(Scrisă de sfîntul mucenic Neon, care a pătimit după sfîrşitul lor) Sfîntul Policarp, episcopul Smirnei, ucenicul Sfîntului Apostol
şi Evanghelist Ioan, Cuvîntătorul de Dumnezeu, cel plin de Duhul Sfînt, vrînd
să înmulţească turma cea cuvîntătoare a lui Hristos, a trimis pe ucenicii săi
în diferite ţări, ca să propovăduiască cu îndrăzneală cuvîntul lui Dumnezeu.
Dar auzind cum că în Galia era mai multă prigonire asupra creştinilor - căci
împărăteasca poruncă, ce se dăduse spre uciderea credincioşilor, se lăţise pretutindenea
-, a trimis acolo doi preoţi ai lui Dumnezeu, pe Antioh, pe Benign şi pe diaconul
Tirs, bărbaţi cu adevărat îmbunătăţiţi, de Dumnezeu iubitori, întru nevoinţe
sîrguitori şi gata la osteneală pentru dragostea lui Hristos, uitînd primejdiile
mării, iubind străinătatea cu osîrdie şi dorind muncile şi moartea. Aceştia, luînd poruncă de la episcopul lor, s-au suit în corabie;
iar Sfîntul episcop Policarp a vorbit către dînşii astfel: "Mergeţi, bărbaţi
puternici întru tăria lui Hristos, tare oştindu-vă, cîştigaţi, prin sfînta mărturisire
a preasfîntului nume al lui Hristos, pe mulţi ostaşi, cu care bucurîndu-vă pentru
biruinţă, să puteţi cîştiga nume slăvit şi veşnică cinste; apoi, roadele ostenelilor
voastre să se înmulţească cu îndestulare şi să dobîndiţi sălăşluirile în raiul
drepţilor". Sfîntul Policarp, cu acestea şi cu multe alte binecuvîntări a pregătit
de cale pe trimişii săi; iar ei plutind cu bună sporire, prin dumnezeiasca povăţuire
au sosit degrab la malurile Marsiliei, şi ieşind la uscat, călătoreau, avînd
înainte călător pe îngerul lui Dumnezeu. Intrînd în cetatea care se numea Edua, au aflat după rînduiala
lui Dumnezeu un bărbat numit Faust, de neam bun, cu cinste, senator luminat,
de care au fost primiţi cu frumoasă primire. Acela, înştiinţîndu-se de dînşii
că sînt prezbiteri, i-a rugat cu osîrdie să facă creştini pe casnicii, rudeniile
şi prietenii lui, luminîndu-i prin Sfîntul Botez, căci el, din pricina prigonirii
de atunci, era creştin în taină. Apoi, a adus la dînşii pe fiul său tînăr, Simforian
- care prin povăţuirea sfinţilor şi prin alegerea dumnezeiască mai pe urmă avea
să fie mucenic al lui Hristos -, pe acela încredinţîndu-l în mîinile preoţilor,
se ruga ca Sfîntul Benign să-l boteze, iar Sfîntul Antioh să-i fie naş copilului.
