În zilele preasfinţitului patriarh al Ierusalimului, Ilie, care
era al doilea cu acelaşi nume în Sfînta Cetate a Ierusalimului, aflată atunci
sub stăpînirea agarenilor, iar în Constantinopol împărăţind Constantin şi Irina
(780-797), s-a făcut război în Palestina, în seminţia agarenilor. Şi multă risipire
se făcea ţării cu războiul acela, pentru că barbarii, oştindu-se între ei, pustiau
nu numai satele, ci şi cetăţile, precum Elevteropolis, Ascalonul, Gaza, Scarifia
şi celelalte. Căci năvăleau fără de veste şi, deşi nu ucideau pe tot poporul,
jefuiau toate averile şi omorau pe toţi aceia care li se împotriveau. Şi şedeau
pe lîngă toate căile, prinzînd pe cei ce treceau, bătîndu-i, rănindu-i şi răpindu-le
tot ce aveau, pînă la cămaşă. Numai această milă aveau, că eliberau vii pe cei
dezbrăcaţi, bătuţi şi răniţi. Atunci şi Sfînta Cetate a Ierusalimului era în mare frică. Că,
strîngîndu-se de prin cetăţile dimprejur şi de prin sate, poporul străjuia zidurile
şi se pregătea să stea împotriva barbarilor acelora care tîlhăreşte năvăleau
asupra lor. În acea vreme şi preaslăvitul locaş al Sfîntului Hariton a fost
foarte risipit şi de atunci niciodată nu s-a mai înnoit, ci a rămas în desăvîrşită
pustiire. Dar şi Lavra Cuviosului Sava foarte mult a fost chinuită atunci.
Căci adunîndu-se din diferite locuri sfinţii părinţi, pe vremea Cuviosului egumen
Vasile, prin pustnicească viaţă plăceau lui Dumnezeu; iar în vremea războiului
agarenilor şi a năvălirii lor tîlhăreşti, nu ieşeau din locaşul lor. Că, deşi
puteau să lase lavra şi să se izbăvească de barbari în cetatea Ierusalimului,
însă locul acela sfînt, în care de la început primiseră jugul lui Hristos, nu
voiau să-l lase. Ci, murind lumii desăvîrşit, nu se îngrijeau de moartea ce
era să vină asupra lor. Căci îşi puseseră nădejdea în Hristos, zicînd: "Puternic
este ca, de va voi Stăpînul nostru, cu înlesnire să ne scoată pe noi din mîinile
barbarilor. Iar de va voi, cu judecăţile Sale cele drepte, ca să fim daţi barbarilor
spre înjunghiere, apoi, mai de folos este să trimită Domnul asupra noastră mucenicie
degrabă". Şi grăiau unul către altul: "Să primim din mîinile Stăpînului
nostru cele mai folositoare nouă şi să nu ne întoarcem de la liniştea cea pustnicească
la gîlceava lumească de frica barbarilor, ca să nu fim socotiţi în ochii tuturor
ca nişte fricoşi, care n-am păzit porunca Domnului nostru, Care zice: Nu
vă temeţi de cei ce ucid trupul, căci sufletul nu pot să-l ucidă. Dacă este
frumos lucru a vedea pe cei ce ies din lume la pustietate şi urmează lui Hristos,
apoi cît de necuvios lucru este a-i vedea, după puţină vreme de nevoinţă în
pustie, că se întorc iarăşi la lume, fugind de frica omenească. Deci, să nu
rîdă de noi diavolul, vrăjmaşul cel de obşte al tuturor, cu frica barbarilor
izgonindu-ne la cetate din liniştea pustiei, el care, de multe ori biruindu-se
de noi, fugea ca un cîine izgonit cu ruşine, ajutîndu-ne Hristos, Împăratul
nostru, asupra lui. Nu avem ziduri de piatră spre apărare, ci zid nesurpat ne este
Hristos, Căruia, de la Sfîntul Prooroc David, ne-am învăţat a-I cînta: Fii
mie Dumnezeu scutitor şi drept, casă de scăpare şi loc de întărire, ca să mă
mîntuieşti. Nu avem zale, coifuri şi paveze, cu care să putem înfrînge săgeţile
barbarilor; ci avem armele duhovniceşti ale dragostei, platoşa nădejdii, pavăza
credinţei, coiful mîntuirii; deci cu acelea să ne înarmăm. Nu sînt la noi cete
de oaste, care ne-ar apăra de barbari; dar va sta îngerul Domnului împrejurul
celor ce se tem de Dînsul şi ne va izbăvi. Pentru că vieţuind, avem pe Hristos,
iar dacă murim, avem dobîndă, de vreme ce nu iubirea şi dorinţa de viaţă vremelnică
ne-au silit a intra în pustia aceasta. Şi pentru ce ne-am sălăşluit în locul
acesta pustiu? Oare nu pentru dragostea lui Hristos? Şi dacă vom fi ucişi aici,
pentru Hristos vom fi ucişi, pentru Care şi vieţuim aici!" Astfel petreceau în lavră, şi cu cuvinte mîngîindu-se şi îmbărbătîndu-se
unul pe altul, trupurile împreună cu sufletele lor le încredinţau Domnului.
