre Care a scris Moise ĂŽn Lege Ĺi prooroci, pe Iisus, fiul lui Iosif cel din Nazaret". Ĺi alte ĂŽncÄ multe ziceri se afla ĂŽn sfânta Evanghelie arÄtÄtoare pentru acest apostol. Deci acesta, luând dupÄ sorĹŁi pÄmântul Asiei, avea pe Apostolul Vartolomeu urmÄtor lui Ĺi ajutÄtor la propovÄduirea Evangheliei. Mai avea ĂŽncÄ Ĺi pe sora sa cea dupÄ trup, Mariamni, care urma Ĺi le slujea lor. Deci trecând apostolii aceĹtia prin cetÄĹŁile Lidiei Ĺi Misiei Ĺi propovÄduind ĂŽn ele Evanghelia lui Hristos, multe ĂŽncercÄri Ĺi necazuri au suferit de la cei necredincioĹi, fiind bÄtuĹŁi, zdrobiĹŁi cu toiegele, prin ĂŽnchisori ĂŽnchiĹi Ĺi cu pietre ĂŽmproĹcaĹŁi.
DupÄ aceea a aflat pe iubitul ucenic Ĺi de Dumnezeu cuvântÄtorul Ioan, care propovÄduia pe Hristos ĂŽn Asia. Ăn aceeaĹi vreme Ĺi femeia lui Nicanor proconsulul a crezut ĂŽn Hristos. Deci mergând dumnezeiescul Filip la Ierapoli, acolo a fost târât pe pÄmânt de elini, prin mijlocul uliĹŁelor cetÄĹŁii; dupÄ aceasta sfredelindu-i-se gleznele picioarelor, a fost pironit pe nu lemn cu capul ĂŽn jos, Ĺi aĹa fÄcând rugÄciune, Ĺi-a dat sfântul sÄu suflet ĂŽn mâinile lui Dumnezeu.
ĂndatÄ ce Ĺi-a dat duhul sfântul apostol, pÄmântul s-a ĂŽnfricoĹat ca Ĺi când ar fi fost ĂŽnsufleĹŁit, Ĺi a scos ĂŽnfricoĹÄtor glas Ĺi geamÄt, Ĺi s-a despicat Ĺi a ĂŽnghiĹŁit pe mulĹŁi din cei necredincioĹi. Iar ceilalĹŁi temându-se au ĂŽngenunchiat la dumnezeiescul Vartolomeu Ĺi la Sfânta Mariamni, care erau spânzuraĹŁi. Ĺi dezlegându-i pe ei de pe lemn, au venit la adevÄrata credinĹŁÄ a lui Hristos; iar moaĹtele apostolului le-au ĂŽngropat. Sfântul Vartolomeu aĹezând pe Stahie episcop ĂŽn BizanĹŁ, a ieĹit Ĺi s-a dus ĂŽmpreunÄ cu Mariamni ĂŽn Licaonia.
Tot ĂŽn aceastÄ zi, pomenirea celui dintre sfinĹŁi PÄrintelui nostru Grigorie Palama, arhiepiscopul Tesalonicului, fÄcÄtorul de minuni, care a strÄlucit la anii 1340.
Sf. Grigore Palama, Arhiepiscopul Tesalonicului, s-a nÄscut ĂŽn anul 1296 ĂŽn Constantinopol. TatÄl Sfântului Grigore a devenit un important demnitar la curtea lui Andronicus al II-lea Paleologul (1282-1328), dar a murit la scurt timp, Andronicus devenind turorele copilului Grigore rÄmas orfan. Ănzestrat cu abilitÄĹŁi intelectuale Ĺi ambiĹŁie, Grigore a stÄpânit toate subiectele de studiu care fÄceau parte la vremea aceea din cursul complet de educaĹŁie superioarÄ medievalÄ. ĂmpÄratul spera ca tânÄrul sÄ se ĂŽndrepte spre munca ĂŽn cadrul guvernului, dar Grigore, abia ĂŽmplinind 20 de ani, s-a retras ĂŽn Muntele Athos ĂŽn anul 1316 (dupÄ unele surse 1318) devenind novice la MÄnÄstirea Vatoped, sub ĂŽndrumarea monahiceascÄ a PÄrintelui Nicodim de la Vatoped (prÄznuit ĂŽn 11 iulie). Acolo a fost tuns Ĺi a pornit pe calea sfinĹŁeniei. Un an mai târziu, Sfântul Evanghelist Ioan Teologul i-a apÄrut ĂŽn vis Ĺi i-a promis cÄ-l va proteja pe calea sa duhovniceascÄ. Mama Ĺi surorile lui Grigore au devenit Ĺi ele cÄlugÄriĹŁe.