Deci, au făcut dumnezeieştii slujitori toate, după dorinţa lui Faust. Aducîndu-şi aminte de sora sa şi de nepoţii ei, Faust a zis
către sfinţi: "Am o soră de o mamă cu mine, anume Neonila, care locuieşte în
cetatea Lingoniei şi are trei nepoţi, născuţi din fiul ei, care au ieşit împreună
în lumea aceasta, din pîntecele maici lor; apoi învăţînd bine ştiinţele libere
şi înţelepciunea din afară şi urmînd obiceiurilor părinteşti, vieţuiesc în rătăcirea
păgînească, slujind idolilor; dar sora mea doreşte să-i facă ostaşi ai lui Hristos
şi să-i supună la sfînta Lui slujbă; deci, rogu-vă pe voi, o! preoţi ai lui
Dumnezeu, să-i ajutaţi pe ei şi să luminaţi casa cea de neam bun, precum aţi
început". Auzind sfinţii acestea, au făcut sfat ca să se împartă la propovăduire;
drept aceea Antioh şi cu Tirs s-au dus în satul Augustuduniei, unde pe mulţi
aducîndu-i la credinţa lui Hristos, mai pe urmă s-au încoronat cu cunună mucenicească;
iar pe Sfîntul Benign l-a trimis Faust în cetatea Lingoniei, la sora sa. Neonila, sora lui Faust, a primit pe Sfîntul Benign cu toată
cinstea, ca o mană pogorîtă din cer; dar în acea zi nepoţii ei erau duşi într-un
sat, ce se chema Pasmasia, aducînd jertfe idolului ce se numea Nemesis şi, din
acele jertfe păstrînd rămăşiţele, le-au adus la bătrîna lor; iar ea îngreţoşîndu-se
de urîciunile idoleşti, le-a aruncat spre mîncare cîinilor; apoi a început,
înaintea Sfîntului prezbiter Benign, a grăi cu dînşii aşa: "Iubiţii mei nepoţi,
cunoaşteţi pe Domnul nostru Iisus Hristos, Dumnezeu adevărat şi viu, Căruia
îngerii şi toată făptura Îi slujesc cu vrednică datorie, Care toată lumea a
făcut-o cu cuvîntul, Care cu porunca a întins înălţimea cerului, a lărgit lăţimea
pămîntului, a adunat adîncurile mării şi cu nisip le-a îngrădit; Care a înfrumuseţat
cerul cu stelele şi a pus doi luminători mai aleşi, cărora le-a poruncit ca
toate cele zidite de El să le lumineze cu razele lor; Care a dat apele spre
viaţa peştilor şi cu feluri de copaci şi iarbă a îmbrăcat pămîntul şi a făcut
toată fiinţa după voinţa Sa. Apoi a binevoit a zidi pe om după chipul şi asemănarea Sa; şi
l-a îmbogăţit cu deosebită înţelepciune, cu darul ştiinţei şi al înţelegerii,
ca să caute pe Domnul a toată făptura mai cu dinadinsul, iar nu prin neştiinţă
să defaime pe Ziditor; ca să cunoască binele şi să-l deosebească de rău, ca
pe idolii cei făcuţi cu mîinile din multe feluri de materii, fiind nesimţitori
şi neînsufleţiţi, spre înşelarea oamenilor, închipuiţi prin diavolească scornire,
nu numai cu nici un fel de cinste să-i cinstească, dar să-i lepede ca pe cei
necuraţi şi să fugă de împărtăşirea lor; pentru că diavolul, prin meşteşugul
cel viclean, a închipuit pe idoli în lumea aceasta şi a înşelat în Rai pe Adam,
omul cel dintîi. Deci, lăsaţi, o! preaiubiţi nepoţi pe idolii cei diavoleşti,
iar pe Ziditorul a toate, Domnul nostru Iisus Hristos, să-L mărturisiţi fără
nici o îndoială, că iată vedeţi înaintea voastră pe acest bărbat sfînt care
a venit din ţări îndepărtate, trimis la voi din bunătatea lui Dumnezeu; deci
luaţi aminte la cuvintele gurii lui, căci cele ce ies din gura lui sînt porunci
