În Bizanţ, un împărat anume avea un dregător pe care îl favoriza. Îl iubea mult, îi dăruise foarte multe bunuri, vrednicii, slavă ş.a.m.d. În pofida acestora, omul cu pricina ajunsese trist după o vreme. Împăratul a văzut că-i mâhnit, şi l-a întrebat:
– Ce se întâmplă cu tine? Ai toate bunurile, nu-ţi lipseşte nimic! Ar trebui să fi bucuros şi fericit.
– Ceva îmi lipseşte, împărate.
– Există ceva care să-ţi lipsească? O să-ţi dau de îndată.
– Ce îmi lipseşte mie, nu poţi tu să-mi dăruieşti, nici nimeni altul.
– Există pentru mine, care stăpânesc lumea, ceva ce nu-ţi pot dărui?
– Da, există ceva ce nici măcar tu nu-mi poţi da.
– Spune-mi, ce poate să-ţi lipsească şi să te mâhnească într-atât?
– Îmi lipseşte un cui.
– Un cui?!
Şi nu pot să-ţi dau eu un cui? Dacă vrei, va fi cu totul de aur.
– Cel pe care îl doresc nu este unul din cuiele obişnuite; este un cui deosebit.
– Despre ce cui poate fi vorba?
– Vreau să-mi dai un cui cu care să prind toate cele pe care mi le-ai dat până acum, să le întăresc, pentru a nu rămâne niciodată fără ele. Poţi să-mi dai aşa ceva?
Atunci împăratul a înţeles ce cerea omul acela.
- De ce să mă bucur de aceste bunuri, când ştiu că, în orice clipă, fie ele se pot pierde într-un fel sau altul, fie eu pot fi luat din viaţa aceasta, părăsindu-le pe toate? Nu există nimic pe acest pământ care să fie nestricăcios, nici un bun. Deşertăciuni sunt toate cele omeneşti, câte nu rămân dupre moarte (Idiomelă la înmormântare). Şi spune imnograful mai departe: Nu rămâne bogăţia, nu ne însoţeşte slava. Că, venind moartea, toate acestea pier.
Cândva, un teolog „modern” mi-a spus: Nu pot înţelege diferenţa dintre «deşertăciuni sunt toate cele omeneşti» şi ceea ce spune cântecul popular, fredonat prin cârciumi: «Toate sunt o minciună, o răsuflare, o adiere». Există o mare diferenţă; o prăpastie imensă. Dacă, desigur, ne oprim doar la «deşertăciuni sunt toate cele omeneşti», nu este nici o deosebire între tropar şi cântec. Deosebirea apare o dată cu urmarea: câte nu rămân dupre moarte.
Deşarte şi stricăcioase sunt slava lumească, vredniciile, bogăţiile. Lipsite de zădărnicie sunt doar faptele bune. Tot ce facem bun pe acest pământ ne însoţeşte după moarte. Virtuţile ne însoţesc în cealaltă viaţă şi, de aceea, trebuie să le cultivăm mai ales pe ele.
(Arhimandrit Epifanie Theodoropulos, Toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm, Editura Predania, București, 2010, pp. 40-41)
Categoria: Articole
Cautare:
Cuiul
Vizualizari: 810
Id: 11972
Imagine:
Share:
„Vesnica pomenire!”
Ce înseamnă literele IC XC / NI KA ?
Reguli pentru crestinii care merg duminica la Biserica
Cum trebuie sa se incheie fiecare rugaciune crestina?
Pietism, zelotism, intelectualism, hipercriticism
Usa pocaintei
Ce urăm de zilele sfinților?
L-am rugat pe Dumnezeu
Semnificatia zilelor din Saptamana Mare - Pr Teofil Paraian
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.