Apoi şi altă pricină binecuvîntată şi dreaptă îi ţinea neieşiţi; căci, cei care
petreceau împrejurul lor, aveau pizmă asupra acelui sfînt locaş şi nimic altceva
nu doreau, decît să vadă risipită lavra Sfîntului Sava, iar locul acela să fie
pustiu şi nelocuit de monahi. Şi, dacă ar fi ieşit fraţii cît de puţin din lavră,
apoi îndată pizmaşii ar fi năvălit şi ar fi aprins biserica şi chiliile şi tot
locaşul l-ar fi asemănat cu pămîntul. Dar pentru ca acest lucru să nu li se
întîmple, sfinţii părinţi petreceau neieşiţi. Deci ei nu erau ca o trestie clătinată de vînturi, ci erau nemişcaţi
de viforul ispitelor ce năvălesc asupra noastră şi ca nişte stîlpi întemeiaţi
pe piatră. Şi, nu numai pentru aceea nu ieşeau din lavră, adică să păzească
pereţii ci, mai vîrtos, pentru slava Domnului nostru Iisus Hristos, Care S-a
preamărit în acel loc oarecînd, şi Care şi în zilele lor Se preamărea. Astfel vieţuind acei sfinţi părinţi în lavra aceea, Apărătorul
cel de sus, cu rugăciunile părintelui nostru Sava, prin voia Sa cea sfîntă,
îi ferea nevătămaţi de barbari, pentru că, deşi de multe ori veneau din Arabia
sau dintr-altă parte taberele lor spre marele locaş şi se abăteau aici, însă
nici un rău nu le făceau, decît numai căutau mîncare. După aceea, uitîndu-se
spre monahi şi scrîşnind din dinţi, nu-i vătămau, nelăsîndu-i Dumnezeu să facă
rău robilor Lui. Apoi, luînd mîncare din locaş cît putea să se găsească, se
duceau într-ale lor. Iar în loc să mulţumească, se lăudau că vor risipi lavra
şi vor face locul acela pustiu. Odată, o tabără de barbari vrînd să-şi împlinească lucrul cel
rău ce-l aveau în gînd, a venit asupra lavrei ca s-o prade şi să risipească
locaşul. Din întîmplare s-a întîlnit fără de veste, în dreptul Sfîntului Betleem,
cu oastea care era pusă de ierusalimiteni să păzească trecerea barbarilor. Deci,
făcîndu-se război, barbarii au fost biruiţi şi izgoniţi, precum mai pe urmă
s-a făcut înştiinţare. Dar şi al doilea rînd, a pornit tabără, cu acelaşi gînd
rău. Şi, mergînd într-un sat oarecare ce nu era departe de lavră, au găsit mult
vin ascuns sub lemne şi, îmbătîndu-se, au făcut război între dînşii; şi, rănindu-se
unul pe altul, mulţi au căzut morţi, încît li s-a stricat sfatul, iar tabăra
li s-a risipit. După acestea toate, Dumnezeu a voit să vină ispită asupra robilor
Lui, precum odată asupra dreptului Iov ca, precum aurul se lămureşte în ulcea,
aşa să se afle cei vrednici ai lui Dumnezeu. Şi a lăsat ca mîinile barbarilor
să se atingă de plăcuţii Săi sfinţi, cărora înainte le-a pregătit muceniceşti
cununi. Căci auzind cuvioşii despre acele două tabere care voiau să năvălească
asupra lavrei, că una a fost biruită de ostaşii de la Ierusalim, care au izgonit-o,
iar cei din tabăra a doua singuri între ei s-au bătut şi s-au risipit, şedeau
fără frică în chiliile lor, săvîrşind sfîntul post de patruzeci de zile în obişnuitele
osteneli pustniceşti. În acea vreme, însă, prin îndemnarea diavolească, s-au adunat
nişte arapi barbari, ca la şaizeci, care purtau arce, săgeţi şi săbii. Aceştia
se sfătuiseră să năvălească tîlhăreşte asupra lavrei, nădăjduind să afle la
monahi ceva bogăţii. Şi, aproape de sfîrşitul sfintelor patruzeci de zile, în
săptămîna dinaintea Duminicii Stîlpărilor, în ziua a treisprezecea a lunii martie,
în al doilea ceas din zi, barbarii au năvălit asupra locului aceluia pustnicesc.
