Acest Sfînt Iona era de neam din cetatea Galicia, care este
aproape de hotarele Cazanului. S-a născut din tată dreptcredincios, cu numele
Teodor, iar la doisprezece ani ai vîrstei sale s-a îmbrăcat în chipul monahicesc
într-una din mînăstirile ţinutului Galiciei şi de acolo a venit la Moscova,
în mînăstirea lui Simeon, ostenindu-se în slujbele mînăstirii ani destui. În acel timp era în Moscova Fotie, mitropolitul Kievului şi
a toată Rusia. Acela, venind o dată în mînăstirea lui Simeon şi făcînd rugăciuni
în biserica Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, apoi dînd binecuvîntare arhimandritului
şi fraţilor, a voit să vadă pe cei ce se osteneau în slujbele mînăstireşti şi
să-i binecuvinteze. Deci, a mers în pustie şi a văzut pe fericitul Iona adormit
de multă osteneală, iar mîna dreaptă o avea strînsă ca şi cum binecuvînta pe
cineva. Dar n-a poruncit să-l deştepte din somn, ci l-a binecuvîntat, proorocind
despre dînsul către cei ce erau cu el, că monahul acesta va fi mare arhiereu
în părţile Rusiei şi pe mulţi va povăţui la calea mîntuirii. Această proorocie a arhiereului lui Dumnezeu s-a împlinit după
aceea. Pentru că, după cîţiva ani, prin bunăvoinţa lui Dumnezeu, cu alegerea
sfinţitului sobor şi cu sfatul voievodului celui singur stăpînitor, fericitul
Iona a fost pus episcop al cetăţilor Riazanului şi Muromului şi acolo, botezînd
pe mulţi necredincioşi, i-a întors la Dumnezeu. Ducîndu-se către Domnul fericitul Fotie mitropolitul, în anul
al şaselea după moartea lui, marele voievod Vasile Vasilievici a chemat pe arhiepiscopii
şi episcopii pămîntului Rusiei şi pe tot sfinţitul sobor şi le-a poruncit să
aleagă un bărbat vrednic la marele scaun al Mitropoliei Rusiei. Atunci, cu buna
învoire a tuturor, a fost ales fericitul Iona, episcopul Riazanului, pentru
că îl ştiau toţi că este bărbat îmbunătăţit şi sfînt. Şi s-a dus cu scrisoarea
marelui voievod la Constantinopol, la împăratul Ioan Paleologul (1425-1448)
şi la preasfinţitul Iosif patriarhul, ca să ia putere la mitropolie. Dar, mai
înainte de venirea lui la Constantinopol, Isidor cel cu rea socotinţă, bulgar
de neam, apucînd înainte, a luat sfinţire la Mitropolia Rusiei şi acum era trimis
din Constantinopol în Rusia. Apoi, după eliberarea lui Isidor, Sfîntul Iona a sosit la Constantinopol
şi a dat împăratului şi patriarhului scrisorile marelui cneaz. Iar lor, citindu-le,
le-a părut foarte rău că se grăbiseră a pune pe Isidor şi că acum îl trimiseseră.
Deci au zis: "Ce să facem, dacă n-ai apucat să vii tu întîi la noi, că am pus
pe altul la acea mitropolie? Nu putem să facem altfel, pentru că acum Isidor
este mitropolit în Rusia; deci să te întorci la episcopia ta şi să aştepţi ce
va rîndui Dumnezeu cu Isidor, adică, cînd el se va sfîrşi prin moarte sau cînd
se va schimba într-alt fel prin vreo întîmplare, atunci vei fi gata mitropolit
al Kievului şi a toată Rusia, cu binecuvîntare de la scaunul patriarhiei Constantinopolului".
