Cina cea de Taina a lui Hristos
Cina cea de Taina a lui Hristos este atat de tainica, de adanca si nesfarsit de insemnata, incat inimile noastre se umplu de cutremur: caci la aceasta sfanta Cina Domnul Iisus Hristos a spalat picioarele ucenicilor Sai, a randuit Taina Sfintei Impartasanii si a savarsit pentru intaia data aceasta Taina, pentru intaia data i-a impartasit pe ucenicii Sai.
Domnul a aratat cu fapta preamarea Sa smerenie, spaland picioarele pline de praf ale ucenicilor, pe care acest lucru i-a uluit nespus: „Cum asa, Marele nostru invatator, Domnul nostru sa ne spele noua picioarele!” In mirarea lor, toti taceau - si s-au supus plini de fior Domnului Iisus Hristos. Numai inflacaratul Petru nu a rabdat: „Cum! Invatatorul meu, Domnul meu Iisus Hristos imi va spala mie picioarele! Nu, Doamne, nu ai sa-mi speli picioarele!” - la care Domnul i-a raspuns: „Tu nu intelegi ceea ce fac, dar mai tarziu vei intelege”. „Nu, Doamne, in veac nu-mi vei spala picioarele”. „Daca nu-ti voi spala picioarele, nu vei avea parte cu Mine”.
Auzind vorbele acestea, Sfantul Petru s-a cutremurat. „Doamne! Doamne! Nu doar picioarele, ci si mainile spala-mi-le, spala si capul meu, dar de impartasirea cu Tine nu ma lipsi!” iar Domnul i-a raspuns: „Celui curat nu trebuie sa i se spele mai mult decat picioarele prafuite”. Si incheind aceasta minunata, mantuitoare si mare fapta a Sa, Domnul Iisus Hristos a zis: „Iata Eu, Domnul si invatatorul vostru, v-am dat pilda ca sa vedeti cum se cuvine sa va purtati si voi. Daca Eu, Domnul vostru, v-am spalat picioarele, si voi sunteti datori sa va faceti acelasi lucru unii altora” (v. In. 13, 4-15).
Cat de uimitoare este aceasta fapta a Domnului! Domnul a spalat picioarele robilor Sai! Se mai intamplase oare asa ceva pe lume? Dar Domnul se purta in toate privintele asa cum nimeni dintre oameni nu se mai purtase, Domnul vorbea despre toate asa cum nimeni dintre oameni nu mai vorbise. Suntem datori sa ascultam fiecare cuvant al Lui cu multa luare-aminte si mult cutremur si sa ne straduim a patrunde in sfantul lor inteles.
Ce inseamna cuvintele pe care Domnul le-a spus Sfantului Apostol Petru: „Daca nu-ti voi spala picioarele, nu vei avea parte cu Mine”? De ce a rostit Domnul aceste spuse infricosatoare? Fiindca Sfantul Petru se tulburase in chip atat de firesc si nu putea nicidecum sa-si dea picioarele spre spalare Marelui sau invatator? De ce n-ar fi avut impartasire cu Hristos daca I s-ar fi impotrivit pana la capat? Fiindca n-a dat insemnatatea cuvenita acestei mari fapte a Domnului si a cutezat sa I se impotriveasca fara sa-L inteleaga. Trebuie sa avem evlavie adanca fata de Domnul Iisus Hristos si sa primim cu frica si cutremur fiecare cuvant al Lui, fara a indrazni vreodata sa ne abatem de la voia Lui cea dumnezeiasca.
El a zis: Cel ce a facut baie n-are nevoie sa-i fie spalate decat picioarele, caci este curat tot. Si voi sunteti curati, dar nu toti (v. In. 13, 10). Asadar, le lipsea ceva. Erau curatiti si sufletele lor erau sfintite in urma celor trei ani petrecuti cu Domnul Iisus Hristos si a invataturii pe care o primisera in inimile lor. Erau curati. Dar daca Domnul a gasit ca este neaparata nevoie sa le spele picioarele pline de praf, inseamna ca ramasese in ei o oarecare neputinta pacatoasa omeneasca, iar Domnul voia ca ei sa fie intru totul sfinti si fara de prihana inaintea lui Dumnezeu. Aceasta e o lectie pentru noi. Suntem datori sa ne aducem aminte intotdeauna de multimea necuratiei din noi, chiar si dupa ce ne-am pocait si ne-am impartasit cu Trupul si Sangele Domnului. Si numai Domnul poate spala aceasta necuratie.
