Domnul, Cel ce locuieşte în cer, vrînd să Se arate pe pămînt
şi să vieţuiască cu oamenii, mai întîi a pregătit loc de sălăşluirea slavei
Sale, pe Preacurata Maica Sa. Pentru că este obicei la împăraţi ca mai înainte
să-şi pregătească, în cetatea în care vor să meargă, palatul de petrecere. Şi,
precum palatele împăraţilor pămînteşti se zidesc de prea înţelepţii lucrători
din materiale mai scumpe, la loc mai înalt, mai frumoase şi mai desfătate decît
alte locuinţe omeneşti, a trebuit a se zidi aşa şi palatul cerescului împărat
al slavei. În Legea veche, cînd a vrut Dumnezeu să petreacă în Ierusa-lim,
Solomon I-a zidit Lui casă, cu prea înţeleptul lucrător Hiraam, care era meşter
renumit şi plin de înţelepciune şi de ştiinţă, ca să săvîrşească tot lucrul.
Deci, a zidit-o din materii prime prea scumpe, din pietre alese, din lemne binemirositoare
de cedru şi chiparos, care se aduceau din Liban, şi din aur curat, la un loc
prea înalt, pe muntele Morea. Era prea frumoasă, căci a săpat heruvimi pe pereţi,
şi nenumărate feluri de pomi şi de flori. Deci, avea şi lărgime casa aceea,
ca să nu încapă cu înghesuială în ea mulţimea poporului lui Israel. Şi a venit
întru ea slava Domnului în foc şi în nor. Dar nu era de ajuns casa aceea spre
a cuprinde întru sine pe Dumnezeul cel neîncăput. Solomon i-a zidit Lui altă
casă, dar Cel Prea Înalt nu locuieşte în biserici făcute de mîini omeneşti.
"Ce casă îmi veţi zidi mie, zice Domnul, sau care este locul odihnei mele?"
Deci, a binevoit, la începutul darului celui nou, a I se zidi casă, nefăcută
de mînă, pe Preacurata, Prea Binecuvîntata Fecioara Maria. Şi de care lucrători
s-a zidit casa aceea? Cu adevărat de cei prea înţelepţi, adică de însăşi înţelepciunea
lui Dumnezeu, după cum zice Scriptura: "Înţelepciunea şi-a zidit ei însăşi casă".
Pentru aceasta toate cele ce se fac cu înţelepciunea lui Dumnezeu sînt fă-cute
bune şi desăvîrşite. Iar de vreme ce palatul cel însufleţit l-a zidit înţelepciunea
lui Dumnezeu Cuvîntul, spunem deci că I s-a zidit lui Dumnezeu desăvîrşită casă;
Prea Luminatului Împărat I s-a zidit prea luminat palat; Prea Curatului Mire
I s-a pregătit cea prea curată şi neîntinată cămară; neprihănitului Mieluşel
I s-a zidit cea fără de prihană sălăşluire, la care lucru Însuşi este martor
credincios în cer, zicînd către dînsa: "Toată eşti bună, cea de aproape a Mea,
şi prihană nu este în tine". Iar Sfîntul Damaschin zice: "Toată eşti cămara
Duhului, toată cetatea lui Dumnezeu şi noian de daruri, toată frumoasă, toată
aproape de Dumnezeu". Dar din ce fel de material s-a zidit palatul acesta? Din cele
cu adevărat prea scumpe; căci ca dintr-o piatră scumpă s-a născut din neamul
cel împărătesc, din David, care a biruit pe Goliat prin piatra aceea ce mai
înainte închipuia pe Hristos, piatra cea nepusă în praştie. Şi ca din nişte
lemne binemirositoare de cedru şi de chiparos, s-a născut Fecioara Născătoare
de Dumnezeu din neamul arhieresc, cel ce aducea lui Dumnezeu jertfe binemirositoare.
