Sfîntul Chir, plăcutul lui Dumnezeu, avusese naşterea şi creşterea
sa în părţile Egiptului, în cetatea Alexandriei, cea zidită de Alexandru Macedon;
el era slăvit cu meşteşugul de doctor şi se tămăduiau de către el bolile trupeşti,
neluînd plată, iar cu cuvintele sale cele de Dumnezeu insuflate şi cu chipul
vieţii sale celei îmbunătăţite tămăduia sufleteştile neputinţe ale oamenilor. Pentru că, intrînd la cei bolnavi, le spunea, nu de la Galin
şi de la Hipocrate, ci din aşezămintele sfinţilor prooroci şi apostoli, să se
ferească de vătămările păcatelor, care se fac pricinuitoare bolilor trupeşti;
căci boala sufletului este mai grea decît toate bolile trupului, şi cînd acela
boleşte cu păcatele, de multe ori se întîmplă că şi trupul cade în boală mai
grea, dîndu-i Dumnezeu pedeapsă pentru păcate. Astfel sfîntul învăţînd pe bolnavi, încă şi cuvîntul lui Dumnezeu
propovăduindu-l, pe mulţi elini i-a adus la cunoştinţa adevăratului Dumnezeu
şi i-a făcut creştini, îngrijind sufletele şi trupurile acelora, cu doctorie
preaaleasă. Într-acea vreme Diocleţian (284-305), păgînul împărat, a ridicat
prigonire asupra creştinilor. Deci, a fost clevetit Sfîntul Chir, slăvitul doctor
alexandrin, la ighemonul Alexandriei, că este creştin şi învaţă pe mulţi credinţa
creştinească; ighemonul a poruncit îndată să-l prindă. Dar Sfîntul Chir, înştiinţîndu-se
de aceasta, a fugit din cetate şi din părţile Egiptului şi a mers în Arabia.
Aceasta a făcut-o, nu temîndu-se de chinuri şi de moartea cea pentru Hristos,
ci ascultînd cuvintele lui Hristos: Cînd vă vor izgoni pe voi din cetatea
aceasta, fugiţi în cealaltă; apoi, încă vrînd ca să ajute celor de aproape
şi dorind ca mai bine să se pregătească spre pătimirea pentru Domnul său, întru
rînduirea monahicească. Deci, mergînd în Arabia, îndată a luat asupră-şi îngerescul
chip al monahilor. Dar mai ales, după rînduiala lui Dumnezeu, a fost mergerea
lui în Arabia, ca şi acolo pe mulţi să-i aducă la Hristos, izbăvindu-i de pierzare
idolească şi apoi la calea mîntuirii să-i povăţuiască. Deci, a lăsat meşteşugul său cel doctoricesc, pentru că a luat
de la Dumnezeu darul facerii de minuni, şi acum nu cu doftorii şi cu ierburi,
ci cu rugăciuni şi cu cuvîntul tămăduia toate bolile; iar pentru nişte faceri
de minuni ca acestea, se preamărea numele lui Iisus Hristos; iar mulţime mare
de închinători de idoli lăsîndu-şi rătăcirea lor, se întorceau la Hristos, adevăratul
Dumnezeu. Sfîntul Ioan era de neam din Edessa, creştin binecredincios
şi cinstit în rînduiala ostăşească. Atunci ridicînd Diocleţian prigonire asupra
creştinilor, şi-a lăsat rînduiala cea ostăşească şi slava acestei lumi, patria,
casa, neamul şi bogăţia, pe care, socotindu-le a fi toate gunoaie, s-a dus la
Ierusalim, unde, petrecînd cîtăva vreme, a auzit despre Sfîntul Chir şi despre
minunile ce le făcea; căci străbătuse vestea despre dînsul pretutindeni şi dorea
foarte mult să-l vadă şi să vieţuiască împreună cu acel om plăcut lui Dumnezeu. Drept aceea a mers mai întîi în Alexandria, căutînd pe cel dorit,
dar neaflîndu-l acolo, cu dinadinsul întreba despre dînsul unde este. Şi înştiinţîndu-se
că este în Arabia, a mers acolo cu sîrguinţă şi, găsindu-l, s-a lipit de dînsul
cu tot sufletul; apoi, s-a făcut singur văzător al minunilor aceluia, şi următor
al vieţii lui celei îmbunătăţite. Într-acea vreme a fost prinsă, spre chinuire pentru Hristos,
o femeie iubitoare de Dumnezeu, anume Atanasia, cu cele trei fiice ale ei, ale
căror nume sînt: Teoctista, Teodosia şi Eudoxia, şi le-au dus în cetatea Canon,
în care era un ighemon cu numele Sirian. De care lucru auzind Sfîntul Chir şi
cu Ioan, se temeau ca să nu cadă de la credinţa în Hristos acele fecioare tinere,
care puteau să se înşele nu numai de îngrozirea chinurilor, ci şi lesnicios,
