Sfîntul Gomil a fost, pe vremea împărăţiei lui Traian Cezarul,
mai mare în casele împărăteşti. Iar cînd Traian era cu mulţimea oştirilor sale
în părţile Răsăritului, împăcînd cu sine pe iviri, pe sabromiţi, pe osdroeni,
pe arabi şi alte popoare, atunci numărîndu-şi ostaşii, a aflat între ei unsprezece
mii de creştini care măr-turiseau pe Hristos şi se lepădau de închinăciunea
idolilor. Pe aceştia toţi i-a trimis în Armenia cu necinste, nădăjduind că pentru
această necinste se vor lepăda de Hristos şi vor jertfi la idoli, ca să fie
puşi iarăşi în rînduiala lor ostăşească şi să fie cinstiţi de dînsul. Iar Gomil,
fiind mai mare în rang, a mers înaintea împăratului şi l-a ocărît pentru păgînătate
şi pentru acel lucru fără de socoteală, căci, ieşind la război, singur îşi împuţinează
oastea. Şi s-a mărturisit pe sine că este creştin şi gata a muri pentru numele
lui Iisus Hristos, Dumnezeu. Mîniindu-se împăratul asupra lui a poruncit să-l
bată fără de milă. Apoi l-a osîndit la moarte şi îi tăiară cinstitul lui cap.
Iar pe creştinii trimişi la surghiun i-au pierdut cu felurite morţi, dintre
care zece mii au fost răstigniţi în pustia muntelui Ararat din Armenia, iar
pe cei rămaşi i-au omorît cu alte munci. Sfîntul Eudoxie a fost pe vremea împărăţiei lui Diocleţian,
care prigonea foarte mult biserica lui Dumnezeu. De la el a ieşit acea poruncă
fără de Dumnezeu ca toată lumea să nu se închine unuia, adevăratului Dumnezeu,
ci să dea cinstea ce se cuvine lui Dumnezeu, idolilor celor muţi şi fără glas.
Atunci mulţi din cei credincioşi au voit să trăiască mai bine în pustietăţi
şi în munţi cu fiarele, decît cu oamenii cei fărădelege prin cetăţi. Cei mai
mulţi din dregători şi din oamenii slăviţi, lăsîndu-şi dregătoriile şi casele
lor, se ascundeau prin locuri neştiute. Unul ca acesta era Eudoxie, credinciosul
rob al lui Iisus Hristos, fiind comite cu dregătoria. El, lăsîndu-şi această
cinste, se ascunse cu femeia şi cu copiii săi de păgîni, fugind de mînia împărătească. Fiind pîrît la ighemonul Melitinei, ostaşii îl căutau pretutindeni.
Iar el, fiind îmbrăcat cu haine proaste, i-a întîmpinat în cale şi a fost întrebat
de dînşii dacă nu a auzit undeva de comitele Eudoxie? Iar el, văzînd că pe sine
îl caută pentru chinuire, le-a zis: "De vă veţi abate la mine să mîncaţi pîine
în casa mea şi să vă odihniţi de cale, apoi vă voi spune vouă despre el, că
ştiu unde se ascunde cu casa sa". Auzind ei s-au abătut la dînsul şi, primindu-i
pe ei, i-a ospătat îndeajuns. Apoi, s-a arătat lor cum că el este cel pe care
îl caută. Iar ei, mirîndu-se, ziseră: "Pentru a ta facere de bine nu te vom
lua cu noi, iar celui ce ne-a trimis îi vom spune că deşi te-am căutat mult,
nu te-am aflat. Însă tu să te ascunzi, ca nu cumva altcineva, ştiindu-te, să-i
spună". Vrînd ei să se ducă, i-a oprit pe dînşii, zicînd: "Aşteptaţi-mă,
fraţilor, că merg şi eu cu voi. Că nu mi se cade mie a mă mai ascunde, singur
Dumnezeu chemîndu-mă la nevoinţa mucenicească ca să fiu mărturisitor şi martor
al numelui Său Celui sfînt. Că de ar fi voit Dumnezeu să mă aibă pe mine ascuns,
nu m-aţi fi aflat voi pe cale, nici nu v-ar fi trimis pe voi să mă căutaţi pe
mine, nici mie nu mi s-ar fi întîmplat să vă întîmpin pe voi. Dar acestea toate
sînt semn că aşa este bunăvoinţa lui Dumnezeu, ca să rabd pentru dînsul pînă
la sînge". Apoi, chemînd pe soţia sa, anume Vasilisa, pe fiii săi, pe slugi
şi pe prieteni, le-a zis lor: "Vremea mi-a fost altă-dată a mă ascunde, iar
acum este vremea să mă dau de faţă şi să mă dau în mîinile prigonitorilor de
bunăvoie pentru Iisus Hristos, Care singur S-a dat pentru noi la patima cea
de voie. Deci voi merge şi fie precum Domnul meu va voi să rînduiască pentru
mine, iar pe voi vă las lui Dumnezeu". Apoi a poruncit şi a pus în rînduială toate cele pentru casă,
pentru fii şi pentru slugi, învăţîndu-i pe ei cum să vieţuiască după dînsul
cu fapte bune, în frica şi dragostea de Dumnezeu. Iar la sfîrşit a poruncit
soţiei sale să nu plîngă, nici să nu se tînguiască cînd va auzi de moartea lui,
