În practica ascetică a primilor monahi vinul şi carnea le erau interzise cu totul, cum subliniază însuşi avva Evagrie:
„Să nu te bucure vinul şi să nu te desfăteze carnea, ca să nu strici carnea trupului tău şi gândurile ruşinoase să se depărteze de la tine”.
În ciuda acestei interdicţii stricte şi care în aparenţă nu îngăduie nici o excepţie, într-una din sentinţele duhovniceşti pentru diaconiţa Severa, o monahie cultivată din mănăstirea Melaniei de pe Muntele Măslinilor, se spune: maniheică faţă de trup sau materie în general, ci are un caracter relativ. Şi pentru monahi sunt valabile principial următoarele:
„Nu este bine să mănânci carne şi nu este frumos să bei vin, dar ele trebuie date celor bolnavi”.
Consumat în cantităţi mici, vinul era considerat până în epoca modernă un leac întăritor, pe care şi Pavel îl recomanda lui Timotei. Acelaşi lucru era valabil și despre carne. Renunţarea la anumite alimente nu trebuie, prin urmare, interpretată drept o formă de ostilitate maniheică faţă de trup sau materie în general, ci are un caracter relativ. Şi pentru monahi sunt valabile principial următoarele:
„Cât despre abţinerea de la unele mâncăruri, cuvântul dumnezeiesc nu ne-a oprit să mâncăm ceva, ci a zis: «Iată, v-am dat vouă toate ca şi legumele verzi» (Fc 9, 3); «mâncaţi fără să faceţi vreo deosebire» (1 Co 10, 25); «căci nu ce intră în gură spurcă pe om»” (Mt 15, 11).
Despre ce este vorba în fond avva Evagrie ne-o spune la sfârşitul acestui text din scrierea sa despre „Bazele vieţii monahilor”: postitul să fie o faptă „la libera noastră alegere” (proairesis) şi, ca atare, „o osteneală a sufletului” (ponos tes psyches), şi doar în al doilea rând, una a trupului. Atingem aici nervul întregii chestiuni a mâncatului şi postitului: ca şi privegherea legată de ea, şi postirea are drept scop întărirea voinţei noastre slabe şi egoiste, a acelei puteri a sufletului cu care avem putinţa să răspundem ca fii liberi chemării lui Dumnezeu. De voinţă, de consimţământul ei liber depinde, pentru Evagrie, dacă o sugestie trebuie considerată păcat sau nu, dacă poate duce la o faptă păcătoasă sau nu.
(Ieroschimonah Gabriel Bunge, Gastrimargia sau nebunia pântecelui — ştiinţa și învăţătura Părinţilor pustiei despre mâncat şi postit plecând de la scrierile avvei Evagrie Ponticul, traducere pr. Ioan Moga, Editura Deisis, Sibiu, 2014, pp. 90-91)
Categoria: Articole
Cautare:
Postitul sa fie o fapta la libera noastra alegere
Vizualizari: 809
Id: 12728
Imagine:
Share:
Vindecarea patimilor unui om, ne arata cat de mult a inaintat omul in rugaciune
Suferinta celor ce L-au marturisit pe Dumnezeu...
Ce este adevarul?
Omul priveste la fata, pe cand Bunul Dumnezeu la inima omului
Numai Hristos poate sa elibereze cu totul spiritul imbolnavit din pricina umanismului celui fara de Dumnezeu
„Vesnica pomenire!”
Ce înseamnă literele IC XC / NI KA ?
Reguli pentru crestinii care merg duminica la Biserica
Cum trebuie sa se incheie fiecare rugaciune crestina?
Pietism, zelotism, intelectualism, hipercriticism
Usa pocaintei
Ce urăm de zilele sfinților?
L-am rugat pe Dumnezeu
Semnificatia zilelor din Saptamana Mare - Pr Teofil Paraian
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.