DupÄ sÄvârĹirea PÄrintelui Nicodim, Sf. Grigore a stat opt ani sub ĂŽndrumarea duhovniceascÄ a PÄrintelui Nichifor iar dupÄ moartea PÄrintelui Nichifor, Grigore s-a tranferat la Lavra Sf. Atanasie Athanitul (prÄznuit ĂŽn 5 iulie). Aici a slujit la trapezÄ Ĺi apoi a devenit cântÄreĹŁ ĂŽn bisericÄ. DupÄ trei ani s-a mutat la schitul Glossia, nevoindu-se mai abitir pentru a atinge perfecĹŁiunea spiritualÄ. De la stareĹŁul mÄnÄstirii a ĂŽnvÄĹŁat meĹteĹugul rugÄciunii neĂŽncetate pe care o practicÄ monahii, ĂŽncepĂŽnd cu marii pustnici ai deĹertului din sec. al IV-lea, Evagrie Ponticul Ĺi Sf. Macarie al Egiptului (prÄznuit ĂŽn 19 ianuarie).
Mai târziu, ĂŽn sec. al XI-lea, Sf. Simeon Noul Teolog (prÄznuit ĂŽn 12 martie) a dat indicaĹŁii amÄnunĹŁite despre activitatea mentalÄ pentru cei care practicau rugÄciunea exterioarÄ, iar sfinĹŁii din Athos au pus-o ĂŽn aplicare. Practicarea rugÄciunii minĹŁii sau a inimii pentru care este nevoie de solitudine Ĺi liniĹte se numeĹte "isihasm" (de la grecescul "hesychia" care ĂŽnseamnÄ calm Ĺi liniĹte), iar practicanĹŁii se numesc isihaĹti.
Ăn timpul Ĺederii sale ĂŽn Glossia viitorul ierarh Gregore a fost complet absorbit de spiritul isihast acesta devenind noul sÄu mod de viaĹŁÄ. Ăn anul 1326, datoritÄ ameninĹŁÄrii invaziei turce, el ĂŽmpreunÄ cu ceilalĹŁi fraĹŁi ai schitului s-au retras ĂŽn Tesalonic, unde a fost hirotonit ca preot.
Sf. Grigore a combinat ĂŽndatoririle sale preoĹŁeĹti cu viaĹŁa de pustnic. Cinci zile pe sÄptÄmânÄ le petrecea ĂŽn liniĹte Ĺi rugÄciune iar sâmbÄta Ĺi duminica venea ĂŽn mijlocul oamenilor, slujind sfintele slujbe Ĺi predicĂŽnd, smulgĂŽnd oamenilor sentimente de iubire dar Ĺi multe lacrimi prin cuvintele sale. Uneori participa la ĂŽntrunirile duhovniceĹti ale tinerilor educaĹŁi conduse de viitorul patriarh Isidor. DupÄ reĂŽntoarcerea din Constantinopol, Sf. Grigore a gÄsit un loc potrivit ĂŽn care sÄ vieĹŁuiascÄ ĂŽn solitudine, lângÄ Tesalonic, la Bereia. Aici a adunat ĂŽn jurul lui ĂŽn timp scurt mai mulĹŁi cÄlugÄri, pe care i-a ĂŽndrumat timp de cinci ani.
Ăn anii 1330 au avut loc importante evenimente ĂŽn viaĹŁa Bisericii de RÄsÄrit, ĂŽn urma cÄrora Sf. Grigore a fost plasat printre cei mai importanĹŁi apologeĹŁi universali ai ortodoxiei, fiind foarte renumit ca profesor al isihasmului.