Şi aşa lăsară pe Sfîntul Iona într-ale sale. Iar Isidor s-a dus mai întîi în Kiev, apoi în Moscova, în vreme
de primăvară şi peste an, în vremea secerişului petrecînd la Moscova. Apoi,
în aceeaşi toamnă s-a dus în părţile Apusului, la sinodul din Florenţa (1439),
pentru întărirea dreptei credinţe. Acolo zăbovind vreo trei ani, s-a întors
la Kiev, fiind în dezbinare cu Sfînta Biserică a Răsăritului, şi n-a fost primit
la scaun. Atunci Isidor s-a dus în Moscova, voind şă-şi dea pe faţă învăţătura
sa rătăcită. Iar marele cneaz Vasile Vasilievici, înţelegînd rătăcirea lui,
a chemat pentru cercetarea acelui lucru pe toţi arhiereii şi toată rînduiala
duhovnicească a Mitropoliei Rusiei. Adunîndu-se ei şi căutînd în Sfintele Canoane, au cunoscut că
Isidor a adus învăţături străine şi potrivnice dreptei credinţe şi n-au voit
să-l aibă mitropolit. Atunci marele cneaz i-a poruncit să petreacă într-o mînăstire,
pînă ce va trimite să cerceteze în Constantinopol la preasfinţitul patriarh.
Dar Isidor, văzîndu-şi vădită rătăcirea sa, s-a umplut de ruşine şi, neştiind
ce are să se întîmple, a fugit în taină şi s-a dus în Constantinopol, la patriarhul
Grigorie, cel numit Mamas. Dar şi acolo nefiind primit, s-a dus la Roma şi, după aceea,
nu se ştie unde s-a ascuns. Iar la Mitropolia Rusiei s-a ales iarăşi Sfîntul
Iona şi, cu binecuvîntarea preasfinţitului Grigorie Mamas, patriarhul Constantinopolului,
şi cu arhiereii săi, l-au sfinţit în biserica din Moscova. Deci el a fost cel
dintîi mitropolit care a luat sfinţirea de la arhiereii săi din Rusia, după
binecuvîntarea dată de preasfinţitul şi apostolescul scaun al Constantinopolului. Şezînd Sfîntul Iona pe acel mare scaun de păstorie a toată Rusia,
a început a se nevoi îndoit, a adăuga osteneli peste osteneli şi avea mare purtare
de grijă ca pretutindeni să îndrepteze dreapta credinţă. Pentru aceasta întindea
învăţătura insuflată de Dumnezeu fără lenevire, trimiţînd scrisori şi, ca un
adevărat păstor, întărind dreapta credinţă, precum se găseşte mai pe larg în
scrisorile lui; căci avea mare sîrguinţă să păzească nevătămată turma încredinţată
lui de Dumnezeu. Şi îi dăruise Dumnezeu şi darul facerii de minuni, ca să tămăduiască
neputinţele oamenilor şi să spună mai înainte cele ce aveau să se întîmple.
Pe fiica marelui cneaz, care se numea Ana, fiind aproape de moarte, prin rugăciune
a făcut-o îndată sănătoasă. Dar un om oarecare, fiind cuprins de necredinţă, din zavistie
diavolească zicea despre sfîntul că nu prin rugăciunea lui s-a făcut bine marea
doamnă, ci, precum după fire a venit boala într-însa, tot aşa s-a şi dus. Atunci
fericitul a chemat pe omul acela, l-a învăţat să nu hulească darul Sfîntului
Duh şi i-a zis: "Fiule, să nu te îndoieşti întru nimic, căci cele ce nu se pot
la oameni, la Dumnezeu se pot; că pentru credinţa părinţilor ei care împărăţesc
cu dreapta credinţă, Dumnezeu a dăruit viaţă fecioarei mai presus de nădejde".
