Dionisie al Alexandriei
Viata.
Dionisie s-a nascut la sfarsitul sec. II, din familie pagana. A intrat in crestinism in urma unor intinse lecturi si meditatii. El insusi ne spune ca "a trait catva timp in invataturile si traditiile ereticilor". A fost ucenicul lui Origen, cu care a stat mult timp in corespondenta si caruia i-a pastrat o calda amintire. Cand Heracles, conducatorul Scolii catehetice, a fost ales episcop, ca urmas al lui Demetru, Dionisie a fost facut conducator al scolii si preot. In 247-248, la moartea lui Heracles, Dionisie fu ales episcop al Alexandriei si, probabil, a continuat sa ramana si conducatorul Scolii catehetice, stingand cel putin pentru un timp, conflictul care mocnea mereu intre Biserica si Scoala alexandrina. Episcopatul sau de 16-17 ani a fost pus la grele incercari.
La un an dupa suirea sa pe tronul episcopal, izbucneste intai o persecutie locala la Alexandria, apoi vine persecutia lui Deciu, de care scapa fugind, in timpul persecutiei lui Valerian, e arestat si apoi exilat intai la Chefro in Libia, apoi la Collution in Mareotida, unde a stat aproximativ trei ani. Se reintoarce la Alexandria, unde trebuie sa faca fata numeroaselor greutati sociale si bisericesti: razboi civil, ciuma, controverse in problema lui Novatian, a Botezului ereticilor, a milenarismului, a Sf. Treimi.
Moare in 264-265. A fost numit "cel mare" din secolul IV.
Opera
Dionisie a scris mult si variat - 51 de piese. Numai putine lucruri s-au pastrat din acest bogat material. Mentionam:
- scrisori - numeroase, insa s-au pastrat doar doua, in intregime:
- Catre Novatian
- Catre episcopul Basilide
- Despre natura - in cel putin doua carti, din care s-au pastrat cateva fragmente in Pregatirea Evanghelica a lui Eusebiu; autorul combate atomismul lui Democrit si Epicur si sustine lucrarea Providentei.
- Combatere si aparare - in patru carti, adresate episcopului Dionisie al Romei si in care demonstreaza ortodoxia sa cu privire la Sf. Treime. Discutia intre cei doi episcopi e un preambul la viitoarea disputa ariana.
- Despre fagaduinte - in doua carti, combatea hiliasmul episcopului Nepos de Arsinoe si autenticitatea Apocalipsei.
- Despre incercari - catre Eufranor.
- Despre Pocainta - trei scrisori adresate: una catre Laodiceni, alta catre Colon, alta catre Armeni;
- Despre martiriu - catre Origen.
- Despre Sabat
- Despre Gimnaziu
- Scrisori pascale sau festale- pastrate in fragmente si care sunt primele de acest fel provenind de la un episcop alexandrin. Ele erau trimise episcopilor in subordine, pentru a li se vesti data Pastelui si inceputul Postului Mare.
Doctrina
A provocat la inceput discutii si a fost criticata ca sustinand separatismul si triteismul in materie trinitara. El zicea anume ca "era o vreme cand Fiul nu exista", ca Hristos nu e deofiinta cu Dumnezeu si ca El e creatura. La scrisoarea episcopului Dionisie al Romei, care releva aceste grave erori, autorul nostru raspunde precizand ca Fiul este coetern cu Tatal, ca n-a fost un moment cand Dumnezeu n-a fost Tata, Tatal fiind vesnic, vesnic este si Fiul ca lumina din lumina, ca daca n-a folosit termenul "deofiinta", este pentru ca n-a gasit acest termen in Sf. Scriptura. Raportul dintre Tatal si Fiul este acela dintre minte si cuvant: Ei sunt Unul in Altul, desi ei se disting Unul de Altul; Ei sunt Unul, desi sunt Doi. Persoanele trinitare nu trebuie separate, ci "noi" intindem unitatea indisolubila in Treime si strangem in Treime unitatea care nu poate fi micsorata.
Caracterizare.
Dionisie a fost cel dintai patriarh alexandrin de importanta ecumenica. El a intins pana departe autoritatea scaunului sau si a initiat politica episcopilor alexandrini, care merge pana la Dioscur. El a luat parte cu cuvant hotarator la toate marile probleme bisericesti ale timpului sau. Intinderea si importanta corespondentei sale sunt neegalate in vremea aceea, nici chiar Sf. Ciprian nu i se poate compara. In afara de Egipt si Pentapole, el scrie la Roma, la Antiohia, la Laodiceea Feniciei, la Cezareea Palestinei si in Armenia.
Ca ucenic al lui Origen, cu care se pare ca a pastrat legaturi si dupa alungarea acestuia, Dionisie a stiut sa corecteze greselile dogmatice luate de la maestru, dar sa si fructifice duhul universalist al marelui didascal.
Sf. Atanasie il numeste "invatator al Bisericii universale"
Categoria: Patristica - Parinti si scriitori bisericesti
Cautare:
DIONISIE AL ALEXANDRIEI :: Patristica
Vizualizari: 1135
Id: 2632
Imagine:
Share:
LITERATURA APOCRIFA :: Patristica
SF. ATANASIE CEL MARE :: Patristica
LITERATURA PSEUDO APOSTOLICA :: Patristica
NOVATIAN :: Patristica
TERTULIAN :: Patristica
SF. IOAN GURA DE AUR :: Patristica
SF. CHIRIL AL IERUSALIMULUI :: Patristica
SF. VASILE CEL MARE :: Patristica
SF. GRIGORIE DE NYSSA :: Patristica
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.