Iulian avea ca patrie Antinoia, cetatea Egiptului (alţii zic
Antiohia Siriei), născut din părinţi renumiţi prin slavă şi bogăţie. Din tinereţile
sale iubind fecioria, a dorit să fie păzitorul ei, pînă la sfîrşitul vieţii
sale. Deci, punînd-o pe aceasta ca pe o temelie a faptelor bune, petrecea cu
frica lui Dumnezeu, nevoindu-se la învăţătură şi la citirea cărţilor şi deprinzîndu-se
la amîndouă înţelepciunile, adică la cea elinească şi cea creştinească; deci,
a străbătut toată filosofia şi toată dumnezeiasca Scriptură. Fiind de 18 ani, părinţii îl sileau să se căsătorească, pentru
că le era unul născut şi voiau să se mîngîie de urmaşi, iar el se lepăda cu
totul. Pe cînd îl supărau cu aceasta părinţii şi rudeniile, sfătuindu-l, rugîndu-l
şi chiar silindu-l spre însurare, înţeleptul tînăr a cerut răgaz o săptămînă
ca să se gîndească. Deci a petrecut toată săptămîna aceea în post, rugăciuni
şi în lacrimi, rugîndu-se lui Dumnezeu ziua şi noaptea, ca singur cu judecăţile
care ştie să-i păzească nebîntuită fecioria cea făgăduită Lui. În ziua a şaptea, sosind noaptea şi trupul lui slăbind de post
şi de rugăciuni, cînd s-a culcat şi a adormit, i S-a arătat Domnul în vedenie,
mîngîindu-l şi zicîndu-i: "Să nu te temi a te supune voii şi sfatului părinţilor
tăi; pentru că vei lua o femeie care nu va atinge curăţia ta, ci pentru tine
îşi va păzi şi ea fecioria; şi astfel şi pe tine şi pe dînsa, fiind curaţi,
vă voi primi în ceruri. Pentru că prin voi se va înmulţi curăţia şi mulţi tineri şi
fecioare prin învăţătura voastră se vor face cetăţeni ai celor cereşti; iar
Eu voi fi cu tine întotdeauna, petrecînd şi biruind toate poftele trupeşti şi
războaiele, apoi şi pe fecioara care va fi însoţită ţie, o voi face aşa, precum
singur vei voi; adică o voi face ca şi ea să urmeze hotărîrii tale bune şi în
cămara cea pregătită vouă vă veţi vedea cu îngereştile cete şi cu nenumărate
fecioare, de amîndouă părţile, pe care firea le-a despărţit, iar credinţa în
Mine le-a unit şi cărora tu te arăţi că vei fi următor". Acestea grăindu-le Domnul, S-a atins de el şi i-a zis: "Îmbărbătează-te
şi să se întărească inima ta". Astfel, prin acea dumnezeiască vedenie mîngîindu-se şi întărindu-se
acest tînăr minunat, s-a deşteptat şi a zis: "Mulţumesc Ţie, Doamne Dumnezeule,
Cel ce cerci inimile şi rărunchii, căci alungi de la mine dulceţile şi mîngîierile
acestei lumi şi al curăţiei mele ajutor şi păzitor Te făgăduieşti să-mi fii,
că spre Tine cu inimă întărită nădăjduiesc şi aştept, că-mi vei da cele ce
ochiul nu le-a văzut, urechea nu le-a auzit şi la inima omului nu s-au suit
şi pe care le-ai pregătit celor ce Te iubesc. Iar de vreme ce mă învredniceşti
ca să umblu în calea Ta, mă rog ca Tu singur să-mi fii cale bună, ca şi tuturor
iubitorilor de curăţie. Ştii, Doamne, că din ziua naşterii mele pînă în acest
ceas în care ai binevoit a mă chema, nimic n-am ales altceva a iubi şi a dori,
fără numai pe Tine Unul. Deci, Tu să întăreşti făgăduinţele ce ies din gura
mea şi să le aduci la săvîrşire". După aceea, ieşind din camera sa, a spus părinţilor că se pleacă
la voia lor şi nu se leapădă de nuntă. Ei, umplîndu-se de bucurie, au căutat
de îndată o fecioară de seama lui, de o familie bună şi cu bogăţie; şi s-a aflat
una, anume Vasilisa, care de asemenea era singură la părinţii săi, foarte împodobită
la faţă şi cu bune obiceiuri înzestrată şi pe care au logodit-o cu fiul lor. Apoi, făcîndu-se obişnuitul ospăţ de nuntă, mireasa a simţit
în cămară o bună mireasmă, ca într-o grădină ce dă miros plăcut din mulţimea
crinilor, a trandafirilor şi a altor flori mirositoare. Ea a zis către mire:
"Stăpînul meu, ce este aceasta? Căci acum fiind iarnă, aici este un miros de
flori de primăvară şi atît de mult m-am veselit de această bună mireasmă, încît
s-a stins în mine orice dorinţă". Atunci, fericitul mire Iulian a zis către dînsa: "Această bună