Dar el n-a ascultat, ci mai mult a început a grăi cuvinte de hulă. Atunci sfîntul i-a zis: "Să ţi se lege vicleana ta limbă, să
ţi se astupe gura cea hulitoare şi să mori tu în locul acelei fecioare care
era să moară". Şi îndată hulitorul a căzut la pămînt fără glas, neputînd a grăi
nimic, decît numai privea cu ochii, şi după puţină vreme şi-a dat sufletul,
pentru că a îndrăznit a huli darul Sfîntului Duh care era în acel mare arhiereu. La acest mare părinte era un monah, anume Pimen, chelar la pivniţă,
care avea poruncă să îngrijească pe săracii cei neputincioşi care veneau la
dînsul. Venind la el o văduvă săracă, a cerut să bea puţin vin pentru neputinţa
sa. Iar el i-a răspuns cu mînie: "Du-te, femeie, că n-a venit încă vremea băuturii!"
Şi a plecat acea femeie mîhnită. Înştiinţîndu-se de aceea arhiereul lui Dumnezeu,
a chemat pe Pimen şi i-a zis: "Nu ştiu, frate, pe ce fel de văduvă plăcută lui
Dumnezeu ai mîhnit, dar pentru aceasta Dumnezeu a trimis asupra ta durerea morţii.
Deci, du-te de te pocăieşte degrabă de păcate, că ţi-a venit vremea ducerii
tale". Apoi a poruncit duhovnicului său să-l tundă în schimă şi, în aceeaşi
zi în care a fost tuns în schimă, a murit Pimen, după cuvîntul arhiereului lui
Dumnezeu. Odată Sfîntul Iona a dat unuia din slujitorii săi nişte argint,
poruncindu-i să dea milostenie la săraci, dar el a împărţit o parte, iar altă
parte a oprit-o pentru el. Şi a venit la sfîntul o văduvă săracă, zicînd: "Sfinte
al lui Dumnezeu, mie nu mi-a dat nimic sluga ta, din cele poruncite de tine".
Arhiereul chemînd pe slugă, i-a zis: "Pentru ce ai mîhnit pe această văduvă,
nedîndu-i nimic?" El a răspuns: "I-am dat de multe ori, dar ea cere iarăşi fără
de ruşine". Dar văduva adeverea, zicînd: "Nimic n-am luat de la tine". Iar sluga
i-a zis ei cu mînie: "Du-te de aici, că minţi". Atunci sfîntul i-a zis lui:
"Să nu fie aşa, deoarece văduva aceasta spune adevărul, iar tu furi şi minţi;
drept aceea, văduva să fie vie, iar tu să mori!" Şi într-acel ceas, a cuprins
boala frigurilor pe sluga aceea şi a murit. Un boier anume Vasile, care se numea Cutuz, avînd necredinţă
către sfîntul, nu venea la el şi binecuvîntare de la dînsul nu-i trebuia. Deci
a năvălit asupra lui o durere de dinţi foarte grozavă şi pătimea cumplit, neputînd
să se tămăduiască deloc. Dar odată, arhiereul lui Dumnezeu Iona slujind dumnezeiasca
Liturghie în soborniceasca biserică, s-a întîmplat că atunci era în biserică
şi boierul acela care pătimea de durerea dinţilor. Şi, după săvîrşirea Sfintei
Liturghii, Sfîntul Iona, chemînd la sine pe acel boier Vasile, l-a binecuvîntat
şi i-a dat prescură şi, învăţîndu-l din dumnezeieştile Scripturi, îndată l-a
lovit cu mîna peste obraz, încît mulţi din biserică au auzit sunetul lovirii.
Iar Vasile strigînd tare, a zis: "O, vai mie, căci şi cei mai de pe urmă dinţi
mi-a sfărîmat". Şi îndată s-a simţit că este sănătos, nemaiavînd durere de dinţi
şi s-a dus acasă bucurîndu-se şi lăudînd pe Dumnezeu, cum şi pe plăcutul Lui
cel mare, pe arhiereul Iona. În anul 6959 (1451 d.Hr.), prin voia lui Dumnezeu, pentru păcatele
noastre, a fost năvălirea celor fără de Dumnezeu agareni asupra pămîntului Rusiei.