ci mai ales să petreacă ziua aceea în bucurie şi în veselie, mulţumind lui Dumnezeu
că l-a învrednicit de cununa mucenicească pe robul său. Apoi luînd pe sine îmbrăcă-mintea
cea cuviincioasă dregătoriei sale, armele şi brîul cel ostă-şesc, s-a îmbrăcat
aşa precum se cade unui comite şi şi-a lăsat nu numai casa, femeia şi copiii,
ci şi slugile şi prietenii, toate averile, le-a lepădat pentru dragostea Domnului
său. Ce jale era acolo, cînd se despărţeau femeia de bărbat, fiii de tată, prietenii
de iubitul prieten! Plîngeau toţi pentru dînsul, luîndu-şi cel din urmă rămas
bun unul de la altul, ştiind că de-acum el nu se va mai întoarce la dînşii.
Dar dintre toate amărăciunile, una le era lor spre uşurare. Aceea că se sîrguia
să pătimească pentru Hristos şi, dorind să fie purtător de biruinţă, avea să
stea înaintea lui Hristos, Domnul său. Despărţindu-se de toţi, fericitul Eudoxie a început drumul împreună
cu ostaşii. Iar Vasilisa, soţia lui, îl urma de departe, vrînd să-i vadă nevoinţa.
Şi mergeau cu dînsul şi doi iubiţi prieteni, Zinon şi Macarie, cărora de asemenea
li se gătea cununa muceniciei. Deci, stînd fericitul Eudoxie înaintea ighemonului, acesta i-a
urat cuvinte bune, zicîndu-i: "Bucură-te, comite Eudoxie!" Iar mucenicul i-a
răspuns: "Bucură-te şi tu, ighemoane!" iar ighemonul i-a zis: "Am pus la probă
onoarea ta, ca să împlineşti porunca îm-părătească şi precum se cade, să aduci
jertfe zeilor, dar mai ales tatălui tuturor zeilor, marelui Dia, şi celui cu
chip de soare, Apolon, şi iubitei fete, Artemida". Răspuns-a sfîntul: "Eu, unuia
Dumnezeu, în trei feţe preamărit, ştiu să-i aduc jertfă Celui ce a zidit toată
lumea şi dă viaţă şi mîntuire. Aceluia îi jertfesc jertfă de laudă. Iar aceia
pe care tu îi numeşti zei sînt lemne şi pietre şi cu nimic nu se deosebesc de
un lucru neînsufleţit oarecare". A zis ighemonul: "Eu te învăţ pe tine ca să
dai zeilor cinstea cuvenită, iar tu, precum văd, nu numai pe zei îi defăimezi,
ci chiar şi pe împărat îl socoteşti a fi nimic; încă aud că, aducînd înăuntru
o credinţă nouă, amăgeşti pe mulţi cu aceea". Acestea zicîndu-le ighemonul şi-a întors privirea asupra mul-ţimii
ostaşilor cei ce erau acolo şi le-a zis cu mînie: "Tot cel ce nu va aduce la
împlinire porunca împărătească, să se dezbrace de hai-nele cele ostăşeşti, că
nu este vrednic de dînsele, şi să se socotească pe sine că este gol şi căzut
dintr-o asemenea cinste". Nelegiuitul zicea aceasta, vrînd să descurajeze pe
Sfîntul Eudoxie, crezînd că nimeni nu va fi nesupus poruncii celei fără de Dumnezeu
a împă-ratului lor, decît numai singur Eudoxie care, ruşinîndu-se, se va învoi
la voia lor necurată ca să nu cadă din cinstea şi rînduiala sa. Dar prigonitorul
însuşi s-a ruşinat de cele ce grăise, căci Sfîntul Eudoxie depuse brîul care-i
îndreptăţea rangul de comite în faţa schingiuitorului şi cu el împreună şi cei
1 104 ostaşi de sub comanda lui, care erau creştini în taină, aprinşi fiind
atunci şi gata cu duhurile ca şi de trupurile lor să se dezbrace, punîndu-şi
sufletele pentru mărturisirea lui Iisus Hristos. Deci, prigonitorul s-a îndoit văzînd deodată atîta mulţime a
mărturisitorilor numelui lui Hristos şi, lăsînd a-i întreba pe dînşii mai pe
urmă, a trimis îndată la împăratul Diocleţian, înştiinţîndu-l de aceasta şi
întrebîndu-l ce să facă. Iar împăratul degrabă i-a tri-mis răspuns ca numai
pe cei mai mari să-i pedepsească cu chinuri cumplite, iar pe cei mai mici să-i
mai lase. Atunci ighemonul, şezînd la judecată, a pus sub pază pe Eudoxie comitele
ca pe un începător, şi i-a zis lui: "Pe tine, Eudoxie, te sfătuiesc să laşi
netrebnica iubire de ceartă şi nebuna împotrivire şi de voia ta să aduci jertfă
zeilor; iar dacă nu, să ştii că vei jertfi chiar şi nevrînd, căci vei fi silit
la aceasta cu chinuri amare". Şi a început apoi a-i număra cîte una; întîi legăturile
şi temniţele înfricoşate, bătăile şi strujirile; apoi arderile cu foc şi toate
chinurile cumplite care sînt înfricoşate nu numai vederii, dar şi auzului. La
aceste zise mucenicul a răspuns: "Bîrfeşti, ighemoane, spunîndu-mi aceasta.