mireasmă pe care o simţi, nu este trecătoare, căci prin lucrarea iubitorului
de curăţie Hristos, celor ce îşi păzesc fecioria neîntinată le dăruieşte viaţă
veşnică. Deci, dacă voieşti să păzeşti poruncile lui Hristos împreună cu mine
şi să-i placi Lui, să-L iubim din tot sufletul, şi Lui să-I hărăzim fecioria
noastră neprihănită; să ne facem vase alese ale Lui, în vremea de acum, ca întru
vremea ce va să fie, să împărăţim cu Dînsul, şi niciodată să nu ne despărţim
de El". La aceste cuvinte, fericita mireasă Vasilisa a răspuns: "Ce
alt lucru este mai de trebuinţă decît mîntuirea, ca adică păzindu-ne fecioria
să cîştigăm viaţa cea veşnică? Cred cuvintelor tale şi împreună cu tine întocmai
doresc ca să petrecem în feciorie pînă în sfîrşit, ca astfel să pot cîştiga
răsplătire de la Hristos, Domnul meu". Acestea zicînd dînsa, fericitul Iulian s-a aruncat la pămînt,
închinîndu-se lui Dumnezeu şi zăcea întins cu faţa în jos, glăsuind aşa: "Întăreşte,
Doamne, făgăduinţa ce se face între noi". Iar fecioara Vasilisa, văzînd pe mirele
său la pămînt, rugîndu-se, îndată şi dînsa s-a plecat la rugăciune. Deodată
s-a cutremurat temelia camerei în care se aflau ei şi o lumină negrăită a strălucit
atît de mult, încît lumînările ce ardeau în cameră s-au întunecat de acele raze
cereşti şi s-a făcut o dumnezeiască vedenie mare, venind pe de o parte Împăratul
măririi Hristos, cu mulţime nenumărată de îngeri în haine albe, iar pe de altă
parte Împărăteasa şi Stăpîna Preacurată, de Dumnezeu Născătoarea, cu cete de
fecioare. Atunci se cîntau de amîndouă cetele cîntări cereşti, de negrăită
dulceaţă, pe care urechea nu le-a auzit vreodată. Apoi, apropiindu-se doi bărbaţi
luminaţi, încinşi cu brîie de aur şi, ridicînd pe Iulian şi pe Vasilisa de la
pămînt, le-au pus pe pat o carte mare şi frumoasă; iar împrejurul patului stăteau
patru bătrîni creştini, frumoşi la chip, care ţineau nişte pahare de aur pline
cu aromate, din care ieşea multă mireasmă negrăită, care umplea camera. Unul din bătrîni a zis către dînşii: "Iată, în aceste pahare
se închipuieşte desăvîrşirea voastră, pentru că sînteţi fericiţi; căci, biruind
dulceaţa cea vremelnică a veacului acestuia, v-aţi sîrguit spre cea veşnică,
care la inima omului nu s-a suit. Deci, citeşte, Iuliane, cele scrise în această
carte a vieţii"! Privind Iulian, citea numele lor cele scrise cu litere de aur,
astfel: Iulian cel ce s-a lepădat de lume, pentru dragostea Mea, va fi în numărul
acelora care nu s-au însoţit trupeşte cu femeile. Iar Vasilisa, care este cu
inima dreaptă şi cu fecioria neprihănită, se va rîndui în ceata fecioarelor
celor ce urmează Fecioarei Maria, Maicei Mele celei Preacurate". Citind Iulian acestea, cartea s-a închis şi de amîndouă părţile
mulţime de bărbaţi şi fecioare, purtători de lumină, bucurîndu-se într-un glas,
au zis: "Amin". Apoi bătrînul iar a zis către Iulian şi fecioara Vasilisa: "În
această carte, pe care o vedeţi, sînt scrişi oamenii cei curaţi, cei buni, cei
nemincinoşi, cei smeriţi, cei blînzi, cei ce au dragoste nefăţarnică, cei ce
rabdă toate cele potrivnice, cei ce au suferit primejdii şi necazuri, şi, în
sfîrşit, cei ce atît de mult au iubit pe Hristos, încît pentru dragostea Lui
n-au cinstit mai mult nici pe tată, nici pe mamă, nici pe femeie, nici fii,
nici moşii, nici bogăţii şi nimic din cele lumeşti; ba chiar şi sufletele lor
nu le-au cruţat, spre a le da pentru Hristos, întru al căror număr v-aţi învrednicit
şi voi". Zicînd acestea către dînşii acel cinstit bătrîn, îndată s-a
depărtat de la ochii lor acea vedenie dumnezeiască, iar acea fericită pereche,
Iulian şi Vasilisa, fiind plini de negrăită bucurie, cealaltă vreme a nopţii
au petrecut-o în psalmi şi cîntări. Apoi, făcîndu-se ziuă, părinţii, rudeniile
şi toţi cei adunaţi la nuntă se veseleau, socotind că s-a săvîrşit fapta însoţirii
mirelui cu mireasa, neştiind însă nimeni de acea preaminunată însoţire duhovnicească.