Tatăl ei, sfîntul şi dreptul Ioachim, era fiul lui Varpafir cel ce-şi trăgea
obîrşia sa din Natan, fiul lui David, iar mama ei, sfînta şi dreapta Ana, era
fiica lui Natan preotul din neamul lui Aaron. Şi era Preacurata Fecioara după
tată din neam împărătesc, iar după mamă din neam arhieresc. O, Doamne, din cîte prea scumpe materii şi din ce prea cinstite
neamuri s-a pregătit palatul cel însufleţit al Împăratului slavei! Şi precum
în casa lui Solomon zidurile cele de piatră şi de lemn aveau mai multă cinste
decît aurul cel curat cu care erau aurite; tot aşa în naşterea Preasfintei Născătoare
de Dumnezeu neamurile bune, cel împărătesc şi arhieresc, s-au cinstit mai mult
cu curăţia deplină a sfinţilor ei părinţi, care este mai scumpă decît tot aurul
şi argintul şi mai cinstită decît pietrele cele de mult preţ. Tot lucrul pămîntesc
nu este vrednic de cinstea ei, pentru că Preasfînta Fecioară s-a născut din
curăţia părinţilor, care este mai presus decît tot neamul bun. Acest lucru îl
mărturiseşte Sfîntul Ioan Damaschin, vorbind aşa către sfinţii şi drepţii dumnezeieşti
părinţi: "O, fericită însoţire, Ioachime şi Ano! din rodul pîntecelui vostru
cu adevărat fără de prihană v-aţi cunoscut!" După cuvîntul Domnului: (r)Din
rodurile lor îi veţi cunoaşte pe dînşiiŻ. Aţi rînduit viaţa voastră precum a
fost plăcut lui Dumnezeu. Pentru că vieţuind în curăţie şi cuvioşie aţi răsărit
vistieria fecioriei, pe Fecioara aceea ce a fost mai înainte de naştere fecioară,
cu mintea, cu sufletul şi după naştere fecioară şi totdeauna fecioară, cu mintea,
cu sufletul şi trupul de-a pururea feciorind. Deci, se cădea ca fecioria cea născută pe sine din curăţie
să se aducă trupeşte pe sine însăşi luminii celei uneia născute. O, doime a
cinstitelor turturele cuvîntătoare, Ioachime şi Ano! Voi, păzind fireasca lege
cu curăţie, v-aţi învrednicit celor mai presus de fire daruri dumnezeieşti,
pentru că pe Fecioara, dumnezeiasca Maică, voi vieţuind cu dreaptă credinţă
şi cu cuvioşie, în omenească fire aţi născut, aţi odrăslit pe cea mai înaltă
decît îngerii, pe fiica aceea ce şi pe îngeri acum stăpîneşte. O, prea frumoasă
şi prea dulce fiică! O, crinule, cel ce ai crescut în mijlocul spinilor, fiind
din rădăcină împărătească cea de bun neam! Prin tine împărăţia cu preoţia s-au
îmbogăţit!" Cu aceste cuvinte, Sfîntul Ioan Damaschin arată din ce fel
de părinţi s-a născut dumnezeiasca Maică, din cît de scumpe materii s-a pregătit
palatul Împăratului ceresc. În ce fel de loc s-a dospit acest aluat însufleţit?
Cu adevărat în cel preaînalt, pentru că Biserica dă o mărturie ca aceasta despre
dînsa: "Cu adevărat eşti Fecioară curată mai presus decît toate". Însă nu cu
înălţimea locu-lui, ci cu a bunătăţilor şi cu a darurilor dumnezeieşti, pentru
că lo-cul unde s-a născut prea Binecuvîntata Fecioară era o cetate mică în pămîntul
Galileei, care se numeşte Nazaret (Despre casa lui Ioachim şi Anei, după multă
cercetare, n-am putut să aflăm, lămurit, unde a fost. Am găsit scris în unele
locuri că a fost în Ierusalim, iar în aceste cărţi scrie că în Nazaret, şi nedumerirea
a rămas tot nedumerire), sub Capernaum, cetatea cea mare, aflîndu-se neslăvită
şi necinstită şi locuitorii ei defăimaţi. Mai apoi şi pentru Hristos s-a zis:
"Din Nazaret oare poate să iasă ceva bun?" Iar Domnul, "Cel ce petrece întru
cele înalte şi spre cei smeriţi priveşte", a binevoit să se nască Preacurata
Maica Sa, nu în Capernaumul cel ce prin mîndrie pînă la cer se înălţase, ci
în smeritul Nazaret, arătînd că tot ce este între oameni înalt este urîciune
înaintea lui Dumnezeu, iar ceea ce este trecut de dînşii cu vederea şi defăimat,
aceea la Dînsul este înalt şi cinstit. La aceasta se mai poate adăuga că din
singur numele de Nazaret să se arate înălţimea bunătăţilor Preacuratei Fecioare.