Suntem datori, de asemenea, sa ne amintim si sa implinim porunca lui Hristos: Deci, daca Eu, Domnul si invatatorul, v-am spalat voua picioarele, si voi sunteti datori ca sa spalati picioarele unii altora: ca v-am dat voua pilda ca precum v-am facut Eu voua, si voi sa faceti (In. 13, 14-15). Ce inseamna sa ne spalam picioarele unul altuia? Inseamna ca suntem datori sa ne smerim adanc in fata tuturor oamenilor, sa nu ne semetim in fata nimanui, sa ii slujim pe toti asa cum a slujit Domnul Iisus Hristos. Inseamna ca suntem datori sa slujim aproapelui in toate, dupa cuvantul Domnului: Care intre voi va vrea sa fie mai mare, sa fie slujitorul vostru (Mt. 20, 26).
Fara nici o sila, fara nici un dezgust trebuie sa spalam, sa legam si sa doftoricim ranile trupesti urat mirositoare, pline de puroi ale fratilor nostri. Tot cu mare smerenie si dragoste trebuie sa doftoricim si ranile duhovnicesti ale fratilor nostri, sa purtam neputintele celor neputinciosi, asa cum porunceste apostolul Pavel; sa le slujim, nu sa le fim stapani; sa nu poruncim nimanui, ci sa ne facem sluga tuturor.
Domnul a savarsit si un alt lucru, inca mai insemnat, la Cina cea de Taina din ziua a carei pomenire o facem acum plecandu-ne in rugaciune, in aceasta zi, Domnul Iisus Hristos a intemeiat cea mai mare dintre Tainele crestinesti: Taina Impartasaniei. El a savarsit un lucru neobisnuit de tainic si de sfant: a luat painea, a binecuvantat-o, si-a inaltat privirile catre cer, a laudat pe Dumnezeu, a frant painea si a dat-o ucenicilor Sai spunand uluitoarele, cu totul neobisnuitele cuvinte pe care le auziti la fiecare Sfanta Liturghie: Luati, mancati, acesta este Trupul Meu, care se frange pentru voi spre iertarea pacatelor. Dupa aceea, Domnul Iisus Hristos a binecuvantat potirul cu vin si, dandu-l ucenicilor, a grait: Beti dintru acesta toti: acesta este Sangele Meu, al Legii celei Noi, care pentru voi si pentru multi se varsa spre iertarea pacatelor. Aceasta sa faceti spre pomenirea Mea (Mt. 26, 28; Lc. 22, 19). Noi facem asta spre pomenirea Lui in fiecare zi la sfanta Liturghie prin Taina Euharistiei.
Mai inainte, El spusese: Eu sunt Painea vietii... Eu sunt Painea cea vie, Care S-a pogorat din cer. Cine mananca din painea aceasta viu va fi in veci - iar painea pe care Eu o voi da pentru viata lumii este trupul Meu... Cel ce mananca Trupul Meu si bea Sangele Meu are viata vesnica, si Eu il voi invia in ziua cea de apoi (In. 6, 48-51, 53-56).
Aceste cuvinte au fost atat de socante cand oamenii le-au auzit pentru prima data incat multi, chiar dintre ucenicii Lui, L-au parasit, neputand intelege cum avea El sa le dea de mancat Trupul Sau si de baut Sangele Sau, cum putea sa isi dea numele de „Painea Cereasca”. Dar cei doisprezece apostoli, pe care Domnul Iisus Hristos i-a intrebat: „Nu vreti si voi sa Ma parasiti?”, i-au raspuns prin gura Sfantului Apostol Petru: „Doamne, unde sa mergem? Doar Tu ai cuvintele vietii vesnice” (v. In. 6, 67-68).