Iulian şi Vasilisa vieţuiau împreună în curăţie şi întru întreagă înţelepciune,
păzindu-şi neprihănită fecioria, ascunzînd această taină înaintea oamenilor,
încît nici părinţii lor, nici rudele, nici alţi oameni nu aveau cunoştinţă despre
această feciorească petrecere, pînă ce mai pe urmă a arătat-o Domnul, spre folosul
multora. După puţină vreme, au încetat din viaţă părinţii lui Iulian
şi ai Vasilisei, lăsîndu-le foarte multă avere. Ei, avînd viaţa lor cea duhovnicească
liniştită, au voit ca nu numai pentru dînşii, ci şi pentru mîntuirea multora
să se îngrijească. Pentru care au zidit două mănăstiri, una pentru bărbaţi şi
alta pentru femei, apoi, despărţindu-se, el s-a făcut călugăr în cea bărbatească,
iar ea în cea femeiască, şi adunînd cete de monahi, ei erau mai mari peste dînşii. Deci, la Sfîntul Iulian, erau ca la zece mii de fraţi, din cei
ce cu osîrdie slujeau lui Dumnezeu. Pentru că, atîta dar îi dăduse Dumnezeu,
încît de pretutindeni alergau la dînsul cei ce voiau să se mîntuiască; lăsîndu-şi
casele, logodnicile, părinţii, rudeniile şi averile şi toate frumuseţile lumii,
se încredinţau acestuia, ca să-i povă-ţuiască la Împărăţia Cerului. Asemenea şi Sfînta Vasilisa, întru a sa mănăstire a adunat pînă
la o mie de mirese lui Hristos, din fecioarele cele curate, ba încă şi mulţime
de femei. În amîndouă aceste mănăstiri, ca în două grădini de rai, înflorea
curăţia cea îngerească, iar fecioria biruia necurăţia diavolilor celor iubitori
de plăceri deşarte. Acum este vremea să povestim sfîrşitul sfinţilor, arătînd
cum au mers cu ai lor fii, cei întru Hristos, la cereştile lăcaşuri, zicînd
către Dumnezeu: "Iată noi şi fiii pe care ni i-ai dat nouă". În acea vreme era doi păgîni împăraţi: Diocleţian (284-305)
şi Maximian (286-305), fiind prigonire cumplită asupra creştinilor, care, străbătînd
prin toate ţările şi tulburînd Biserica lui Hristos s-a apropiat şi de hotarele
acelei ţări în care vieţuiau Sfinţii Iulian şi Vasilisa, încît mulţi din cei
credincioşi se aflau în mare tulburare şi frică. Atunci fericitul Iulian şi
Vasilisa s-au rugat cu lacrimi lui Dumnezeu, în post şi în rugăciuni, ca să
întărească credincioasele cete de monahi adunate de dînşii şi să-i păzească,
pentru ca nici unul dintr-înşii să nu cadă, nici să piară, ci toţi să fie mutaţi
în aceiaşi ogradă cerească. Deci, Sfintei Vasilisa i s-a făcut înştiinţare de la Domnul
Hristos, Care în vedenie S-a arătat ei, că în curînd se va duce la odihna cea
veşnică şi că mai întîi va trimite pe toate sfintele fecioare; ca nu cumva să
rămînă vreuna după dînsa şi văzînd prigoana cea mare asupra Bisericii, să lipsească
din ceata Sa. De aceea, Vasilisa mai avea încă jumătate de an ca să petreacă
aici, pînă ce acele fecioare, toate pînă la una, vor trece către Dumnezeu. Apoi
i s-a mai arătat, cum că duhovnicescul ei frate, Iulian, va intra întru muceniceasca
nevoinţă, cu mulţi alţii, şi bine nevoindu-se, va birui pe vrăjmaş. După aceea
cu veselie va trece din cele de aici, ca îndoită cunună să-şi ia, adică a fecioriei
şi a muceniciei, întru bucuria Dumnezeului său. Acestea s-au împlinit chiar aşa: pentru că într-o jumătate de
an, toată ceata de fecioare, adunată de Sfînta Vasilisa în cereasca cămară a
Mirelui său Cel fără de moarte, au sfîrşit prin vremelnica moarte; numai singură
Sfînta Vasilisa a rămas, căreia i s-au arătat şi în vedenia visului toate sfintele
fecioare în luminoase haine împărăteşti, zicîndu-i: "Te aşteptăm, maica noastră,
ca împreună cu tine să ne închinăm Domnului şi Împăratului nostru. Deci, vino
şi ne dă pe noi lui Hristos, Căruia ne-ai făcut mirese". Deşteptîndu-se cuvioasa, s-a bucurat foarte mult, întîi că toată
ceata fecioarelor ei a intrat in bucuria Domnului; iar apoi, pentru că şi ei
i s-a gătit acolo veşnica viaţă; le-a spus toate astea fratelui său duhovnicesc,
Sfîntului Iulian. După cîteva zile, rugîndu-se Domnului cu tot dinadinsul, şi-a
data sufletul în mîinile Celui fără de moarte Mire şi Dumnezeu; iar trupul ei
cel sfînt a fost îngropat de Cuviosul Iulian cu mare cinste. După aceasta, a mers în acele părţi ighemonul Marcian, cu soţia
şi copiii săi, care, nebuneşte fiind asupra creştinilor, săvîrşea mari chinuri,
ucideri şi vărsări de sînge. Aflînd însă că Iulian este de un neam cinstit şi crede în Hristos,
apoi auzind şi de mulţimea fraţilor celor de o credinţă cu el, a trimis la dînsul
pe nişte cetăţeni cinstiţi, ca să-l îndemne să se supună poruncii împărăteşti
şi să aducă jertfe la idoli. În acea vreme se adunaseră în locaşul Cuviosului
Iulian mulţime de preoţi, diaconi şi alţi clerici, din cetăţile şi laturile