Pe acestea eu le socotesc că sînt chinuri copilăreşti, pentru că privesc la
răsplătirea care va să fie, nădăjduindu-mă spre dreapta cea îndurată a purtătorului
meu de nevoinţe, Hristos. Mă tem, nu de acel foc de care ai pomenit, ci de acela
care niciodată nu se stinge, de scrîşnirea dinţilor şi de toate cumplitele munci,
cele gătite celor ce nu ascultă pe adevăratul Dumnezeu şi se leapădă de El.
Iar chinurile tale pentru mine sînt jucării şi focul cu care tu mă îngro-zeşti
este cu mult mai rece decît focul gheenei; iar sabia ta îmi va fi mie ca o cheie
de uşă, spre marginea cea dorită unde, în locul acestui soare văzut pe care
îl vedem şi apune degrabă, voi vedea lumina cea neapusă şi raza cea însufleţită;
şi în locul celor vremelnice voi moşteni bunătăţile cele veşnice. Deci, să ştii
cu dinadinsul că idolilor voştri nu mă voi închina. Că mare nebunie este aceasta,
a cinsti ca pe Dumnezeu lemnul, piatra, aurul şi argintul cel făcut de mîna
meşterului". Iar ighemonul a zis: "Blîndeţele mele aţîţă nebunia ta, că eşti
cu atîta îndrăzneală, încît necinsteşti şi ocărăşti pe zei, pe împărat şi pe
mine. Eu necinstirea mea o rabd; necinsti-rea zeilor şi pe cea împărătească
a o răbda mai mult nu se poate". Şi a poruncit ca pe Sfîntul Eudoxie întinzîndu-l în patru părţi,
să-l bată fără milă cu curele crude, apoi spînzurîndu-l, să-l stru-jească pe
coaste cu unelte de fier ascuţite; după aceasta l-a aruncat pe el în temniţă.
Iar după cîteva zile iarăşi, scoţîndu-l pe el la în-trebare, l-a aflat neclintit
în credinţă, ca pe un stîlp nemişcat şi ca o cetate tare; şi a poruncit ca cu
şine de fier să-l bată peste gruma-jii lui, ca toate mădularele lui să le rupă
din încheieturi, lucru care este mai cumplit decît moartea. După aceasta la
tăiere de sabie l-a osîndit. Cînd îl duceau pe sfînt la locul tăierii, el se ruga aşa: "Dumnezeule,
Cel ce ai privit spre jertfele lui Abel şi ale lui Avraam, Cel ce ai primit
răbdările a mulţi mucenici, caută cu milostivul Tău ochi spre această jertfă
a mea şi nu-mi defăima sîngele meu, pe care eu, întru căldura duhului meu, din
dragostea inimii îl aduc Ţie". Acestea grăindu-le Sfîntul, uitîndu-se înapoi,
a văzut pe soţia sa urmîndu-i şi tînguindu-se cu lacrimi. A întrebat-o dacă
se îndeplinesc toate aşa precum le văzuse el mai înainte şi i-a poruncit ca
după tăiere să-i ia trupul şi să-l îngroape la un loc, care se numea Amimna.
