„Şi veniţi să stăm de vorbă, zice Domnul; şi de vor fi păcatele voastre cum e purpura, ca zăpada le voi albi, şi de vor fi precum cârmâzul, ca lâna le voi albi” (Is. 1, 18). În multe locuri ale Scripturii avem asemenea termeni, ca şi cum Dumnezeu S-ar coborî la nivelul oamenilor pentru judecată. Căci astfel este: „însuşi Domnul va veni la judecată cu bătrânii poporului Său şi cu conducătorii lui” Is. 3, 14 şi la Miheia, care are astfel: „Ascultaţi deci cuvântul Domnului. Domnul a spus: Scoală-te, fă judecată cu munţii, căci Domnul are judecată cu poporul Său şi cu poporul Său discută. Poporul Meu, ce ţi-am făcut? Sau cu ce te-am întristat? Sau cu ce te-am tulburat? Răspunde - Mi?” (Mih. 6, 1-3). Şi este cuvenit ca judecata dumnezeiască să nu fie tiranică, ci mai degrabă comună cu cea a judecătorilor dintre oameni, dându-le loc de apărare celor judecaţi, pentru ca văzând cineva dreptatea că îi este lămurită, chiar şi la pedeapsă, să fie de acord cu judecăţile de netăgăduit ale lui Dumnezeu, încuviinţând că sunt aduse asupra lui după toată dreptatea, ca să vadă şi lăsarea [păcatelor] iertate făcută cu raţiune şi ordine în privinţa lui.
Scriptura le personifică pe acestea nu ca şi când Judecătorul ar dori ca fiecăruia dintre noi să pună întrebări acuzatului şi să primească răspunsuri, ci ca să producă în noi îngrijorarea şi să nu neglijăm apărarea. Probabil că printr-o putere nespusă într-o clipită tot traiul vieţii noastre va fi imprimat ca pe o tablă în memoria sufletului nostru. Şi astfel vom auzi atunci aceasta: „I-au înconjurat pe ei sfaturile lor, înaintea feţei Mele s-a făcut” (Os. 7, 2). Şi cărţile menţionate în Daniel ce altceva ar arăta decât că Domnul stârneşte în memoria oamenilor imaginile celor înfăptuite, încât fiecare să şi le amintească pe ale lui, ca să vedem pentru ce suntem pedepsiţi?
De aceea, după spălarea şi curăţirea de murdăria păcatelor, după iertarea răutăţilor din suflet înaintea ochilor lui Dumnezeu, încetarea celor rele şi dobândirea experienţei faptelor bune, după căutarea judecăţii, scăparea celui nedreptăţit, judecata în favoarea orfanului şi îndreptăţirea văduvei, atunci [abia] este chemat [poporul] să stea de vorbă [cu Dumnezeu], primind făgăduinţa că va fi albit ca zăpada sau ca lâna.
(Sfântul Vasile cel Mare, Comentariu la cartea profetului Isaia, Editura Basilica a Patriarhiei Române, pp. 67-68)
Sursa: Articolul apare online prin efortul editorilor site-ului doxologia.ro.
Categoria: Articole
Cautare:
Judecata dumnezeiasca
Vizualizari: 794
Id: 17707
Imagine:
Share:
„Vesnica pomenire!”
Ce înseamnă literele IC XC / NI KA ?
Reguli pentru crestinii care merg duminica la Biserica
Cum trebuie sa se incheie fiecare rugaciune crestina?
Pietism, zelotism, intelectualism, hipercriticism
Usa pocaintei
Ce urăm de zilele sfinților?
L-am rugat pe Dumnezeu
Semnificatia zilelor din Saptamana Mare - Pr Teofil Paraian
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.