Botezul, ca practică, este cea mai veche Taină. Primul botez, simbolic, a fost potopul. Oamenii în acea vreme, ca şi în zilele noastre, erau încărcaţi de păcate şi numai o inundaţie universală, un potop, a putut să spele toate păcatele lumii. A rămas numai Noe cu copiii săi şi cu cei pe care i-a luat împreună în corabie şi animalele de toate felurile.
Deci, primul potop a spălat păcatele pământului, pentru că păcatele oamenilor – unele mai mari, altele mai mici, altele foarte mari -, se revarsă şi asupra pământului, au influienţă universală asupra vieţii de pe glob. În rugăciunile de ploaie se spune că nu plouă, din cauza păcatelor oamenilor. Şi de aceea, când se va împlini ceea ce a spus Mântuitorul Hristos, va veni într-o bună zi sfârşitul acestui pământ, care nu va fi prin apă, cum a fost pe vremea lui Noe, ci prin foc.
Deci, primul botez universal a fost potopul. Al doilea botez, mai restrâns, a fost botezul poporului evreiesc când a trecut prin Marea Roşie. Şi acest botez a fost curăţitor de păcate, căci a curăţit pe fiii lui Israel cât au stat în Egipt. Erau poporul lui Dumnezeu, însă aveau şi ei păcate şi, trecând prin Marea Roşie, au fost curăţiţi de păcatele lor. Au trecut pe o adevărată cărare prin mijlocul mării; iar valurile stăteau de o parte şi de alta, ca şi cum erau închegate. Numai când au trecut armatele lui Faraon pe această cale a mării, atunci s-au revărsat valurile şi au înecat pe egipteni, care voiau să ucidă pe cei fugiţi din Egipt, adică pe acest popor al lui Dumnezeu.
Un botez mai apropiat de creştinism este botezul Sfântului Ioan Botezătorul de la râul Iordanului, care, după cum ştiţi, a fost un botez de pocăinţă: Şi se botezau de către el – de către Sfântul Ioan Botezătorul – în râul Iordan, mărturisindu-şi păcatele. Acest botez era curăţitor de păcate. […]
În sfârşit este şi botezul Mântuitorului, pe care l-a primit de la Ioan în Iordan. Acesta nu era izbăvitor de păcate, ci era un botez pentru sfinţirea naturii şi mai ales pentru sfinţirea apelor. Iisus nu avea păcate, aşa cum El Însuşi spune: Cine Mă poate vădi pe Mine de păcat?
(Arhim. Ioanichie Bălan, Ne vorbeşte Părintele Sofian, Ed. Episcopiei Romanului, 1997, pp. 80-81)
Categoria: Articole
Cautare:
Despre Botez
Vizualizari: 899
Id: 20106
Imagine:
Share:
„Vesnica pomenire!”
Ce înseamnă literele IC XC / NI KA ?
Reguli pentru crestinii care merg duminica la Biserica
Cum trebuie sa se incheie fiecare rugaciune crestina?
Pietism, zelotism, intelectualism, hipercriticism
Usa pocaintei
Ce urăm de zilele sfinților?
L-am rugat pe Dumnezeu
Semnificatia zilelor din Saptamana Mare - Pr Teofil Paraian
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.