Apostolii au primit, au facut loc in inimile lor pentru cuvintele tainice ale Domnului, au crezut in faptul ca Domnul Iisus Hristos este Painea vietii, care s-a pogorat din cer - iar acum, la Cina cea de Taina, cand El le-a dat Trupul si Sangele Sau sub chipul painii si al vinului, si-au amintit cu adanca credinta de ceea ce le spusese Hristos.
Si noi, crestinii, suntem datori sa primim in inimile noastre aceste mari si sfinte cuvinte ale lui Hristos, suntem datori sa ne amintim ce ne-a spus Hristos in minunatul Sau cuvant despre vita de vie: Eu sunt Vita cea adevarata si Tatal Meu este lucratorul. Orice mladita care nu aduce roada intru Mine, El o taie, si orice mladita care aduce roada, El o curateste, ca mai multa roada sa aduca. Acum, voi sunteti curati, pentru cuvantul pe care vi l-am spus. Ramaneti in Mine si Eu in voi. Precum mladita nu poate sa aduca roada de la sine, daca nu ramane in vita, tot asa nici voi, daca nu ramaneti in Mine. Eu sunt Vita, voi sunteti mladitele. Cel ce ramane intru Mine si Eu intru el, acela aduce roada multa, caci fara Mine nu puteti face nimic. Daca cineva nu ramane in Mine, se arunca afara ca mladita si se usuca - si le aduna, si le arunca in foc, si ard (In. 15, 1-6).
Daca noi suntem mladite ale Vitei lui Hristos, inseamna ca ne hranim cu seva acestei Vite, asa cum vita de vie obisnuita se hraneste cu seva pe care o primeste de la radacinile sale. Nu putem trai fara aceasta hrana tainica primita de la Vita lui Hristos, ale carei mladite El ne-a invrednicit sa fim.
Dar care este seva Vitei lui Hristos? Este Sangele Lui, este Trupul Lui, pe care El ne porunceste sa le bem si sa le mancam. Iar daca nu ne vom hrani cu Trupul lui Hristos si cu Sangele lui Hristos, atunci, asa cum a zis Domnul, nu vom avea viata in noi si El nu va petrece intru noi, si noi intru El. Iata cat de insemnata este aceasta Taina a impartasirii cu Trupul si Sangele lui Hristos, pe care Domnul insusi a intemeiat-o acum la Cina cea de Taina, poruncindu-ne sa o savarsim spre pomenirea Lui.
Suntem datori sa credem din toata inima in faptul ca, impartasindu-ne cu Trupul si Sangele lui Hristos sub chipul painii si al vinului, cu adevarat mancam Trupul lui Hristos si bem Sangele Lui. Si nimeni dintre noi sa nu se indoiasca vazand ca painea ramane paine si vinul ramane vin si ca ele au gust de paine si de vin. Sa nu se indoiasca nimeni de faptul ca nu sunt paine simpla si vin simplu, ci adevaratul Trup si adevaratul Sange al lui Hristos.
Dat fiind ca noi avem dezgust fata de carnea cruda si nu putem bea sange, Domnul nu ne pune sa mancam Trupul Lui si sa bem Sangele Lui sub chipul carnii si al sangelui. In Taina Euharistiei, Domnul savarseste prefacerea painii si a vinului in Trupul si Sangele lui Hristos, si trebuie sa credeti cu totii in faptul ca aceasta prefacere are loc cu adevarat.
Nimeni nu trebuie sa creada, asemenea protestantilor, ca Liturghia este doar o imagine a ceea ce a savarsit Domnul nostru la Cina cea de Taina, fata de care ar avea numai o asemanare formala.
Multi s-au indoit de faptul ca painea si vinul se prefac cu adevarat in Trupul si Sangele lui Hristos. De multe ori Domnul i-a invatat minte in chip minunat. De pilda, a ajuns pana la noi prin predanie urmatoarea intamplare adevarata. O oarecare femeie din Roma cocea prescuri si le aducea Sfantului Grigorie Dialogul, papa Romei. Odata, cand Sfantul Grigorie, urmand sa o impartaseasca, spunea cu voce tare rugaciunea dinaintea impartasirii, ea a zambit. Papa a intrebat-o: „De ce zambesti?” „Cum sa nu zambesc”, a raspuns ea, „cand am copt painea asta cu mana mea, iar tu spui ca este cu adevarat Trupul lui Hristos?” Sfantul Grigorie si-a inaltat ochii catre cer si s-a rugat lui Dumnezeu ca El sa o incredinteze pe femeie ca se va impartasi cu adevaratul Lui Trup si Sange. Si, cu rugaciunile lui, femeia a vazut in loc de paine si de vin Trup si Sange omenesc, si s-a cutremurat de frica. Iar Sfantul Grigorie s-a rugat din nou, iar Trupul si Sangele Domnului au capatat din nou infatisare de paine si de vin.