Apoi cea de pe urmă poruncă i-a dat să nu plîngă pentru ieşirea lui din trup,
ci mai ales să cinstească ziua aceea, îmbrăcată fiind în haine de sărbătoare
şi cu alte podoabe să se înfrumuseţeze pe sine. Apoi văzînd pe iubitul său prieten,
Zinon, tînguindu-se pentru dînsul, a strigat către el: "Iubite Zinone! Nu plînge,
pentru că Dumnezeu căruia slujim nu ne va despărţi pe noi unul de altul, ci
ca într-o corabie vom înota către viaţa cea veşnică împreună. La aceste cuvinte
s-a pornit Zinon şi cu mare glas a început a striga: "Şi eu sînt creştin, mărturisesc
pe Hristos şi pentru El voiesc a muri. Şi îndată fu prins de slugile cele păgîne
şi spus ighemonului." Iar ighemonul a poruncit ca împreună cu Eudoxie să-l taie
şi pe el. Deci a suferit tăiere mai întîi Zinon rugîndu-se pentru dînsul Eudoxie.
Apoi Eudoxie, trimiţîndu-şi înainte la cer pe prietenul său, şi-a plecat şi
el capul sub sabie şi a luat fericitul sfîrşit. Au fost tăiaţi atunci şi alţi sfinţi mucenici care, cu îndrăz-neală,
au mărturisit pe Hristos, şi au fost lăsaţi neîngropaţi. Iar Vasilisa, femeia
lui Eudoxie, fără de temere luînd trupul bărbatului său, l-a îngropat cu cinste,
la locul cel mai înainte hotărît. Pentru acest lucru, fiind prinsă şi dusă la
ighemon, a mărturisit şi ea pe Dumnezeu şi a ocărît pe idoli şi pe cinstitorii
lor, vrînd să meargă degrabă la Domnul, în urma bărbatului, pe calea muceniciei.
Dar prigonitorul i-a zis ei: "Ştiu că ai vrea să mergi după bărbatul tău, ca
să ai laudă de la galileeni şi, deşi eşti vrednică de moarte, nu voi face aceasta".
Iar ea i-a zis: "Domnul meu Iisus Hristos vede dorin-ţa mea pe care o va primi
în loc de alt lucru mai bun şi cu toate că poate nu voi fi ucisă de tine, însă
înaintea Domnului Dumnezeu de partea cea cu bărbatul meu nu mă voi lipsi". Şi
a izgonit-o pe ea de la faţa ighemonului. Iar după şapte zile i s-a arătat ei Sfîntul Eudoxie în vis,
zi-cîndu-i: "Să spui lui Macarie, prietenul şi păzitorul casei noastre, să meargă
la curte şi pe aceeaşi cale după noi să se grăbească, că iată îl aşteptăm pe
el". De aceasta cînd a spus Vasilisa lui Macarie, el îndată, grăbindu-se, a
mers la ighemon şi a mărturisit că este creştin şi ucenic al lui Eudoxie. Văzîndu-l
prigonitorul şi auzind mărturisirea lui cea cu îndrăzneală, a poruncit ca cu
sabia să-i taie capul. Şi aşa s-a dus după Eudoxie şi după Zinon, la bunul purtător
de nevoinţă Hristos, Domnul nostru, Căruia şi Vasilisa, plăcîndu-i, s-a sfîrşit
în buna mărturisire şi a stat în ceata sfinţilor, înaintea scaunului slavei
lui Dumnezeu, slăvind pe Tatăl şi pe Fiul şi pe Sfîntul Duh, în veci. Amin.Pătimirea Sfinţilor Mucenici Gomil şi Eudoxie
şi a celor împreună cu dînşii
(6 septembrie)
Categoria: Vieţile Sfinţilor pe luna septembrie
Cuvinte cheie: Sfintii Gomil si Eudoxie
Cautare:
Patimirea Sfintilor Mucenici Gomil si Eudoxie si a celor impreuna cu dinsii
Vizualizari: 1172
Id: 1803
Imagine:
Share:
Patimirea Sfantului Mucenic Sozont
Sfintii Mucenici Evod si Onisifor, dintre cei saptezeci de apostoli
Viata celui intre Sfinti Parintele nostru Ioan, Arhiepiscopul Novgorodului
Pomenirea Sfantului Mucenic Evpsihie
Cuvant la Nasterea Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu
Viata Sfantului Petru, care mai inainte a fost vames
Viata si patimirea Sfantului Marelui Mucenic Eustatie Plachida, a sotiei si fiilor lui
Cuvant la Inaltarea cinstitei si de viata facatoarei Cruci a Domnului
Cuvant la Nasterea Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu
Sfantul Dimitrie, Mitropolitul Rostovului, facatorul de minuni
Viata Sfintilor, dreptilor si dumnezeiestilor parinti Ioachim si Ana
Viata Sfantului Prooroc Moise, vazatorul de Dumnezeu
Viata Sfantului Prooroc Zaharia, tatal Inaintemergatorului si Botezatorului Ioan
Viata si ostenelile Sfantului, slavitului si intru tot laudatului Apostol si Evanghelist Ioan
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.