Împărăţind Liciniu, rău credinciosul împărat, cînd sfinţii patruzeci
de mucenici au fost prinşi de Agricola, dregătorul Sevastiei, şi aruncaţi în
temniţă, atunci era acolo un bărbat anume Severian, de neam boieresc, crezînd
în Dumnezeul nostru Iisus Hristos. Acesta, adeseori cercetînd în temniţă pe
sfinţii mucenici, îi întărea pe dînşii spre nevoinţa mucenicească cea pentru
Hristos. Iar ei, de dragostea cea spre Dumnezeu atît s-au aprins ca de foc,
încît nici iezerul Sevastiei n-a putut să stingă văpaia cea dumnezeiască dintr-înşii.
Aşa au stat, cu un suflet mărturisind numele lui Iisus Hristos înaintea prigonitorului
şi pînă la moarte s-au nevoit pentru dînsul. Iar după ce au pătimit şi şi-au
luat cununile muceniceşti acei patruzeci de răbdători de chinuri, atunci a sosit
şi vremea sfîntului Severian ca să iasă la aceeaşi nevoinţă şi luptă, la care
pe alţii, cu cuvintele, îi îndemna. Pentru că apropiindu-se clevetitorii de
dregătorul îi ziseră: "Cinstea marilor noştri zei se micşorează în cetatea aceasta
de către Severian care nu numai singur nu-i cinsteşte pe ei şi nu li se închină,
dar şi pe mulţi alţii îi sfătuieşte ca să ocărască şi să defăimeze pe zeii noştri.
Şi crezînd singur în cel răstignit, îi învăţa şi pe ceilalţi la aceeaşi credinţă,
şi, iată, nu puţin popor a tras în urma sa. Deci, de nu-l vei pierde pe acesta,
apoi, toată cetatea se va întoarce după dînsul şi se vor mînia zeii pe cetate
şi o vor lăsa pe ea. Apoi şi împăratul, cînd va auzi despre aceasta, nu ne va
cruţa pe noi". Atunci Lisie, care înlocuia în dregătorie pe Agricola, auzind
acestea, a trimis pe slujitori ca să-l prindă pe Severian şi să-l aducă la el.
Iar ostaşul lui Hristos, neaşteptînd pînă ce vor veni trimişii ca să-l prindă
pe el, apucînd înainte de venirea lor, a mers singur şi, stînd înaintea dregătorului,
a început cu limbă slobodă a grăi către dînsul zicîndu-i cu îndrăzneală: "Dar
au nu-ţi ajunge ţie pierzarea ta, o, boierule, ci şi sufletele noastre voieşti
să le pierzi şi ca pe o dobîndă să le dai dracilor tăi? Ci să ştii că ai nimerit
aici peste băr-baţi tari, iar nu peste nerăbdători şi fricoşi. Pentru că mie,
precum grăieşte Pavel învăţătorul meu, viaţă îmi este Hristos, şi moartea un
cîştig" (Fil. 1,21). Deci Lisie, auzind aceste cuvinte îndrăzneţe ale sfîntului,
a tăcut puţin, apoi, uitîndu-se la cei ce erau de faţă şi cu mîna ară-tînd spre
Severian, a zis cu mînie: "Luaţi-l pe el şi cu vîne de bou crude să-l bateţi,
ca să înveţe a grăi cu blîndeţe înaintea stăpînirii!" Iar bătut fiind sfîntul, se veselea că s-a învrednicit a lua
rane pentru Hristos şi cuvintele psalmistului avîndu-le ca pe o răcorire, în
durerile bătăilor sale, cînta: "Pe spatele mele au lucrat păcătoşii; îndelungat-au
fărădelegea lor". Iar prigonitorul, văzînd că osteniseră slujitorii, iar pe
mucenic mai luminat la faţă şi mai îmbărbătat îl vedea, a poruncit ca să înceteze
a-l mai bate. Apoi a zis către dîn-sul: "Iată, poţi să cunoşti din bătăile ce
le-ai suferit, că nici o mîn-gîiere, nici o fericire îţi aduce ţie Hristosul
tău". Iar mucenicul i-a răspuns: "De n-ar fi ochii tăi sufleteşti întunecaţi
cu întunericul ne-dumnezeirii, ţi-aş arăta ţie cît de multe bunătăţi îmi mijlocesc
mie, de la Hristosul meu, pătimirile mele. Iar acum ce să mai fac, aprinzînd
celui orb lumina sau cîntare cîntînd surdului? De n-ai fi fost orb şi surd,
o, judecătorule, ai fi cunoscut darul lui Hristos şi puterea care mă întăreşte
pe mine". Acestea şi mai multe altele grăind sfîntul, spre mai mare mînie
s-a pornit prigonitorul şi, spînzurînd pe mucenic de un lemn, a poruncit ca
să-i strujească trupul cu unghii de fier. Iar el, într-acea cumplită durere
aflîndu-se, se ruga zicînd: "Iisuse Hristoase, Cel ce ai fost răstignit pe cruce
şi ai surpat mîndria vrăjmaşului şi pînă acum eşti lăudat pentru toate lucrurile
tale minunate, vino ca să-mi ajuţi mie şi sfărîmă braţul chinuitorului, iar
mădulările mele cele rupte adună-le, şi-mi dă mie ca bine să trec nevoinţa muce-niciei". Deci, se schimbau slujitorii cei ce chinuiau pe sfîntul şi chinuindu-l
mult, l-au dezlegat de pe lemn şi l-au dus în temniţă după porunca prigonitorului.
