Cana se tâlcuieşte creaţie, iar Galileea, descoperire. Căci orice minte care are năzuinţa spre descoperirea celor dumnezeieşti, prin faptul că este unită cu virtutea, dar şi cu simţirea, are nevoie de mijlocirea Raţiunii/Cuvântului, pentru ca virtutea unită cu mintea, prin cunoaştere, să fie în armonie cu ea, iar simţirea, supunându-se, să fie sub puterea Minţii care în chip natural o ocârmuieşte. Dar, fiindcă năzuinţa spre cunoştinţă, prin împrăştierea provenită din plăcere, care este din neascultare, s-a subţiat ca apa, a venit Cuvântul, aducând pe pământ tăria de la început. Iar Mama care îl roagă este credinţa sau smerenia sau, încă, înţelepciunea cunoscătoare: căci fiecare dintre acestea trei poate să nască cea mai înaltă dumnezeiască năzuinţă în oameni. Iar spusa că ceasul meu n-a sosit încă arată că învăţătura precede minunile - fiindcă doar pentru cei necredincioşi dovada minunilor era pentru [adeverirea] învăţăturii, dar pentru că încă nu propovăduise nimic acolo şi pentru că a primit dovada necredinţei lor, de aceea a spus: Nu a sosit încă ceasul meu. Slujitorii îi arată pe profeţi, care au umplut cu învăţătura lor firea cea deşertată prin călcarea poruncii [...], dar când a venit Domnul, a preschimbat învăţătura lor în cunoaştere duhovnicească şi, prin credinţă, a preaînălţat firea la [starea] mai presus de fire. Şi aceasta reprezintă persoana Născătoarei de Dumnezeu. Aşa cum Născătoarea de Dumnezeu, potrivit creaţiei, fiind de la Domnul şi Fiul ei, L-a născut pe El după trup, la fel şi credinţa, fiind de la Cuvânt, prin lucrarea faptelor, ea aduce Cuvântul în lucrare. Iar urcioarele cu apă, fiindcă sunt şase, simbolizează deprinderea năzuinţa creatoare a tuturor celor bune, fiindcă şi Dumnezeu în şase zile a zidit lumea văzută. Stăpânul mesei este Legea care discerne, fiindcă spune: „Orice om mai întâi pune înainte vinul cel bun, şi apoi pe cel mai slab". Căci legea simplă care discerne deosebind zice: „Trebuia ca mintea să urce mai întâi prin cunoştinţă la cauză şi astfel, după aceea, la cele de după ea, ceea ce Adam nu a făcut", sau şi că: „Trebuia să tânjească după învăţătura Domnului mai înainte de Lege şi de prooroci".
(Sfântul Maxim Mărturisitorul, Întrebări și nedumeriri, Editura Doxologia, Iași, 2012, pp. 102-103)
Articolul apare online prin efortul editorilor site-ului doxologia.ro.
Categoria: Articole
Cautare:
Ce semnifica nunta din Cana si ce arata tainele savarsite cu prilejul acesteia?
Vizualizari: 710
Id: 14854
Imagine:
Share:
Imparatia Cerurilor este a acelora care se nevoiesc
Suferinta e vesnic noua, proteica la infinit, orisicand „proaspata”
Atunci cand mintea, care este ochiul sufletului, este deformata, se deformeaza si sufletul
Esenta rugaciunii este sa te simti la picioarele Domnului agatat de poala Lui
Diavolul dispune de multe posibilitati de inselare, dupa slabiciunea si inclinatiile fiecaruia
„Vesnica pomenire!”
Ce înseamnă literele IC XC / NI KA ?
Reguli pentru crestinii care merg duminica la Biserica
Cum trebuie sa se incheie fiecare rugaciune crestina?
Pietism, zelotism, intelectualism, hipercriticism
Usa pocaintei
Ce urăm de zilele sfinților?
L-am rugat pe Dumnezeu
Semnificatia zilelor din Saptamana Mare - Pr Teofil Paraian
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.