CAPITOLUL XXII
Despre legea lui Dumnezeu si legea pacatului
Fiinta dumnezeiasca si vointa Lui este buna si mai presus de bunatate. Aceea este bun ceea ce vrea Dumnezeu. Legea este porunca care invata aceasta, pentru ca ramanand in ea sa fim in lumina. Calcarea acestei porunci este pacatul. Pacatul se naste prin ispita diavolului si prin acceptarea noastra nesilita si libera. Pacatul se numeste si lege (Romani VII, 23.).
Legea lui Dumnezeu (Roamni VII, 25.), urcandu-se in mintea noastra, ne atrage spre ea si excita constiinta noastra. Constiinta noastra se numeste “legea mintii noastre”( Romani VII, 23.). Ispita celui rau, adica legea pacatului, urcandu-se in madularele trupului nostru, ne ispiteste prin trup. Daca am calcat o data de bunavoie legea lui Dumnezeu si am acceptat ispita diavolului, atunci i-a dat ispitei intrare, vanzandu-ne pe noi insine pacatului. Pentru aceea corpul nostru este dus cu usurinta spre pacat. Mirosul si simtirea pacatului care se gaseste in trupul nostru, adica pofta si placerea trupului, se numeste si “legea din madularele trupului nostru”.
Asadar “legea mintii mele”, adica constiinta, se bucura de legea lui Dumnezeu, adica de porunca (Romani VII, 22.) si o voieste. Legea pacatului, insa, adica ispita care vine prin legea cea din madulare, adica prin pofta corpului, prin inclinatia, prin miscarea si prin partea irationala a sufletului, lupta, in virtutea firii mele compuse, contra legii mintii mele, adica a constiintei si ma face prizonier pe mine, care voiesc legea lui Dumnezeu si care o iubesc si care nu vreau pacatul (Romani VII, 23.). Prin dulceata placerii si prin pofta trupului si a partii irationale a sufletului, dupa cum am spus, rataceste si este convins sa slujeasca pacatului. “Dar ceea ce era cu neputinta legii, intrucat era neputinciosa din pricina carnii, aceea a facut Dumnezeu, trimitand pe Fiul Lui in asemanarea trupului pacatului”( Romani VIII, 3.) - caci a luat trup, dar nici intr-un caz pacatul - “a osandit pacatul in trup ca sa fie implinita dreptatea legii in aceia care nu umbla potrivit trupului, ci potrivit Duhului”( Ropmani VIII, 3-4.). Caci “Duhul vine in ajutor slabiciunii noastre” (Romani VIII, 26.) si da putere legii mintii noastre contra legii din madularele noastre. Caci cuvintele: “Nu stim sa ne rugam cum trebuie, dar insusi Duhul se roaga pentru noi cu suspinuri negraite”, arata ca ne invata ce vom cere in rugaciune. Prin urmare este cu neputinta sa indeplinim poruncile Domnului fara de rabdare si rugaciune.
Categoria: Dogmatica - Sf. Ioan Damaschin
Cautare:
Despre legea lui Dumnezeu si legea pacatului
Vizualizari: 1304
Id: 893
Imagine:
Share:
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.