dimprejur, cu episcopul lor, care iubind pe Domnul, cu osîrdie aşteptau muceniceasca
moarte. Atunci toţi, prin fericitul Iulian, au răspuns celor trimişi
de ighemon, cum că un singur Împărat au, Cel ce locuieşte în cer, adică pe Domnul
Iisus Hristos, şi porunca Aceluia o asculta, ca să nu se închine la idoli şi
la diavolii care sînt într-înşii şi să se inchine Dumnezeului celui adevărat,
pentru care sînt gata îndată să moară. Înapoindu-se trimişii, au spus ighemonului
cele ce au auzit, iar el, mîniindu-se, a trimis ostaşii să prindă pe Iulian,
vrînd ca pe el singur să-l ispitească, iar mănăstirea lui să o ardă cu foc,
împreună cu toţi cei adunaţi într-însa. Deci, fericitul Iulian a fost prins,
legat şi dus la temniţa cetăţii, iar fraţii cei din mănăstirea lui, ca la zece
mii, cu episcopul şi clericii adunaţi acolo în acelaşi timp, s-au adus lui Dumnezeu
jertfă mirositoare, fiind arşi împreuna cu mănăstirea; iar în locul acela, multă
vreme se auzeau cîntînd mulţime de glasurii dulci, atunci cînd se săvîrşea de
obicei bisericeasca pravilă, în ceasul întîi, al treilea, al şaselea, al nouălea,
seara şi în miezul nopţii; apoi, mulţime de bolnavi se tămăduiau acolo; pentru
că toţi cei ce mergeau, auzind această cerească cîntare, se tămăduiau de orice
boală erau cuprinşi. A doua zi, au pus de faţa, la judecata ighemonului, pe Cuviosul
Iulian, şi prin cuvinte cu meşteşug îndemnîndu-l şi momindu-l, îl amăgeau, dar
şi cu îngroziri înfricoşîndu-l; văzînd însă că nu se supune, l-au lovit groaznic
cu toiege noduroase. În acea bătaie un toiag rupîndu-se în mîna celui cel bătea,
a lovit pe un slujitor, care era ruda ighemonului şi i-a scos un ochi, din care
pricină ighemonul şi mai mult s-a mîniat şi s-a întărîtat. Sfîntul mucenic a
zis ighemonului: "Ascultă-mă, Marciene, să aduni pe toţi slujitorii la idoli,
cei mai iscusiţi, şi să le porunceşti ca să cheme numele idolilor asupra celui
cu ochiul orb şi să-i roage ca să dea vedere închinătorului lor, iar dacă ei
nu vor putea să facă aceasta, apoi eu, chemînd numele Domnului meu Iisus Hristos,
nu numai ochiul cel trupesc îl voi tămădui, ci şi ochii sufleteşti îi voi lumina,
spre cunoştinţa adevărului". Învoindu-se la aceasta ighemonul şi chemînd pe toţi slujitorii
idolilor, le-a poruncit, ca adunîndu-se în templul idolesc cel de aproape, cu
jertfe să roage pe idoli ca să tămăduiască ochiul celui orb. Aceia mergînd,
i-au îndeplinit porunca; şi după multe jertfe ce adunaseră, au auzit acestea
de la zeii lor: "Duceţi-vă de aici, căci noi fiind daţi focului celui veşnic
şi ţinuţi în întuneric, cum putem să dăm vedere orbilor, pe care nici noi singuri
n-o avem? Pe cînd rugăciunea lui Iulian spre Dumnezeul cel Preaînalt este atît
de puternică, încît din ziua aceea, în care a fost adus la chinuire, ni s-a
adăugat în gheenă însutită muncă". Acest glas diavolesc auzindu-se în acel templu, au căzut toţi
idolii care erau acolo, ca la cincizeci, şi ca ţărîna s-au făcut. Ighemonul
a strigat asupra Sfîntului Iulian : "O, vrăjitorule, atît sînt de puternice
vrăjile tale, încît şi pe zeii noştri i-ai sfărîmat. Vom vedea însă, dacă vei
lumina ochiul celui orbit, precum ai făgăduit". Deci, a poruncit ca pe mucenicul, fiind gol, să-l stropească
cu ud, ca să se depărteze de dînsul puterea cea fermecătoare şi vrăjitoare.
Dar mirosul rău al udului aceluia îndată sa prefăcut în bună mireasmă de aromate,
încît şi văzduhul mirosea bine şi toţi se mirau. Apoi Sfîntul Iulian, făcînd
semnul Crucii pe ochiul celui bolnav, a chemat numele Domnului şi îndată bolnavul
s-a tămăduit încît ochiul lui s-a luminat şi vedea bine. Ighemonul cel orbit
cu răutatea, acelea le socotea farmece, iar nu puterea lui Hristos, însă cel
ce acum vedea, striga cu glas mare, zicînd: "Adevăratul Dumnezeu este Iisus
Hristos; deci se cade pe Acela Unul a-L cinsti şi Lui a ne închina". Iar ighemonul
a poruncit ca să-i taie capul; şi astfel cel ce a văzut trupeşte şi sufleteşte,
botezîndu-se întru adevăratul său sînge, a mers ca să vadă pe Dumnezeul cel
nevăzut. Pe Sfîntul Iulian legîndu-l păgînul Marcian cu lanţuri de fier
peste tot trupul, a poruncit ca astfel să-l poarte prin toată cetatea şi pe
toate uliţele, în multe feluri să-l chinuiască. Sfîntul fiind batjocorit şi
chinuit, propovăduitorul striga: "De aceasta sînt vrednici cei ce nu se închină
zeilor şi defaimă poruncile cele împărăteşti". Mergînd cu sfîntul în locul unde învăţa carte fiul ighemonului,
anume Celsius - şi acela era singurul fiu născut la părinţii lui -, copilul
a căutat spre sfînt şi a zis către cei de o vîrstă cu el: "Minunat lucru văd".