Venirea lor simţind-o, monahii alergau din pustniceştile chilii în mînăstire
şi în biserică, iar barbarii, cu săbiile şi cu arcele întinse ca la un război,
au alergat asupra mînăstirii. Şi a lor cruzime vrînd s-o îmblînzească, unii
din părinţi au ieşit înaintea lor cu blîndeţe, vorbind către dînşii cu cuvinte
blînde şi zicînd: "Pentru ce, o, bărbaţilor, aţi venit ca la război la noi cei
fără de arme şi ca la nişte vrăjmaşi? Ce v-a adus? Noi cu toţii sîntem în pace.
Nici pe voi, nici pe altcineva n-am mîhnit vreodată. Căci pentru aceea petrecem
în pustia aceasta, lăsînd în lume toate ale noastre, ca, fiind depărtaţi de
pizmuiri, de sfezi şi de războaie, să putem a plînge în pace pentru păcatele
noastre şi să plăcem lui Dumnezeu. Dar nu numai că n-am mîhnit pe nimeni din
voi, ci ne sîrguim şi a face bine, pe cît putem. Pentru că pe mulţi din ai voştri,
venind pe aici, i-am ospătat, i-am odihnit şi le-am dat hrană de drum. Deci
nu ne răsplătiţi rele în loc de bune, ci mai ales sînteţi datori să ne mulţumiţi
pentru facerile de bine făcute de noi, vouă, că şi acum sîntem gata să vă punem
bucate înainte şi cu iubirea de străini, obişnuită nouă, să vă odihnim". Iar barbarii strigau cu mînie: "Nu pentru mîncare am venit aici,
ci pentru argint şi aur. Deci, una din două vă stă înainte: ori să ne daţi aur
şi argint ca să fiţi vii, ori, nevrînd să ne daţi, să pieriţi de mîinile noastre".
Zis-au părinţii: "Să ne credeţi, o, bărbaţilor, că sîntem săraci şi scăpătaţi
şi atît de lipsiţi, încît nici pîine destulă, nici haine n-avem de ajuns; iar
aur şi argint, de care aveţi trebuinţă, noi nici în vis nu cugetăm a avea, decît
numai puţine lucruri de nevoie obişnuim în viaţa noastră". Acestea grăind sfinţii, s-au mîniat barbarii şi au slobozit
săgeţile ca ploaia asupra monahilor celor adunaţi şi neîncetat săgetau, pînă
ce şi-au deşertat sacii; şi îndată pe treisprezece cuvioşi părinţi i-au lovit
de moarte, iar pe alţii i-au rănit puţin. Apoi, repezindu-se spre chilii, cu
pietre mari sfărîmau uşile ca să găsească ceva şi scoteau afară lucrurile cele
sărăcăcioase ale monahilor. Apoi au aprins chiliile şi tot astfel voiau să facă
şi bisericii. Dar, cu rînduiala lui Dumnezeu, mai înainte de a aduce ei găteje
şi foc la biserică, au văzut de departe nişte oameni venind şi, socotind că
vine oaste de la Ierusalim pentru apărarea monahilor, îndată au fugit, scoţînd
împreună cu ei lucrurile monahiceşti jefuite. Iar ava Toma, scoţînd săgeţile din fraţii cei răniţi, le spăla
rănile şi le punea doctoria care li se cădea, deoarece era doctor iscusit cu
meşteşugul. Şi se vedeau rănile cele cumplite, la unii în piept, la alţii pe
umeri, la alţii în obraz şi în frunte, iar la alţii le erau capetele sfărîmate
cu pietre. Însă toţi se udau cu sîngele care curgea dintr-înşii şi privirea
celorlalţi era foarte umilită. Sosind praznicul Duminicii Stîlpărilor şi cîntarea cea de toată
noaptea săvîrşindu-se, se înştiinţară unii din acei cuvioşi părinţi, că acei
barbari adună mai mulţi tovarăşi tîlhari ca să năvălească iarăşi asupra lavrei
lor. Şi i-au cuprins pe acei fericiţi părinţi mare frică şi cutremur, însă n-au
