Despre pătimirea Cuviosului Marcu, Episcopul Aretusiei, Sfîntul
Grigorie de Nazianz scrie în întîiul său cuvînt asupra urîtului de Dumnezeu
Iulian Paravatul (Apostatul) astfel: Minunatului Marcu Aretusianul, cine nu ştie ce i s-a întîmplat?
Şi povestirile cele despre dînsul, cine nu le pomeneşte? Acela, în împărăţia
marelui Constantin, după stăpînirea cea dată atunci creştinilor, a stricat o
capişte idolească şi mulţime de popor de la rătăcirea păgînească la calea cea
dreaptă a mîntuirii a povăţuit, nu numai prin chipul cel fără de prihană al
vieţii, cît şi prin frumoasa grăire a vorbei. Pentru aceasta a fost de demult în multă ură şi mînie la aretusienii
cei iubitori de diavoli. După aceea, schimbîndu-se stăpînirea creştinească,
iar puterea păgînească începînd iarăşi a creşte şi a se înviora, în acea vreme
cumplită n-a scăpat de mîinile muncitorilor. Pentru că mulţimea poporului cel
iubitor de diavoli, deşi o vreme şi-a stăpînit mînia, după asemănarea focului
ascuns în materie sau a unui rîu oprit cu sila, însă, dobîndind vreme potrivită,
precum focul se aprinde şi rîul iese cu pornire, astfel mînia şi răzbunarea
cea neoprită a poporului a început a se întinde îndată sub împăratul Iulian
Apostatul (361-363). Văzînd Sfîntul Marcu pe poporul aretusienilor, care se ridicase
asupra lui, că nimic bun nu gîndeşte, s-a hotărît să fugă îndată, nu pentru
că era cuprins de frică, ci ascultînd porunca Domnului, prin care ni se porunceşte
a fugi din cetate şi a da loc prigonitorilor. Pentru că, deşi creştinii sînt
tari, viteji şi cu răbdare, li se cade a se îngriji pentru a lor mîntuire şi
pe prigonitori a-i cruţa, ca nu dintr-a lor vrăjmaşă răutate, de care sînt plini,
lor înşile mai mare pierzare să-şi înmulţească. Dar, văzînd pe mulţi duşi şi tîrîţi pentru dînsul, iar pe mulţi
de cruzimea cea cumplită a muncitorului petrecînd în primejdie sufletească,
bărbatul cel ales n-a suferit ca, pentru a lui fugă şi pierzare, alţii să se
primejduiască. De aceea, mai bine şi mai cu înţelepciune sfătuindu-se în sine,
s-a întors şi de bunăvoie s-a dat poporului şi împotriva vremii celei cumplite
a venit ca la un război. Deci, acolo ce fel de cruzimi nu erau? Ce fel de muncă
nu se scornea? Că din cei ce năvăleau asupra lui, fiecare aducea o deosebită
muncă asupra sfîntului. Şi mai ales se întărîtau de vitejia sfîntului şi se
mîniau de bărbăţia lui în munci, socotind-o ca o defăimare a lor. Se purta bătrînul cel sfinţit, pătimitorul cel de bunăvoie,
prin cetate înaintea tuturor, fiind cinstit pentru bătrîneţe, dar mai cinstit
pentru viaţa sa îmbunătăţită. Deci era purtat prin cetate de toţi, de oricare
vîrstă şi rînduială, şi chinuit de toţi, de bărbaţi şi de femei, de tineri şi
de bătrîni şi de cîţi rînduiau lucrurile poporului în cetate şi cîţi erau însemnaţi
cu orice cinste. Şi tuturor una le era sîrguinţa: ca în mînie şi în cruzime
unul pe altul să se întreacă. Şi toţi socoteau a fi lucru mare ca să-l împresoare
cu multe munci şi să-l biruiască pe tarele nevoitor bătrîn, care se împotrivea
la toată cetatea. Deci, a fost tîrît pe uliţe, împins în noroi, adăugîndu-i la
munci dosădirea cu ocară, fiind tras de păr şi de celelalte părţi ale trupului,
de la copil la copil. Iar la locul cel de muncă fiind spînzurat şi împins, împungeau
aceia vitejescul lui trup cu cuţite şi cu suliţe, avînd acea privelişte ca rîs
şi jucării. Şi cu nişte unelte de muncire picioarele lui le-au străpuns pînă
la oase, apoi cu aţe de in foarte subţiri şi foarte tari i-au desfăcut unghiile.
