INVATACELUL: As vrea sa-mi arati cum intelege Ortodoxia Biserica.
PREOTUL: Biserica este asezamant Sfant, intemeiat de Cuvantul cel intrupat al lui Dumnezeu, spre sfintirea si mantuirea oamenilor (cf. Invatatura de credinta crestina ortodoxa, intreb. 259, p. 154).
INVATACELUL: Eu vreau sa stiu cum intelegi Sfintia Ta ideea de Biserica in Sfanta Scriptura.
PREOTUL: Biserica, in dumnezeiasca Scriptura, are mai multe intelesuri si mai multe numiri, iar Sfanta Scriptura se foloseste cand de un inteles, cand de altul, cand de o numire, cand de alta.
INVATACELUL: Care sunt aceste intelesuri si numiri diferite ale Bisericii in Sfanta Scriptura?
PREOTUL: Mai intai, prin cuvantul Biserica Sfanta Scriptura a Noului Testament intelege ierarhia superioara si conducatoare a Bisericii, pe care a intemeiat-o Hristos, Mantuitorul nostru, la un loc cu totalitatea credinciosilor botezati in numele Sfintei Treimi.
INVATACELUL: Care este acea ierarhie superioara si conducatoare pusa de Mantuitorul in Biserica ?
PREOTUL: Aceasta ierarhie o formeaza sfintii apostoli si urmasii lor: episcopii, preotii, diaconii (Matei, 18, 18; Ioan, 20, 22-23; Fapte, 6, 3-6; 20, 28; Efes., 4, 11-12; I Tim., 3, 8-12; 4, 14; Apoc., 21, 14; Evr., 13, 17).
INVATACELUL: Cand a pus Mantuitorul aceasta ierarhie in Biserica ?
PREOTUL: Atunci cand a zis catre apostolii Sai: “Cine va asculta pe voi pe Mine Ma asculta si cine se leapada de voi de Mine se leapada” (Luca, 10, 16) si iarasi, cand a zis: “Precum M-a trimis Tatal pe Mine si Eu va trimit pe voi” (Ioan, 20, 21; Efes., 2, 20).
INVATACELUL: Ce puteri deosebite a dat Mantuitorul acestei ierarhii superioare si conducatoare a Bisericii?
PREOTUL: Mantuitorul a inzestrat cu multe puteri si daruri aceasta ierarhie superioara a Bisericii Sale (I Cor., 12, 28).
INVATACELUL: Care sunt acele puteri si daruri de care spui ?
PREOTUL: Mai intai, Mantuitorul a dat ucenicilor Sai puterea de a lega si dezlega pacatele oamenilor, in cer si pe pamant (Matei, 18, 18; Ioan, 20, 22-23). Le-a dat putere disciplinara in Biserica, de a pedepsi pe cei vinovati de calcarea poruncilor lui Hristos (Matei, 16, 18-19; I Cor., 5, 4-5; I Tim., 1, 20); i-a imbracat cu putere de sus la Pogorarea Prea Sfantului Duh (Luca, 24, 45; Fapte, 2, 2-4) si i-a binecuvantat cu prilejul inaltarii Sale la cer (Luca, 24, 51); i-a trimis sa propovaduiasca Evanghelia la toata zidirea si sa boteze in numele Sfintei Treimi, al Tatalui, al Fiului si al Sfantului Duh (Matei, 28, 18-20).
INVATACELUL: Se poate spune ca, prin aceasta, ideea de Biserica este intreaga ?
PREOTUL: Nu. Pentru ca, asa cum am mai spus, ideea de Biserica, in Sfanta Scriptura, se intregeste prin totalitatea credinciosilor care sunt botezati in numele Sfintei Treimi (al Tatalui, al Fiului si al Sfantului Duh), care pazesc si lucreaza toate poruncile lui Hristos si care urmeaza asezamantul pus de Mantuitorul si de sfintii Sai apostoli in Biserica (Matei, 16, 18; Efes., 2, 19-22; 4, 11-15; Col., 1, 18-20).
INVATACELUL: Care sunt marturiile din Sfanta Scriptura care adeveresc numirea Bisericii sub acest inteles ?
PREOTUL: Biserica - adica totalitatea credinciosilor (pastor si turma la un loc) - are multe marturii scripturistice, intre care este si aceasta: “Ca precum intr-un singur trup avem madulare multe si madularele nu au toate aceeasi lucrare, asa si noi cei multi suntem in Hristos un trup, iar fiecare dintre noi, madulare unii altora” (Rom., 12, 4-5). Acest trup este Biserica, iar Hristos este Capul Trupului, adica al Bisericii (I Cor., 12, 27; Efes., 1, 22-23; 4, 25; 5, 23; Col., 1, 18, 24).