Precum prin naşterea Sa în Betleem, care se tîlcuieşte "casa pîinei", a închipuit
cu taină că El este pîinea cea coborîtă din cer spre însufleţirea şi întărirea
lumii, aşa şi în naşterea Preacuratei Maicii Sale în Naza-ret, arată cele înalte
pentru că Nazaretul se tîlcuieşte "înflorit, sfin-ţit şi deosebit de cele pămînteşti,
încununat şi păzit". Toate acestea se arată luminos întru Preacurata Fecioară, pentru
că ea este floarea ce a răsărit din pomul cel uscat, din pîntecele cel neroditor
şi sterp şi a înnoit firea noastră cea uscată; floarea cea neveştejită, care
înfloreşte pururea prin feciorie, floarea cea cu bun miros care a născut mirosul
cel frumos, pe singur Împăratul; floarea care a adus rod pe Hristos Domnul,
ceea ce singură a răsărit mărul cel cu bun miros; este sfinţită cu darul Sfîntului
Duh, cel ce a venit spre dînsa şi a umbrit-o. Şi este mai sfîntă decît toţi
sfinţii, pentru că a născut pe Cuvîntul, cel mai sfînt decît toţi sfinţii. Ea
este deosebită de păcătoşii pămînteşti, căci nici un păcat în toată viaţa sa
n-a cunoscut. Toţi cu David grăiesc: "Fărădelegea mea eu o cunosc şi pă-catul
meu înaintea mea este pururea". Numai singură aceea gră-ieşte: "Fără de nelegiuire
am alergat şi v-am îndreptat", pentru că ea este îndreptarea oamenilor, nu numai
nefăcînd păcatul, ci şi pe păcătoşi abătîndu-i de la lucrurile cele rele, aşa
cum zice Biserica spre dînsa: "Bucură-te, ceea ce curăţeşti lucrurile cele spurcate".
Ea este încununată cu slavă şi cu cinste. Încununată cu slavă, că din împărăteasca
rădăcină a răsărit, încununată cu cinste, că din arhiereasca seminţie a crescut.
Încununată cu slavă, că din cei curaţi şi drepţi născători a odrăslit; încununată
cu cinste, ca cea cinstită prin bunavestire şi slujire a arhanghelului; încununată
cu slavă ca o maică a lui Dumnezeu. Că ce este oare mai slăvit decît a naşte
pe Dumnezeu? Încununată cu cinste, ca cea pururea fecioară; căci ce este mai
cinstită decît aceasta, ca şi după naştere a fi fecioară? Încununată cu slavă
cea mai slăvită decît serafimii, care ca un serafim a iubit pe Dumnezeu; încununată
cu cinste, cea mai cinstită decît heruvimii, ca ceea ce pe heruvimi cu înţelepciunea
şi cu cunoştinţa cea dumnezeiască i-a covîrşit. "Iar slavă, cinste şi pace se
cuvine tot omului care face binele", zice apostolul. Şi cine din pă-mînteni
s-a aflat lucrător de bunătăţi mai bun decît Preacurata Fe-cioară? Toate poruncile
Domnului le-a păzit, toată voia Lui a făcut-o, toate cuvintele Lui le-a luat
în minte, toate graiurile Lui le-a ascuns în inima sa, toate lucrurile cele
de milostivire le-a arătat celor de aproape. Deci, cu vrednicie s-a încoronat
ca o lucrătoare a tuturor faptelor bune. Este încă şi păzită, că vistieria curăţiei
sale fecioreşti o păzea cu străşnicie, încît nici îngerului nu voia să o încredinţeze,
pentru că, văzînd pe înger, s-a tulburat de cuvîntul lui şi gîndea în ce chip
va fi acea închinare? Toate acestea Nazaretul, prin numirea sa, le-a arătat a fi
în Preacurata Fecioară şi cine nu va zice că palatul acesta înalt al lui Hristos,
cu bunătăţile şi dumnezeieştile daruri nu este foarte înăl-ţat? Înaltă este,
că din cer s-a dăruit, deşi pe pămînt din pămînteni s-a născut. Din cer, că
precum zic unii din gînditorii de Dumnezeu, arhanghelul Gavriil, cel ce a binevestit
lui Zaharia naşterea lui Ioan, acelaşi a binevestit lui Ioachim şi Anei zămislirea
Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, acela a adus din cer şi numele ei cel prea
binecuvîntat zicînd către maica cea neroditoare: "Ano, Ano, vei naşte pe fiica
cea prea binecuvîntată şi se va chema numele ei Maria". Drept aceea fără îndoială poate să se numească cetate sfîntă,
Ierusalim nou, pogorît din cer de la Dumnezeu şi locaş al lui Dumnezeu între
oameni. Înalt este lăcaşul lui Dumnezeu, că mai presus de serafimi s-a înălţat,
născînd pe Împăratul Hristos. "O, înălţime, cu anevoie de suit de gîndurile
omeneşti!" Dar ce fel de frumuseţe are Fecioara Maria, palatul cel dumnezeiesc
al lui Hristos, să ascultăm pe acelaşi Ioan Damaschin, care zice aşa: "S-a adus
lui Dumnezeu, Împăratul tuturor, îmbrăcată cu bună podoabă a faptelor bune,
ca şi cu o haină de aur şi înfru-museţată cu darul Duhului Sfînt, a cărei slavă
este înăuntru. Că precum la toată femeia, bărbatul este slava ei cea din afară,
aşa sla-va Născătoarei de Dumnezeu este înăuntru, adică rodul pîntecelui ei".