dumnezeieşti; învăţaţi-vă de la dînsul învăţătura cea sfîntă, care va fi mîntuirii
voastre mai folositoare decît toate". Cu aceste învăţături mîntuitoare fericita Neonila cu Sfîntul
Benign, sfătuind pe nepoţii ei, întărea în inimile lor dumnezeiescul dar, care
în taină se insuflase într-înşii; iar ei stăteau cu mirare, privind unul spre
altul, socotind toate cele grăite de dînşii; apoi întorcîndu-se către bătrîna
lor, i-au zis cu un glas: "Pentru ce ai ţinut acoperit prin tăcere pînă acum
un lucru atît de mare şi de ales? De ce ai tăinuit calea adevărului şi lumina
cea prealuminoasă de atîta vreme?" Iar ea, ridicîndu-şi ochii spre cer şi înălţîndu-şi mîinile,
mulţumea lui Dumnezeu că nepoţii ei încep a cunoaşte adevărul şi a zis către
dînşii cu dragoste: "Fiul meu, adică tatăl vostru, care acum este cufundat în
tartar, era atît de împietrit cu inima, întunecat în negura păgînătăţii şi străin
de înţelepciune şi înţelegere, încît nu voia nici a crede în Hristos Dumnezeu,
nici a pomeni cu gura numele Lui cel sfînt. Deci, ce putea să folosească unuia
ca aceluia dumnezeiescul cuvînt, căruia răutatea necredinţei îi cuprinsese cu
totul cele dinlăuntru ale inimii şi nu putea să vadă lumina dreptăţii, fiind
orbit de rătăcirea idolească? Din cauza lui am tăcut pînă acum, negrăindu-vă cele folositoare,
că mă temeam ca nu cumva el, prin sfatul cel pierzător, să vă facă să rătăciţi
în veci din cărarea cea dreaptă; iar cu învoirea lui Dumnezeu, murind acela,
toate împiedicările s-au ridicat şi acum este vreme bine venită. Deschideţi-vă
ochii inimii şi ai trupului, privind mai ales spre cer şi, umplîndu-vă de darul
Domnului nostru Iisus Hristos, dezrădăcinaţi din sufletele voastre cinstirea
de idoli cea vrăjmaşă mîntuirii voastre, ca să puteţi trece spre bucuria veşnică". După ce au grăit acestea şi multe altele, fericita Neonila şi
sfîntul preot, tinerii şi-au adus aminte de vedeniile lor, pe care le văzuseră
în noaptea trecută şi care erau înainte însemnare a încredinţării lor; deci
spuneau unul altuia cele ce văzuseră. Cel dintîi, cu numele Pevsip, a zis: "Eu
m-am văzut primit la sînul bunicii mele şi sugeam din piept lapte îndestulat,
iar ea mă îndemna, zicîndu-mi: Pevsipe, bea mîntuitorul lapte, ca, întărindu-te
cu acesta, să poţi sta asupra potrivnicilor şi să cîştigi slăvita biruinţă".
Iar Elasip a zis: "Eu am văzut pe cineva şezînd pe un scaun în cer, strălucind
cu negrăită slavă, de a Cărui strălucire mi s-au întunecat ochii, apoi spaimă
şi frică au căzut asupra mea; însă Cel cu faţa luminoasă, chemîndu-mă îmi zicea:
"Nu te teme, căci te vei învrednici a lua cununa biruinţei". Al treilea frate, Mesip, spunîndu-şi vedenia sa, a zis: "Am
văzut şi eu, nu ştiu pe care împărat mare, ţinînd sceptrul şi care pe noi, aceştia
trei împreună, ne rînduia în a sa ostăşire încingîndu-ne cu brîu ostăşesc; apoi
cu mare preţ răscumpărîndu-ne din legăturile robiei, ne scria cu litere de aur
veşnică libertate şi zicea către mine: "Mesipe, pe voi aceşti trei fraţi am
gîndit ca să vă pun în palatul Meu şi cu veşnice răsplătiri de asemenea să vă
încununez; căci bunica voastră neîncetat, ziua şi noaptea, se roagă Mie pentru
