Cât de prezente erau aceste lucruri pentru avva Evagrie reiese şi din faptul că de mai multe ori el reduce ispitele vrăjmaşului — şi potrivit clasificării lui există opt gânduri generice — la trei fundamentale: nebunia/lăcomia pântecelui, iubirea de arginţi şi slava deşartă, şi în acestea trei recunoaşte cele trei ispitiri ale lui Hristos în pustie: lăcomia pântecelui în dorinţa de „pâine", iubirea de arginţi în ispita de a-şi însuşi „toate împărăţiile lumii şi bogăţiile lor", iar slava deşartă în căutarea unei minuni spectaculoase. Aceste trei ispitiri constituie totodată avangarda oştirii demonice, în spatele căreia stau pregătite în poziţie de luptă celelalte regimente. Cel care nu străpunge acest prim front nu poate scăpa nici de celelalte patimi.
„Legăturile încrucişate" existente între diversele patimi şi care se văd aici merită să fie elucidate pe scurt, pentru că ele evidenţiază faptul că aceste trei maladii principale, şi înainte de toate nebunia/lăcomia pântecelui, constituie poarta prin care obişnuiesc să intre toate celelalte patimi. Avva Evagrie precizează astfel în chip succint:
„Căci nu e cu putinţă să cadă în mâinile demonului desfrânării cel ce n-a căzut sub cel al lăcomiei pântecelui; nu e cu putinţă să i se tulbure irascibilitatea celui ce nu luptă pentru mâncăruri, bani sau slavă; nu e cu putinţă să se scape de demonul întristării cel lipsit de toate acestea sau care nu poate să le dobândească...".
„Gastrimargia" deţine în acest sens o poziţie specială: „«întâiul dintre neamurile [păgâne] e Amalec», iar cea dintâi dintre patimi e lăcomia pântecelui" (Nm 24, 20).
În spatele acestui discurs simbolic stă istoria ciocnirii dintre poporul Israel şi amaleciţi, primul popor străin care s-a războit cu poporul Legământului şi a vrut să-i împiedice intrarea în pământul făgăduinţei, simbolul mântuirii. Amalec a devenit astfel pentru toate timpurile prototipul inamicului poporului Israel, a cărui amintire trebuie ştearsă chiar potrivit poruncii lui Dumnezeu. Nebunia sau lăcomia pântecelui este, aşadar, breşa prin care pot pătrunde celelalte patimi.
(Ieroschimonah Gabriel Bunge, Gastrimargia sau nebunia pântecelui — ştiinţa și învăţătura Părinţilor pustiei despre mâncat şi postit plecând de la scrierile avvei Evagrie Ponticul, traducere pr. Ioan Moga, Editura Deisis, Sibiu, 2014, pp. 76-78)
Categoria: Articole
Cautare:
Prin trei maladii principale intra toate celelalte patimi
Vizualizari: 704
Id: 13256
Imagine:
Share:
In Scriptura se spune: «Fiule, da-mi inima, dar nu picioarele»
Sangele Lui Hristos
Exista pacate de moarte si pacate care nu sunt asa de grave
Cum trebuie sa intelegem cuvantul din Sfanta Scriptura, care zice: „Blestemat este cel ce-si pune nadejdea in om”?
„Cine va voi sa-si scape sufletul, il va pierde”
„Vesnica pomenire!”
Ce înseamnă literele IC XC / NI KA ?
Reguli pentru crestinii care merg duminica la Biserica
Cum trebuie sa se incheie fiecare rugaciune crestina?
Pietism, zelotism, intelectualism, hipercriticism
Usa pocaintei
Ce urăm de zilele sfinților?
L-am rugat pe Dumnezeu
Semnificatia zilelor din Saptamana Mare - Pr Teofil Paraian
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.