Fericirile rânduite de Biserică la slujba de înmormântare reprezintă Predica de pe munte a Mântuitorului, având și ele un scop didactic-teologic, fiind niște înalte stări duhovnicești la care trebuie să ajungă omul, pentru a putea păși în Împărăția lui Dumnezeu.
Astfel, prima fericire – „Fericiți cei săraci cu Duhul, că acelora este Împărăția Cerurilor” – impune o stare de smerenie, căci prin această fericire se exprimă faptul că un om chiar dacă este sau nu învățat, bogat sau sărac are în suflet un loc pe care nu-l poate umple nici avuția, nici mărirea, nici știința, ci numai Dumnezeu. Săraci cu duhul sunt acei care, oricât de mult bine ar fi făcut, în loc să se laude, se smeresc și recunosc că mai au încă de făcut mult bine și zic: „n-am făcut decât ceea ce eram datori să facem”.
În continuarea Fericirilor li se garantează acelora care îndeplinesc aceste condiții, expuse în prima jumătate din fiecare fericire, că în cer li se vor răsplăti faptele lor. Adică, cei care au plâns pentru păcatele lor vor fi mângâiați, cei care au fost blânzi cu semenii, „aceia vor moșteni pământul”, cei care au flămânzit și au însetat pentru dreptatea cea cerească și nu pentru cea pământească „se vor sătura”, cei care au avut o inimă curată și sinceră, nemincinoasă, „aceia vor vedea pe Dumnezeu”, aceia care în viața pământească au suportat prigoniri în numele dreptății, „a lor este Împărăția cerurilor”.
Mântuitorul își incheie Predica Sa de pe munte, spunând că vor fi fericiți toți aceia care vor suporta ocări și prigoniri, care apără și propovăduiesc credința în Domnul nostru Iisus Hristos. Într-un final, Fericirile ne încredințează de faptul că cei care îndeplinesc aceste condiții mântuitoare vor avea „multă plată în ceruri”.
Așadar, Biserica îi întărește prin Fericiri pe credincioșii participanți la slujba de înmormântare, sădindu-le în suflet nădejdea, în primul rând, că cel adormit nu merge în mormânt, ci în cer, însoțit de rugăciunile Bisericii, unde va fi răsplătit, iar cei prezenți învață să nu se întristeze „ca toți cei care nu au nădejde” în Dumnezeu, „pentru că de credem că Iisus a murit și a înviat, tot așa credem că Dumnezeu, pe cei adormiți întru Iisus, îi va aduce împreună cu El”, la venirea Domnului.
(Preot Mihail Adeodatus Ungureanu, Ritualul ortodox al înmormântării pe înțelesul tuturor, Editura Doxologia, Iași, 2011, pp. 70-72)
Categoria: Liturgica
Cautare:
Care este rolul Fericirilor in cadrul unei slujbe de inmormantare?
Vizualizari: 770
Id: 24915
Imagine:
Share:
Rugaciune catre Sfanta Treime a Parintelui Sofronie de la Essex
Rugaciune pentru bolnavi, catre Sfantul Efrem cel Nou
Acatistul Sfantului Cuvios Simeon, izvoratorul de mir si al fiului sau, Sfantul Cuvios Sava
Condacul Sfantului Cuvios Vasile Marturisitorul, glasul al 2-lea. Podobie: Cele de sus cautand...
Suita liturgica „Doamne al puterilor...”
Rugaciunea „Cuvine-se cu adevarat”
Rugaciune catre Sfantul Modest grabnic ajutator pentru animalele bolnave din gospodarie
Rugaciune catre Cuviosul Moise Arapul pentru vindecarea de patima bauturii
Troparul Sfantului Ioan Rusul
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.