Întrebîndu-l ce vede el a zis: "Iată pe acel creştin osîndit, pe care ostaşii
îl poartă legat, îl văd înconjurat de mulţime de tineri luminaţi şi unii îi
slujesc, iar altii îi pun pe cap o cunună atît de luminoasă, încît strălucirea
ei covîrşeşte lumina soarelui; eu socotesc că într-un Dumnezeu ca acela se cade
a crede şi a sluji, Care astfel păzeşte pe slujitorii Lui şi cu atîta slavă
îi străluceşte. Să mă credeţi, fraţilor, că şi eu unul ca acela vreau să fiu,
dacă Dumnezeul lui va voi să fie Dumnezeul meu". Acestea zicînd, a aruncat cărţile şi haina cea luminoasă, lăsînd
lumii pe cele lumeşti şi a alergat în urma sfîntului, pe care, ajun-gîndu-l,
a căzut la picioarele lui, zicînd: "Pe tine doresc să te am ca tată al naşterii
mele cele de a doua; iar de Marcian, născătorul meu cel trupesc, păgînul urîtor
al drepţilor şi mucenicilor, mă lepăd şi-l defaim, iar de tine lipindu-mă, pentru
Hristos Dumnezeul şi Mîntuitorul meu pe Care pînă acum nu L-am ştiut, azi doresc
să pătimesc asemenea ţie". Acestea văzîndu-le, ostaşii chinuitori au rămas uimiţi de atîta
îndrăzneală. Deci, s-a adunat toată cetatea la o privelişte ca aceea, văzînd
pe fiul ighemonului lîngă mucenic lipindu-se şi rănile lui sărutîndu-le. Apoi,
copilul a zis către popor: "Pe mine mă ştiţi că sînt fiul ighemonului, şi cu
păgînul meu tată, pînă acum prigoneam fără vină pe sfinţi, însă din neştiinşă
le-am făcut acestea; dar acum, după ce am cunoscut pe Dumnezeu, şi mai ales
eu am fost cunoscut de Dînsul, mă depărtez de mincinoşii zei, de tată şi de
maică mă lepăd, bogăţiile cel împărăteşti le arunc şi mărturisesc pe Hristos,
cred în El şi adeveresc că sînt următor al fericitului Iulian. Pentru ce întîrziaţi,
slujitori şi ostaşi? Mergeţi şi spuneţi părinţilor mei că am cunoscut pe adevăratul
Dumnezeu, şi m-am lipit de acel credincios slujitor". Vestindu-se despre aceasta
tatălui şi maicii sale şi auzind de lucrul cel neaşteptat, se topeau de durere
ca ceara de foc şi îndată au trimis să ia pe copil de la Iulian şi să-l aducă
acasă. Dar Dumnezeu, Care păzeşte pe prunci, a făcut astfel ca nimeni să nu
poată să se atingă de el, fiindcă toţi cei ce se atingeau, simţeau în mînă şi
în spatele lor o durere mare; de aceea, nici unul nu îndrăznea să-l ia şi să-l
despartă de mucenic. Înştiinţîndu-se despre aceasta, ighemonul a poruncit ca amîndoi
să vină la dînsul. Deci, căutînd la fericitul Iulian, i-a zis: "Te sileşti a
lua rodul nădejdii mele cu meşteşugul tău cel fermecător? O inimă tînără lesne
o amăgeşti cu necuvioase cuvinte, ca să se întoarcă de la dragostea părintească?".
Zicînd acestea ighemonul, a alergat maica lui Celsius cu multe rudenii din toate
părţile, smulgîndu-şi părul, lovindu-şi pieptul şi strigînd cu glas tare. Acest lucru văzînd ighemonul, şi-a rupt hainele, faţa şi-a zgîriat-o,
şi a zis către mucenic: "Iuliane, prea crudule, vezi durerea tatălui şi a maicii,
caută spre tînguirea atîtor rudenii şi dezleagă pe nevinovatul copil de farmecele
tale; dă-ne pe fiul nostru cel unul născut, întoarce pe moştenitorul şi stăpînul
acestei case, ca şi eu să mijlocesc pentru tine la împărat, să-ţi ierte vina
şi să fii liber şi sănătos". Sfîntul Iulian a răspuns: "Ajutorul tău nu-mi trebuie, nici
de la împăraţii tăi nu cer să fiu liber; ci de aceasta mă rog Dumnezeului meu,
Iisus Hristos, ca pe mine împreună cu acest mieluşel, născut din pîntece de
lup, şi pe toţi cei ce vor crede după împlinirea muceniciei mele, să ne rînduiască
în numele celor aleşi de El. Însă, iată că stă înaintea ta cel născut trupeşte
din tine, iar acum crezînd cu mine în Hristos, este născut duhovniceşte; el
are cîţiva ani de vîrstă, singur să-ţi răspundă, singur să caute spre lacrimile
cele de maică şi spre pieptul care l-a hrănit, deci singur să vă miluiască". La aceasta, cinstitul şi bine-înţelegătorul copil a zis: "Din
ghimpi se naşte trandafirul şi nu-şi pierde mirosul; dar nici ghimpele care
a născut trandafirul nu-şi pierde ţepii săi cei ascuţiţi. Deci, voi, părinţii
mei, precum v-aţi obişnuit cu muncirea voastră ca spinul, să împungeţi pe cei
nevinovaţi, lăsaţi-mă pe mine ca pe un trandafir, să dau bună mireasmă celor
ce cred; aceia să se supună vouă, care sînt gata să piară, iar mie să-mi urmeze
cei ce se sîrguiesc să treacă din întuneric la lumină. Eu, pentru Domnul meu
Iisus Hristos mă lepăd de voi, părinţilor; iar pentru necinstea zeilor pe fiul
vostru cu munci să-l chinuiţi; căci prin moartea cea vremelnică, caut veşnica
viaţă. Nu pot să vă fiu bun, iar mie însumi rău; nici dragostea voastră n-o
voi cinsti mai mult decît bucuriile cele veşnice. Pentru ce zăboveşti, tată,
ca un necredincios şi împietrit născător, iar nu ca adevăratul Avraam? Ia-ţi
sabia şi adu-mă jertfă lui Hristos pe mine, fiul tău. Iar dacă te biruieşti
de fireasca dragoste părintească şi nu poţi să faci aceasta, apoi trimite-mă
la un mai cumplit stăpînitor şi chinuitor, ca să pătimesc şi eu pentru Domnul
nostru Iisus Hristos. Sînt deşarte tînguirile voastre şi zadarnice lacrimile,
că nu pot să mă despart de la mărturisirea mea". Auzind acestea ighemonul, a poruncit să-i ducă pe amîndoi într-o
închisoare necurată şi foarte întunecoasă; dar intrînd ei, întunericul s-a schimbat
în lumină şi mirosul cel rău în buna mireasmă; acest lucru văzîndu-l douăzeci
de ostaşi, au crezut în Hristos. De vreme ce fericitul Iulian nu era prezbiter
şi nu era cine să boteze pe cei ce crezuseră, era mîhnit de aceasta. Însă Dumnezeu,
