„Şi a plăsmuit Dumnezeu pre om, ţărână luând din pământ, şi a suflat în faţa lui suflare de viaţă, şi s-a făcut omul cu suflet viu” (Facere 2, 7).
Aici ni se arată atâta cât putem cunoaşte despre felul cum s-a zidit omul. Nu poate fi vreo îndoială că Sfinţii Părinţi au înţeles prin „ţărână” chiar ţărâna pământului; dar, când vorbesc de „mâinile” lui Dumnezeu care au „luat” ţărâna, ei voiesc a arăta marea grijă a lui Dumnezeu şi participarea Sa directă la lucrare. Fericitul Theodorit scrie:
„Când auzim în istorisirea lui Moisi că Dumnezeu a luat ţărână din pământ şi l-a plăsmuit pe om, şi voim a afla înţelesul acestui grai, descoperim în el deosebita bunăvoire a lui Dumnezeu faţă de neamul omenesc. Căci marele Prooroc arată, în zugrăvirea facerii, că Dumnezeu a făcut toate celelalte făpturi prin cuvântul Său, iar pe om l-a făcut cu înseşi mâinile Sale... Nu zicem că Dumnezeu are mâini... ci spunem că fiecare dintre zicerile acestea arată din partea lui Dumnezeu o mai mare grijă pentru om decât pentru celelalte făpturi.”
Sfântul Vasile cel Mare afirmă că versetul citat subliniază cât de deosebită e obârşia omului faţă de cea a animalelor:
„Mai sus, textul spune că Dumnezeu a făcut; aici spune cum a făcut Dumnezeu. Dacă stihul ar fi spus doar că Dumnezeu a făcut, ai fi putut crede că l-a făcut [pe om] aşa cum a făcut şi dobitoacele, fiarele sălbatice, verdeaţa, ierburile. Iată de ce, spre a nu te lăsa să-l aşezi în rândul fiarelor sălbatice, dumnezeiescul cuvânt a făcut cunoscută deosebita măiestrie folosită de Dumnezeu pentru noi: „ţărână din pământ a luat Dumnezeu”.
Acelaşi Părinte ne spune deosebirea dintre „facerea” omului şi „plăsmuirea” lui: „Dumnezeu pe omul lăuntric l-a făcut, iar pe omul cel din afară l-a plăsmuit. Plăsmuirea se potriveşte lutului, iar facerea, celui după chip. Deci carnea s-a plăsmuit, însă sufletul s-a făcut.”
Facerea omului arată atât măreţia, cât şi nimicnicia sa:
„Şi a plăsmuit Dumnezeu pre om, ţărână luând din pământ”. În lume am aflat zicându-se şi că omul este nimic, şi că este măreţ. De socoteşti numai firea, nimica este el, şi lucru fără vreun preţ; dar, de priveşti cu câtă cinste a fost înconjurat, omul este ceva măreţ... De socoteşti ce anume a luat [Dumnezeu], ce oare este omul? Dar de chibzuieşti la Acela care l-a plăsmuit, cât de măreţ este omul! Deci, deopotrivă, este nimic, pentru materie, şi măreţ, pentru cinste.”
(Ieromonah Serafim Rose, Cartea facerii, crearea lumii noi și întâiul om: perspectiva creștin-ortodoxă, traducere de Constantin Făgețan, Ed. a 2-a, rev., Editura Sophia, București, 2011, p. 105)
Categoria: Articole
Cautare:
Dumnezeu pe omul launtric l-a facut, iar pe omul cel din afara l-a plasmuit
Vizualizari: 800
Id: 10505
Imagine:
Share:
Veacul acesta vremelnic si Imparatia cerurilor
Nu jeli trupul, odata si odata se va stinge, iar sufletul este vesnic!
Dai vointa, iei putere!
Cand nu trebuie sa tinem un juramant facut
Marea ascultare
„Vesnica pomenire!”
Ce înseamnă literele IC XC / NI KA ?
Reguli pentru crestinii care merg duminica la Biserica
Cum trebuie sa se incheie fiecare rugaciune crestina?
Pietism, zelotism, intelectualism, hipercriticism
Usa pocaintei
Ce urăm de zilele sfinților?
L-am rugat pe Dumnezeu
Semnificatia zilelor din Saptamana Mare - Pr Teofil Paraian
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.