Iar sfîntul mucenic, mergînd la temniţă, prea dulce ritor s-a arătat; ca şi
cum nu simţea durerile, se lăuda cu rănile cele suferite pentru Hristos şi,
mergînd prin mijlocul cetăţii, către mulţimea poporului ce privea la dînsul,
cu faţă luminoasă şi cu glas dulce, arătîndu-şi rănile sale, grăia: "Priviţi-mă,
oamenilor, şi în ce fel de bună norocire sînt acum, înţelegeţi. Vouă, socotesc,
vi se pare că sînt mai ticălos şi mai mişel decît toţi că nu numai de dregătoria
mea cea vremelnică şi de bogăţie m-am lipsit, ci şi de singură sănătatea mea.
Dar eu sînt cu mult mai fericit decît voi toţi, pentru că ranele mele acestea
pentru Hristos Iisus, Domnul meu, îmi sînt mai dulci decît toate dulceţile cele
pămînteşti. Curgerea aceasta a sîngelui şi ruşinea mai cinstită-mi este mie
decît porfira cea împărătească. Chinul aceasta mai primit îmi este mie decît
toate desfătările voastre pe care voi le iubiţi; iar dregătoria mea cea dintîi
şi bogăţia ce era, au nu este deşertăciune, praf şi înşelăciune a lumii acesteia
pe care eu ca o tină de la picioarele mele o scutur, suindu-mă la cea mai mare
vrednicie mucenicească şi luînd bogăţia cea neîmpuţinată? Pentru că numai a mă numi eu mucenic al lui Hristos mai slăvit
îmi este decît împărăteştile titluri, şi a mi se răpi bogăţiile mele pentru
Hristos, mai de mult preţ şi mai bogat lucru îmi este decît vistieriile tuturor
împăraţilor celor pămînteşti. Dar unde mai socoteşti sănătatea mea cea trupească,
tăria alcătuirilor, frumuseţea feţii, ce era mai înainte? Au nu-i o durere,
o slăbănogire şi ceva de care nu-şi poate cineva face idee că mădularele mele,
acestea cînd nu erau rănite pentru Hristos şi sîngiurile nu se vărsaseră, mi-erau
mie ca nişte legături şi temniţe sufletului meu şi nu ca nişte mădulare ale
mele? Iar acum îmi sînt mie mădulare cînd pentru Hristos se taie. Acum trupul
meu este sănătos şi tare cînd pentru Hristos se bate, frumuseţea mea este cu
mine, cînd mă vedeţi pe mine neavînd chip omenesc, ci cu totul sînt ca o rană,
precum şi Domnul meu Iisus Hristos, de la picioare pînă la cap a fost rănit.
