(Alcătuită de Ioan, episcopul Evhaitei) Pricina praznicului acestuia a fost în acest chip: în zilele
împărăţiei lui Alexios I Comnenul (1081-1118), care a luat împărăţia după Nichifor
Botaniates (1078-1081), s-a făcut împărţire şi prigonire între bărbaţii cei
pricopsiţi în învăţături şi îmbunătăţiţi. Căci unii cinsteau mai mult pe marele
Vasile, zicînd despre dînsul că este înalt la cuvinte, ca unul ce a cercetat
şi a ispitit firea lucrurilor prin sine, şi cum că era atît de mult îmbunătăţit,
încît puţin îi lipsea de a-l asemăna pe el cu îngerii. Căci nu făcea pogorămînt legii, nici ierta cu lesnire, ci era
greu la obicei şi aspru, neavînd la sine nici un lucru pămîntesc. Iar pe dumnezeiescul
Ioan Gură de Aur îl micşorau, ca şi cum ar fi fost în oarecare chip potrivnic
marelui Vasile, fiindcă era lesnicios şi atrăgător către pocăinţă. Erau însă
alţii care înălţau pe dumnezeiescul Hrisostom, ca şi cum ar fi fost în învăţături
mai cu pogorămînt omenesc şi cum că mai cu înlesnire povăţuia pe toţi, şi îi
chema către pocăinţă. Deci, îl cinsteau mai mult decît pe marele Vasile şi decît
pe Grigorie atît pentru mulţimea cuvintelor celor de miere curgătoare, cît şi
pentru iscusinţa cugetărilor. Alţii iarăşi cinsteau mai mult pe dumnezeiescul Grigorie, ca
cel ce a întrecut în înţelepciune şi în învăţătură elinească pe toţi dascălii
cei vestiţi şi pe elini, cum şi pentru frumuseţea cuvintelor şi înflorirea lor.
Deci, ziceau, cum că înţeleptul Grigorie biruia pe toţi şi cum că acestuia i
se cădea întîietatea. Atunci, prin o pricină ca aceasta a celor învăţaţi s-a
întîmplat de s-a despărţit mulţimea poporului. Şi unii se ziceau Ioaniteni,
alţii Vasiliteni, iar alţii Grigoriteni. Deci, astfel sfădindu-se cei înţelepţi
şi zicînd între dînşii multe feluri de cuvinte, de trei ori fericiţii aceştia
dascăli au voit să-i împace, ca să nu se mai sfădească în deşert. Pentru aceea, după cîţiva ani, s-au arătat sfinţii ierarhi,
mai întîi cîte unul deosebit, apoi şi cîte trei împreună, nu în vis, ci aievea
la arătare, lui Ioan, mitropolitul cetăţii Evhaitenilor, care era om îmbunătăţit
şi preaînţelept, după cum şi scrierile lui îl arată. Şi toţi trei au zis către
dînsul cu un glas: "Noi, precum vezi, una sîntem la Dumnezeu şi nu este între noi
nici o sfadă sau împotrivire, ci fiecare în vremea sa pornindu-se de dumnezeiescul
Duh, am scris învăţăturile spre mîntuirea cea de obşte şi folosul oamenilor;
şi acelea pe care le-am învăţat noi înşine, le-am dat şi altora spre înmulţirea
talantului nostru şi nu este între noi vreunul întîi sau al doilea, ci dacă
veţi vorbi de unul, cei doi urmează. Deci, sculîndu-te, porunceşte acelora care se separă, sfădindu-se,
să nu se despartă, luptîndu-se pentru noi, căci pentru aceasta şi noi ne-am
sîrguit cît am fost vii, şi după mutarea noastră, ca să împăcăm lumea şi să
o aducem într-o unire. Deci, împreunîndu-ne într-o zi, cînd ţi se va părea ţie
că este de cuviinţă, fă nouă praznic cuviincios. Apoi, spune şi celorlalţi care
vor fi mai pe urmă, cum că noi sîntem una la Dumnezeu şi noi negreşit vom mijloci
înaintea lui Dumnezeu cele pentru mîntuire, pentru cei ce ne vor săvîrşi praznicul