Căci un fecior de împărat al saracinilor a venit fără de veste în Moscova cu
mulţi tătari, a ars satele şi se apropia de cetate din toate părţile puterea
agarenilor. Iar fericitul mitropolit Iona cu tot clerul, luînd cinstitele cruci
şi sfintele icoane, înconjura zidurile cetăţii cu cîntare de rugăciune, vărsînd
multe lacrimi din ochi în rugăciunea către Dumnezeu pentru cetate şi pentru
popor. Deci, căutînd spre un monah anume Antonie, care era stareţ la
mînăstirea Ciudova, bărbat cucernic, pe care îl cunoştea sfîntul şi ştia viaţa
lui cea îmbunătăţită, i-a zis: "Fiule şi frate Antonie, roagă pe milostivul
Dumnezeu şi pe Preacurata Născătoare de Dumnezeu pentru izbăvirea cetăţii şi
a toată credincioasa creştinătate de agarenii cei fără de Dumnezeu". Şi i-a
zis Antonie: "Preamare arhiereule, mulţumim lui Dumnezeu şi Preacuratei Maicii
Lui, ajutătoarea noastră cea tare şi grabnică, căci a auzit rugăciunile tale
şi a rugat pe Fiul Său, pe Domnul nostru Iisus Hristos, ca să fie mîntuită cetatea
aceasta şi toată credincioasa creştinătate pentru tine. Iar aceşti agareni cu
nevăzută putere vor fi degrabă biruiţi şi izgoniţi, numai eu singur să fiu rănit
de ei şi să mor, căci judecăţile lui Dumnezeu aşa au poruncit". Aceasta zicînd Antonie, iată deodată a zburat o săgeată de la
tătari şi a rănit pe acel stareţ Antonie, care, bolind puţin, a murit şi a fost
îngropat cu cinste de preasfinţitul mitropolit şi de tot soborul. După aceasta,
venind praznicul Veşmîntului Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, ce se prăznuieşte
în două ale lunii iulie, s-au tulburat păgînii deodată cu frică şi cu cutremur.
Apoi au fugit de la cetate, fiind izgoniţi de puterea lui Dumnezeu cea nevăzută.
Iar sfîntul mitropolit a poruncit ca degrabă să zidească în curtea sa o biserică,
numită "Punerea Veşmîntului Preasfintei Născătoare de Dumnezeu", întru pomenirea
izbăvirii de agareni, cu rugăciunile Maicii lui Dumnezeu, căci într-acea zi
s-a eliberat cetatea de împresurarea barbarilor. Apoi, după mulţi ani, preasfinţitul Părintele nostru Iona, ajungînd
la adînci bătrîneţe, s-a apropiat de cinstitul său sfîrşit şi s-a făcut pentru
aceea o descoperire de la Dumnezeu în acest fel: Străjerul soborniceştii biserici,
care se numea Maxim, umblînd într-o noapte împrejurul bisericii, după obiceiul
străjii sale, a văzut biserica deschisă, arzînd lumînări înăuntru şi preoţi
cîntînd. Apoi, înfricoşîndu-se, a alergat şi a spus despre aceea preotului Iacob,
eclesiarhul bisericii. Acela, alergînd cu sîrguinţă, a găsit biserica încuiată,
precum fusese, dar lumina tot strălucea înăuntru. Deschizînd uşa, a intrat, dar n-a găsit pe nimeni, decît a văzut
lumînările arzînd şi i s-a făcut spaimă. Însă a auzit un glas din altar, zicînd
către dînsul: "Iacobe, du-te şi spune robului Meu, Iona Mitropolitul, că cere
de la Mine boală trupului său pentru sufleteasca mîntuire şi Eu i-am auzit rugăciunea.
