Există un moment crucial când ne întrebăm: trebuie oare prevenit bolnavul de apropierea morţii lui sau nu? Mai întâi, ar trebui ca această vestire să fie făcută de cineva foarte apropiat, şi nu de o infirmieră, un doctor sau de oricare altă persoană în exerciţiul funcţiunii sale. Apoi, va trebui ca cel ce-şi ia asupra lui sarcina de a anunţa să nu plece imediat de lângă bolnav. Sigur că e mult mai uşor să-i transmiţi mesajul şi apoi să pleci brusc.
Cu ocazia unui congres al medicilor, asistenţilor medicali şi studenţilor la medicină, la care am participat şi eu şi unde se dezbătea această problemă, o asistentă în vârstă ne-a povestit ce făcea ea în asemenea situaţii: «Intru în salon şi-l înştiinţez pe bolnav că pentru el nu mai există nici o altă perspectivă decât moartea. El mă priveşte destul de îngrozit, iar eu îi spun fără a pierde un minut (asistenta voia să ne dea de înţeles că prin asta încerca să destindă atmosfera): Mă duc să vă pregătesc o ceaşcă bună de ceai, vom petrece o vreme împreună, vom discuta şi apoi voi pleca...»
Persoana căreia i s-a administrat o lovitură atât de teribilă (sunt rare cazurile celor care-şi aşteaptă moartea precum Apostolul Pavel sau aşa cum doar sfinţii pot să o facă) rămâne să facă faţă acestei sentinţe a morţii, în timp ce asistenta întârzie cu pregătirea ceaiului. Fie ca nimeni să nu îndrăznească vreodată să se comporte în acest fel!
În asemenea situaţii, este absolut indispensabil, după cum am mai spus, să rămânem în preajma bolnavului şi să nu plecăm de lângă el până ce nu ne vom încredinţa că acel ceva dinlăuntru şi-a aflat dezlegare. Abia când durerea a fost împărtăşită, când iubirea a învins şi când nădejdea în acel oarecare răstimp de viață ce i-a mai rămas s-a redobândit, doar atunci ne putem retrage.
Va trebui să revenim asupra acestui punct. Să reţinem deocamdată că omul poate să-i fie de ajutor aproapelui său. Mai mult ca sigur însă că nu se întâmplă întotdeauna aşa. Mai întâi trebuie să ştii ce să spui, apoi trebuie să ştii cum să faci un dar din prezenţa ta. În fine, trebuie ca cel pe care urmează să-l informăm asupra stării sale să fie în măsură de a primi cuvintele noastre. Nu putem să-i aruncăm pur şi simplu în faţă, oricine ar fi el, sentinţa morţii. Ştiind aceasta, vom putea reuşi ca, fără a recurge la minciună, să îl pregătim treptat pe bolnav să devină conştient că moartea fizică se va produce - în ce priveşte însă relaţia noastră, e oare cu putinţă ca ea să moară? Vechiul Testament spune: „Iubirea e la fel de tare ca moartea” (cf. Cântarea Cântărilor 8, 6). În lumina Noului Testament însă, putem spune că iubirea e mai tare decât orice fel de moarte. Doar după o astfel de pregătire putem vesti bolnavului că i se apropie sfârşitul.
Deseori se întâmplă ca bolnavul să fi simţit cu duhul, deja cu mult timp înainte, sau ca însuşi trupul lui să îl înştiinţeze, cu o certitudine deplină, despre iminenţa morţii, în timp ce membrii familiei recurg la minciună: „Oh! Ce bine arăţi astăzi!” sau „În momentul ăsta vocea ta sună cu totul altfel!” etc, după care ies din salon pentru a izbucni în plâns în spatele uşii. Or bolnavul este pe deplin conştient de acest joc de teatru, pentru că tonul vocii noastre se schimbă când spunem adevărul sau când minţim în cunoştinţă de cauză.
Străduindu-ne să minţim cât mai bine, folosim accente exagerate în glas, iar pentru a părea bucuroşi încercăm să părem relaxaţi, or bolnavul înţelege că toate acestea sunt culmea prefăcătoriei. Iată de ce, atunci când cineva îţi spune: „Simt că voi muri”, tu poţi să-i răspunzi: „Ştii, suntem în mâna lui Dumnezeu. În momentul ăsta nu eşti pe punctul de a muri, dar se poate întâmpla ca moartea să fie pe aproape...”. Şi alte cuvinte pot fi spuse, în funcţie de cel căruia ne adresăm.
Îmi pare de cea mai mare importanţă să nu-l închidem pe bolnav în deznădejdea absolută a singurătăţii sale. Dacă cei din jur nu încetează să-i repete că are toată viața înainte, că va mai trăi încă mulţi ani, în timp ce el simte bine înlăuntrul său că viaţa i se scurge ca şi sângele dintr-o rană, bolnavul strigă pentru a se face auzit, dar izbindu-se de un zid al lipsei de înţelegere, nu îi rămâne decât să se închidă în sine. Se simte ca un prizonier într-o cuşcă. Nu are încotro să apuce. Singurul lucru pe care îl mai poate face este să ia în consideraţie iminenţa morţii, să cumpănească tot răul pe care l-a făcut în trecut şi care acum îl tulbură, precum şi tot ceea ce a rămas neîmplinit în viaţa lui.
(Mitropolit Antonie de Suroj, Viața, boala, moartea, traducere de Monahia Anastasia Igiroșanu, Editura Sfântul Siluan, Slatina - Nera, 2010, pp. 38-42)
Categoria: Articole
Cautare:
Este bine sa prevenim bolnavul de apropierea mortii sale?
Vizualizari: 773
Id: 5608
Imagine:
Share:
Cand vorbim prea mult, risipim puterile sufletesti
Credinta trebuie sa fie o alegere libera, altfel nu are nici o valoare
Cum sa procedam la moartea unei persoane?
Cum ajungem in Imparatia Cerurilor?
Cateva reguli ale randuielii monahale
„Vesnica pomenire!”
Ce înseamnă literele IC XC / NI KA ?
Reguli pentru crestinii care merg duminica la Biserica
Cum trebuie sa se incheie fiecare rugaciune crestina?
Pietism, zelotism, intelectualism, hipercriticism
Usa pocaintei
Ce urăm de zilele sfinților?
L-am rugat pe Dumnezeu
Semnificatia zilelor din Saptamana Mare - Pr Teofil Paraian
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.