fugit; ci îndată, pregătindu-se de moarte şi punînd nădejdea lor spre Dumnezeu,
îşi aşteptau sfîrşitul. După ce s-a apropiat ziua Patimilor Stăpînului, le-a sosit şi
acelora ziua pătimirii. Pentru că în ziua de 20 martie, în Joia cea Mare, dimineaţa,
au năvălit arapii tîlhăreşte a doua oară asupra lavrei, cu mai multă putere,
şi au ucis pe cuvioşi fără cruţare, prin felurite ucideri. Pe unii săgetîndu-i
cu săgeţile, altora tăindu-le capul cu săbiile, pe alţii tăindu-i în două şi
altora tăindu-le mîinile şi picioarele, iar pe alţii ucigîndu-i cu pietre. Pe
cei ce rămăseseră vii din uciderea aceea îi adunau în biserică, vrînd să-i muncească
ca să spună vistieria bisericii şi averile mînăstireşti. Şi înconjuraseră locaşul
împrejur şi pîndeau pe munţi şi pe dealuri ca nici unul din monahi să nu scape
din mîinile lor; pentru că mulţi căutau să fugă, dar cădeau în mîinile vrăjmaşilor
şi abia dacă unul dintr-înşii a scăpat. Pe fericitul Ioan, îngrijitorul caselor de străini, cel tînăr
de ani, l-au prins fugind la munte şi l-au muncit fără de milă, i-au tăiat vinele
de la mîini şi de la picioare, apoi, apucîndu-l de picioare, îl trăgeau pe pietre
din vîrful muntelui pînă la biserică şi toată pielea lui de pe spate s-a jupuit
de ascuţişurile pietrelor. Iar Cuviosul Serghie, păzitorul vaselor bisericeşti,
văzînd cum erau munciţi cuvioşii părinţi şi temîndu-se ca nu cumva, nesuferind
muncile, să spună unde a ascuns vasele bisericeşti, tăinuindu-se, a fugit din
mînăstire. Dar, fiind departe, l-au prins străjile barbarilor şi spre mînăstire
îl întorceau cu sila, chiar nevrînd el, şi i-au tăiat sfîntul cap. Alţi cîţiva
părinţi, scăpînd din mîinile ucigaşilor, s-au ascuns în peştera ce era afară
din mînăstire. Pe aceştia văzîndu-i fugind, barbarul care străjuia pe deal a
strigat tovarăşilor săi, arătîndu-le cu mîna peştera şi spunîndu-le despre monahii
care au fugit acolo. Atunci, un arap înfricoşat, stînd cu sabia la gura peşterii,
striga cu glas groaznic, poruncind celor ascunşi să iasă, iar ei tremurau de
frică. Cuviosul Patrichie, fiind între ei, a zis şoptind către dînşii: "Nu vă
temeţi, fraţilor, eu pentru voi singur voi ieşi şi voi muri, iar voi şedeţi
aici, tăcînd". Şi a ieşit spre arap, fiind gata să-şi pună sufletul pentru prietenii
săi. Iar arapul îl întreba cu certare: "Mai sînt acolo alţi monahi?" Cuviosul
a răspuns că numai el singur a fost; şi l-a dus arapul la biserică. Adunînd barbarii de pretutindeni pe sfinţii părinţi în biserică,
au zis către dînşii: "Răscumpăraţi-vă, voi şi biserica voastră, cu patru mii
de galbeni; iar de nu, îndată pe voi toţi cu sabia vă vom ucide şi biserica
voastră cu foc o vom arde". Iar sfinţii părinţi au răspuns cu blîndeţe: "Iertaţi-ne,
pentru Dumnezeu, o, bărbaţilor, şi nu ne vărsaţi în zadar sîngele nostru cel
nevinovat; pentru că nu avem atîta aur cît cereţi de la noi, nici n-am avut
cîndva. Acum nici un galben nu se află în toată lavra noastră; iar de voiţi,
luaţi cele ce vedeţi la noi, hainele noastre şi toate cîte vedeţi şi aflaţi,
