Cain, mai înainte de a ucide pe fratele său, ştia că uciderea de frate este păcat. Iar despre faptul că el ştia că este păcat, ascultă ce se spune (Facere 4, 8): Pentru ce — deci — tragi pe fratele tău din pământul părintesc şi-l duci pe el în câmp? Pentru ce îl duci în loc pustiu? Pentru ce îl laşi fără de apărare? Pentru ce îl îndepărtezi de privirea părintească? Pentru ce ascunzi fapta ta cea urâtă, dacă nu te temi de păcat? Pentru ce şi după săvârşirea uciderii, când te întreabă pe tine Dumnezeu, te mânii şi dai mărturie mincinoasă? Căci atunci când Dumnezeu a întrebat: Unde este Abel, fratele tău?, tu spui: Au doară eu sunt păzitorul fratelui meu? (Facere 4, 9) De aici se vede că a săvârşit Cain uciderea cu conştiinţa limpede că aceasta este păcat. În acest chip, încă înainte de săvârşire a cunoscut deci că uciderea este un păcat, şi încă mai limpede a cunoscut după aceea când s-a supus pedepsisei şi a auzit: Zbuciumat şi fugar vei fi tu pe pământ! (Facere 4, 12), precum şi tatăl său (Adam). Noi cu toţii cunoaştem răul mai înainte de săvârşirea lui, însă şi mai limpede după săvârşire, dar încă foarte limpede atunci când răbdăm pedeapsa. Astfel şi Cain a cunoscut mai înainte că uciderea de frate este o răutate, însă după aceea şi mai limpede a cunoscut aceasta din pedeapsă.
Cain a ucis pe fratele său, Abel, din pizmă, căci uciderea a fost urmarea pizmei; şi l-a ucis pe el luându-l cu sine în câmp. Însă ce a grăit lui Dumnezeu, Care pe toate le vede în ascuns? Unde este Abel, fratele tău? Acela Care pe toate le cunoaşte l-a întrebat nu după cele nevăzute, ci ca să aducă pe ucigaş la pocăinţă, spunînd: Unde este Abel, fratele tău? Însă el a răspuns: Nu ştiu! Au doară eu sunt păzitorul fratelui meu? Lasă asta, tu nu eşti păzitor; atunci de ce l-ai ucis? Însă recunoşti acum şi că nu ai fost păzitorul fratelui. Tu ai fi fost dator să-l şi păzeşti pe el. Dar ce i-a mai spus Dumnezeu lui? Glasul sângelui fratelui tău strigă către Mine din pământ. În acel ceas l-a vădit pe el şi i-a rânduit lui pedeapsă nu numai pentru ucidere, cât şi pentru nepocăinţă; pentru că Dumnezeu urăşte nu doar păcatul, ci şi lipsa de ruşine. Deci Cain, căindu-se mai pe urmă, nu a fost primit de către El. Căci ce grăieşte (Cain)? Pedeapsa mea este mai mare decât aş putea-o purta. De mă izgoneşti acum din pământul acesta, mă voi ascunde de la faţa Ta şi voi fi zbuciumat şi fugar pe pământ. Când Dumnezeu i-a spus: zbuciumat şi fugar vei fi tu pe pământ (Facere 4, 12), în acel chip i-a hotărât lui straşnică şi grea pedeapsă. Nu te voi lipsi - spune - pe tine de viață, dar ca adevărul să nu fie dat uitării, îţi voi face ţie lege în care toţi să poată citi, pentru ca nenorocirea ta să se facă învăţătură iubitorilor de înţelepciune. Şi Cain mergea pretutindeni ca o lege vie, ca un stâlp mişcător, lipsit de pace şi doar dându-i-se lui glas să sune precum o trâmbiţă. Nimic să nu faci, părea a spune el, din ceea ce am făcut eu! El este supus pedepsei pentru nepocăinţă; osândit pentru păcat, pentru că nu l-a mărturisit el însuşi, ci a fost vădit întru el. Dar dacă el şi-ar fi mărturisit păcatul, acesta ar fi fost şters de către Dumnezeu. Şi cunoaşte deci: Cain printr-un cuvânt ar fi călcat păcatul său.
Căci orice război este crunt, dar mai cu seamă cel lăuntric, când frate se ridică asupra fratelui şi se urăşte unul pe altul şi încă şi mai mult îl întărâtă pe el, ci nu îl înduplecă la linişte. Ucigând odinioară Cain pe fratele său, Abel, a vărsat doar sângele fratelui. Însă uciderea duhovnicească întrece această ucidere: cu cât e mai apropiată înrudirea, cu atât mai grea este uciderea. Căci el a omorât trupul fratelui, dar tu străpungi cu ascuţişul sabiei sufletul fratelui. L-a străpuns Cain pe Abel, însă nu a stins de tot iubirea către cel ucis, căci a înteţit-o apoi pe ea; nu a scăzut cinstea celui ucis, ci a mărit-o şi mai mult. Căci el după moarte se jeleşte: Cât de mare era iubirea lui înaintea lui Dumnezeu! Când Abel era viu, el era robul tău, însă tu nu ai dorit aceasta, de aceea el moare, şi s-a făcut pentru tine un domn îngrozitor. Deci, cugetând la cele spuse, fraţilor, să fugim departe de diavoleasca pizmă, să stingem răutatea, şi astfel vom arăta unul către celălalt dragoste, ca să avem din aceasta roadă bună şi în veacul de acum, şi în cel viitor, împreună cu Binefăcătorul şi Iubitorul de oameni, cu Unul-Născut Fiul Său, cu Care este binecuvântat împreună cu Preasfântul şi Bunul şi de viaţă făcătorul Duh, acum şi pururi şi în vecii vecilor! Amin!
(Sfântul Iov de la Poceaev, Viața, Cuvinte de învățătură, Acatistul, traducere de Gheorghiță Ciocoi, Editura Sophia, Cartea Ortodoxă, București, 2008, pp. 66- 69)
Categoria: Articole
Cautare:
Despre Cain si Abel, despre zavistie si rautate
Vizualizari: 950
Id: 22755
Imagine:
Share:
„Vesnica pomenire!”
Ce înseamnă literele IC XC / NI KA ?
Reguli pentru crestinii care merg duminica la Biserica
Cum trebuie sa se incheie fiecare rugaciune crestina?
Pietism, zelotism, intelectualism, hipercriticism
Usa pocaintei
Ce urăm de zilele sfinților?
L-am rugat pe Dumnezeu
Semnificatia zilelor din Saptamana Mare - Pr Teofil Paraian
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.