Sfîntul Chiril, născîndu-se din părinţi dreptcredincioşi şi
crescînd întru dreapta credinţă, s-a făcut monah pe vremea marelui Constantin
(306-337). După aceea, în vremea împărăţiei fiului său Constanţiu (337-361),
fericitul Maxim, arhiepiscopul Ierusalimului (333-350), ducîndu-se din viaţa
aceasta la viaţa cea fără de moarte, Sfîntul Chiril s-a ridicat în locul lui
la scaun şi s-a arătat iscusit apărător al apostoleştilor dogme, cu rîvnă biruind
eresurile lui Arie, ale lui Macedonie şi ale lui Manent. Pentru aceasta era
urît de arhiereii eretici, precum şi de Acachie, arhiepiscopul Cezareei Palestinei,
de la care mai pe urmă a suferit şi izgonire. În zilele acestui preasfinţit arhiepiscop Chiril s-a făcut în
Ierusalim un semn minunat pe cer, în ceasul al treilea din ziua a cincizecea,
adică arătarea cinstitei Cruci care, strălucind deasupra Golgotei mai mult decît
soarele, s-a întins foarte mult şi a ajuns pînă la muntele Eleonului. Pentru
acea minune Sfîntul Chiril a înştiinţat prin scris pe împăratul Constanţiu,
sfătuindu-l spre dreapta credinţă. Căci acel împărat, abătîndu-se din calea
dreptei credinţe, a căzut în credinţa cea rea a lui Arie şi ajuta ereticilor,
iar celor dreptcredincioşi le făcea rău. Cel mai sus pomenit Acachie, avînd
în ajutor pe împăratul, s-a sculat pentru două pricini împotriva Sfîntului Chiril.
Întîi, pentru că eresul era mustrat de sfîntul, iar al doilea, fiindcă nu voia
Chiril să se supună lui. Căci, într-acele vremi, Ierusalimul fiind pustiit şi
micşorat de necredincioşii împăraţi şi scaunul arhiepiscopiei Ierusalimului
era foarte înjosit sub stăpînirea mitropolitului Cezareei Palestinei. Deci preasfinţitul Chiril, văzînd că Acachie, mitropolitul Cezareei,
este socotit eretic şi de sinodul local al Sfinţilor Părinţi din Sardica, mai
înainte biruit, şi nu după canoanele bisericeşti, ci după împărăteasca stăpînire
ţinea rînduiala Mitropoliei, nu voia să se supună aceluia, ci încă şi mustra
răutatea lui, de vreme ce mai mult ca muncitorii, decît ca păstorii, îşi ţinea
scaunul. Despărţindu-se Sfîntul Chiril de Mitropolia Cezareei, voia ca
scaunul Ierusalimului să fie înaintea celui al Cezareei, ca cel dintîi, de vreme
ce Biserica Ierusalimului era maică a tuturor Bisericilor. Şi, pe lîngă aceasta,
soborul din Sardica care a biruit pe Acachie, a dat începătoria în mîna fericitului
Maxim, arhiepiscopul Ierusalimului, care a fost mai înainte de Sfîntul Chiril.
Deci Acachie, umplîndu-se de mînia răutăţii, a găsit asupra lui o pricină ca
aceasta: S-a întîmplat în Ierusalim un an de mare foamete, încît alerga tot
poporul la preasfinţitul Chiril, fericitul arhiepiscop, cerînd de la dînsul
hrană, în nevoia cea de foamete ce venise asupra lor. Iar el, fiind milostiv,
şi-a cheltuit toate ale sale, spre hrănirea lor. Dar, de vreme ce s-a lungit
acea foamete şi nu era cu ce să hrănească pe oamenii care se topeau de foame,
a început sfîntul a vinde lucrurile bisericeşti, aurul, argintul şi cele mai
scumpe perdele. Cu acel preţ cumpărînd grîu, îl împărţea la popor. Şi s-a auzit
atunci vestea că o femeie s-ar fi văzut umblînd prin cetate, într-o sfinţită
îmbrăcăminte bisericească, şi jucînd, după obiceiul petrecerilor sale. Întrebînd-o
de unde a luat acea sfinţită îmbrăcăminte, ea a zis: "Am cumpărat-o din tîrg,
de la cutare neguţător", spunînd numele. Iar întrebînd pe neguţător, acesta
a spus: "Arhiepiscopul mi-a dat-o s-o vînd". Acele lucruri, dacă au fost adevărate ori nu, nu se pot dovedi
însă acea veste a ajuns la mitropolitul Acachie. Deci acela, aflînd-o ca o pricină
binecuvîntată, a adunat sinodul său şi pe fericitul Chiril, ca pe cel ce vinde
cele sfinte spre necinstire şi batjocură, l-au judecat a fi vrednic de izgonire.