iar nouă numai viaţa să ne lăsaţi, măcar şi goi de am rămîne". Iar barbarii, umplîndu-se de mînie, cu mare strigăt îşi repezeau
săbiile în grumajii sfinţilor, ca şi cum ar fi voit să-i taie. Apoi le ziceau:
"Daţi-ne vasele bisericeşti cele de aur şi de argint şi să ne spuneţi şi de
cealaltă vistierie a mînăstirii". Iar sfinţii părinţi le spuneau că nu au nici
o vistierie. Barbarii ziceau: "Arătaţi-ne pe mai marii voştri! Cine este între
voi egumen şi ceilalţi rînduitori?" Răspuns-au cuvioşii: "Părintele nostru egumen
nu se află acum în lavră, căci s-a dus pentru o trebuinţă de obşte la Sfînta
Cetate, iar noi toţi sîntem deopotrivă". Şi era în mînăstire peştera Cuviosului Părintelui nostru Sava.
Iar barbarii, luînd pe sfinţii părinţi, i-au dus în peştera aceea; apoi lîngă
uşa peşterii au aprins foc şi, adunînd găteje şi gunoi, au făcut fum mare şi
chinuiau cu acel fum pe cuvioşii din peşteră, ca să le arate vistieria şi pe
mai marii lor. După aceea i-au scos la întrebare şi cu morţi cumplite îi îngrozeau,
cerînd de la dînşii vistieria, dar mai mult nu auzeau de la ei nici un răspuns,
decît numai rugăciuni către Dumnezeu. Pentru că unul striga: "Doamne, primeşte
în pace duhul meu!" Iar altul: Pomeneşte-mă, Doamne, cînd vei veni întru
împărăţia Ta! Şi iarăşi, aruncîndu-i pe toţi în peştera aceea, îi pedepseau
cu mai mult fum; şi au murit de fum optsprezece cuvioşi părinţi, între care
erau şi cei mai sus pomeniţi Ioan şi Patrichie fericitul. Iar numele celorlalţi
care au murit de fum, de sabie şi de alte munci, singur Dumnezeu le ştie, Cel
ce i-a scris pe ei în cartea vieţii. Dar şi pe cei ce rămăseseră vii dintr-acea
muncă a fumului, barbarii împietriţi la inimă, cei fără de omenie, cumplit îi
răneau, aruncîndu-i la pămînt şi cu picioarele călcîndu-i, dar nimic n-au sporit,
ci singuri cu muncirea se oboseau. Apoi au luat barbarii cîte au putut să afle
din lucruri bisericeşti şi mînăstireşti şi, punîndu-le pe cămilele mînăstirii,
s-au dus. Atunci fraţii care rămăseseră abia vii şi alţii ce se ascunseseră
prin crăpăturile munţilor şi prin peşteri, adunîndu-se tîrziu în locaş, au adus
în biserică, care cu dumnezeiască apărare rămăsese nearsă, trupurile cuvioşilor
părinţi cele în multe feluri ucise şi cu fum omorîte şi au petrecut toată noaptea
aceea a mîntuitoarelor Patimi întru nemîngîiată tînguire, apoi i-au dat cinstitei
îngropări. Iar cîţi dintre părinţi au scăpat vii, dar pe jumătate morţi, pe
aceia cu doctorii îi îngrijeau, avînd pe fericitul Toma, doctorul cel mai sus
pomenit, care rămăsese între cei vii şi care, mai pe urmă, a fost egumen în
lavra ce se numea "veche". Astfel s-au sfîrşit muceniceşte cuvioşii părinţi în locaşul
Sfîntului Sava. Iar barbarii aceia, după ducerea lor din lavră, îndată cu neaşteptată
moarte de la Dumnezeu au fost omorîţi şi au căzut fără de sabie morţi, prin
pustietăţi şi prin cîmpii, spre mîncarea cîinilor, fiarelor şi păsărilor; iar
sufletele lor cele ticăloase s-au sălăşluit în iad, unde focul nu se stinge
şi viermele nu adoarme. Însă sufletele cuvioşilor ucişi s-au dus în mîinile
lui Dumnezeu şi s-au învrednicit muceniceştii slave, de la Hristos Dumnezeu,