mîntuirea voastră, ca să fiţi povăţuiţi la calea cea dreaptă; şi izbăvindu-vă
de întunericul cel diavolesc, să puteţi vedea lumina cea adevărată şi să treceţi
din moarte la viaţă". O! cît de minunate sînt vedeniile acestor trei fraţi, care însemnau
întoarcerea lor către Dumnezeu. Acestea văzîndu-le şi cu îndemnările Neonilei
şi ale preotului povăţuindu-se, au zis la sfîrşit către fericita lor bunică:
"Spune-ne ce să facem, ca astfel propovăduirea voastră, izgonind toată rătăcirea,
să poată ajuta mîntuirii noastre?" Atunci s-a bucurat Sfînta Neonila cu dumnezeiescul
preot şi, dînd mulţumire lui Dumnezeu, a zis către dînşii: "Toate poruncile
lui Dumnezeu să le păziţi şi pe Hristos, împăratul împăraţilor, cu neîndoire
să-l credeţi că este Dumnezeu; să vă depărtaţi de necurăţeniile idolilor şi
singuri să vă daţi Ziditorului vostru Dumnezeu". Apoi Sfîntul Preot Benign, învăţîndu-i multe despre sfînta credinţă,
i-a luminat cu Sfîntul Botez şi i-a întărit desăvîrşit întru mărturisirea lui
Hristos, prin povăţuirea sa. Iar după aceea singur s-a dus în cetatea Lingoniei,
unde adunînd multe roduri ale ostenelilor, nu după multă vreme, cu cununa muceniciei
s-a încununat. Iar aceşti trei sfinţi fraţi, împreună născuţi întru credinţa
lui Hristos, fiind întăriţi, au trimis slugile lor ca să sfărîme pe idolul de
mai sus al zeiţei Nemesis. Apoi au sfărîmat şi alţi doisprezece idoli, care
erau în casa lor. Îndată a străbătut vestea prin toate hotarele Lingoniei, că
nepoţii Neonilei, tinerii cei de prea bun neam, crezînd întru Hristos, au sfărîmat
pe zei. Deci, s-a pornit asupra lor poporul, s-au sculat stăpînirile,
judecătorii şi slujitorii idoleşti s-au aprins cu mînie fără de măsură; şi adunîndu-se
la dumnezeieştii tineri de pretutindeni, începătorii ziceau către dînşii: "Ce
fel de nebunie a năvălit asupra voastră? Cine v-a sfătuit pe voi ca să lăsaţi
cinstea zeilor noştri şi ai voştri, care din vremile vechi se vede că i-au cinstit?
Aşa lepădaţi porunca împărătească? Căci pe Hristos în loc de Dumnezeu îl aveţi,
pe Acela pe care iudeii la moarte osîndindu-L, pe cruce L-au pironit". Atunci fericiţii tineri, umplîndu-se de Duhul Sfînt, au răspuns
către dînşii: "O! orbiţilor cu inima şi afundaţilor întru întunericul cel adînc,
cei ce sînteţi acoperiţi cu negura cea veşnică şi cu marea greutate a păcatelor
fără sfîrşit! Pentru ce singuri fiind înşelaţi de vrăjmaşul cel de demult şi
pe noi ne siliţi ca să ne închinăm la pietre şi la alte materii făcute întru
asemănarea omenească, care nici un fel de viaţă nu au, nici simţ şi în totul
nu sînt nimic, însă de voi nebunilor se cinstesc? Domnul nostru Iisus Hristos,
Acela este Dumnezeu viu şi adevărat, cu Tatăl şi cu Sfîntul Duh, o Dumnezeire
în Treime, şi Treimea întru unirea slavei crezîndu-se, Dumnezeu din Dumnezeu,
lumină din lumină, strălucire din strălucire ieşind, Cela ce totdeauna este,
şi mai înainte totdeauna a fost, şi totdeauna fără de sfîrşit va fi, Acela a
făcut toate cele ce sînt pe lume". Auzind unele ca acestea toţi păgînii, cu slujitorii idolilor
şi mai marii lor, s-au amărît foarte mult şi sculîndu-se unul dintre dînşii,