Şi cu atît mai mult mă bucur în pătimirile mele, cu cît împlinesc în trupul
meu ceea ce a lipsit pătimirii lui Hristos. Voi cei ce vedeţi rănile mele, să
vă gîndiţi la răsplătirile care vin pentru dînsele. Nu este cu putinţă nici
a ajunge cu mintea, nici a spune cu cuvintele bunătăţile acelea pe care Împăratul
cel fără de moarte le dă şi a-cum celor ce pătimesc pentru dînsul, şi la ceruri
le păstrează pe ele în veci. Şi numai a pătimi pentru dînsul este dulce, dar
a muri pen-tru dînsul este şi mai dulce. O, prietenilor, de este aici cineva
de ai noştri, de se află cineva din cei credincioşi, robi ai lui Hristos, în
mijlocul acestui popor necredincios, văzîndu-mă pe mine aşa răb-dînd pentru
Domnul, întăriţi-vă inimile voastre, îmbărbătaţi-vă şi să nu fiţi fricoşi, ca
nu cumva să vă rupă pe voi de la prea dulcele Iisus, Domnul nostru, nici un
chin! Să nu vă înfricoşeze pe voi sa-bia cea spre voi ascuţită, cuptorul cel
înfocat sau furia fiarelor. Să nu vă amăgească pe voi îmbunarea chinuitorului,
făgăduinţa daruri-lor sau a boierilor. Pe acestea toate să le călcaţi cu picioarele
voas-tre, ca pe nişte gunoaie, ca să împărăţiţi cu Hristos". Acestea grăindu-le el, în urmă era lume multă ascultînd cu-vintele
lui cele folositoare, pînă ce a fost dus la temniţă şi aruncat fiind într-însa,
ca într-o cămară luminoasă dănţuia, sărutînd locul acela pe care sfinţii patruzeci
de mucenici pentru Hristos au şezut, cei cu care vorbea mergînd mai înainte
adeseori. Iar închis fiind în temniţă, a petrecut într-însa cinci zile şi iar
a fost scos la judecată; iar Lisie, ca un lup îmbrăcat în piele de oaie, se
arăta a-i fi milă de sfîntul şi cu vicleşug a început a grăi către dînsul: "Ştiu
toţi zeii, Severiane, că mi-e jale de tine şi foarte mă minunez că tu, om bun
fiind şi frumos la chip şi cinstit, de bună voie te lipseşti de lumina aceasta
dulce. Laud tăria ta şi bărbăţia dacă ai fi folosit-o pe aceasta împotriva vrăjmaşilor;
dar a te lupta cu fierul, cu focul, cu fiarele şi cu pietrele şi a-ţi pierde
puterea ta, este lucru fără de minte cu adevărat că, iată, virtutea ta este
sfărîmată şi trupul zdrobit". Acestea le zicea nelegiuitul, vrînd ca în vicleşug
să amăgească pe ade-văratul plăcut al lui Hristos, însă el cu bărbăţie i-a răspuns:
"Nu-ţi fie milă de trupul meu cel rănit de bătăi, ci, de voieşti, mai mari munci
încă să-i adaogi. Nu numai să-l baţi şi să-l strujeşti, ci şi cu pietre striveşte-l
şi cu foc arde-l, şi orice voieşti şi poţi, fă; dar să ştii, că nu mă vei întoarce
pe mine de la Dumnezeu. Şi, mai întîi, tu te vei osteni, muncindu-mă pe mine,
decît eu răbdînd pentru Hristosul meu". Iar prigonitorul, lepădînd vicleşugul, s-a plecat iar la obişnuita
sa mînie şi a poruncit ca să bată pe sfîntul cu pietre peste gură, zi-cîndu-i:
"Nu purta pe Hristos pe limba ta, nici supăra urechile bo-ierului cu pomenirea
numelui aceluia". Iar sfîntul, cu gura sfărîmată de bătaia pietrelor, a răspuns:
"Ticălosule, cela ce cîndva în sufletul tău ai făcut locaş al diavolilor, nici
cu auzul nu poţi suferi numele lui Hristos!". Apoi, iar a poruncit prigonitorul ca să-l spînzure pe el, şi
cu unghii de fier să-i strujească trupul. Deci, cumplit strujit fiind sfîn-tul,
a grăit: "Singura rană care o socotesc că este grea, este aceea de a mă desparte
de Hristos; iar acestea toate îmi sînt mie mai mult dulceaţă decît durere, pentru
că despărţindu-mă pe mine de la cele pămînteşti, mă împreun cu Hristos". Iar
boierul a zis către dîn-sul: "Severian, jertfeşte zeilor şi te voi scăpa de
munci". Iar el nu i-a răspuns nici un cuvînt, ci încetişor în sineşi grăia:
"Nu sînt vrednice pătimirile lumii de acum de slava ce va să se arate". Iar
dre-gătorul socotind-o lui aceea că este ocară, că, adică, nu-i răspundea lui,
alt chin a scornit asupra lui. Luîndu-l pe el de pe lemn, l-a dus la zidul cetăţii
şi legîndu-i o piatră grea pe grumaji, iar alta de picioare, şi pe dînsul încingîndu-l
cu funia de pe zid, a poruncit să-l spînzure pe el. Şi aşa spînzurat fiind sfîntul
şi-a dat sfîntul său suflet în mîinile purtătorului de nevoinţă Hristos, Domnul
său. Iar sfîntul lui trup, oarecare din credincioşi luîndu-l noaptea, l-au dus
la moşia sa. Iar cînd s-au apropiat de satul în care era casa Sfîntului Severian,
cu psalmi şi cu cîntări ducîndu-l cu cinste, atunci a ieşit întru întîmpinarea
lui tot poporul, bătrînii şi tinerii cu sîrgu-inţă, unii pe alţii întrecînd,
care mai de care să ia binecuvîntare de la mult pătimitorul lui trup. Rămăsese
în casă numai femeia unei slugi a lui, plîngînd deasupra trupului bărbatului
său, pentru că unul din robii sfîntului mucenic murise atunci şi zăcea neîngropat.