INVATACELUL: Cum se mai intelege cuvantul Biserica in Sfanta Scriptura ?
PREOTUL: Prin cuvantul Biserica, in Sfanta Scriptura se mai intelege si biserica (materiala) ca locas de inchinare.
INVATACELUL: Ce intelegeti prin biserica - locas de inchinare ?
PREOTUL: Prin biserica - locas de inchinare se intelege locul Sfant menit cultului divin public, precum este templul din Vechiul Testament. Sensul de “biserica” il intalnim in multe locuri ale Sfintei Scripturi. Mantuitorul, inca de copil, a cinstit acest loc Sfant, adica biserica, drept locas de inchinare, caci de la varsta de doisprezece ani a venit cu parintii Lui sa se inchine in templu (Luca, 2, 46-48).
Aceasta biserica-locas de inchinare, Mantuitorul a numit-o “Casa a Mea” (Matei, 21, 13) si in fiecare zi invata poporul intr-insa (Ioan, 18, 20). De asemenea, apostolul Pavel zice, referindu-se tot la acest inteles: “Caci mai intai aud ca, atunci cand va adunati in biserica, intre voi sunt dezbinari si in parte cred”. “Ca in toate bisericile sfintilor (crestinilor), femeile sa taca in biserica… caci sade rau femeilor sa vorbeasca in biserica” (I Cor., 14, 33-35). In toate textele de mai sus, intelesul cuvantului biserica este clar si el arata locasul de adunare pentru cultul public.
INVATACELUL: Si care alte nume se mai dau Bisericii in Sfanta Scriptura?
PREOTUL: Biserica se mai numeste si “Ogorul Domnului” (I Cor., 3, 9), “Casa Domnului” (Efes., 2, 19-22), “Mireasa lui Hristos” (II Cor., 11, 2; Apoc., 21, 2, 9; 22, 17 s.a.), “Adunarea cuviosilor” (Ps., 149, 1) sau a “oamenilor drepti” (Ps., 110, 1), “Adunarea celor intai nascuti” (Evr., 12, 23), “Turma lui Hristos” (Ioan, 10, 16), “Sfesnic de aur” (Apoc., 1, 20; 2, 1), “Cetatea lui Dumnezeu” (Ps., 86, 2; Apoc., 3, 12), “Cetatea Dumnezeului celui viu” (Apoc., 21, 2; 22, 19), “Stalp si temelie a adevarului” (I Tim., 3, 15), “Sfatul sfintilor” (Ps., 88, 6), “Trupul lui Hristos” (Efes., 1, 22-23; Col., 1, 24), “Zidire dumnezeiasca” (I Cor., 3, 9), “Biserica Slavei” (Efes., 5, 27), “Mireasa Mielului” (Apoc., 19, 7; 21, 9), “Casa Dumnezeului lui Iacov” (Is., 2, 2-3), “Casa lui Hristos” (Evr., 3, 6), “Ierusalimul cel Nou” (Apoc., 3, 12; 21, 2), “Casa lui Dumnezeu” (I Tim., 3, 15; Evr., 10, 21) s.a.
INVATACELUL: Dar cate Biserici avem noi, crestinii ?
PREOTUL: Biserica lui Hristos este una, deoarece Mantuitorul a intemeiat o singura Biserica (Matei, 16, 18), nu mai multe, pentru ca Biserica are un singur Cap, pe Iisus Hristos, ea fiind infatisata ca Biserica slavita (Efes., 5, 27), ca o casa a lui Dumnezeu si a lui Hristos (Evr., 3, 6; 10, 21), ca un trup unic al lui Hristos (Rom., 12, 5), ca o singura turma (Ioan, 10, 16; 21, 15). Biserica se numeste Sfanta pentru ca Sfant este Capul ei, Mantuitorul nostru Iisus Hristos (Efes., 5, 25, 27) si in ea locuieste Duhul Sfant.
INVATACELUL: Dar cum poate fi Biserica noastra Sfanta, daca se pot aduna in ea si pacatosi ?
