Ajunşi în acest punct, nu este lipsit de importanţă să cercetăm cauzele care determină transformarea păcatelor în patimi. Desăvârşiţi în lupta lăuntrică cu acestea, Sfinţii Părinţi nu se mulţumesc doar a le enumera, ci stabilesc cauzele şi evoluţia acestora: „Patimile sunt stârnite de acestea trei: de amintire, de starea mustului din trup şi de simţire (percepţia simţuală)" (Sf. Talasie). Cel a cărui minte stăruie asupra lumii sensibile sau materiale se înstrăinează de dragostea duhovnicească şi de înfrânare, primeşte lucrarea diavolească în sine şi devine pricină de smintire pentru aproapele său: „Patimile sunt stârnite de simţire, atunci când nu e de faţă şi dragostea duhovnicească" (Sf. Talasie).
Când frâul simţurilor este slăbit, se aprind patimile - „amplificându-se energia celor mai josnice dintre ele". Dacă iraţionalitatea simţurilor nu este stăvilită, ea devine pricinuitoarea patimilor. Sfântul Maxim consideră că „mintea care zăboveşte în vreun lucru supus simţurilor e stăpânită cu siguranţă de vreo patimă faţă de el, ca de pildă de vreo poftă, de vreo întristare, de mânie, sau de amintirea vreunui rău". Aşadar, Sfinţii Părinţi ne îndeamnă să nu îngăduim ca mintea să ne fie cucerită de vreun lucru sau de vreun gând care ţine de imperiul simţurilor, deoarece o astfel de „îndulcire" va fi imediat urmată de împătimire şi distrugere. După aceea, împătimirea minţii va semăna seminţele tragediei în pământul sufletului nostru.
Pe de altă parte, propriile noastre dorinţe joacă un rol important în procesul de împătimire: „Ci fiecare este ispitit când este tras şi momit de însăşi fapta sa. Apoi pofta, zămislind, naşte păcat, iar păcatul, odată săvârşit, aduce moarte" (Iacov 1, 14-15). „Când un frate l-a întrebat pe avva Sisoe: «Ce voi face pentru patimi?» - bătrânul i-a răspuns: «Fiecare din noi se ispiteşte de pofta sa»".
Sfanţul Maxim Mărturisitorul explică: „Mai întâi amintirea aduce gândul simplu în minte, care zăbovind, se stârneşte patima. La rândul ei, nefiind scoasă afară, patima încovoaie mintea la învoire; întâmplându-se aceasta, se ajunge la păcatul cu fapta". În mod similar, Sfântul Isihie Sinaitul trasează calea de la gând la făptuire: „Întâi este momeala (atacul); al doilea, însoţirea sau amestecarea gândurilor noastre cu ale dracilor vicleni; al treilea, consimţirea (învoirea) minţii de a se afla între cele două feluri de gânduri ce se sfătuiesc în chip păcătos; al patrulea este fapta din afară, sau păcatul".
(Mitropolit Hierotheos Vlachos, Psihoterapia ortodoxă: știința sfinților părinți, traducere de Irina Luminița Niculescu, Editura Învierea, Arhiepiscopia Timișoarei, 1998, pp. 299-300)
Categoria: Articole
Cautare:
Cauzele care determina transformarea pacatelor in patimi
Vizualizari: 826
Id: 9112
Imagine:
Share:
Sa incepem a pazi poruncile cu mult curaj
Cunoasterea este ca o tesatura lucrata de catre virtuti pe fondul sufletului uman
Pe multi ii nemultumeste ideea Judecatii lui Dumnezeu
Mironositele si Apostolii inchipuie cele doua laturi ale vietii noastre
S-a dat putere fiecaruia sa nu se duca in iad
„Vesnica pomenire!”
Ce înseamnă literele IC XC / NI KA ?
Reguli pentru crestinii care merg duminica la Biserica
Cum trebuie sa se incheie fiecare rugaciune crestina?
Pietism, zelotism, intelectualism, hipercriticism
Usa pocaintei
Ce urăm de zilele sfinților?
L-am rugat pe Dumnezeu
Semnificatia zilelor din Saptamana Mare - Pr Teofil Paraian
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.