Provenind din limba greacă de la cuvântul ektenhs, care înseamnă „prelung”, „stãruitor”, termenul de ectenie desemnează, în limbajul liturgic românesc, o rugăciune prelungită sub formă de îndemnuri stăruitoare la rugăciune adresate de preot sau diacon credincioşilor la care aceştia răspund invocând mila lui Dumnezeu, îndemnuri încheiate cu slăvirea lui Dumnezeu de către preot în numele tuturor.
Prima ectenie a Sfintei Liturghii se numeşte „mare” comparativ cu ecteniile „mici” care reprezintă o prescurtare a ei. După rostirea binecuvântării, urmează ectenia mare, care începe cu cererea: “Cu pace Domnului să ne rugăm”. Sensul acestei cereri este pe de o parte învrednicirea noastră de pacea Împărăţiei lui Dumnezeu, iar pe de altă parte în dobândirea păcii noastre faţă de patimi “care sfâşie unitatea din noi şi dintre noi. Împărăţia lui Dumnezeu este pace şi unde nu este pace, nu e nici bucurie şi nici dreptate” (Pr. Dumitru Stăniloae, Spiritualitate şi comuniune în Liturghia ortodoxă, p. 163).
Cerem apoi de la Dumnezeu “pacea de sus şi mântuirea sufletelor noastre”, în sensul că “trebuie să ne sârguim a dobândi mai întâi pacea care stă în putinţa noastră şi după aceea cerem de la Dumnezeu pacea Lui” (Nicolae Cabasila, Tâlcuirea Dumnezeieştii Liturghii, p. 32). Este de fapt afirmată în această cerere a ecteniei relaţia teandrică om - Hristos.
Ectenia mare continuă apoi cu diferite cereri ce încearcă să cuprindă în ele toate trebuinţele omului şi toate momentele existenţei în care acesta se zbate. Iar aceasta se constituie într-o reală solidaritate interumană, căci “Bisericii îi este dată stăpânirea şi puterea de a înălţa această rugăciune universală, îi este dat să mijlocească înaintea lui Dumnezeu pentru întreaga lui creaţie” (Alexandre Schmemann, Euharistia. Taina Împărăției, p. 62).
Şirul cererilor din ectenia mare se încheie cu pomenirea Născătoarei de Dumnezeu. Amintirea Născătoarei de Dumnezeu e continuată de îndemnul de a ne dărui “pe noi înşine şi unii pe alţii și totă viața noastră lui Hristos Dumnezeu” care este o dăruire în deplină libertate pentru că „numai întrucât mă dăruiesc eu lui în deplină libertate, mi se dăruieşte şi El” spune părintele Stăniloae.
Categoria: Liturgica
Cautare:
Ce este „ectenia mare”?
Vizualizari: 1238
Id: 25858
Imagine:
Share:
Canon de rugaciune la Sarbatoarea Soborului Sfintilor 70 de Apostoli
Rugaciunea Preasfintitului Eremei (Schimnicul) catre Sfantul Mare Mucenic Pantelimon (vindecatorul de boli)
Ce este „Liturghia catehumenilor”? Cum incepe si se termina ea?
Canon de rugaciune catre Sfantul Mucenic Gordie
Canon de rugaciune catre Sfantul Prooroc Maleahi
Rugaciune catre Sfanta Treime a Parintelui Sofronie de la Essex
Rugaciune pentru bolnavi, catre Sfantul Efrem cel Nou
Acatistul Sfantului Cuvios Simeon, izvoratorul de mir si al fiului sau, Sfantul Cuvios Sava
Condacul Sfantului Cuvios Vasile Marturisitorul, glasul al 2-lea. Podobie: Cele de sus cautand...
Suita liturgica „Doamne al puterilor...”
Rugaciunea „Cuvine-se cu adevarat”
Rugaciune catre Sfantul Modest grabnic ajutator pentru animalele bolnave din gospodarie
Rugaciune catre Cuviosul Moise Arapul pentru vindecarea de patima bauturii
Troparul Sfantului Ioan Rusul
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.