PREOTUL: Pacatosii nu ating sfintenia Bisericii. Misiunea Bisericii tocmai aceasta este, de a face indreptarea pacatosilor. Toti oamenii sunt pacatosi, asa ca nici unul nu poate spune ca e lipsit de pacate (Iacov, 3, 2; I Ioan, 1, 8). Unii neortodocsi pretind ca in comunitatea lor se aduna numai oameni sfinti. Dar sa stiti ca nu au dreptate, de vreme ce insusi marele apostol Pavel, care era vas al alegerii (Fapte, 9, 15-16), zice despre sine ca este cel dintai pacatos intre pacatosi (I Tim., 1, 15). Mantuitorul a asemanat Biserica Sa, in diferite pilde, cu tarina care cuprinde grau si neghina (Matei, 13, 24-30, 36), cu navodul care prinde pesti buni si pesti rai (Matei, 13, 47-50), iar marele apostol Pavel spune ca Biserica este casa in care se gasesc vase de cinste si vase de necinste (II Tim., 2, 20). Mantuitorul nu a venit sa cheme pe cei drepti, ci pe cei pacatosi, la pocainta, caci “nu au trebuinta cei sanatosi de doctor, ci cei bolnavi” (Matei, 9, 12).
INVATACELUL: Dar de ce zicem noi, ortodocsii, ca Biserica noastra este soborniceasca si apostoleasca ?
PREOTUL: Prin cuvintele “Biserica soborniceasca” noi aratam ca Biserica noastra are menirea de a se raspandi in toata lumea, cuprinzand pe credinciosii din toate locurile, din toate timpurile si de la toate popoarele, ca o incununare a poruncii Mantuitorului, Care a zis: “Mergand, invatati toate neamurile…” (Matei 28, 19). I se spune “soborniceasca” pentru ca invatatura ei este conforma cu intregul adevar primit de la Hristos, spre deosebire de secta sau de erezie, care au numai o parte de adevar. Ea este soborniceasca sau universala (catolica) pentru ca detine adevarul unic si universal. Ortodoxia nu este numai dreapta credinta, ci si deplina credinta, adica adevarul intreg. De aceea i se spune soborniceasca. Iar apostolica se numeste Biserica ortodoxa pentru ca ea a fost intemeiata de Mantuitorul prin sfintii apostoli (Efes., 2, 20) si a fost raspandita in lume si organizata, de la inceput, tot prin sfintii apostoli. Apoi, pentru ca pastreaza neschimbata invatatura data de Iisus Hristos si de Duhul Sfant prin sfintii apostoli si, in sfarsit, pentru ca pastreaza darurile Sfantului Duh de la sfintii apostoli, prin succesiune, adica pastreaza legatura harului neintrerupta, de la apostoli, pana astazi. Biserica se mai zice apostolica pentru ca ea este zidita pe temelia apostolilor, piatra din varful unghiului fiind insusi Hristos (Efes., 2, 20- 22; Apoc., 1, 14). Ea traieste viata in Hristos, asa cum a invatat de la sfintii apostoli, care sunt cei mai autorizati interpreti ai cuvintelor Mantuitorului.
INVATACELUL: Ce intelegem noi, ortodocsii, prin Biserica biruitoare si luptatoare si de ce zicem noi ca sunt doua Biserici, una in cer si alta pe pamant?
PREOTUL: Noi nu zicem ca sunt doua Biserici, ci doar una, dupa cum ti-am aratat mai sus. Dar noi marturisim ca Biserica are doua parti: una vazuta si pamanteasca, a celor vii, si alta nevazuta, sau a celor adormiti. Amandoua acestea alcatuiesc o singura Biserica, avand acelasi Cap, pe Hristos (Rom., 14, 7-9; Efes., 1, 10; Matei, 22, 32; 28, 18; Luca, 14, 10; Filip., 2, 10; Efes., 2, 19; Col., 2, 10; Evr., 21, 23).
Asadar, intelege ca Biserica celor vii, sau pamanteasca, vazuta, se mai numeste si Biserica luptatoare, fiindca membrii ei sunt inca in lupta cu puterile vrajmase ale raului (Efes., 6, 11-13; Gal., 5, 17; I Petru, 2, 11 s.a.). Iar prin Biserica nevazuta sau a celor adormiti, numita si biruitoare, noi intelegem Biserica pe care o formeaza toti ingerii si sfintii din ceruri, care au biruit puterile celui rau si au trecut in lumea cea nevazuta si cereasca (Evr., 12, 23; Efes., 5, 27; Apoc., 21, 10 s.a.). Biserica este una singura, dar ea cuprinde pe cei vii de pe pamant, precum si pe cei care au adormit in dreapta credinta si ei sunt vii cu sufletul si slavesc pe Dumnezeu alaturi de ingeri.
