SF. CHIRIL AL IERUSALIMULUI
Viata.
Sf. Chiril s-a nascut la Ierusalim, intre anii 313-315. A fost calugar fiind hirotonit preot in 343 de episcopul Maxim II, caruia ii va urma la episcopat in 348. S-a vorbit in vechime de necanonicitatea alegerii Sf. Chiril la Ierusalim, dar lucrul a fost lamurit la Sinodul II ecumenic - s-a aratat canonicitatea. In 357, Sf. Chiril a fost depus de un sinod arian prezidat de Acaciu, mitropolit al Cezareei, care nu ingaduia Sf. Chiril sa arboreze o intaietate de onoare ca episcop al Ierusalimului, onoare recunoscuta de canonul VII al Sinodului I ecumenic de la Niceea, sub rezerva recunoasterii demnitatii scaunului mitropolitan.
In 359, Sf. Chiril s-a reintors, dar in 360 imparatul l-a expulzat din nou. Se reintoarce sub Iulian, iar in 362 asista la minunile care impiedicau reconstruirea templului din Ierusalim. A plecat din nou in exil sub domnia lui Valens (367-378). Revenit in eparhia sa, Sf. Chiril incepe indreptarea greselilor aduse de erezii, lucru pe care-l va face pana la sfarsit.
A participat la Sinodul II ecumenic de la Constantinopol.
A adormit in Domnul la 18 martie 386, in varsta de 70-73 ani.
Opera.
- Catehezele - sunt alcatuite dintr-o procateheza si 23 de cateheze propriu-zise. Procateheza arata actele pregatitoare pentru primirea Sf. Botez. Catehezele propriu-zise:
Catehezele 1-18 se adreseaza catehumenilor si ele au fost tinute in Postul Pastelui.
- catehezele 1- 4 - despre pacat, Pocainta, Botez si credinta
- catehezele 5- 8 - explica Simbolul apostolic.
Catehezele 19-23, numite si mistagogice, tinute in noaptea Pastilor, trateaza despre Tainele sau Misterele pe care au sa le primeasca cei foarte de curand luminati:
- catehezele 19-20 vorbesc despre Botez
- cateheza 21 - despre Mirungere
- cateheza 22 - despre Euharistie
- cateheza 23 - despre Liturghie.
- Scrisoare catre Constantin
- Omilie asupra paraliticului de la Vitezda
Doctrina.
Cu toate ca nu foloseste cuvantul "homoousios", pe baza lipsei acestuia din Scriptura, Sf. Chiril e ortodox in toata doctrina sa. El socoteste pe Hristos ca Dumnezeu adevarat, Dumnezeu din Dumnezeu. Lasand la o parte teologia savanta, el vorbeste simplu si direct despre:
- Dumnezeu si atributele Sale
- Hristos si intruparea Sa
- superioritatea Sa asupra ingerilor
- nasterea si dumnezeirea Sa, maretia si generozitatea mantuirii
- lucrarea Sf. Duh prin har si prin Sf. Taine, lucrare care se numeste sfintire
- invierea mortilor
- caracteristicile Bisericii universale.
Sf. Chirii are in centrul doctrinei sale Sf. Euharistie, realitatea trupului Mantuitorului fiind subliniata incontinuu: "painea care se vede nu e paine chiar daca este sensibila la gust, ci este Trupul lui Hristos; vinul care se vede nu e vin, chiar daca asa pare la gust, ci este Sangele lui Hristos.
Mentioneaza epicleza si pomenirea mortilor in cuprinsul Sf. Liturghii.
Categoria: Patristica - Parinti si scriitori bisericesti
Cautare:
SF. CHIRIL AL IERUSALIMULUI :: Patristica
Vizualizari: 2242
Id: 2659
Imagine:
Share:
LITERATURA APOCRIFA :: Patristica
SF. ATANASIE CEL MARE :: Patristica
LITERATURA PSEUDO APOSTOLICA :: Patristica
NOVATIAN :: Patristica
TERTULIAN :: Patristica
SF. IOAN GURA DE AUR :: Patristica
SF. CHIRIL AL IERUSALIMULUI :: Patristica
SF. VASILE CEL MARE :: Patristica
SF. GRIGORIE DE NYSSA :: Patristica
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.