Oricum, consider importantă distincţia pe care o face părintele Sofronie între meditaţie şi dumnezeiasca descoperire, între lumina cea zidită şi creată a minţii, a intelectului, lumina cea diavolească şi lumina cea dumnezeiască. Este vorba de o descriere foarte rară, pe care nu o întâlnim în textele patristice şi de aceea are o mare importanţă mai ales în epoca noastră, în care există o confuzie între reuşitele intelectuale, între iscusinţele religiilor şi sistemelor orientale şi între dumnezeiasca descoperire pe care a adus-o Hristos în lume. Iată ce scrie părintele:
„Din vârsta copilăriei mele am dobândit obişnuinţa de a mă ruga. Timpuriu însă, mergând eu pe o stradă din Moscova, mi s-a ridicat în minte gândul: nu este cu putinţă ca absolutul să fie personal şi veşnicia să fie încătuşată în psihologia dragostei evanghelice... Această întâmplare a fost foarte ciudată. Puterea gândului semăna cu o lovitură de ciocan. Şocul acela a rămas pentru totdeauna în amintirea mea. De atunci am simţit o nevoie imperioasă de a mă depărta de rugăciune şi de a mă îndrepta către meditaţia de tip necreştin. După puţin timp, într-o noapte, am fost trezit într-un mod bizar. Am văzut camera mea plină de o lumină compusă în multe culori, pâlpâind puternic. Sufletul meu s-a tulburat. Am simţit o tindere către acea viziune. Mai bine spus, am simţit o neplăcere, amintindu-mi frica aceea, asemănătoare celei provocate de cutremur. Ieşind din camera mea în bucătărie, am stat puţin timp şi m-am întors înapoi, dar nu mai exista nici o lumină. M-am culcat din nou. Puţin mai târziu, în timpul ascezei şi a meditaţiilor mele metafizice, în timp ce eram în progres în ceea ce priveşte tehnicile de concentrare, am văzut cu mintea mea o lucrare asemănătoare acelei lumini, dar nu aşa de puternică. Lumina aceasta se găsea înăuntrul cutiei craniene şi în jurul ei. Inima însă nu participa la asta, ci trăia despărţită de minte.
După ce au trecut câţiva ani şi după ce am fost cercetat de mila Preaînaltului Dumnezeu, am observat că lumina cea nezidită este blândă, este nesfârşită, este omogenă şi lucrează prin minte, prin inimă şi chiar prin trup. În vederea aceasta întreaga noastră existenţă se găseşte într-o stare pe care pământul nu o cunoaşte. Această lumină este lumina dragostei, lumina conştiinţei, lumina nemuririi, lumina păcii minunate.”
(Hierotheos Vlachos, Mitropolit de Nafpaktos și Sfântul Vlasie, Cunosc un om în Hristos: Părintele Sofronie de la Essex, traducere din limba greacă de pr. Șerban Tica, Editura Sophia, București; Editura Cartea Ortodoxă, Alexandria, 2011, pp. 54-55)
Categoria: Articole
Cautare:
Distinctia intre lumina cea zidita si creata a mintii, cea diavoleasca si cea dumnezeiasca
Vizualizari: 697
Id: 9948
Imagine:
Share:
„Vesnica pomenire!”
Ce înseamnă literele IC XC / NI KA ?
Reguli pentru crestinii care merg duminica la Biserica
Cum trebuie sa se incheie fiecare rugaciune crestina?
Pietism, zelotism, intelectualism, hipercriticism
Usa pocaintei
Ce urăm de zilele sfinților?
L-am rugat pe Dumnezeu
Semnificatia zilelor din Saptamana Mare - Pr Teofil Paraian
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.