anume Cvadrat, plin de mînie, a lovit peste obraz pe Pevsip şi pe Elasip, pentru
că numai aceia doi grăiau împotriva lor. Mesip văzînd pe fraţii săi pălmuiţi,
a strigat, zicînd: "Pentru ce nu mă baţi şi pe mine ca pe fraţii mei? Pentru
ce mă lipseşti de o facere de bine ca aceea? Întru dînşii ai arătat începătura
patimilor celor dorite de noi, iar pe mine, ca pe un necredincios, ca şi cum
cinstindu-mă cu necredincioşii tăi, m-ai lepădat de la sfînta pătimire. Cu tot
sufletul sînt gata pentru mărturisirea lui Hristos şi deopotrivă lepădîndu-ne
de păgînătatea voastră, credem întru Hristos şi aşteptăm să cîştigăm răsplătire
întocmai". Iar Cvadrat a răspuns: "Acum vă vom pedepsi pe voi pentru necinstirea
zeilor noştri, cu felurite chinuri". Iar Elasip a zis: "Cu cît mai multe munci
ne veţi găti, cu atît mai mult ne veţi întări în dumnezeiescul dar. Altul dintre începătorii păgîneşti, anume Palmat, a zis: "De
nu le vom tăia limbile din rădăcină, nu vor înceta a grăi cele necinstite asupra
noastră şi a zeilor noştri". Iar Pevsip a răspuns: "Dacă cruzimea voastră ne
va tăia limbile cele trupeşti, cu limbile noastre cele dinăuntru vom povesti
măririle lui Dumnezeu, şi de la sfînta credinţă, cea întru Hristos, niciodată
nu ne va despărţi cruzimea voastră". Palmat şi al treilea cu dînsul, Hermogen,
ziseră: "O! ticăloşilor, cu un suflet vă sîrguiţi spre pierzarea voastră". Iar
Pevsip a răspuns: "A muri pentru Hristos este plăcut, pentru că numai aşa vom
trece spre viaţa veşnică mai degrabă, unde nu este întristare, ci neîncetată
bucurie". Văzînd Palmat, Cvadrat şi Hermogen, judecătorii Lingoniei, credinţa
cea neclintită întru Hristos a sfinţilor tineri, s-au sfătuit între ei cu ce
fel de chinuri mai grele să-i chinuiască şi cu ce fel de moarte mai cumplită
să-i piardă, ca să aibă frică şi ceilalţi. Într-acel sfat îndeletnicindu-se, au chemat la dînşii pe cinstita
Neonila, vrînd ca prin ea să-i întoarcă de la Hristos şi la închinarea de idoli
iarăşi să-i apropie; deci au zis către dînsa: "Dacă voieşti să scapi de chinuri
pe nepoţii tăi şi din pierzarea morţii să-i izbăveşti, mergi şi sfătuieşte-i
pe ei, ca pe zeii pe care i-au sfărîmat, iarăşi să-i facă şi să li se închine
lor". Acestea şi altele grăind judecătorii către Neonila, ea le-a
răspuns: "Voi merge cu sîrguinţă şi-i voi sfătui cele cuviincioase izbăvirii
lor". Deci, mergînd la sfinţii săi nepoţi, cînd i-a văzut că sînt nemişcaţi
în sfînta mărturisire, s-a umplut de multă bucurie, şi pe fiecare din ei cu
dulceaţă îl săruta; apoi plîngînd de bucurie şi mulţumind lui Hristos Dumnezeu
şi rugîndu-se pentru dînşii mult, a zis către ei: "Nici unul întru seminţia voastră nu este mai de bun neam, nici
unul mai bogat, nici unul mai bun, nici unul nu s-a aflat mai bine primit lui
Dumnezeu; căci tot neamul vostru îl luminaţi prin mărturisirea lui Hristos,
şi, deşi sînteţi tineri, pe toţi bătrînii din neamul vostru i-aţi întrecut cu
înţelepciunea. Comoara cea nemăsurată şi care nu se poate preţui, voi aţi aflat-o
făcîndu-vă ostaşi ai lui Hristos. Drept aceea fiţi statornici şi tari întru
