Simbolul Apostolic
Simbolul apostolic este cea mai veche marturisire de credinta crestina.
Dupa pogorarea Sf. Duh, inainte de a se desparti, Apostolii au compus un Simbol de credinta nescris, care sa constituie schema invataturii crestine - necesara in opera lor misionara. Denumirea de simbol vine de la grecescul "symbolon" care inseamna indiciu, semn - aici fiind "semnul adevaratei credinte". Symbolon mai poate insemna si o lucrare comuna a mai multora. Simbolul de credinta era un rezumat al invataturii crestine pe care credinciosii il rosteau pe dinafara cu ocazia Botezului si in cadrul serviciului liturgic. In secolul IV, Simbolul de credinta a fost impartit in 12 articole - corespunzator celor 12 Apostoli.
Nu este usor sa se gaseasca forma originala, autentica a acestui Simbol, avand in vedere ca ne-au ramas forme mai tardive - originalul s-a pierdut. Versiunea latina, cea mai veche, e cea pastrata in Comentariul lui Rufin.
Originea apostolica a Simbolului de credinta al Bisericii romane pare destul de verosimila. Severitatea, simplicitatea, scurtimea si stilul sau lapidar atesta o inalta vechime pentru Simbolul de credinta. Kattenbuschi sustine ca Simbolul a aparut la Roma, in jurul anilor 100-120.
Simbolul de credinta apostolic este o piesa de importanta pentru practica si credinta Bisericii primare. Acesta nu este atat o piesa literara, cat un instrument practic necesar celor care se botezau si agentilor misionari. De aici scurtimea, simplitatea si forma sa schematica.
Fara a fi inspirat, asa cum s-a pretins, Simbolul apostolic reprezinta un document oficial al Bisericii de o importanta covarsitoare. El e primul catehism al crestinismului si prin aceasta primul manual de doctrina.
Acest Simbol a fost obiectul a numeroase comentarii. Primii autori patristici care-l comenteaza in Apus sunt: Rufin, Ambrozie, Niceta de Remesiana, Fer. Augustin si Petru Hrisologul; in Orient: Sf. Chirii al Ierusalimului.
Cuprinsul Simbolului apostolic nu e nici mare, nici complicat. El e alcatuit, in cea mai mare parte, din afirmatii privitoare la Sf. Treime si la Hristos. Vin apoi ideile despre Biserica, iertarea pacatelor, invierea trupului si viata vesnica. Cele trei Persoane ale Sf. Treimi: Tatal, Fiul si Sf. Duh, sunt toate prezente.
Categoria: Patristica - Parinti si scriitori bisericesti
Cautare:
SIMBOLUL APOSTOLIC :: Patristica
Vizualizari: 1435
Id: 2594
Imagine:
Share:
LITERATURA APOCRIFA :: Patristica
SF. ATANASIE CEL MARE :: Patristica
LITERATURA PSEUDO APOSTOLICA :: Patristica
NOVATIAN :: Patristica
TERTULIAN :: Patristica
SF. CHIRIL AL IERUSALIMULUI :: Patristica
SF. IOAN GURA DE AUR :: Patristica
SF. VASILE CEL MARE :: Patristica
SF. GRIGORIE DE NYSSA :: Patristica
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.