Un oarecare sihastru trăia în pustie şi avea un frate mirean, în lume, într-un oraş. Iar după câtăva vreme a murit fratele său şi a rămas în urma lui un copilaş de trei ani. Iar sihastrul, auzind de moartea fratelui său, a mers acolo și a luat pruncul şi l-a dus cu sine în pustie, la chilia lui, şi îl hrănea pe el cu finice şi cu alte verdeţuri din pustie, de care mânca şi el. Şi n-a văzut copilul nici un om, fără numai pe bătrânul sihastru, care îl hrănea pe el, de când l-a dus în pustie, nici femei, nici sat, nici pâine n-a mâncat, nici n-a ştiut ce este şi nici cum este viaţa lumii acesteia. Ci, totdeauna, era în pustie cu bătrânul, postind, rugându-se şi lăudând pe Dumnezeu. Şi aşa a petrecut, întru acea pustie, optsprezece ani, şi s-a săvârşit.
Iar după îngroparea lui, a început sihastrul a se ruga lui Dumnezeu să-i descopere lui despre acel copil în care ceată de sfinţi este rânduit. Şi, după multă rugăciune cu osârdie făcută, i-a arătat lui Dumnezeu cele despre copil. Că a adormit şi a văzut în vis un loc oarecare, întunecat şi plin de toată scârba; şi în mijlocul acelui loc era aruncat acel copil, zăcând în mare necaz şi supărare nespusă. Aceasta văzând, bătrânul s-a mirat şi a început a grăi către Dumnezeu, zicând: „Doamne, ce este nedreptatea aceasta? Au doară nu era curat acest copil de toată spurcăciunile trupeşti şi necurăţiile lumeşti? El, care în toate zilele şi nopţile te lăuda pe Tine şi postea, şi priveghea şi se ostenea şi de nici un păcat lumesc nu era atins? Dar acum, ce este aceasta, de-l văd pe el la acel loc de necaz, pedepsit? Dar noi, care suntem născuţi şi crescuţi şi îmbătrâniţi în păcate, ce nădejde de mântuire să mai avem? O, amar si vai mie!”.
Acestea, şi mai multe, cu plângere şi tânguire grăindu-le bătrânul, a stat înaintea lui îngerul Domnului şi i-a zis: „Ce plângi aşa, bătrânule, şi te tânguieşti pentru acel copil care, cu adevărat, de păcatele cele trupeşti şi lumeşti neatins a fost. Şi a se ruga şi a posti, şi a priveghea l-ai învăţat pe el, dar a se smeri, pentru ce nu l-ai învăţat pe el? Că avea mândrie mare şi înălţare întru inima sa, socotindu-se pe sine, pentru curăţenia şi viaţa lui cea neatinsă de lume, că este om mare şi mare sfânt, mai mult decât cei din lume; şi cu acea mândrie înaltă întru inima sa a şi murit. Deci, dar, să cunoşti că nu este nedreptate la Dumnezeu. Căci tot cel ce se înalţă cu gândul pe sine necurat este înaintea lui Dumnezeu, precum zice Proorocul”. Acestea zicând, îngerul s-a făcut nevăzut.
Iar bătrânul și-a venit în fire și în cunoştinţă şi a tot plâns neîncetat, pentru soarta copilului, până la sfârşitul vieţii sale, punându-şi nădejdea în mila lui Dumnezeu.
Dumnezeului nostru slavă, acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin.
(Proloagele, volumul I, Editura Bunavestire, pp. 519-520)
Categoria: Articole
Cautare:
Mandria poate sterge nevointa unei vieti intregi
Vizualizari: 782
Id: 5326
Imagine:
Share:
„Vesnica pomenire!”
Ce înseamnă literele IC XC / NI KA ?
Reguli pentru crestinii care merg duminica la Biserica
Cum trebuie sa se incheie fiecare rugaciune crestina?
Pietism, zelotism, intelectualism, hipercriticism
Usa pocaintei
Ce urăm de zilele sfinților?
L-am rugat pe Dumnezeu
Semnificatia zilelor din Saptamana Mare - Pr Teofil Paraian
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.