INVATACELUL: De cand a intemeiat Mantuitorul Hristos Biserica Sa?
PREOTUL: Mantuitorul nostru Iisus Hristos a pus temelia Bisericii Sale prin intrupare si pe Cruce si i-a dat forma concreta dupa inviere, la coborarea Sfantului Duh (Fapte, 20, 28). A facut-o vazuta in a cincizecea zi dupa invierea Sa, la Cincizecime, sau Rusalii, cand a trimis pe Duhul Sfant in chip de limbi de foc asupra sfintilor Sai ucenici si apostoli care, prin cuvantul propovaduirii lor, au intarit si au organizat prima obste de credinciosi (Fapte, 1, 8; 2, 41-44).
INVATACELUL: Dar cum infatiseaza Descoperirea dumnezeiasca legatura dintre Hristos si Biserica Sa ?
PREOTUL: Descoperirea dumnezeiasca ne arata ca Mantuitorul este Capul Bisericii, iar Biserica este Trupul Lui. Asa ne invata Sfantul apostol Pavel, zicand: “Si mai presus de toate pe El L-a dat Cap Bisericii, care este Trupul Lui, plinirea Celui ce plineste toate intru toti” (Efes., 1, 22-23).
“El este Capul Trupului, al Bisericii; El este inceputul, intaiul nascut din morti, ca sa fie intru toate El cel dintai; ca intru El a binevoit sa locuiasca toata plinirea si printr-insul sa impace toate cu Sine, fie cele de pe pamant, fie cele din ceruri, facand pace prin El, prin sangele Crucii Lui (Col., 1, 18-20).
Acelasi apostol al neamurilor, adresandu-se romanilor si corintenilor, ii numeste pe ei madulare ale Trupului lui Iisus Hristos, adica ale Bisericii (Rom., 12, 5; I Cor., 12, 27).
Sfanta Traditie sustine de la inceput ca Hristos este capul Bisericii, iar aceasta este Trupul Lui (Inv. de Cred. Ort., intr. 263, pag. 155).
INVATACELUL: Cum adica este “Trupul lui Hristos” sau “Trupul Domnului” ?
PREOTUL: Sfantul apostol Pavel ne arata in Epistola catre Galateni - cap. 4 - ca noi suntem membre ale Trupului lui Hristos, care este Biserica. Mantuitorul insusi ne-a anuntat ca noi trebuie sa ne hranim cu trupul Sau, atunci cand a intemeiat Taina euharistiei, iar apoi ne-a aratat ca El este vita din care noi facem parte ca mladite (Ioan, 15, 1-6). Deci noi crestinii suntem parte din trupul Domnului, care este Biserica.
INVATACELUL: Cum prelungeste Biserica intruparea Mantuitorului?
PREOTUL: Biserica prelungeste intruparea Mantuitorului prin neintrerupta prezenta a Fiului lui Dumnezeu cel intrupat, in sanul Ei, si prin lucrarea Sfantului Duh, in madularele Ei (Ioan, 14, 16).
In calitatea Lui de Cap nevazut al Bisericii, Domnul Iisus Hristos este in Biserica permanent prin continua Sa intrupare pe altarele la care se savarseste liturghia. Caci Hristos este nu numai Cap al Bisericii, ci si trup al Ei, dandu-Se pe Sine spre cuminecare credinciosilor.
Biserica are doua infatisari, una vazuta, fiindca oamenii fac parte din Ea cu trupuri, si alta nevazuta, care e lucrarea Sfantului Duh ai lui Hristos sau Dumnezeiescul Har, izvorul vietii, lucrarii si unitatii ei. El este cel care face posibila transformarea painii si a vinului euharistie, in trupul si sangele Domnului.
Fericitul Augustin spune: “Ceea ce este sufletul pentru trupul omului, aceasta este Duhul Sfant pentru Trupul lui Hristos, care este Biserica, caci El lucreaza ca sufletul in toate madularele, tinandu-le intr-un singur Trup” (Fericitul Augustin, Cuvantarea 267, 4, 4).
INVATACELUL: Dar cum ne facem noi membre ale Trupului Domnului, adica ai Bisericii ?
PREOTUL: Noi ne facem membre ale Bisericii prin harul sfintelor Taine, indeosebi prin botez si prin Sfanta impartasanie.