Prin 1330 ĂŽnvÄĹŁatul cÄlugÄr Varlaam sosea ĂŽn Constantinopol din Calabria, Italia. Acesta a fost autorul unor tratate de logicÄ Ĺi astronomie, fiind renumit pentru calitÄĹŁile sale oratorice ieĹite din comun. Varlaam a primit o catedrÄ la universitatea din capitalÄ Ĺi a ĂŽnceput sÄ adânceascÄ studiul scrierilor Sf. Dionisie Areopagitul (prÄznuit ĂŽn 3 octombrie), a cÄrui teologie "apofaticÄ" ("negativÄ", ĂŽn contrast cu "katafaticÄ" sau "pozitivÄ") era ĂŽn mod egal apreciatÄ atât ĂŽn Bisericile de RÄsÄrit cât Ĺi ĂŽn cele de Apus.
La scurt timp, Varlaam a cÄlÄtorit la Muntele Athos, unde s-a familiarizat cu viaĹŁa spiritualÄ a isihaĹtilor. SusĹŁinĂŽnd imposibilitatea cunoaĹterii esenĹŁei lui Dumnezeu, el a declarat cÄ rugÄciunea minĹŁii era o eroare ereticÄ. Ăn cÄlÄtoriile sale la Constantinopol Ĺi Tesalonic, cÄlugÄrul Varlaam a intrat ĂŽn dispute cu cÄlugÄrii, ĂŽncercĂŽnd sÄ demonstreze natura materialÄ creatÄ a luminii din timpul SchimbÄrii la faĹŁÄ a Mântuitorului de pe Muntele Tabor. Acesta ridiculiza ĂŽnvÄĹŁÄturile cÄlugÄrilor despre metodele rugÄciunii Ĺi despre lumina necreatÄ vÄzutÄ de isihaĹti.
Sf. Grigore, la rugÄmintea cÄlugÄrilor athoniĹŁi, a rÄspuns prin admonestÄri verbale la ĂŽnceput, dar vÄzĂŽnd cÄ nu au nici un rezultat, a ĂŽnceput sÄ aĹtearnÄ pe hârtie argumentele sale teologice. Astfel a apÄrut "Triade ĂŽn apÄrarea sfinĹŁilor isihaĹti" (1338). Prin 1340 sfinĹŁii din Muntele Athos au compilat, cu ajutorul sfântului, un rÄspuns general ĂŽmpotriva atacurilor lui Varlaam , grupat sub titlul "Tomul Aghiorit". La Sinodul din Constantinopol din 1341 ĹŁinut la Biserica Sf. Sofia, Sf. Grigore a polemizat cu Varlaam, axĂŽndu-se pe ideea naturii luminii de pe Muntele Taborului. Ăn 27 mai 1341 Sinodul a fost de acord cu punctul de vedere al Sf. Grigore, Ĺi anume cÄ, Dumnezeu, de neatins prin esenĹŁa Sa, ni se descoperÄ prin energiile Sale direcĹŁionate spre lume Ĺi percepute de noi, cum a fost lumina de pe Muntele Taborului, dar acestea nu sunt nici materiale Ĺi nici create. Ipotezele lui Varlaam au fost condamnate ca erezii, acesta fiind anatemizat Ĺi izgonit ĂŽn Calabria.
Dar disputele dintre PalamiĹŁi Ĺi VarlaamiĹŁi erau departe de a se fi ĂŽncheiat. Acestora din urmÄ li s-au alÄturat discipolul lui Varlaam, cÄlugÄrul bulgar Akyndinos, precum Ĺi Patriarhul Ioan XIV Kalekas (1341-1347); ĂŽmpÄratul Andronicus III Paleologul (1328-1341) ĂŽnclina Ĺi el spre punctul lor de vedere. Akyndinos, al cÄrui nume ĂŽnsemna "cel care nu face rÄu," de fapt a cauzat un mare rÄu prin ĂŽnvÄĹŁÄturile sale eretice. Akyndinos a scris o serie de mici tratate ĂŽn care ĂŽi denunĹŁa Sf. Grigore Ĺi pe cÄlugÄrii athoniĹŁi drept provocatori de tulburÄri ĂŽn cadrul Bisericii. La rândul sÄu, sfântul a scris un rÄspuns detaliat ĂŽn care demonta erorile lui Akyndinos. ĂnsÄ patriarhul ĂŽl susĹŁinea pe Akyndinos Ĺi l-a numit pe Sf. Grigore vinovat de toate tulburÄrile din cadrul Bisericii. Ăn 1344 l-a ĂŽnchis ĂŽn temniĹŁÄ timp de patru ani. Ăn 1347, când Ioan al XIV-lea a fost ĂŽnlocuit de Isidor (1347-1349), Sf. Grigore a fost eliberat Ĺi numit Arhiepiscop al Tesalonicului.