cu momirile, puteau a fi ademenite, în tînăra lor vîrstă; căci Teoctista, cea
mai mare dintre ele, era abia de 15 ani, iar cealaltă, Teodosia, de 13 ani,
iar cea mai de pe urmă, Eudoxia, era numai de 11 ani. Dar Sfîntul Chir se îndoia şi despre maica lor Atanasia, ca
nu şi ea pentru fiice să se plece la păgînătate, nevoind să vadă pe fiicele
sale cumplit chinuindu-se şi vărsîndu-se sîngele lor fără cruţare; pentru că
este ştiut lucru, că pe mame le doare inima pentru copiii lor. Astfel, sculîndu-se s-a dus în cetate ca să întărească în mărturisirea
în Hristos pe fecioare şi pe maica lor şi să le facă temătoare de Dumnezeu şi
îmbărbătate la chinuri. Apoi Sfîntul Ioan a urmat Sfîntului Chir, ducîndu-se
amîndoi la cetatea Canon, la Atanasia, cea ţinută în legături cu fiicele, pe
care le întăreau cu felurite cuvinte de Dumnezeu insuflate, pentru dragostea
lui Iisus Hristos, încît cu osîrdie să-şi pună sufletele pentru El. Dar îndată a aflat de aceasta ighemonul Sirian, pentru că ducîndu-se
unul din păgîni la dînsul, i-a spus acestea: "Doi oameni oarecare s-au arătat
în cetatea noastră, unul în îmbrăcămintea monahicească şi altul în cea ostăşească
şi sfătuiesc pe fecioarele cele prinse să nu se închine la zeii noştri, ci să
petreacă în credinţa lor necurată, nici să se supună poruncilor împărăteşti;
apoi, le învaţă să cinstească pe un oarecare Iisus şi Aceluia să-I dea dumnezeiască
cinste, nebăgînd seamă de moarte". Auzind aceasta Sirian, s-a umplut de mînie şi a poruncit să-i
prindă pe amîndoi şi să-i aducă înaintea sa. Deci, au prins pe Sfinţii Chir
şi Ioan şi i-au pus la cercetare înaintea păgînului judecător Sirian. Iar el,
văzîndu-i, le-a zis: "Voi, ticăloşilor vrăjmaşi ai zeilor noştri, vă sîrguiţi să
amăgiţi pe fecioare şi să înmulţiţi creştineasca credinţă, cu toate meşteşugirile,
spre defăimarea împăratului; dacă aţi fost pînă acum nebuni, apoi, măcar acum
lepădînd deşarta voastră credinţă cea plină de toate vrăjile, cu rugăciuni şi
cu jertfe să milostiviţi pe zei spre voi, ca nu numai să scăpaţi de chinurile
cele pregătite vouă, ci să vă învredniciţi şi de cinste de la noi; iar de nu,
aveţi să cunoaşteţi nu numai mînia lui Sirian şi a lui Diocleţian, dar chiar
a zeilor pe care îi huliţi şi care, măcar că sînt huliţi, acum vor fi izbăvitori
cumpliţi ai necinstirii lor". La acestea Sfinţii Chir şi Ioan au răspuns, zicînd: "Nouă ne
este obiceiul, ca puţine să grăim; deci, să ştii cu adevărat, că noi nu poftim
vreodată nici cinstea voastră cea deşartă, nici de Hristos nu ne vom lepăda,
oricît am pătimi pentru El". Atunci Sirian, aprinzîndu-se de mai multă mînie, a scrîşnit
din dinţi şi a zis către dînşii: "Se cădea vouă, necuraţilor, ca să fiţi mulţumiţi
cu iubirea de oameni a judecătorului, dacă mai este la voi înţelegere, şi lepădîndu-vă
de rătăcirea voastră, să scăpaţi de groaznica certare; dar de vreme ce nu văd
la voi decît mîndrie, nesupunere şi deşartă înălţare de minte, de aceea nu este
nevoie de multe cuvinte, ci se cuvine să ne apucăm de lucru; pentru că aşa veţi
lua şi plata cea dorită vouă şi chiar nevrînd, vă veţi supune poruncii împărăteşti". Zicînd aceasta, a poruncit să aducă pe acele fecioare cu maica
lor şi a început a chinui în multe feluri pe Sfinţii Mucenici Chir şi Ioan,
bătîndu-i cu bicele, sfărîmîndu-i cu toiegele, arzîndu-i cu făclii şi mădularele
cele arse udîndu-le cu oţet şi cu sare. Apoi, frecîndu-le cu pînze aspre de
păr, le udau picioarele cu smoală fiartă; şi au pus asupra lor toate scornirile
chinurilor, nelăsînd nici o tiranie; pe de o parte ca să le izbîndească îndrăznirea
lor şi să le zdrobească bărbăţia, iar pe de alta să înfricoşeze pe fecioarele
cele tinere şi pe maica lor, care priveau la acea cumplită chinuire. Dar nimic
n-a sporit chinuitorul urîtor de Dumnezeu, pentru că nici bărbăţia sfinţilor