care face voia celor ce se tem de El, le-a trimis un prezbiter în acest chip. Era în cetatea aceea un bărbat cinstit şi mai întîi între cetăţeni,
pe care împăraţii Diocleţian şi Maximian îl cinteau şi îl iubeau mult, pentru
că era din neamul împăratului de mai înainte al Romei, anume Carin (283-285),
şi acel bărbat era creştin, precum şi femeia şi copii săi. Murind el şi femeia lui în dreapta credinţă creştinească, au
rămas după dînşii şapte fii, tineri de ani şi bătrîni cu înţelpciunea; pe aceia
miluindu-i împăraţii pentru părinţii lor, le-au poruncit să rămînă în credinţa
lor şi fără temere să laude pe Hristos. Acei copii aveau cu dînşii un prezbiter,
anume Antonie, care le săvîrşea Sfintele Taine. Acestora li s-a făcut descoperire
de la Dumnezeu, ca împreună cu prezbiterul să se ducă în temniţă, să cerceteze
pe Iulian şi pe Celsius. Ducîndu-se ei noaptea, îngerul mergea înainte, care, dacă s-a
atins de uşile temniţei, îndată s-au deschis, şi intrînd, au sărutat pe sfinţii
cei legaţi şi se rugau împreună lui Dumnezeu; apoi prezbiterul a botezat pe
fericitul tînăr Celsius, fiul ighemonului, şi pe cei douăzeci de ostaşi. Cei
şapte fraţi, vorbind cu Sfîntul Iulian şi cu Celsius, s-au aprins cu rîvna să
pătimească împreună cu dînşii pentru Hristos şi nu voiau să iasă din temniţă,
ca să se întoarcă la casa lor. Înştiinţîndu-se de aceea ighemonul, s-a mirat foarte, că aceia
cărora li se dăduse libertate de la împăraţi să rămînă în credinţa creştinească,
acum doresc de bunăvoie lanţurile şi chinuirea; deci, aducîndu-i înaintea sa,
îi îndemnă mult să se ducă la casa lor şi să-L cinstească pe Hristos cum voiesc,
de vreme ce aşa sînt miluiţi de împăraţi. Ei însă doreau lanţurile şi temniţa,
mai mult decît libertatea, zicînd: "Este nevrednic aurul de coroana împărătească,
dacă nu va fi mai întîi lămurit şi curăţat în foc; aşa nici noi nu sîntem vrednici
de Hristos al nostru, dacă credinţa noastră către El nu va fi lămurită ca aurul.
Este oropsit pomul care se împodobeşte numai cu frunzele, iar roade nu aduce;
aşa nici noi nu vom fi plăcuţi lui Hristos al nostru, de nu-I vom aduce roadele
cele frumoase ale credinţei noastre". Deci, ighemonul a poruncit să fie după
voia lor, pînă ce va înştiinţa pe împărat despre dînşii. Întorcîndu-se de ighemon, aceşti fericiţi tineri au mers nu
la casa lor, ci în temniţă, la Sfîntul Iulian şi la Celsius şi la cei douăzeci
de ostaşi, avînd cu ei şi pe prezbiterul Antonie. Ighemonul a trimis la împărat,
înştiinţîndu-l despre Iulian, despre fiul său duhovnicesc Celsius, despre ostaşi
şi despre cei şapte fraţi. A luat degrabă răspuns ca toţi, de vor persista în
nesupunere, să fie arşi în foc; iar dacă prin vrăjile lor nu se vor vătăma de
foc, apoi să-i omoare prin chinuri, cum va şti mai bine. Ighemonul, luînd poruncă de la împăraţi, a poruncit să pregătească
divanul în mijlocul cetăţii şi, stînd înaintea poporului, a pus de faţă pe Sfîntul
Iulian, cu toţi cei împreună cu el, pe Celsius, pe cei şapte fraţi, pe prezbiterul
lor şi cu cei douăzeci de ostaşi, apoi a început ai îndemna prin cuvinte la
închinarea de idoli, arătîndu-le împărăteasca poruncă adusă spre pierderea lor,
de nu se vor supune. Aceia răspundeau cu îndrăzneală împotrivă, spunînd că s-a pregătit
de la Împăratul ceresc pierzarea veşnică închinătorilor de idoli, dacă vor fi
fără pocăinţă. Fiind lungă cercetarea prin cuvinte, de amîndouă părţile, în
acea vreme, din întîmplare duceau pe lîngă divan un mort din cetate, la îngropare;
pe acesta văzîndu-l ighemonul, a poruncit să-l aducă înaintea sa şi să-l pună
în mijloc. Acesta făcîndu-se, poporul se mira, nepricepînd ce doreşte ighemonul
să facă cu mortul acela. Apoi ighemonul a zis către Sfîntul Iulian: "Spuneţi
voi că Învăţătorul vostru Hristos mai înainte de răstignirea Sa învia pe cei
morţi; deci va fi arătat că este adevărat Dumnezeu, dacă voi, ca şi Învăţătorul
vostru, veţi învia pe mortul acesta". Sfîntul Iulian răspunse: "Ce foloseşte
celui orb, cînd i se spune că se înalţă soarele?". Ighemonul zice: "Lasă acum
basmele tale şi, dacă eşti tu puternic sau Dumnezeul tău, scoală pe mortul acesta". Sfîntul Iulian a răspuns: "Deşi nevrednică este păgînătatea
voastră de o minune ca aceasta, dar fiindcă de la Domnul este vremea ca să se
arate dumnezeiasca Lui putere şi ca să nu socotiţi că aceasta este cu neputinţă
la Dumnezeu, veţi vedea îndată, pentru că nădăjduiesc spre Domnul meu, că toate
cîte voi cere de la El cu credinţă îmi va da şi mă va arăta neruşinat înaintea
voastră". Zicînd acestea, Sfîntul Iulian şi-a ridicat ochii şi inima spre cer,
rugîndu-se în auzul tuturor, iar faţa lui s-a luminat în rugăciune, zicînd:
"Doamne, Iisuse Hristoase, adevăratul Fiu al lui Dumnezeu, care Te-ai născut
înainte de veci, iar la plinirea vremii ai luat trup din Preacurata Fecioară,
mai presus de fire, caută acum din înălţimea cerului, ca să se ruşineze vrăjmaşii
Tăi, iar cei ce cred în Tine, să se întărească. Ascultă-mă în ceasul acesta,
din cerul cel sfînt al Tău şi scoală pe mortul acesta, ca cei ce vieţuiesc în
trup să nu moară cu sufletul, iar cei ce au sufletul mort să învieze, văzînd
puterea Ta cea mare". Aşa s-a rugat ca la un ceas, apoi, întorcîndu-se, a zis către
cel mort: "Ţie îţi grăiesc, pămînt uscat, în numele Celui ce a înviat pe Lazăr
după patru zile, scoală-te şi stai pe picioarele tale". Sfîntul zicînd acestea,
îndată s-a ridicat mortul şi a stat, încît poporul s-a spăimîntat de acestea.