sfînta lege a lui Hristos; de îngrozire şi de chinuri să nu vă înfricoşaţi,
ci îmbărbătaţi-vă şi fiţi înarmaţi cu credinţa lui Hristos! Împărăţiile cele
văzute ale lumii acesteia, cum şi viaţa aceasta de aici nu sînt nimic, pentru
că degrabă îşi vor lua sfîrşitul; iar împărăţia lui Dumnezeu cea nevăzută este
veşnică, deci a o dori şi a o căuta pe aceea este cea mai desăvîrşită înţelepciune,
pe care o veţi cîştiga cu ostenelile cele vremelnice, iar prin chinurile cele
degrab trecătoare, la veşnica veselie vă veţi muta". Acestea zicîndu-le şi văzîndu-i
plini de darul Domnului, şi tari întru credinţă, i-a încredinţat lui Hristos,
şi s-a dus. După aceasta, judecătorii au întrebat pe sfinţi dacă voiesc
să se închine zeilor. Deci, le porunceau lor cu mare glas să spună aceasta înaintea
a tot poporul. Iar ei tuturor au adeverit pe faţă credinţa lor întru Unul şi
adevăratul Dumnezeu şi pentru dragostea Lui s-au arătat gata de bătăi şi de
moarte; iar de zeii păgîneşti se lepădau ca de nişte mincinoşi şi deşerţi. Deci, i-au legat de mîini şi de picioare şi de un lemn i-au
spînzurat şi i-au întins tare, ca pe coardele de la vioară, încît oasele şi
alcătuirile lor s-au despărţit. Iar ei întărindu-se cu puterea lui Hristos,
răbdau bărbăteşte şi îşi băteau joc de tiranii judecători, către care Sfîntul
Mesip zicea: "Domnul şi Mîntuitorul nostru Iisus Hristos a fost pironit cu piroane
pe Cruce, spînzurat pe sfîntul lemn, pentru a noastră răscumpărare, de unde
acum avem semnul Crucii, spre apărarea şi îngrădirea noastră. Iar noi trei robi
ai Lui, pe acest lemn spînzurîndu-ne, pentru numele Lui, ne numim mucenici slăviţi.
Fericit este rodul lemnului aceluia ce poartă pe aceşti trei mucenici, care
s-au adus ca jertfă Sfintei Treimi". Văzînd judecătorii cum că sfinţii tineri întru nimic nu se tulbură
în chinuri, ci mai mult se întăresc, au zis către dînşii: "Nu veţi muri pe acel
lemn precum voiţi voi, ci prin moarte de foc veţi pieri". Mesip iarăşi le-a
răspuns: "Mai mare fericire se va adăuga nouă, dacă prin foc vom fi lămuriţi
înaintea lui Dumnezeu, şi din întuneric vom trece, prin văpaia focului, la lumina
cea nestinsă". Atunci judecătorii au poruncit ca să se adune lemne şi vreascuri,
cum şi toate cele lesnicioase pentru aprindere; deci, au aprins un foc mare,
în care i-au aruncat pe sfinţii trei fraţi, spre ardere. Iar sfinţii, cu ajutorul lui Hristos, Mîntuitorul lor, fiind
în foc, au rămas nevătămaţi. Apoi s-au dezlegat legăturile lor şi umblau prin
mijlocul văpăii, binecuvîntînd pe Dumnezeu, precum odinioară cei trei tineri
în Babilon. Apoi, păgînii aprindeau foc mare, vrînd ca să prefacă în cenuşă
pe robii lui Hristos; dar cu cît mai sus se înălţa văpaia, cu atît mai mare
era slava sfinţilor. Şi după arderea cea îndelungată, stingîndu-se focul, sfinţii
se vedeau vii, întregi şi neavînd nici o vătămare de puterea focului, şi batjocoreau
pe tirani, zicîndu-le: "Nouă ni s-a dat putere, ca îndată să trecem la Hristos,
Dumnezeul nostru, de am voi; dar am judecat ca încă întru această viaţă să mai
rîdem de nebunia voastră; însă nezăbovind, ne vom sîrgui spre ospăţul cel de