răbdători de chinuri n-a putut s-o clintească, nici pe fecioare şi pe maica
lor să le înfricoşeze. Deci, poruncind să dezlege pe sfinţi, a început la fel a chinui
pe Sfînta Atanasia şi pe fiicele ei, şi rău chinuindu-le, s-a umplut de mare
ruşine, deoarece partea femeiască cea neputincioasă în pătimire cu nimic nu
se deosebea de bărbaţii cei tari şi nebiruiţi, adică de Sfinţii Chir şi Ioan,
pentru că aceeaşi dragoste şi credinţă pe care o aveau aceia spre Hristos, aceleaşi
chinuri le pătimeau pentru El şi aceeaşi bărbăţie o aveau - întărindu-le Dumnezeu
-, şi pătimeau ca în trupuri străine, nebăgînd în seamă chinurile; pentru că
priveau spre iubitul Mirele lor Hristos Dumnezeu, Care căuta din înălţimea slavei
spre pătimirea mireselor Sale şi le da ajutor. Deci, dezlegînd chinuitorul pe sfintele muceniţe, le-a osîndit
la tăierea de săbii; iar ele mergînd la moarte, se veseleau ca de nuntă, şi
s-au tăiat sfintele lor capete, adică al fericitei Atanasia şi ale celor trei
fiice ale ei, al Teoctistiei, al Teodosiei şi al Eudoxiei. După uciderea Sfintelor Muceniţe, Sfinţii Chir şi Ioan au fost
aduşi iarăşi la cercetare, iar tiranul a întins vorbă lungă, ca şi cum se îngrijea
de sănătatea lor, apoi arătîndu-le daruri şi punînd de faţă şi chinurile, îi
îngrozea cu cea de pe urmă pedeapsă. Dar, după ce a văzut că în zadar se osteneşte,
a dat asupra lor răspunsul cel mai de pe urmă: "Lui Chir învăţătorul şi lui Ioan cel de o credinţă cu dînsul,
care au defăimat porunca împărătească şi n-au voit să aducă jertfe marilor zei,
poruncim ca după legea împărătească, să li se taie capetele". Luîndu-i ostaşii, le-au tăiat capetele în acelaşi loc unde şi-au
pus sufletele pentru Domnul sfintele fecioare cu maica lor, în 31 de zile ale
lunii ianuarie; iar creştinii cei tăinuiţi luînd sfintele lor trupuri, în ascuns
le-au îngropat cu cinste, în biserica Sfîntului Apostol şi Evanghelist Marcu,
în osebite morminte, adică într-unul pe Sfinţii Mucenici Chir şi Ioan, iar în
altul pe Sfînta Atanasia cu fiicele ei. Iar după mulţi ani, în vremea împărăţiei
dreptcredinciosului împărat Teodosie cel Tînăr (408-450), Sfîntul Chiril, patriarhul
Alexandriei (412-444), prin dumnezeiască poruncă, a dus moaştele Sfinţilor Mucenici
Chir şi Ioan, în satul ce se numea Manutin, spre izgonirea de acolo a diavolilor
celor mulţi spre slava lui Hristos Dumnezeul nostru. Amin.Sfinţii doctori fără de arginţi Chir şi Ioan
şi Sfînta Muceniţă Atanasia, cu cele trei fiice ale ei
(31 ianuarie)
Categoria: Vieţile Sfinţilor pe luna ianuarie
Cuvinte cheie: Sfintii doctori fara de arginti Chir si Ioan, Sfanta Mucenita Atanasia
Cautare:
Sfintii doctori fara de arginti Chir si Ioan si Sfanta Mucenita Atanasia, cu cele trei fiice ale ei
Vizualizari: 2198
Id: 1405
Imagine:
Share:
Patimirea Sfantului Mucenic Trifon
Cuviosul Parintele nostru Vendemian, cel ce a pustnicit in muntele Sfantului Avxentie
Martiriul Sfintelor Perpetua si Felicitas si al celorlalti crestini dimpreuna cu dinsele
Cuviosul Parintele nostru Petru din Galatia
Cuvant la Intampinarea Domnului si despre jertfa Prea Curatei Fecioare Maria, Nascatoarea de Dumnezeu
Sfintii doctori fara de arginti Chir si Ioan si Sfanta Mucenita Atanasia, cu cele trei fiice ale ei
Viata Cuviosului Parintelui nostru Antonie cel Mare
Cuvant la Taierea Imprejur a Domnului nostru Iisus Hristos
Soborul Sfintilor Parintilor nostri si marilor dascali si ierarhi Vasile cel Mare, Grigorie Teologul si Ioan Gura de Aur
Viata Maicii noastre Sinclitichia
Viata Sfantului Ierarh Silvestru, Episcopul Romei
Sfantul Sfintit Mucenic Ipolit si cei impreuna cu dinsul
Viata Cuviosului Parintelui nostru Eftimie cel Mare
Viata Cuviosului Parintelui nostru Maxim Cavsocalivitul
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.