Cel înviat a strigat cu glas mare, zicînd: "O, ce bine sînt primite rugăciunile
robului lui Dumnezeu! O, cît poate fecioria lui cea neprihănită! Pentru că unde
eram eu dus şi acum m-am întors!". Marcian, ighemonul, privea spre acela cu tot dinadinsul şi se
mira foarte mult, dar nu cunoştea puterea lui Hristos, fiind orbit de diavolul;
pentru că zicea că minunea este o putere a meşteşugului farmecelor. Apoi, batjocorind
pe cel înviat, întreba: "De unde te-ai întors?". El a început a spune cu de-amănuntul,
zicînd: "Am fost dus de un fel de arapi, a căror mărime era ca de uriaş, cu
vederea înfricoşată, ochii ca un cuptor întunecat, dinţii ca de leu, unghiile
ca de vultur, care nu aveau nici o milă; aceia bucurîndu-se mă trăgeau în iad
şi, fiind aproape de gura prăpastiei, acei arapi aşteptau şi nu mă aruncau,
pînă ce trupul meu se va da pămîntului, din care s-a luat. Şi iată, deodată s-a clătinat iadul, şi s-a auzit un glas de
sus, de la scaunul lui Dumnezeu: "Pentru Iulian, iubitul Meu, să se întoarcă
sufletul lui înapoi în trup". Atunci îndată au venit doi îngeri în haine albe
şi, luîndu-mă din ghearele diavolilor, m-au întors în lumea aceasta, prin sfîntul
acesta, care m-a înviat; ca astfel după moarte să cunosc pe Dumnezeul acela,
de Care, fiind viu, mă lepădam". Acestea auzindu-le ighemonul, s-a tulburat
şi nu ştia ce să facă; şi ca să nu se facă gîlceavă în popor, a poruncit ca
să ducă pe Sfîntul Iulian şi pe ceilalţi sfinţi în temniţă, a cărei uşă a pecetluit-o
cu inelul său. Acolo, Sfîntul Iulian a poruncit Sfîntului Antonie prezbiterul
ca să boteze pe cel înviat şi l-a numit Anastasie, care se tîlcuieşte: înviat. A doua zi, Marcian, ighemonul, a poruncit să pregătească treizeci
şi unu de poloboace cu smoală, după numărul sfinţilor mucenici, să aibă smoală
şi pucioasă, apoi să adune mulţime de lemne şi de vreascuri, spre arderea sfinţilor.
Toate acestea fiind gata, duceau pe sfinţi din temniţă, legaţi deosebit, iar
Iulian cu Celsius erau legaţi într-un lanţ. Atunci plîngeau mulţi, că se dădeau
morţii nişte tineri atît de frumoşi. Sfîntul Iulian zicea către dînşii: "Să
nu opriţi aurul ca să trecă prin foc şi să fie curat". Ighemonul n-a voit să
privească la arderea fiului său, de care însă i se rupea inima; de aceea a lăsat
pe sluga sa ca să săvîrşească porunca împărătească, iar el s-a dus mîhnit. Deci, fiecare dintre sfinţi a fost băgat în polobocul cu smoală
pregătit şi împresurîndu-i pe toţi cu lemne, cu cîlţi şi cu vreascuri, le-au
dat foc; încît se suia în sus văpaia ca la treizeci de coţi, iar sfinţii în
mijlocul focului cîntau şi lăudau pe Dumnezeu. Arzînd poloboacele şi toată materia
cea aprinsă, sfinţii s-au văzut vii, întregi şi nevătămaţi şi veseli la faţă,
lucru de care toţi s-au mirat. Apoi au înştiinţat despre aceasta pe ighemon
şi îndată cu sîrguinţă a mers să vadă de este adevărat şi văzînd minunea, a
rămas uimit. Deci, iarăşi cu porunca lui, au dus pe sfinţi în temniţă, iar
femeia ighemonului, maica lui Celsius, înştiinţîndu-se că fiul ei s-a păzit
în foc viu şi întreg, a mers în temniţă să-l vadă şi, încredinţîndu-se, a crezut
în Hristos şi a botezat-o în temniţă Antonie prezbiterul, iar numele era Marionila.
