Să dăm respectul cuvenit cunoaşterii şi erudiţiei. Se poate spune că oamenii care au cunoştinţe profunde cu privire la natură, la omenire şi societate sunt ochii poporului. Totuşi, după cum nu fiecărui mădular al trupului îi este dat să fie ochi, nu fiecărui membru al societăţii îi este dat să fie savant - însă reproşurile acerbe la adresa ignoranţei şi laudele aduse instruirii înţelese într-un fel tulbure au semănat în unii oameni ideile mărginite potrivit cărora învăţământ vrednic de acest nume este doar cel savant, că a educa înseamnă a preda ştiinţele, că cei educaţi trebuie să-l cinstească pe cel care trecut deja prin câteva cicluri de lecţii. Asta înseamnă să educi mai mult capul decât inima şi omul în ansamblul lui. Ferice de cel educat dacă cel care-l îndrumă în învăţătura credinţei va reuşi să semene în el sămânţa învăţăturii duhovniceşti mai adânc decât seamănă ceilalţi dascăli seminţele învățăturilor lumeşti, şi dacă sămânţa duhovnicească va fi hrănită, sub înrâurirea bunei călăuziri şi bunului exemplu, de exerciţiile duhovniceşti de acasă şi de la biserică! Învăţătura dumnezeiască va curăţa, va întări şi va sfinţi învăţăturile omeneşti, şi va face ca ele să poată fi întrebuinţate spre folosul particular şi obştesc, fiindcă buna credinţă, spune Apostolul, spre toate este de folos, având făgăduinţa vieţii de acum şi a celei ce va să vină (I Tim. 4,8). Dar dacă buna credinţă nu va fi pusă la temelia învăţăturilor lumeşti în inima celui educat, acestea nu vor fi temeinice cu adevărat. Învăţăturile lipsite de temeinicie nu pun rânduială bună în viaţă, ci de obicei îngâmfă. Cel îngâmfat de părută sa ştiinţă şi cultură se pune de obicei mai presus de condiţia sa. Aşa ajung oamenii să nu se mai împace cu sărăcia, să nu mai accepte starea clasei de mijloc, să nu păstreze măsura în belşug, să înseteze de parvenire, de fast, de plăceri, să fie dezamăgiţi şi când îşi satură patimile, şi când nu găsesc pentru ele hrană, să fie întotdeauna nemulţumiţi, să iubească schimbările, nu statornicia, şi, alergând după vise, să distrugă realitatea prezentă şi viitoare.
(Sfântul Filaret al Moscovei, Cum să educăm ortodox copilul, Editura Sophia, București, 2011, p. 110)
Sursa: Articolul apare online prin efortul editorilor site-ului doxologia.ro.
Categoria: Articole
Cautare:
Finalitatea unui lucru invatat este temeinicitatea lui
Vizualizari: 687
Id: 19544
Imagine:
Share:
Sa jertfim tot ce sta in puterea noastra pentru a salva un suflet din iad!
Domnul Insusi ne va invata rugaciunea
Nu vorbi cu sotia ta nechibzuit, ci cu bunatate, cu cinstire, cu dragoste
Și ne-a facut pe noi imparatie (Apoc. 1,6)
Polemica aprinsa dusa de sectanti cu privire la cinstirea Sfintelor Icoane
„Vesnica pomenire!”
Ce înseamnă literele IC XC / NI KA ?
Reguli pentru crestinii care merg duminica la Biserica
Cum trebuie sa se incheie fiecare rugaciune crestina?
Pietism, zelotism, intelectualism, hipercriticism
Usa pocaintei
Ce urăm de zilele sfinților?
L-am rugat pe Dumnezeu
Semnificatia zilelor din Saptamana Mare - Pr Teofil Paraian
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.