Deci îi voi trimite o rană la picior şi din acea durere va muri, de aceea să-şi
îndrepteze bine păstoria cea încredinţată lui, deoarece are să se ducă fără
de zăbavă". Auzind Iacob acel glas, s-a umplut de spaimă şi, fiind în nepricepere,
nu a spus la nimeni vedenia lui, nici chiar arhiereului, căruia era dator să-i
spună. Iar dimineaţa, sfîntul păstor Iona l-a chemat la sine şi i-a zis: "Iacobe,
unde ai fost în noaptea aceasta, ce ai văzut şi ce ai auzit şi pentru ce nu
mi-ai mărturisit cele ce ţi s-au descoperit despre mine?" Iar Iacob, tremurînd,
a căzut la picioarele arhiereului, grăind: "Iartă-mă, stăpîne, eu n-am cutezat
să-ţi spun ce ţi-a descoperit darul lui Dumnezeu". Iar Sfîntul Iona i-a zis:
"Dumnezeu să te ierte, fiule, însă îţi vestesc că Dumnezeu îţi va lua de la
tine pe soţia ta. Deci du-te degrabă şi rînduieşte cele pentru sufletul ei,
ca în curată pocăinţă să se sfîrşească". Iar femeia preotului era atunci sănătoasă,
cînd a fost chemat la Mitropolie, dar, întorcîndu-se acasă, a găsit-o bolnavă
foarte rău, iar după trei zile s-a şi sfîrşit creştineşte, împărtăşindu-se cu
Sfintele Taine, precum se cade unui bun creştin. După aceasta şi marele arhiereu Iona, vieţuind puţină vreme,
plin fiind de zile şi de fapte bune, săvîrşind cele sfinte în frica lui Dumnezeu
şi de darul Sfîntului Duh umplîndu-se foarte, a ajuns la fericitul său sfîrşit.
Pentru că a căzut în boală şi, la picioare avînd o rană, a slăbit cu trupul,
dar nu şi cu duhul, căci în boală fiind, de biserică nu se despărţea. Iar cînd
era să-şi dea sfîntul său suflet în mîinile Domnului, pace şi binecuvîntare
a dat marelui cneaz Vasile şi seminţiei lui, cum şi tuturor popoarelor. Apoi,
rugăciunea fiind în gura lui, s-a dezlegat din trup şi s-a dus către Domnul,
în anul 6969 (1461 d. Hr.), în 31 zile ale lunii martie, păscînd Biserica lui
Dumnezeu 12 ani şi şase luni; iar cinstitul lui trup a fost pus în soborniceasca
biserică a Preasfintei Maicii lui Dumnezeu. După moartea Sfîntului Iona, la cîţiva ani a murit şi marele
cneaz Vasile Vasilievici, iar după el a venit fiul său, marele cneaz Ioan Vasilievici,
stăpînitor al pămîntului Rusiei. Acela, cu bunăvoirea lui Dumnezeu şi cu binecuvîntarea
preasfinţitului mitropolit Gherontie, a voit ca, risipind vechea şi soborniceasca
biserică, să zidească alta nouă mai mare, precum este acum. Drept aceea, luînd
cinstitele moaşte ale Sfîntului Petru mitropolitul, făcătorul de minuni, le-a
mutat în altă biserică o vreme oarecare. Iar după risipirea bisericii celei vechi, cînd au început a
săpa şanţurile pentru temelia bisericii celei mari, au aflat moaştele celorlalţi
mitropoliţi: Teognost, Ciprian, Fotie şi ale acestui Sfînt Iona, făcătorul de
minuni. Deci, săvîrşindu-se soborniceştile panahide, în vremea aflării acelor
cinstite moaşte, a adus pe un copil de şapte ani, care era slăbănog din pîntecele
maicii sale, anume Simeon, fiu al presbiterului Petru, care slujise în biserica
Sfîntului Ioan Scărarul, numită "cea de sub clopote". Pe acel copil slăbănog, presbiterul soborniceştii biserici,
Alexie, cu mîinile ridicîndu-l, l-a pus în racla Sfîntului Iona, la picioare,
şi-l ţinea acolo, poruncindu-i să se roage. Iar copilul, sprijinindu-se de preotul
acela, se ruga şi a strigat cu mare glas, zicînd de trei ori: "Vine ploaie!"