Deci, cîştigînd putere de la cei de acelaşi eres, a scos ereticul pe cel dreptcredincios,
cel fără de canoane, pe Sfîntul Chiril, arhiereul cel cu canoane, de pe scaunul
lui şi cu sila l-a izgonit din hotarele Ierusalimului. Sfîntul Chiril s-a dus în Antiohia, după aceea în Tars, la fericitul
Silvan, episcopul, şi petrecea la dînsul. Pe acesta, văzîndu-l greşind puţin
în unele dogme ale credinţei, l-a îndreptat şi desăvîrşit l-a povăţuit la dreapta
credinţă. De acest lucru auzind Acachie, a scris lui Silvan, înştiinţîndu-l
despre lepădarea lui Chiril, ca să-l izgonească de la sine sau să nu-l lase
a lucra cele sfinţite. Dar Silvan nu asculta pe Acachie, pentru că îl ştia pe
Sfîntul Chiril bărbat dreptcredincios, sfînt şi învăţător, izgonit fără de vină,
din răutate şi zavistie, şi de ale cărui învăţături toată mulţimea dreptcredincioşilor
se ţinea foarte bine. După aceea, făcîndu-se sinod local în Seleucia, unde se adunaseră
o sută cincizeci de episcopi, Acachie susţinea să nu se înceapă sinodul, pînă
ce mai întîi nu va fi izgonit Chiril din sinod, ca un lepădat. La aceasta neînvoindu-se
mulţi episcopi, Acachie s-a despărţit de ei şi s-a dus la Constantinopol, la
Eudoxie, patriarhul arian, şi la împăratul Constanţiu şi clevetea asupra episcopilor
care se adunaseră în Seleucia, numind acel sinod local adunare de oameni pierzători,
care nu spre folos, ci spre vătămarea bisericească s-ar fi adunat. Şi mai vîrtos
a pornit pe împăratul spre mînie împotriva Sfîntului Chiril, zicînd că un veşmînt
mai scump, ţesut cu aur - pe care fericitul întru pomenire, marele Constantin,
îl dăduse lui Macarie, arhiepiscopul Ierusalimului (314-333) ca să se îmbrace
cu el cînd săvîrşeşte taina Botezului -, Chiril l-a vîndut în tîrg şi a ajuns
la un om care face jocuri în privelişte. Deci împăratul, mîniindu-se, a condamnat
pe Sfîntul Chiril la surghiunie. După cîtăva vreme, murind împăratul Constanţiu, a luat împărăţia
Iulian Paravatul (361-363), care la început s-a prefăcut dreptcredincios şi
bun. Căci toate judecăţile lui Constanţiu stricîndu-le, eliberă de la surghiun
pe toţi episcopii cei dreptcredincioşi care se izgoniseră de Constanţiu. Atunci
şi Sfîntul Chiril, fiind întors de la pedeapsă, iarăşi şi-a luat scaunul său.