Înştiinţîndu-se ighemonul degrabă că şi femeia lui a primit botezul creştinesc,
îndată a încuiat-o şi pe ea în temniţă. După aceasta, şezînd la judecată, a tăiat pe sfinţii douazeci
de ostaşi şi pe cei şapte tineri, care erau fraţi. Iar pe Iulian, Celsius, Antonie
prezbiterul, Anastasie şi pe pe femeia ighemonului, Marionila, i-a păstrat pentru
altă judecată, dar îi ţinea în lanţuri. După o vreme, sfinţii fiind judecaţi,
s-au prefăcut ca şi cum se supun la voia împărătească şi la sfatul ighemonului
şi că voiesc să se închine idolilor; pentru aceasta, cu multă bucurie îi duceau
în templu. Dar cînd s-a apropiat de el, Sfîntul Iulian s-a rugat şi templul
a căzut; aşa că a ucis pe toţi slujitorii care erau acolo şi pe celălalt popor,
ca la o mie. Apoi a crăpat pămîntul în acel loc şi ieşind foc din prăpastie,
ardea pe păgînii care se apropiau. Deci, iarăşi au dus în temniţă pe sfinţi,
unde lor într-acea noapte rugîndu-se, li s-a arătat mulţimea sfinţilor mucenici,
care mai înainte au pătimit, fiind în mare lumină, îmbrăcaţi în haine albe şi
cîntînd cîntări cereşti; între dînşii erau cei douăzeci de ostaşi şi cei şapte
fraţi, pe care nu demult îi tăiaseră. După aceea, a venit şi Sfînta Vasilisa cu toată ceata sfintelor
fecioare şi i-au spus Sfîntului Iulian că degrab îşi va săvîrşi nevoinţa şi
va trece cu bucurie la cereştile locaşuri. Apoi, îi zicea: "Împărăţia cerului
ţi s-a deschis şi Domnul nostru Iisus Hristos te va lua la Sine şi pe cei ce
sînt cu tine; iar întru întîmpinarea voastră vor ieşi cu slavă cetele patriarhilor,
ale proorocilor, ale apostolilor şi veţi fi rînduiţi cu dînşii în veci". Acestea
zicîndu-le, s-a făcut nevăzută şi toţi sfinţii care se arătaseră s-au dus, lăsînd
legaţilor pentru Hristos bucurie şi veselie duhovnicească. După aceasta, iarăşi şezînd chinuitorul la judecată şi pe sfinţi
punîndu-i de faţă, îi chinuia în multe feluri. Mai întîi a poruncit ca să le
înfăşoare degetele de la mîini şi de la picioare cu cîlţi muiaţi în untdelemn,
apoi să le aprindă; deci făcîndu-se aceasta, au ars cîlţii pe mîini şi pe picioare,
iar sfinţii cu nimic nu s-au vătămat; apoi Sfîntului Iulian şi Sfîntului Celsius
le-au jupuit pielea de pe cap; iar fericitului Antonie prezbiterul şi lui Anastasie
le-au scos ochii cu undiţele şi i-au orbit, iar cînd erau să chinuiască pe Sfînta
Marionila, mîinile chinuitorilor au amorţit şi nu s-au atins de dînsa; dupa
aceea, i-au dat pe toţi la mîncare fiarelor. În sfîrşit, ighemonul a poruncit ca din toate temniţele şi închisorile
să adune pe cei vinovaţi la moarte, ca să fie ucişi împreună cu aceia şi aceşti
sfinţi mucenici. Deci, fiind adunată mulţimea vinovaţilor, a poruncit să-i scoată
pe toţi la tăiere, ca şi pe aceşti mucenici; nici pe fiul, nici pe soţia sa
nu i-a cruţat. Astfel s-au săvîrşit sfinţii cu ucidere de sabie, murind în mijlocul
celor fără de lege. După tăierea lor, îndată s-a cutremurat pămîntul şi a căzut
a treia parte a cetăţii din temelie, încît n-a rămas în cetate nici un loc întreg
unde era vreun idol. Şi s-au pornit din cer fulgere, tunete şi grindină, încît
a ucis mare parte din poporul necredincios. Marcian, ighemonul, de frică căzînd în boală, după puţine zile
a pierit ca un nenorocit, plin de răni. În noaptea după tăierea sfinţilor, au
venit oameni drept-credincioşi cu preoţii, ca să adune trupurile mucenicilor,
dar în mulţimea morţilor n-au putut să-i cunoască. Deci, plecîndu-şi genunchii,
au început a se ruga şi iată li s-au arătat sufletele sfinţilor în chip de fecioare,
şezînd fiecare lîngă trupul său. Atunci cunoscîndu-le, le-au adunat şi le-au
îngropat în biserică, sub altar. Iar Dumnezeu, Care preamăreşte pe sfinţii Săi,
a poruncit ca din locul în care erau îngropate trupurile sfinţilor mucenici
să iasă izvor de ape vii şi tămăduitoare şi să vindece toate bolile cu acea
apă şi cu rugăciunile sfinţilor, împreună lucrînd darul Domnului nostru Iisus
Hristos, Căruia se cuvine mărire în veci. Amin.Sfinţii Mucenici Iulian şi Vasilisa
şi cei împreună cu dînşii
(8 ianuarie)
Categoria: Vieţile Sfinţilor pe luna ianuarie
Cuvinte cheie: Sfantul Iulian, Sfantul Vasilisa
Cautare:
Sfintii Mucenici Iulian si Vasilisa si cei impreuna cu dinsii
Vizualizari: 1503
Id: 1358
Imagine:
Share:
Patimirea Sfantului Mucenic Polieuct
Cuviosul Eustratie
Pomenirea celui intre Sfinti Parintele nostru Grigorie, Episcopul de Nissa
Pomenirea Cuviosului Parinte Dometian, Episcopul Melitinei
Parintele Marchian, prezbiterul si iconomul bisericii celei mari din Constantinopol
Sfintii doctori fara de arginti Chir si Ioan si Sfanta Mucenita Atanasia, cu cele trei fiice ale ei
Viata Cuviosului Parintelui nostru Antonie cel Mare
Cuvant la Taierea Imprejur a Domnului nostru Iisus Hristos
Soborul Sfintilor Parintilor nostri si marilor dascali si ierarhi Vasile cel Mare, Grigorie Teologul si Ioan Gura de Aur
Viata Maicii noastre Sinclitichia
Viata Sfantului Ierarh Silvestru, Episcopul Romei
Sfantul Sfintit Mucenic Ipolit si cei impreuna cu dinsul
Viata Cuviosului Parintelui nostru Eftimie cel Mare
Viata Cuviosului Parintelui nostru Maxim Cavsocalivitul
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.