În 1351 Sinodul din Vlaherne a apÄrat cu solemnitate caracterul ortodox al ĂŽnvÄĹŁÄturilor sale, ĂŽnsÄ poporul nu l-a acceptat uĹor pe Sf. Grigore, astfel ĂŽncât el a trebuit sÄ se mute dintr-un loc ĂŽn altul. Ăntr-una din cÄlÄtoriile sale la Constantinopol pe un vapor bizantin, a cÄzut ĂŽn mâinile turcilor. Chiar ĂŽn captivitate, Sf. Grigore a predicat atât prizonierilor creĹtini cât Ĺi rÄpitorilor sÄi musulmani. Hagarenii au fost uimiĹŁi de ĂŽnĹŁelepciunea cuvântului sÄu, dar musulmanii nu au putut suporta acestea Ĺi l-au bÄtut, ba chiar l-ar fi omorât cu plÄcere dacÄ n-ar fi nÄdÄjduit ĂŽntr-o rÄscumpÄrare mare. La un an, Sf. Grigore a fost rÄscumpÄrat Ĺi s-a ĂŽntors la Tesalonic.
Sf. Grigore a fÄcut multe minuni ĂŽn cei trei ani dinaintea morĹŁii sale, vindecĂŽnd mulĹŁi bolnavi. Ăn ajunul morĹŁii sale, Sf. Ioan Hrisostom i-a apÄrut ĂŽntr-o viziune, adresĂŽndu-i cuvintele: "Spre ĂŽnÄlĹŁimi! Spre ĂŽnÄlĹŁimi!" Sf. Grigore Palama a adormit ĂŽntru Domnul ĂŽn 14 noiembrie 1359. Ăn 1368 a fost canonizat la Sinodul din Constantinopol sub Patriarhul Filotei (1354-1355, 1364-1376), care a scris viaĹŁa sfântului Ĺi slujbele adresate acestuia.
Tot ĂŽn aceastÄ zi, pomenirea binecredincioĹilor ĂŽmpÄraĹŁi Iustinian Ĺi Teodora.
Sfântul Ĺi drept-credinciosul ĂmpÄrat Iustinian I (11 mai, 483 â 14 noiembrie, 565) a condus Imperiul Roman de RÄsÄrit de la 1 august 527, pânÄ la moartea sa, ĂŽn noiembrie 565. SoĹŁia sa a fost ĂmpÄrÄteasa Teodora. Ăn afara faptului cÄ a fost unul din cei mai importanĹŁi conducÄtori ai antichitÄĹŁii târzii Ĺi o figurÄ majorÄ ĂŽn istoria imperiului bizantin, Iustinian a fost de asemenea Ĺi un apÄrÄtor al Ortodoxiei Ĺi un ctitor de biserici. Ăn timpul domniei sale BizanĹŁul a câĹtigat glorie prin victorii militare ĂŽn Persia, Africa Ĺi Italia, care au avut ca rezultat dezrÄdÄcinarea pÄgânismului printre germanii vandali Ĺi triburile vizigote. Iustinian este cunoscut Ĺi sub numele de "ultimul ĂŽmpÄrat roman", fiind ĂŽmpÄratul care a recucerit Roma din mâinile ostrogoĹŁilor. Biserica OrtodoxÄ ĂŽl prÄznuieĹte pe Iustinian pe data de 14 noiembrie (ĂŽn unele sinaxare, pe 15 noiembrie).
Tot ĂŽn aceastÄ zi, Sfântul noul Mucenic Constantin cel ce din Idra a odrÄslit, iar ĂŽn Rodos a mÄrturisit, la anii 1800 Ĺi care prin sugrumare s-a sÄvârĹit.
Cu ale lor sfinte rugÄciuni, Doamne, miluieĹte-ne Ĺi ne mântuieĹte pe noi. Amin.
Textul este preluat de pe site-ul Calendar Ortodox.