Un creştin trebuie să se deosebească de ceilalţi prin atitudinea conştiincioasă faţă de orice fel de muncă, fie aceasta în biserică, acasă sau la serviciu. Dar această muncă nu trebuie transformată în idol. „Eu sunt Domnul Dumnezeul tău... să nu alți dumnezei afară de Mine” (Deuteronom 5, 6-7). Dragostea pentru muncă trebuie să cuprindă întreaga fiinţă omenească. Nu se poate ca mintea omului să nu fie ocupată. Dacă lipsesc rugăciunea, gândurile înălţătoare despre Dumnezeu şi despre faptele bune, iar atenţia nu este îndreptată spre împlinirea scopului propus, omul este asaltat de tot felul de gânduri rele, care, la rândul lor, nasc dorinţe şi fapte urâte. Mintea deşartă naşte flecăreala. Huligani devin cei care nu au nicio îndeletnicire. Omului neobişnuit să muncească îi este greu să se roage şi să lupte cu propriile sale păcate. La mănăstiri se pune un mare accent pe munca fizică. Ea înseamnă, atât în călugărie, cât şi în lume, ferirea de păcat, îndeosebi de aventurile păgubitoare ale tinereţii. În cartea prorocului Isaia, în capitolul 41, în care oamenii sunt numiţi dumnezei, se spune că munca poate fi îndreptată spre bine, dar şi spre rău. Ea poate să fie în acord cu voia lui Dumnezeu, dar poate să fie, după conţinut şi scop, îndreptată împotriva Lui. Astfel de exemple se întâlnesc la tot pasul în istoria omenirii. Saint-Exupery scria: „Muncind numai pentru bunurile materiale, noi singuri ne construim o închisoare şi ne închidem în ea. Toate bogăţiile noastre sunt praf şi pulbere. Ele nu sunt capabile să ne ofere ceva pentru care merită să trăieşti”. Ortodoxia înţelege munca şi ca ascultare, dar şi ca pe o creaţie. Ascultarea este importantă în lupta cu păcatul. Arta este un dar dumnezeiesc, pentru care trebuie să înălţăm rugăciuni de mulţumire şi să ne simţim responsabili pentru ea. Fiecare din noi trebuie să se regăsească în pilda talanţilor (Matei 25, 14-29; Luca, 19, 12-26) şi să se întrebe: oare nu suntem chiar noi acei robi nepăsători şi vicleni? Acceptând „talanţii” pe care i-am primit, noi îi înmulţim, iar nefolosindu-i, îi pierdem, după cum spune şi Mântuitorul: „căci celui care cere i se va da; dar de la cel ce nu are, şi ce are i se va lua” (Marcu 4, 25). (Pr. Prof. Gleb Kaleda, Biserica din casă, traducere din limba rusă de Lucia Ciornea, Editura Sophia, București, 2006, pp. 89-90)
Categoria: Articole
Cautare:
Dragostea pentru munca implineste existenta oricarui om
Vizualizari: 788
Id: 4154
Imagine:
Share:
„Vesnica pomenire!”
Ce înseamnă literele IC XC / NI KA ?
Reguli pentru crestinii care merg duminica la Biserica
Cum trebuie sa se incheie fiecare rugaciune crestina?
Pietism, zelotism, intelectualism, hipercriticism
Usa pocaintei
Ce urăm de zilele sfinților?
L-am rugat pe Dumnezeu
Semnificatia zilelor din Saptamana Mare - Pr Teofil Paraian
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.