www.resurse-ortodoxe.ro - Predici, rugăciuni, filme, cărți, conferințe ortodoxe

Sfantul Marcu Ascetul si „faptele”

Sfantul Marcu Ascetul si „faptele”

– Dacă citiţi în Filocalie capitolele Sfântului Marcu Ascetul „Despre cei care îşi închipuie că se îndreptează din fapte”, vă veţi convinge despre exactitatea celor spuse de părintele Hrisostom, am zis adresându-mă teologului. Sfântul Marcu este cercetătorul adâncului sufletului omenesc şi anatomistul atent al virtuţii. Este marele filosof moral care a învăţat teoria din experienţa sa. Ucenic al Sfântului Ioan Hrisostom, el s-a dedicat ascezei în pustie, ca să-şi cureţe sufletul de patimile reprobabile, ca să regăsească „frumuseţea originară” a sufletului şi să devină desăvârşit în Domnul. Mulţumită experienţei lui foarte adânci şi foarte felurite, a lăsat spre învăţătură multe Cuvinte foarte importante despre conduita ascetică şi schimbările sufletului. Din nefericire ele s-au pierdut, afară de câteva. Avva Marcu se ocupă în principal de mişcările tainice ale sufletului. Cu un spirit de observaţie foarte ascuţit, el urmăreşte legea duhovnicească care funcţionează mistic şi care constituie o relaţie aproape stabilă între voinţa sufletului şi Dumnezeu. Este un „psihanalist” excepţional, profund iniţiat în tainele lumii duhovniceşti. Experienţele lui n-au fost formulate în lucrări unitare, afară de cuvântul Către monahul Nicolae. Scrierile sale urmează metoda colecţionării de mici aforisme sau „capete”, metodă aflată pe atunci în vogă şi în uz la bizantini.

Fiind vorba de legea duhovnicească, el pleacă de la formula Apostolului Pavel care zice: „legea este duhovnicească” (Romani 7, 14). Crede că un bine nu poate fi nici lucrat nici crezut decât numai în Hristos Iisus şi în Duhul Sfânt. După umila mea părere, nu este uşor să fie redată învăţătura dumnezeiescului Marcu. Deoarece caracterul apoftegmatic şi independenţa gândurilor lui exprimă idei aparent fără coerenţă şi coeziune, adică fără o legătură între ele. Pentru creştini, şi îndeosebi pentru cei ce vieţuiesc ca monahi, învăţătura lui este o oglindă în care fiecare poate să-şi vadă valoarea, corectitudinea sau rătăcirea în lupta virtuţii. Sfântul Marcu cinsteşte credinţa, preţuieşte smerenia, îndeamnă la rugăciune, recomandă atenţie în alegerea învăţătorului, învaţă soluţionarea greutăţilor prin rugăciune şi răbdare, notează diferitele rătăciri ale inimii. Iubirea de plăcere o consideră o închisoare şi lanţ al sufletului; iar suferinţa şi întristarea în Domnul ca unele care deschid poarta cerurilor. Admite ca există multe moduri de rugăciune, dar toate sunt folositoare. Desăvârşirea, accentuează el, nu se găseşte în virtuţile umane, ci este ascunsă în Crucea lui Hristos.

Consider foarte importante cele 226 de capete ale avvei Marcu: „Despre cei care îşi închipuie că se îndreptează din fapte”. Deşi sunt înrudite cu capetele „Despre legea duhovnicească”, totuşi sunt foarte preţioase pentru tema noastră, fiindcă unele din ele sunt consacrate dovedirii zădărniciei acelora care socoteau că îndreptarea este rodul faptelor lor. Avva Marcu Pustnicul, ne clarifică faptul că Domnul vrând să încredinţeze aceea că poruncile constituie o datorie impusă şi că înfierea se dăruieşte prin har oamenilor, pentru sângele Lui, zice: „când veţi face toate cele poruncite, atunci ziceţi: slugi netrebnice suntem” (Luca 17, 10). De aici rezultă, zice ava, că împărăţia cerurilor nu este o răsplată a faptelor, ci harul Stăpânului faţă de robii săi credincioşi. Fiindcă robul nu cere ca plată eliberarea ci-l mulţumeşte pe stăpânul Său ca un datornic şi aşteaptă eliberarea ca un har. Hristos a murit, după Scripturi, pentru păcatele noastre şi El dăruieşte eliberarea robilor Care-L slujesc bine, cum zice în Evanghelie: „bine slugă bună şi credinciosă, peste puţine ai fost credincios, peste multe te voi pune; intră în bucuria Domnului tău” (Matei 25, 21). Câţi se laudă cu luptele lor, aceştia socotesc că faptele trupeşti îndreptează. Există unii, care nefăcând poruncile, socotesc că ei cred drept. Iar alţii, făcând poruncile, consideră, împărăţia cerurilor ca o plată cuvenită, dar ambii se înşală. Dacă, zice el, „Hristos a murit pentru noi, după Scripturi”, (I Corinteni 15, 3) şi „noi nu trăim pentru noi înşine, ci pentru Cel Care a murit şi a înviat pentru noi” (II Corinteni 5, 15), e evident că trebuie să fim robi lui Hristos până la moarte.

Cum, deci, vom considera înfierea ca datorată? Când auzim Scriptura zicând: „va răsplăti fiecăruia după faptele lui” (Matei 16, 27), nu trebuie să înţelegem că Hristos răsplăteşte fiecăruia faptele vrednice de Împărăţie sau de gheenă, ci faptele din necredinţă sau din credinţă. Nu ca un negustor de lucruri, ci ca Dumnezeu Creator şi Răscumpărător al nostru. Deoarece, câţi ne-am făcut vrednici de naşterea din nou, aducem faptele bune nu pentru răsplătire, ci pentru păzirea curăţiei care ni s-a dat. Orice faptă bună pe care o lucrăm prin firea noastră ne ajută să evităm contrariul ei. În afara Harului, ea nu ne adaugă nici o sfinţire. Pe neaşteptate, cel înfrânat se abţine de la lăcomia pântecelui. Săracul de la lăcomie. Cel tăcut de la poliloghie. Cel curat de la iubirea de plăcere. Cel cuviincios de la desfrânare. Cel mulţumit cu ce are de la iubirea de argint. Cel blând de la tulburare. Cel smerit de la slava deşartă. Cel supus de la ceartă. Cel ce mustră de la ipocrizie. Tot aşa şi cel care se roagă se abţine de la deznădejde. Săracul de la iubirea de bani. Mărturisitorul de la tăgăduire. Martirul de la idololatrie...

Iată, cum toată virtutea săvârşită până la moarte nu e nimic altceva decât o reţinere de la păcat. Reţinerea de la păcat este o lucrare a firii, nu este un preţ de schimb al Împărăţiei. Cel puţin acestea le cunosc eu ca expresii ale tradiţiei duhovniceşti ortodoxe, am zis şi am tăcut...

(Teoclit Dionisiatul, Dialoguri la Athos, Vol. I – Monahismul aghioritic, traducere de Preot Profesor Ioan I. Ică, Editura Deisis – Mănăstirea Sfântul Ioan Botezătorul, Alba Iulia, 1994, pp. 100-103)

Categoria: Articole

Cautare:

Sfantul Marcu Ascetul si „faptele”

Vizualizari: 907

Id: 6742

Imagine:

Share:

Iisus-Hristos
Sfinții zilei
Căutare

2. Căutare rapidă - cuvânt:

Știri ortodoxe
Recomandări:
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.