Mîntuitorul nostru, Căruia, împreună cu Tatăl şi cu Duhul Sfînt, I se cuvine
cinstea şi slava în veci. Amin. (NOTĂ - Istoria pătimirii acestor cuvioşi părinţi, care au fost
ucişi în locaşul Sfîntului Sava, a fost scrisă pe larg de fericitul Ştefan Savaitul
- nu cel de la 13 iulie, ci altul cu acelaşi nume, numit făcător de stihuri,
din aceeaşi mînăstire a Sfîntului Sava -, monahul care a scris-o îndată după
uciderea sfinţilor. Această istorie n-am găsit-o întreagă, decît numai prin
oarecare cărticele mici, scrise cu mîna de către scriitorii greci, pentru că
multe foi din carte erau rupte. Iar sfîntul făcător de stihuri, Ştefan Savaitul,
la sfîrşitul acestei istorii scrie acestea: Nu voi ascunde cu tăcerea ceea ce
mi-a spus un preot vrednic de credinţă. Bărbatul acela era foarte îmbunătăţit,
însă, fiind de neam sirian, avea mare dorinţă să înveţe limba greacă şi cu mare
trudă învăţa în psaltirea grecească, dar nu se putea deprinde să grăiască bine
cuvintele greceşti, de care lucru se mîhnea foarte mult.Odată, adormind, i s-a
arătat unul dintre acei cuvioşi părinţi mucenici, cu numele Anastasie, cu rînduiala
protodiacon, de care mai sus am pomenit - zice Ştefan Savaitul -, care era prieten
preotului aceluia şi l-a întrebat despre pricina mîhnirii lui. Atunci preotul
i-a spus nepriceperea minţii sale, că nu poate să înveţe bine limba grecească.
Iar Cuviosul Anastasie, care i se arătase zîmbind, a zis preotului: "Deschide-ţi
gura şi-mi arată limba!" Preotul făcînd aceasta, Sfîntul Anastasie cu o basma
curată i-a şters limba şi, curăţind-o, s-a făcut nevăzut. Deşteptîndu-se preotul,
îndată a cunoscut că ştie limba grecească. Şi de atunci a început a vorbi şi
a citi bine greceşte, mulţumind lui Dumnezeu şi sfinţilor părinţi.)Pomenirea Sfinţilor Cuvioşilor Părinţi ucişi de arabi
în Mănăstirea Sfîntul Sava cel Sfinţit
(20 martie)
Categoria: Vieţile Sfinţilor pe luna martie
Cuvinte cheie: Sfintii Parinti ucisi in Manastirea Sfantul Sava cel Sfintit
Cautare:
Pomenirea Sfintilor Cuviosilor Parinti ucisi de arabi in Manastirea Sfantul Sava cel Sfintit
Vizualizari: 1322
Id: 1516
Imagine:
Share:
Pomenirea Cuviosului Iacob, Episcopul si Marturisitorul
Pomenirea celui intre Sfinti Parintelui nostru Chiril, Episcopul Catanei
Patimirea Sfantului Sfintitului Mucenic Vasile, preotul Ancirei
Sfanta Drosida, fiica imparatului Traian, si cele impreuna cu dinsa
Patimirea Sfantului Mucenic Nicon si a celor o suta nouazeci si noua de ucenici ai sai
Cuvant la Buna Vestire a Preasfintei Stapinei noastre, de Dumnezeu Nascatoarei si Pururea Fecioarei Maria
Povestire despre ostasul Taxiot, care a inviat din morti
Viata Cuviosului Parintelui nostru Iacob Pustnicul
Viata Cuviosului Teofan Marturisitorul, egumenul marelui locas din Sigriani
Cuviosul Ioan inainte-vazatorul, pustnicul si inchisul din Egipt
Viata Cuviosului Alexie, omul lui Dumnezeu
Viata si patimirea Cuvioasei Mucenite Evdochia
Sfantul Iona, Mitropolitul Kievului si a toata Rusia, noul facator de minuni
Patimirea Sfintilor Mucenici Trofim si Tala
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.