Iar după ce Iulian s-a întărit la împărăţie, s-a lepădat de Hristos şi a dăruit
iudeilor mare libertate, poruncindu-le acelora ca în Ierusalim, în locul bisericii
lui Solomon, să-şi zidească biserică nouă, ajutîndu-le cu dăjdiile poporului
care se dau împăratului. Începîndu-se lucrul acela de Dumnezeu urît, Sfîntul Chiril ca
un prooroc grăia către ai săi, că se vor împlini cu adevărat cuvintele lui Hristos,
căci nu va rămîne piatră pe piatră. Ba încă se ruga Stăpînului Hristos
ca să nu lase pe vrăjmaşii Săi să ducă la săvîrşire lucrul început şi degrabă
să le curme izvodirea lor şi să le strice sfatul. Şi a auzit Domnul rugăciunea
robului Său, iar prooroceştile lui cuvinte cele grăite le-a adus la împlinire
fără de zăbavă. Pentru că într-o noapte s-a făcut mare cutremur de pămînt şi
a surpat temelia, dar nu numai acele pietre pe care atunci iudeii le puseseră,
ci şi cele mai de demult, pe care cîndva Solomon le întemeiase, împreună cu
cealaltă nouă zidire; şi ca pe nişte praf le-a vînturat de la locul acela, cu
dumnezeiasca putere cea nevăzută. După ce s-a făcut ziuă, mulţi s-au adunat acolo, mirîndu-se
de minunea ce se făcuse. Apoi, gîndind iudeii să se apuce de lucrul acela, deodată
a căzut foc din cer şi a ars toate uneltele cele de lucru şi frică mare a cuprins
pe toţi iudeii. Iar în noaptea urmă-toare semnul Sfintei Cruci s-a arătat pe
hainele iudeilor, care nicidecum nu puteau să se şteargă sau să se spele. După
acea minune, Sfîntul Chiril, a cărui proorocie s-a împlinit, a fost izgonit
iarăşi din scaun. După dînsul, precum se pare, Chiriac a ocupat scaunul sfîntului,
care mai înainte, în iudaism, se numea Iuda şi care a arătat cinstita Cruce
Sfintei împărătese Elena; iar din Sfîntul Botez s-a numit Chiriac. Deci, după izgonirea Sfîntului Chiril, puţină vreme ocupînd
scaunul Ierusalimului, a pătimit pentru Hristos de la Iulian călcătorul de lege,
precum se scrie despre dînsul în 28 de zile ale lui octombrie. Iar după ce a
pierit cel fărădelege, Sfîntul Chiril iarăşi şi-a primit scaunul său. Apoi,
după cîtăva vreme, arienii iarăşi întărindu-se pe vremea împărăţiei lui Valens
(364-378), Sfîntul Chiril a fost izgonit a treia oară pentru dreapta credinţă,
pentru că foarte mult se împotrivea ereticilor, biruindu-i prin dreapta credinţă.
Iar după ce a pierit rău Valens împăratul cel răucredincios, iar Teodosie cel
Mare a primit după dînsul împărăţia (379-395), Sfîntul Chiril s-a întors la
scaunul său cu cinste şi a stat pe dînsul opt ani netulburat şi, bine păstorind
Biserica lui Hristos şi lăsînd scrieri folositoare Bisericii, s-a odihnit întru
Domnul.Pomenirea celui între Sfinţi Părintelui nostru Chiril,
Arhiepiscopul Ierusalimului (351-386)
(18 martie)
Categoria: Vieţile Sfinţilor pe luna martie
Cuvinte cheie: Sfantul Parintele nostru Chiril, Sfantul Chiril, Arhiepiscopul Ierusalimului
Cautare:
Pomenirea celui intre Sfinti Parintelui nostru Chiril, Arhiepiscopul Ierusalimului (351-386)
Vizualizari: 1159
Id: 1514
Imagine:
Share:
Pomenirea Sfintilor Cuviosilor Parinti ucisi de arabi in Manastirea Sfantul Sava cel Sfintit
Pomenirea celui intre Sfinti Parintelui nostru Toma, Patriarhul Constantinopolului
Pomenirea Cuviosului Iacob, Episcopul si Marturisitorul
Pomenirea celui intre Sfinti Parintelui nostru Chiril, Episcopul Catanei
Patimirea Sfantului Sfintitului Mucenic Vasile, preotul Ancirei
Cuvant la Buna Vestire a Preasfintei Stapinei noastre, de Dumnezeu Nascatoarei si Pururea Fecioarei Maria
Povestire despre ostasul Taxiot, care a inviat din morti
Viata Cuviosului Parintelui nostru Iacob Pustnicul
Viata Cuviosului Teofan Marturisitorul, egumenul marelui locas din Sigriani
Cuviosul Ioan inainte-vazatorul, pustnicul si inchisul din Egipt
Viata Cuviosului Alexie, omul lui Dumnezeu
Viata si patimirea Cuvioasei Mucenite Evdochia
Sfantul Iona, Mitropolitul Kievului si a toata Rusia, noul facator de minuni
Patimirea Sfintilor Mucenici Trofim si Tala
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.