Şi iar zice acelaşi: "Fecioară de Dumnezeu dăruită, biserică sfîntă a lui Dumnezeu,
pe care acel începător de lume, Solomon, a zidit-o, şi în dînsa a pietruit,
nu cu aur împodobită, nici cu pietre neînsufleţite, ci, în loc de aur, strălucind
cu Duhul, iar în loc de pietre scumpe, avîndu-l pe Hristos mărgăritarul cel
de mult preţ". O podoabă ca aceasta este înfrumuseţarea palatului acestuia,
mult mai frumoasă decît ceea ce a fost în biserica lui Solomon, în care se vedeau
închipuite asemănări de heruvimi, de pomi şi de flori. Dar şi în această însufleţită
biserică, în Preacurata Fecioară, se văd arătate chipuri de heruvimi, căci viţa
sa cea de heruvim nu numai s-a asemănat heruvimilor, dar i-a şi întrecut. Dacă Biserica a obişnuit a-i numi heruvimi pe alţi sfinţi,
cîntînd: "Ce vă vom numi pe voi, sfinţilor? Heruvimi, că întru voi s-a odihnit
Hristos", cu atît cu cît mai ales Fecioara Născătoarea de Dumnezeu este heruvim,
în care s-a odihnit trupeşte Hristos şi pe mîinile ei cele preacurate a şezut
Dumnezeu ca pe un scaun: "scaun de heruvimi, fecioara". A închipuit în sine
şi asemănările pomilor celor bine roditori, făcîndu-se, duhovniceşte, măslin
roditor în casa lui Dumnezeu şi finic înfloritor. Pentru aceasta acum se numeşte
mlădiţa de viaţă purtătoare, Biserica cîntînd aşa: "Din cea neroditoare rădăcină,
mlădiţă de viaţă purtătoare ne-a odrăslit nouă pe Maica Sa, Dumnezeul minunilor".
Deci, acestea toate se grăiesc pentru frumuseţele ei cele duhovniceşti. Dar,
pe lîngă acestea, şi de cele trupeşti nu era lipsită, după cum adeveresc mulţi
dascăli bisericeşti, că în toată partea cea de sub soare n-a fost şi nu va fi
fecioară aşa de frumoasă, precum a fost Fecioara Născătoare de Dumnezeu, pe
care, Sfîntul Dionisie Areopagitul, văzînd-o, voia să o numească Dumnezeu, de
nu ar fi ştiut pe Dumnezeu cel născut dintr-însa. Pentru că dumnezeiescul dar
de care era plină strălucea din prealuminată faţa ei. Un palat ca acesta înainte
şi-a gătit Lui pe pămînt, Împăratul cel ceresc frumos cu sufletul şi cu trupul,
ca o mireasă împodobită bărbatului său. Dar încă şi desfătat: "Pîntecele ei
mai desfătat decît cerurile l-au lucrat". Şi au încăput întru dînsa Cel neîncăput,
Hristos Dumnezeu. Cea desfătată sălăşluire a Cuvîntului, Preacurata Fecioară,
nu numai lui Dumnezeu Cuvîntul, ca unui împărat este desfătată, ci şi nouă,
robilor celor ce alergăm către Dumnezeu, Cel ce S-a sălăşluit într-însa. Pe
Dumnezeu L-a încăput în pîntece, iar pe noi ne înca-pe în a sa milostivire.