Deci, se tînguia pentru dînsul femeia lui, zicînd către cel mort de parcă ar
fi fost viu: "Iată stăpînul nostru se apropie de casă şi toţi au ieşit în întîmpinarea
lui, numai tu nu ieşi şi eu din pricina ta; scoală-te deci şi mergi să întîmpini
pe stăpînul tău!" Iar acestea grăindu-le ea cu plîngere, îndată s-a sculat mortul
ca din somn şi a mers înaintea moaştelor sfîntului mucenic Severian şi, întîm-pinîndu-l,
a căzut la sfintele lui moaşte, cu bucurie sărutînd pe stăpînul său. Deci, tot
poporul, văzînd pe mortul înviat prin venirea mucenicului, s-a mirat şi a proslăvit
pe Dumnezeu şi cu mai multă osîrdie s-a lipit de sfîntul. Apoi, era între dînşii nedumerire pentru îngroparea trupului
sfîntului, neştiind unde să-l pună pe el. Pentru că unii ziceau că acolo, iar
alţii aiurea este cuviincios loc de îngroparea lui. Deci, era pe moaştele sfîntului
o cunună de flori frumos împletită şi, iată, fără de veste a zburat un vultur
şi apucînd cununa aceea zbură încet şi nu departe a şezut. Iar poporul mergea
după el şi apropiindu-se de vultur, el iar zbură mai departe cu cununa aceea,
iar ei îl urmau şi aşa i-au adus pe ei pînă la pustia din apropiere şi a şezut
pe un munte înalt la un loc foarte frumos şi acolo punînd acea cunună, a zburat
de la ochii lor. Iar lumea, găsind cununa pe mun-te, cunoscu că acolo vrea Dumnezeu
ca să pună trupul sfîntului mucenic. Şi, luîndu-l pe el cu cinstea cea cuviincioasă,
l-au îngropat pe muntele acela, unde la mormîntul lui mulţi bolnavi s-au tămăduit. Iar cel care, înviind, a ieşit în întîmpinarea sfîntului, a
trăit după învierea sa cincisprezece ani, şezînd lîngă mormîntul stăpînului
său, şi după aceea, cu pace s-a sfîrşit. Deci pentru toate acestea se cuvine să dăm slavă lui Dumnezeu
unuia în Treime: Tatălui şi Fiului şi Sfîntului Duh, acum şi pururea şi în vecii
vecilor. Amin.Pătimirea Sfîntului Mucenic Severian
(9 septembrie)
Categoria: Vieţile Sfinţilor pe luna septembrie
Cuvinte cheie: Sfantul Mucenic Severian
Cautare:
Patimirea Sfantului Mucenic Severian
Vizualizari: 1216
Id: 1811
Imagine:
Share:
Viata si patimirea Sfintelor Mucenite Minodora, Mitrodora si Nimfodora
Viata Sfintei Pulheria imparateasa
Pomenirea Sfintelor trei femei, ce s-au aflat intr-un munte pustiu
Viata si ostenelile Cuvioasei Maicii noastre Teodora, care s-a nevoit in chip barbatesc
Pomenirea Cuviosului Eufrosin
Viata Sfantului Petru, care mai inainte a fost vames
Viata si patimirea Sfantului Marelui Mucenic Eustatie Plachida, a sotiei si fiilor lui
Cuvant la Inaltarea cinstitei si de viata facatoarei Cruci a Domnului
Cuvant la Nasterea Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu
Sfantul Dimitrie, Mitropolitul Rostovului, facatorul de minuni
Viata Sfintilor, dreptilor si dumnezeiestilor parinti Ioachim si Ana
Viata Sfantului Prooroc Moise, vazatorul de Dumnezeu
Viata Sfantului Prooroc Zaharia, tatal Inaintemergatorului si Botezatorului Ioan
Viata si ostenelile Sfantului, slavitului si intru tot laudatului Apostol si Evanghelist Ioan
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.