DIODOR DE TARS
Viata.
Diodor de Tars se naste la Tars sau la Antiohia, spre 330. A studiat cu tatal sau la Antiohia si apoi la Atena, ajungand sa posede o larga cultura generala. Intors de la studii, intemeiaza o manastire la Antiohia, pe care o conduce 10 ani, cu prietenul sau Carterios.
Are ca ucenici pe Sf. Ioan Gura de Aur si pe Teodor de Mopsuestia. A fost ghidul comunitatii antiohiene pe timpul schismei din Antiohia si al persecutiei lui Iulian Apostatul, pe care l-a combatut. In 363 este facut preot de Meletie. In 373, trebuind sa fuga, sub Valens, din Antiohia in Armenia, a intrat in legatura cu Sf. Vasile cel Mare. In 378 revine din exil, si e ales episcop de Tars. Ia parte la Sinodul II ecumenic, iar imparatul Teodosie il recunoaste normativ pentru ortodoxia din dioceza Orientului (Antiohia).
Moare inainte de 394. Probabil pe la 391-393.
Opera.
Opera sa atinge multe domenii: exegetic, apologetic, polemic, dogmatic, istoric, stiinte naturale.
- Comentarii - la toate cartile Vechiului Testament, apoi la Evanghelii, Faptele Apostolilor si Epistolele lui Ioan (n-au ramas decat catrene) - inaugureaza metoda exegezei istorico-gramaticale.
- Comentariul la Psalmi - in intregime (descoperit recent - Biblioteca nationala Paris)
Fragmente din:
- Despre destin
- Contra astronomilor si astrologilor
- Contra maniheilor
- Contra sinucigasilor
- Despre Sf. Duh.
Opere dogmatice:
- Dumnezeu e Unul singur in Treime
- Despre invierea mortilor
- Despre suflet - contra parerilor eretice despre el
- Despre Providenta
- Despre Dumnezeu si zei
- Despre natura si materie
- Firile nevazute n-au fost create din elemente, ci au fost facute odata cu elementele
- Cum Creatorul e vesnic dar operele Lui nu sunt vesnice
- Cum Se voieste si nu Se voieste in Dumnezeul cel vesnic.
I s-au atribuit si cele patru lucrari pseudo-iustinice:
- Intrebari si raspunsuri catre ortodocsi
- Intrebari ale crestinilor catre pagani
- Intrebari ale paganilor catre crestini
- Combaterea unor pareri aristotelice.
Doctrina.
Hristologia sa nu folosea termeni si sustineri ortodoxe.
Pentru el Fecioara Maria e Nascatoare de om, nu de Dumnezeu.
Fiul lui Dumnezeu a luat pe Fiul lui David, in care a salasluit ca intr-un templu.
Omul nascut din Maria nu e Fiul lui Dumnezeu prin fire, ci prin har.
Avem aici ideile principale ale nestorianismului si uneori si formularea lor clasica. De aceea Sf. Chiril a denuntat pe Diodor ca prim autor al nestorianismului. Prenestorianismul sau a fost combatut de Apolinarie si Grigorie de Nyssa. El n-a fost condamnat expres la un sinod ecumenic, dar ideile sale, mai ales hristologice, au pregatit doctrina nestoriana, ceea ce i-a adus condamnarea la Sinoadele de la Constantinopol (499) si Antiohia (508).
Categoria: Patristica - Parinti si scriitori bisericesti
Cautare:
DIODOR DE TARS :: Patristica
Vizualizari: 1021
Id: 2671
Imagine:
Share:
LITERATURA APOCRIFA :: Patristica
SF. ATANASIE CEL MARE :: Patristica
LITERATURA PSEUDO APOSTOLICA :: Patristica
NOVATIAN :: Patristica
SF. IOAN GURA DE AUR :: Patristica
TERTULIAN :: Patristica
SF. CHIRIL AL IERUSALIMULUI :: Patristica
SF. VASILE CEL MARE :: Patristica
SF. GRIGORIE DE NYSSA :: Patristica
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.