După aceea, ridicîndu-l gol sus într-o coşniţă, cu miere şi cu grăsime ungîndu-l
peste tot, la amiază fiind arşiţa mare de soare, albinele şi viespile îl mîncau. Şi, cu cît fericitul se topea de cumplitul zăduf al soarelui,
cu atît mai cumplit pătimea de împungerea albinelor şi a viespilor. Iar, fiind
bătrîn cu anii, se arăta tînăr în acea nevoinţă de chinuire, neschimbîndu-şi
strălucirea feţei sale, ci mai vîrtos avînd o îndulcire din muncile acelea şi
de muncitori îşi bătea joc. Încă şi acest lucru vrednic de pomenire se povesteşte
despre dînsul, că se mîngîia văzîndu-se sus spînzurat pentru Hristos, iar pe
aceia fiind jos. Şi era cu atît mai sus de cei ce-l munceau, încît nici o durere
nu simţea în sine, ca şi cum ar fi fost altul, iar nu el pătimind unele ca acelea.
Şi pătimirea sa o socotea a fi slavă, iar nu primejdie. Dar pe cine o privelişte
ca aceea nu l-ar fi adus la umilinţă, chiar de ar fi avut prea mică milostivire
şi iubire de oameni? Însă nu se putea aceea, de frica muncitorilor şi mînia
împăraţilor. Aşa răbdînd sfîntul pentru capiştea cea risipită, n-a dat nici
un ban muncitorilor pentru risipirea aceea, de unde se vede că pentru dreapta
credinţă a răbdat nişte munci ca acestea. Iar aretusienii au pus mare preţ pe
capiştea cea risipită, cerînd ca, ori tot preţul în aur să le dea, ori iarăşi
capiştea să le-o zidească. S-a văzut atunci sfîntul pentru a sa dreaptă credinţă
mai mult împotrivindu-se, nevrînd să săvîrşească cele poruncite, căci prin răbdarea
sa, încet biruindu-i, ei micşorau cîte ceva din preţul acela, încît acum foarte
puţin cereau de la dînsul, putînd cu înlesnire să le dea. Şi cu împotrivire
se certau între dînşii, încît unul se sîrguia să biruiască, iar altul să fie
nebiruit. Adică închinătorii de idoli voiau ca măcar ceva din preţul acela să
le plătească episcopul, iar el nici un singur ban nu voia să le dea. Astfel
s-a arătat că el nu pentru aur, ci pentru buna credinţă a intrat în nevoinţa
pătimirii. Se vorbeşte că eparhul Aretusiei, măcar că era cu credinţa elin,
însă pătimirile cele de multe feluri ale Sfîntului Marcu neputînd a le suferi,
a zis către împărat cu îndrăzneală: "Oare nu ne este ruşine, o, împărate, ca
să fim mai pe urmă decît toţi creştinii? Că nici pe un bătrîn n-am putut să-l
biruim, cu toate felurile de munci chinuindu-l, şi nici a-l birui nu este lucru
cinstit. Oare nu este cea mai de pe urmă ruşine ca de la dînsul să ne ducem
biruiţi?" Cu acest fel de bărbăţie, eparhul şi împăratul se ruşinau. Iar tiranul
aretusienilor ajunsese pînă la atîta groază şi răutate, încît întrecea pe toţi,
chiar şi pe aflătorul şi îndemnătorul răutăţii, pe diavol, îl covîrşea. Şi Teodoret zice că aretusienii, văzînd puterea cea tare a minunatului
şi Sfîntului bătrîn Marcu, s-au schimbat în blîndeţe, minunîndu-se de răbdarea
lui cea atît de mare şi, dezlegîndu-l, l-au lăsat liber. Apoi, ascultînd cuvintele