Atunci era vreme senină şi nici un nor nu se vedea sus. Şi îndată copilul acela
s-a făcut sănătos şi de atunci singur s-a dus acasă. Deci toţi minunîndu-se
de aceasta, au preamărit pe Dumnezeu şi pe Sfîntul Iona, plăcutul Lui. Săvîrşindu-se
biserica cea mare sobornicească a Adormirii Preasfintei Născătoare de Dumnezeu,
în anul 6987 (1479 d. Hr.), şi fiind sfinţită precum se cade, s-au mutat într-însa
cinstitele moaşte ale Sfîntului Petru, făcătorul de minuni, apoi ale lui Teognost,
Ciprian, Fotie şi ale acestui plăcut al lui Hristos, Iona. Dar, de vreme ce
moaştele lui erau întregi şi necuprinse de stricăciuni, pentru aceea le-au pus
deasupra pămîntului, în raclă, precum sînt văzute şi acum, la care mulţi venind
cu rugăciune, se învrednicesc darului celui cerut. Un om, anume Ioan, fiind mut şi neputînd să grăiască nicidecum,
a venit la racla sfîntului şi s-a apropiat de cinstitele lui moaşte, sărutîndu-i
sfînta mînă. Dar nu se ştie ce negrăită şi dumnezeiască purtare de grijă s-a
arătat omului acela, căci a întins sfîntul mîna sa şi l-a apucat de limbă, încît
a început omul acela a striga. Iar preoţii şi poporul care erau acolo în biserică
au alergat la glasul acela şi nu se pricepeau pentru ce strigă mutul. Apoi a
văzut omul acela cum sfîntul i-a lăsat limba din mîinile sale. Şi, încetînd
răcnirea, Ioan a început limpede a grăi şi a propovădui înaintea tuturor dezlegarea
limbii ce i s-a făcut lui prin minune. Atunci pe toţi cei ce erau acolo i-a cuprins frica şi spaima
de acea preaslăvită minune şi, împreună cu Ioan cel vindecat, preamăreau pe
Dumnezeu şi pe Sfîntul Iona, marele făcător de minuni. Şi alte multe minuni se fac şi acum la sfintele lui moaşte,
dînd tămăduiri tuturor celor ce cu credinţă aleargă la dînsul, întru slava lui
Hristos, Dumnezeul nostru, Cel împreună cu Tatăl şi cu Sfîntul Duh slăvit, acum
şi pururea şi în vecii vecilor. Amin. Sfîntul Iona, Mitropolitul Kievului şi a toată Rusia,
noul făcător de minuni
(31 martie)
Categoria: Vieţile Sfinţilor pe luna martie
Cuvinte cheie: Sfantul Iona, Mitropolitul Kievului
Cautare:
Sfantul Iona, Mitropolitul Kievului si a toata Rusia, noul facator de minuni
Vizualizari: 1573
Id: 1542
Imagine:
Share:
Viata Cuvioasei Maicii noastre Maria Egipteanca
Cuviosul Macarie Marturisitorul, egumenul Pelechitului
Pomenirea Cuviosului Tit, facatorul de minuni
Patimirea Sfantului Mucenic Amfian si a fratelui sau Edesie
Cuviosul Nichita Marturisitorul, egumenul manastirii Midichia
Cuvant la Buna Vestire a Preasfintei Stapinei noastre, de Dumnezeu Nascatoarei si Pururea Fecioarei Maria
Povestire despre ostasul Taxiot, care a inviat din morti
Viata Cuviosului Parintelui nostru Iacob Pustnicul
Viata Cuviosului Teofan Marturisitorul, egumenul marelui locas din Sigriani
Cuviosul Ioan inainte-vazatorul, pustnicul si inchisul din Egipt
Viata Cuviosului Alexie, omul lui Dumnezeu
Viata si patimirea Cuvioasei Mucenite Evdochia
Sfantul Iona, Mitropolitul Kievului si a toata Rusia, noul facator de minuni
Patimirea Sfintilor Mucenici Trofim si Tala
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.