Vasul cel ales, Sfîntul Apostol Pavel, pornindu-se spre milostivire, zicea către
iubiţii săi: "Inima noastră s-a lărgit, aveţi loc destul întru noi". Dar, la
care din sfinţi poate să se găsească milostivirea aşa de desfătată spre încăpere
tuturor, pre-cum, după Dumnezeu, a Mariei? Că încape aicea atît cel curat, după
cum şi păcătosului iarăşi nu-i este strîmt aici. Acolo cel pocăit are locul
său şi disperatul asemenea cu cel nepocăit. Ca şi în co-rabia lui Noe neoprită,
nu numai celor curate, ci şi vietăţilor celor necurate se află scăpare. Întru a ei milostivire toţi cei scîrbiţi, năpăstuiţi, flămînzi,
învi-foraţi şi bolnavi află loc de ajuns, pentru că nu ştie să fie nemi-lostivă
cea al cărei pîntece ne-a născut nouă pe prea Bunul Dumnezeu. Mulţi străjeri
înarmaţi păzesc palatele împăraţilor pă-mînteşti şi nu dau voie tuturor ce voiesc
să intre într-însele, ci îi opresc şi îi întreabă de unde şi la ce vin. Iar
palatul lui Hristos cel însufleţit, deşi este înconjurat de heruvimi şi de serafimi
şi de nenumărate cete ale îngerilor şi ale tuturor sfinţilor, la uşa milostivirii
îndurărilor ei nimenea nu opreşte pe cela ce va să intre. Nu-i o-presc străjerii,
nu-i gonesc ostaşii, nici la ce vin nu-i întreabă, ci fără de apărare intră
cu rugăciunea, şi primeşte dar spre cererea cea de folos. Drept aceea să alergăm la milostivirea celei ce s-a născut
din pîntece neroditor, dîndu-i ei o închinăciune ca aceasta: "Bucură-te, palatul
cel cu totul fără de prihană al Împăratului tuturor! Bucură-te, sălăşluirea
lui Dumnezeu, Cuvîntului, căreia, şi ţie, fiicei părintelui, Maicii Fiului,
miresei Sfîntului Duh, împreună cu Tatăl şi cu Sfîntul Duh de la noi cei din
ţărînă, să fie cinste şi slavă în veci". Amin. În această zi în Prolog se pomeneşte şi despre oarecare plăcut
al lui Dumnezeu, Nichita, ce s-a numit Hartularie, fiind pus în povestire de
preotul care a avut vrajbă cu diaconul Sozont. Pentru praznicul de acum noi l-am istorisit mai înainte.Cuvînt la Naşterea Preasfintei
Născătoare de Dumnezeu
(8 septembrie)
Categoria: Vieţile Sfinţilor pe luna septembrie
Cuvinte cheie: Nasterea Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu
Cautare:
Cuvant la Nasterea Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu
Vizualizari: 2139
Id: 1809
Imagine:
Share:
Patimirea Sfantului Mucenic Severian
Pomenirea Fericitului Nichita ascunsul, placut al lui Dumnezeu, pe care l-a vazut Sozont diaconul
Viata si patimirea Sfintelor Mucenite Minodora, Mitrodora si Nimfodora
Viata Sfintei Pulheria imparateasa
Pomenirea Sfintelor trei femei, ce s-au aflat intr-un munte pustiu
Viata Sfantului Petru, care mai inainte a fost vames
Viata si patimirea Sfantului Marelui Mucenic Eustatie Plachida, a sotiei si fiilor lui
Cuvant la Inaltarea cinstitei si de viata facatoarei Cruci a Domnului
Cuvant la Nasterea Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu
Sfantul Dimitrie, Mitropolitul Rostovului, facatorul de minuni
Viata Sfintilor, dreptilor si dumnezeiestilor parinti Ioachim si Ana
Viata Sfantului Prooroc Moise, vazatorul de Dumnezeu
Viata Sfantului Prooroc Zaharia, tatal Inaintemergatorului si Botezatorului Ioan
Viata si ostenelile Sfantului, slavitului si intru tot laudatului Apostol si Evanghelist Ioan
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.