Înainte de a pune întrebarea concretă a modului „cum" anume ţinem postul, trebuie să fi dat un răspuns la întrebarea „pentru ce" anume facem asta? Care e motivul său? Pentru Părinţii pustiei, acest lucru era atât de la sine înţeles, încât nici nu-şi mai puneau această întrebare în mod explicit. Într-un scurt text citat deja anterior, avva Evagrie atinge limpede această temă:
„Postirea să-ţi fie cât îţi stă în putere înaintea Domnului".
Postitul care nu se face „înaintea Domnului" nu va putea vindeca răul fundamental care l-a alungat pe om „de la faţa lui Dumnezeu" (Fc 3, 8). De aceea, postirea înseamnă, înainte de orice altceva, întoarcere la Dumnezeu. Ca expresie a unei astfel de întoarceri fundamentale la Dumnezeu înţelege şi Scriptura postul, până acolo încât profetul Isaia declară că un post doar trupesc, fără întoarcerea inimii, este cu desăvârşire de prisos (Is 58, 1-6). Într-o lume secularizată, în care omul şi „nevoile" sale (fireşte de natură materială) contează drept măsură absolută a tuturor lucrurilor, acest adevăr poate apărea multora foarte dureros. Atât de dureros, încât nu suntem pregătiţi să-l acceptăm. Şi totuşi numai Cel care este El însuşi Adevărul ne poate face liberi de îndrăgostirea noastră disperată de noi înşine şi liberi pentru o împlinire autentică a foamei de nepotolit după absolut care există în fiecare om.
Pentru această întoarcere la Dumnezeu nu există reţete general valabile. Pentru omul fără Dumnezeu al epocii moderne, întoarcerea poate consta mai întâi în luare în considerare ca atare a întrebării dacă nu cumva omul nu este cu mult mai mult decât „hrană şi îmbrăcăminte" (Mt 6, 25). Ea poate începe prin căutarea de oameni care — în trecut sau în prezent — au dat deja pentru ei înşişi răspuns la această întrebare. Cine vrea să se lase „găsit", acela chiar va fi găsit, întrucât Dumnezeu îşi doreşte mântuirea noastră infinit mai mult decât putem noi înţelege vreodată.
(Ieroschimonah Gabriel Bunge, Gastrimargia sau nebunia pântecelui — ştiinţa și învăţătura Părinţilor pustiei despre mâncat şi postit plecând de la scrierile avvei Evagrie Ponticul, traducere pr. Ioan Moga, Editura Deisis, Sibiu, 2014, pp. 104-105)
Categoria: Articole
Cautare:
Postirea inseamna intoarcere la Dumnezeu
Vizualizari: 704
Id: 12298
Imagine:
Share:
Botezul lui Ioan a servit ca un semnal de alarma
Privelistea noastra nu va fi marginita si degrab trecatoare
Rugaciunea mai mult decat orice, ne aduce Duhul lui Dumnezeu
Ostasul lui Hristos a vandut toate si a cumparat pe Hristos-margaritarul
Invatatura despre Infricosata Judecata a lui Hristos
„Vesnica pomenire!”
Ce înseamnă literele IC XC / NI KA ?
Reguli pentru crestinii care merg duminica la Biserica
Cum trebuie sa se incheie fiecare rugaciune crestina?
Pietism, zelotism, intelectualism, hipercriticism
Usa pocaintei
Ce urăm de zilele sfinților?
L-am rugat pe Dumnezeu
Semnificatia zilelor din Saptamana Mare - Pr Teofil Paraian
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.