sus". După aceasta, cei trei sfinţi fraţi, văzînd înaintea lor cetele
sfinţilor îngeri, fiind gata a lua şi a conduce sufletele lor la cereasca împărăţie,
şi-au plecat genunchii la pămînt şi, rugîndu-se împreună, şi-au dat sfintele
lor suflete. Iar cinstitele lor trupuri au fost îngropate ca de două stadii
departe de cetate, în satul ce se numea Urvat, unde mai pe urmă s-a zidit şi
o biserică în numele lor, întru care multe minuni se săvîrşeau şi se dădeau
tămăduiri bolnavilor. Sfîrşindu-se sfinţii mucenici, o femeie, anume Iovila, aprinzîndu-se
cu rîvnă dumnezeiască şi neîngrijindu-se de bărbatul său şi de pruncul său mic,
a strigat în mijlocul necredinciosului popor, zicînd: "Şi eu sînt roaba lui
Hristos; deci pe Hristos, Dumnezeul cel viu şi adevărat, fără îndoială îl propovăduiesc,
iar pe idolii voştri cei necinstiţi şi deşerţi, îi lepăd cu totul". Acestea
cu îndrăzneală strigînd ea în popor, îndată au prins-o şi degrabă au spînzurat-o
şi au chinuit-o mult. Dar nevrînd să se lepede de Hristos, au dus-o la Urvat, satul
ce s-a zis mai înainte, împreună cu Sfînta Neonila bunica sfinţilor, şi acolo
pe amîndouă le-au tăiat cu sabia. Iar pe un oarecare Neon, care a privit la
nevoinţa sfinţilor şi a scris pătimirea lor, dînd cartea lui Turvon, a mărturisit
pe Hristos pe faţă; şi atît de mult l-au bătut, pînă ce şi-a dat sufletul său
în mîinile Domnului, şi muce-niceşte s-a sfîrşit. Dar şi Turvon, urmînd sfinţilor
răbdători de chinuri, nu după multă vreme, prin cale mucenicească a trecut la
veşnica viaţă. Deci, s-au întîmplat acestea în vremea împărăţiei lui Marcus
Aelius Aurelius Verus (161-180), care se numea şi Antoninus, în 16 zile ale
lunii ianuarie. Iar întru noi împărăţind Domnul nostru Iisus Hristos, Căruia
împreună cu Tatăl şi cu Sfîntul Duh, I se cuvine cinstea şi slava, acum şi pururea
şi în vecii vecilor. Amin.Pătimirea Sfinţilor Mucenici şi fraţi Pevsip, Elasip,
Mesip şi moaşa lor, Neonila, şi cei împreună cu dînşii
(16 ianuarie)
Categoria: Vieţile Sfinţilor pe luna ianuarie
Cuvinte cheie: Pevsip, Elasip, Mesip
Cautare:
Patimirea Sfintilor Mucenici si frati Pevsip, Elasip, Mesip si moasa lor, Neonila, si cei impreuna cu dinsii
Vizualizari: 1301
Id: 1378
Imagine:
Share:
Viata celui intre Sfinti Parintele nostru Atanasie Marturisitorul, Arhiepiscopul Alexandriei
Viata Cuviosului Parintelui nostru Macarie Egipteanul
Viata Cuviosului Parintelui nostru Macarie Alexandrinul
Sfanta Mucenita Eufrasia fecioara
Viata Cuviosului Parintelui nostru Eftimie cel Mare
Sfintii doctori fara de arginti Chir si Ioan si Sfanta Mucenita Atanasia, cu cele trei fiice ale ei
Viata Cuviosului Parintelui nostru Antonie cel Mare
Cuvant la Taierea Imprejur a Domnului nostru Iisus Hristos
Soborul Sfintilor Parintilor nostri si marilor dascali si ierarhi Vasile cel Mare, Grigorie Teologul si Ioan Gura de Aur
Viata Maicii noastre Sinclitichia
Viata Sfantului Ierarh Silvestru, Episcopul Romei
Sfantul Sfintit Mucenic Ipolit si cei impreuna cu dinsul
Viata Cuviosului Parintelui nostru Eftimie cel Mare
Viata Cuviosului Parintelui nostru Maxim Cavsocalivitul
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.