Prin botez ajungem madularele Bisericii, murind si inviind in chip tainic cu Hristos. Prin Sfanta Impartasanie ne facem purtatori de Hristos, inzestrati cu puteri duhovnicesti pe drumul desavarsirii. Mantuitorul zice: “Cel ce mananca Trupul Meu si bea Sangele Meu intru Mine petrece si Eu intru el” (Ioan, 6, 56).
Talcuind aceste cuvinte, Sfantul Chirii al Alexandriei spune: “Primind in noi trupul, am primit trupeste si duhovniceste pe Fiul cel dupa fire si adevarat unit dupa fiinta cu Tatal…”. Iar Fericitul Augustin zice: “Am primit marirea de a ne face partasi si de a ne impartasi cu firea cea mai presus de toate” (Cuvantarea 272). Sau in alt loc: “Daca vrei sa intelegi Trupul lui Hristos, asculta pe apostolul care zice credinciosilor. “Voi insa sunteti madularele lui Hristos” (I Cor., 6, 15). “Taina voastra este asezata pe masa Domnului, primind taina voastra, raspundeti… la ceea ce sunteti si raspunzatori subscrieti… Fii madular al trupului lui Hristos pentru ca “Aminul” sa fie adevarat. O, taina a evlaviei! O, semn al unitatii! O, lant al dragostei! Cine vrea sa traiasca, sa creada ca e Trupul Lui, ca sa fie viu” (Fericitul Augustin, Comentar la Evanghelia dupa Ioan, 26, 13).
INVATACELUL: Dar ce trebuie sa credem despre Biserica ?
PREOTUL: Credem ca Ea este unirea noastra cu Dumnezeu, pentru ca in Ea se afla neincetat Hristos si Sfantul Duh si pentru ca ea nu greseste.
Credem in Ea si in inaltimea scopurilor pe care le urmareste, si anume, de a ne pregati pentru mantuire. Viata Bisericii este in intregime o lupta pentru mantuire, cum marturiseste Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie.
Sfantul Ciprian sustine ca in afara de Biserica nu este mantuire (Scrisoarea 73, 21) si cel ce nu are Biserica drept mama, nu poate avea pe Dumnezeu ca Tata (Despre unitatea Bisericii sobornicesti).
INVATACELUL: Oare despartirea Bisericii apusene de cea a Rasaritului nu a dus la ruperea unitatii Bisericii ?
PREOTUL: Despartirea crestinilor n-a atins unitatea Bisericii; aceasta unitate nu se poate darama niciodata, oricare ar fi numarul si calitatea credinciosilor care se smulg de la sanul ei. Ereziile si schismele, oricat de multe ar fi ele si oricat de mari, nu pot imparti Biserica, pentru ca ea e strans unita cu Capul ei, care este Iisus Hristos. Unitatea Bisericii este mai presus de sine si ea nu poate fi zdruncinata de nimeni (Inv. de Credinta Ortodoxa, C. 276 p. 165).
INVATACELUL: Dar de ce Biserica e numita Sfanta ?
PREOTUL: Biserica e numita Sfanta pentru ca Sfant este Capul ei, Mantuitorul nostru Iisus Hristos, si Sfant este Duhul, Care salasluieste in Biserica pana la sfarsitul veacului; precum Sfant este si Trupul Domnului, care se daruieste continuu pe altarele ei. Sfantul Apostol zice: “Hristos a iubit Biserica si pe Sine S-a dat pentru dansa, ca sa o sfinteasca, curatind-o cu baia apei prin cuvant, ca sa o puna inaintea Lui ca Biserica slavita, neavand pata sau zbarcitura, ori altceva de acest fel, si ca sa fie Sfanta si fara de prihana (Efes., 5, 25-27). Sfantul Irineu scrie: “Unde este Biserica, acolo este si Duhul Sfant, Care obladuieste si Biserica si tot harul” (Contra ereziilor 3, 24, 1).
Categoria: Despre credinta ortodoxa - Parintele ILIE CLEOPA
Cautare:
DESPRE BISERICA
Vizualizari: 1738
Id: 505
Imagine:
Share:
RUGACIUNILE PENTRU CEI MORTI
DESPRE TAINA PREOTIEI (HIROTONIA)
DESPRE CINSTIREA SFINTELOR MOASTE
VORBIREA CU CEI MORTI (NECROMANTIA SAU SPIRITISMUL)
DESPRE TAINA SFANTULUI MASLU
CONDITIILE MANTUIRII SUBIECTIVE
DESPRE TAINA BOTEZULUI
DESPRE SERBAREA DUMINICII IN LOCUL SAMBETEI
DESPRE “OASTEA DOMNULUI”
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.