Despre faptul ca in Taina Euharistiei, care se savarseste la Liturghie, se savarseste cu adevarat neasemuita minune a prefacerii painii si vinului in Trupul si Sangele lui Hristos a dat marturie Domnul si prin alt mijloc - fiindca stim si din Viata Cuviosului Serghie din Radonej ca, savarsind el Liturghia si chemand Duhul Sfant, cand a rostit cuvintele savarsitoare ale acestei mari Taine: „Prefacandu-le cu Duhul Tau Cel Sfant”, unul dintre sfintii lui ucenici l-a vazut pe Cuvios inconjurat cu totul de vapaie, dupa care acea vapaie, departandu-se de la el, sa facut ghem si a intrat in potirul cu Sfintele Daruri.
Oare nu ne ajung dovezile acestea? Oare le vom socoti drept legenda? N-au decat sa vorbeasca de legende necredinciosii - insa noi credem ca lucrurile stau asa cu adevarat; iar episcopii si preotii care savarsesc cu mare evlavie Taina Euharistiei, simt limpede ca se petrece o Taina foarte mare, simt cum Se pogoara Duhul Sfant asupra painii si a vinului.
Deci, sa intindem mainile si picioarele noastre murdare Atotmilostivului Domn Iisus Hristos si sa-L rugam sa spele murdariile noastre. Si dupa ce le va spala prin Taina pocaintei, ne vom apropia de marea Taina a impartasaniei cu frica si cutremur, cu credinta adanca in faptul ca sub chipul painii si al vinului ne impartasim cu Trupul si cu Sangele lui Hristos, ca se implinesc asupra noastra cuvintele lui Hristos: Cel ce mananca Trupul Meu si bea Sangele Meu intru Mine ramane si Eu intru el. Amin.
3 mai 1945
Categoria: Sfantul Luca al Crimeei - Predici la Triod
Cuvinte cheie: Sfantul Luca al Crimeei, Joia Mare, Predici la Triod
Cautare:
Sfantul Luca al Crimeei - Cuvinte in Joia Mare - Predici la Triod
Vizualizari: 2491
Id: 3092
Imagine:
Share:
Sfantul Luca al Crimeei - Cuvinte in Vinerea Mare - Predici la Triod
Evanghelia Duminicii Sfintei Invieri
Sfantul Luca al Crimeei - Cuvant in Vinerea Mare si Buna Vestire a Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu - Predici la Triod
Evanghelia la Inaltarea Domnului (Ispasul)
Viata Sfantului si Preacuviosului Onufrie Cel Mare
Sfantul Luca al Crimeei - Cuvant in Duminica Floriilor - Predici la Triod
Sfantul Luca al Crimeei - Cuvinte in Duminica Lasatului sec de carne - Predici la Triod
Sfantul Luca al Crimeei - Cuvinte in a Cincea Duminica a Postului Mare - Predici la Triod
Sfantul Luca al Crimeei - Cuvinte in Duminica Lasatului sec de branza - Predici la Triod
Sfantul Luca al Crimeei - Cuvinte in prima Duminica a Postului Mare - Predici la Triod
Sfantul Luca al Crimeei - Cuvant in duminica lui Zaheu - Predici la Triod
Sfantul Luca al Crimeei - Cuvinte in a Patra Duminica a Postului Mare - Predici la Triod
Sfantul Luca al Crimeei - in cea de-a doua Duminica din Postul Mare - Predici la Triod
Sfantul Luca al Crimeei - Cuvant in duminica Fiului Curvar - Predici la Triod
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.