lui cele învăţătoare, au învăţat sfînta credinţă şi s-au făcut cu toţii creştini. Iar despre Sfîntul Chiril, diaconul, acelaşi Teodoret povesteşte
astfel, zicînd: Răutatea cea făcută de elini în Fenicia, cine poate s-o spună
fără de lacrimi? Căci în cetatea Iliopolis acel urît neam ce are de hotar Libanul,
aducîndu-şi aminte de Chiril diaconul, care, pe cînd împărăţea Constantin, aprinzîndu-se
cu dumnezeiască rîvnă, pe mulţi idoli ce se cinsteau în acea cetate i-a sfărîmat,
nu numai l-au ucis, ci, şi pîntecele lui tăindu-l în bucăţi, pe cele dinăuntru
au îndrăznit a le muşca cu dinţii de mînie. Însă nu a fost tăinuită fapta aceea de Atotştiutorul Dumnezeu,
ci au luat vrednică pedeapsă pentru răutăţile lor. Căci, cîţi au îndrăznit a
face aceea, toţi pînă la unul au căzut ucişi. Întîi şi-au pierdut limbile, pentru
că s-au rănit şi, putrezind în gură, au căzut, iar la sfîrşit orbind toţi de
vederea ochilor; deci, cu nişte primejdii ca acestea s-a arătat puterea dreptei
credinţe celei adevărate. Iar în Ascalon şi în Gaza, cetăţile Palestinei, mai
întîi la bărbaţii cei împodobiţi cu cinstea preoţească, apoi şi la femeile şi
fecioarele cele sfinţite lui Dumnezeu, spintecîndu-le pîntecele, le-au umplut
cu orz şi le-au aruncat la porci spre mîncare. O muncire fără de omenie ca aceea
au făcut. Deci, sfinţilor mucenici li s-au pregătit cununile biruinţei în împărăţia
lui Hristos, iar muncitorilor veşnică muncă în iad, care îi va apuca pe ei cu
răsplătirea dreaptă a adevăratului Dumnezeu, Domnul nostru Iisus Hristos, Căruia
I se cuvine slavă, în veci. Amin. Pătimirea Cuviosului Părintelui nostru Marcu, Episcopul Aretusiei,
a lui Chiril diaconul şi a altor mucenici
(29 martie)
Categoria: Vieţile Sfinţilor pe luna martie
Cuvinte cheie: Cuviosul Marcu, Episcopul Aretusiei
Cautare:
Patimirea Cuviosului Parintelui nostru Marcu, Episcopul Aretusiei, a lui Chiril diaconul si a altor mucenici
Vizualizari: 1202
Id: 1538
Imagine:
Share:
Monahul care n-a osindit pe nimeni
Pomenirea Sfantului Sfintitului Mucenic Ipatie, facatorul de minuni, Episcopul Gangrelor
Sfantul Iona, Mitropolitul Kievului si a toata Rusia, noul facator de minuni
Sfintii Mucenici Avdas episcopul si Veniamin diaconul si cei impreuna cu dinsii
Viata Cuvioasei Maicii noastre Maria Egipteanca
Cuvant la Buna Vestire a Preasfintei Stapinei noastre, de Dumnezeu Nascatoarei si Pururea Fecioarei Maria
Povestire despre ostasul Taxiot, care a inviat din morti
Viata Cuviosului Parintelui nostru Iacob Pustnicul
Viata Cuviosului Teofan Marturisitorul, egumenul marelui locas din Sigriani
Cuviosul Ioan inainte-vazatorul, pustnicul si inchisul din Egipt
Viata Cuviosului Alexie, omul lui Dumnezeu
Viata si patimirea Cuvioasei Mucenite Evdochia
Sfantul Iona, Mitropolitul Kievului si a toata Rusia, noul facator de minuni
Patimirea Sfintilor Mucenici Trofim si Tala
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.