Prima înviere se săvârșește prin mijlocirea a două taine: botezul și pocăința. Prin sfântul botez sufletul învie din mormântul necredinței și al păgânătății, altfel spus din păcatul strămoșesc și din propriile păcate făcute întru păgânătate; iar prin pocăința sufletului deja credincios învie din moartea adusă lui de păcatele de moarte, altfel spus prin viața nepăsătoare, iubitoare de plăceri, de după botez. Săvârșitorul învierii e Duhul Sfânt.
Sfântul Ioan Cuvântătorul i-a văzut pe cei înviați din moartea sufletească, și a zis despre ei: „am văzut scaune, și au șezut pre ele, și judecată li s-a dat lor; și pre sufletele celor junghiați pentru mărturia lui Iisus și pentru cuvântul lui Dumnezeu, și care nu s-au închinat fiarei, nici chipului ei, și nu au primit semnul pre fruntea lor și pre mâna lor; și au înviat, și au împărățit cu Hristos o mie de ani... „Aceasta este învierea cea dintâi (Apoc. 20, 4-5) ce stă în învierea sufletului din moartea sa prin credința în Domnul Iisus Hristos întru spălarea păcatelor prin sfântul botez, întru viața după poruncile lui Hristos și întru curățirea prin pocăință de păcatele făcute după botez. Tronurile sfinților sunt domnia lor asupra patimilor, asupra dracilor înșiși, asupra neputințelor omenești, asupra stihiilor, asupra fiarelor, îmbelșugarea darurilor duhovnicești dintr-înșii. Lor le-a fost dată judecata, adică dreapta socotință duhovnicească, prin care ei dau în vileag și leapădă păcatul oricât de arătos ar fi obrăzarul lui; lor le-a fost dată judecata cu care îi judecă pe îngerii întunericului, care iau chip de îngeri, și nu le îngăduie să-i amăgească. Ei nu s-au închinat nici fiarei, nici chipului acesteia: nici lui Antihrist, nici preînchipuitorilor lui, prigonitorilor creștinătății, care cereau de la creștini să se lepede de Hristos și de sfintele Lui porunci. Ei n-au primit nici pe frunți, nici pe drepte semnele vrăjmașului lui Dumnezeu, ci și-au însușit mintea lui Hristos, și ca atare împreună cu Hristos s-au împărățit. Pentru ei nu mai este moarte! Pentru ei, despărțirea sufletului de trup nu este moarte, ci trecere de la necăjita viață pământească de pribegie la bucuria și la odihna veșnică.
(Sfântul Ignatie Briancianinov, Cuvânt despre moarte, Editura Sofia, p. 77-79)
Articolul apare online prin efortul editorilor site-ului doxologia.ro.
Categoria: Articole
Cautare:
Cei inviati din moartea sufleteasca
Vizualizari: 752
Id: 15340
Imagine:
Share:
Pe toti oamenii intocmai sa-i iubesti
Pazirea limbii arata pe omul cu luare-aminte
Daca ai vazut pe fratele tau, ai vazut pe Domnul Dumnezeul tau
Nu privi lucrurile ca si cum ar fi „nesfarsite si triste”!
Rugaciunea incepe in momentul in care nu ne gandim la Dumnezeu ca la un El departat
„Vesnica pomenire!”
Ce înseamnă literele IC XC / NI KA ?
Reguli pentru crestinii care merg duminica la Biserica
Cum trebuie sa se incheie fiecare rugaciune crestina?
Pietism, zelotism, intelectualism, hipercriticism
Usa pocaintei
Ce urăm de zilele sfinților?
L-am rugat pe Dumnezeu
Semnificatia zilelor din Saptamana Mare - Pr Teofil Paraian
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.