Iată de ce: Liturghia este pomenire a vieţii pământeşti a lui Iisus Hristos, din scutece până la mormânt, de la Înviere şi până la Înălţarea la cer. Altarul închipuie Împărăţia cerurilor sau Raiul; uşile Împărăteşti închipuie uşile Raiului sau uşile Împărăţiei cerurilor; deschiderea şi închiderea acestor uşi în vremea slujbei închipuie deschiderea şi închiderea Împărăţiei cerurilor sau Raiului. Începutul Liturghiei închipuie începutul slujirii răscumpărătoare aduse de către Domnul Iisus Hristos neamului omenesc, pe când vohodul mic cu Evanghelia închipuie ieşirea Lui la propovăduirea Evangheliei şi prima predică de pe munte, în care El îi fericeşte pe cei care împlinesc poruncile Lui şi făgăduieşte felurite răsplăţi în ceruri celor care se nevoiesc pentru El în această lume.
Când vedem uşile împărăteşti deschise ca şi cum ar fi uşile Împărăţiei cerurilor şi privim cu ochii inimii la Domnul, Care vine în chip de taină la vohodul mic, este firesc ca noi, cei pribegi pe acest pământ, surghiuniţi din Rai, să ne rugăm Domnului la fel ca tâlharul cel înţelept: pomeneşte-ne pe noi, Doamne, când vei veni întru Împărăţia Ta. Cântarea sau citirea în aceste clipe a Fericirilor lui Hristos ne aminteşte atât de arătarea lui Iisus Hristos spre a propovădui lumii şi de prima Lui predică de pe munte, cât şi de virtuţile pe care fiecare dintre noi trebuie să le aibă pentru a se învrednici să intre în cerul deschis, în Raiul deschis prin Crucea Domnului. Prin acest ritual sfinţit, Biserica pare să ne spună: „În Adam aţi fost surghiuniţi din Rai pentru păcate şi aţi pierdut fericirea, pentru care aţi fost zidiţi; Raiul v-a fost închis cu multe mii de ani în urmă, dar acum este deschis iarăşi de către Fiul lui Dumnezeu: aşadar, siliţi-vă să intraţi în el, fiindcă Împărăţia cerurilor se ia cu silinţă, şi silitorii o dobândesc pe ea (Mt. 11, 12) - iar pentru a intra în Împărăţia cerurilor, care a fost deschisă prin Crucea Domnului, de la voi se cer însuşirile şi virtuţile următoare: sărăcia cu duhul, plânsul pentru păcate, blândeţea, foamea şi setea de dreptate, milostivirea, curăţia inimii şi celelalte; agonisiţi-le, şi veţi fi în Rai. Iată înţelesul vohodului mic cu Evanghelia şi a cântării Fericirilor evanghelice în timpul acestuia!
(Sfântul Ioan din Kronstadt, Fericirile evanghelice în viața noastră, Editura Sophia, București, 2012, pp. 15-16)
Articolul apare online prin efortul editorilor site-ului doxologia.ro.
Categoria: Articole
Cautare:
De ce Fericirile se canta ori se citesc la vohodul mic, la inceputul Liturghiei?
Vizualizari: 985
Id: 13171
Imagine:
Share:
Diavolul este incepatorul a toata minciuna, inselatoria, viclenia si raul
Sa ne facem ingeri pamantesti
Vai de omul acela care, cand Dumnezeu ii face un bine, il uita!
Omul bolnav este precum prajitura in cuptor
Poate cineva, oare, sa se mantuiasca fara a se indestula adesea prin citirea Scripturii?
„Vesnica pomenire!”
Ce înseamnă literele IC XC / NI KA ?
Reguli pentru crestinii care merg duminica la Biserica
Cum trebuie sa se incheie fiecare rugaciune crestina?
Pietism, zelotism, intelectualism, hipercriticism
Usa pocaintei
Ce urăm de zilele sfinților?
L-am rugat pe Dumnezeu
Semnificatia zilelor din Saptamana Mare - Pr Teofil Paraian
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.