pomenirii noastre". Acestea zicînd, i se părea că sfinţii se înălţau la cer,
strălucind cu lumină nemărginită şi chemîndu-se unul pe altul pe nume. Deci, sculîndu-se acel minunat om, adică arhiereul evhai-tenilor,
a făcut precum i-au poruncit lui sfinţii, potolind mulţimea şi pe toţi aceia
care se sfădeau mai înainte. Aceştia au crezut cele spuse de el, că era om vestit,
şi pentru învăţătura lui cea mare, şi pentru fapta cea bună, căci a lăsat predanie
Bisericii spre a se face praznicul acesta. Astfel, Sfîntul episcop Ioan, găsind în luna ianuarie prăznuindu-se
toţi cei trei sfinţi ierarhi, adică la întîia zi pe Vasile, la 25 pe dumnezeiescul
Grigorie şi la 27 pe dumnezeiescul Ioan Gură de Aur, i-a unit la 30 pe toţi,
împodobindu-se pomenirea lor cu canoane, cu tropare şi laude, precum li se cădea
lor, şi fiind aceasta cu voia sfinţilor, nu au nici o lipsire în laude. Căci
nici mai înainte, nici mai pe urmă n-a alcătuit renumitul acesta Ioan mai multe
tropare, decît acestea. Sfinţii aceştia cu chipul trupului lor erau astfel: dumnezeiescul
Ioan "Gură de Aur" (Hrisostom) era de statură scund, cu capul mare, cu trupul
drept şi subţire, cu nasul plecat, alb la faţă şi cam palid, avînd pleoapele
ochilor adîncite şi luminile lor mari. Apoi, i se arăta multă veselie în faţă,
cu fruntea lată şi mare, cu urechile cam plecate, cu barba mică şi rară, cu
părul galben, amestecat cu cărunt, iar fălcile lui erau adîncite înăuntru, de
multă postire şi nevoinţă. Apoi, este de nevoie a zice despre dînsul, că a întrecut pe
toţi înţelepţii elinilor cu cuvintele şi mai ales cu iscusinţa, înlesnirea şi
frumuseţea vorbirii; şi atît de bine a tîlcuit dumnezeiasca Scriptură şi a săvîrşit
evangheliceasca propovăduire, încît dacă n-ar fi fost sfîntul acesta, îndrăznesc
a zice că ar fi fost de trebuinţă să mai vină încă o dată pe pămînt Stăpînul
Hristos. Iar spre fapte bune atît de mult s-a suit, încît pe toţi i-a întrecut,
fiind izvor al milosteniei şi al dragostei, rîvnitor de obşte cu iubirea de
fraţi şi cu învăţătura lui; şi a trăit 63 de ani, păscînd Biserica lui Hristos
şase ani. Apoi s-a săvîrşit în Comane, surghiunit de Eudoxia, împărăteasa, şi
de episcopii cei pizmăreţi. Sfîntul Vasile cel Mare era la statura corpului foarte înalt,
uscăţiv şi slăbănog la faţă, negricios şi palid, cu sprîncenele lungi, încovoiate
şi ridicate în sus, asemănîndu-se omului îngrijit, avînd nasul plecat, cu faţa
cam zbîrcită, adîncit la pleoapele ochilor, păros la trup, barba căruntă pe
jumătate şi destul de lungă. Acesta a întrecut mult în cuvinte, nu numai pe
cei din vremea lui, ci şi pe cei vechi; pentru că s-a ostenit la învăţătură
foarte mult, şi deprinzînd toate învăţăturile ştiinţei, din fiecare a cîştigat
biruinţă. Asemenea încă s-a iscusit şi în filosofia cea practică şi prin aceasta
a sporit spre privirea celor înalte. S-a suit la scaunul arhiepiscopal al mitropoliei
Cezareei Capadociei, cînd era de 37 de ani, ocîr-muind Biserica opt ani; apoi,
s-a dus către Domnul, fiind în scaunul arhiepiscopatului său. Sfîntul Grigorie Cuvîntătorul de Dumnezeu sau Teologul, era
la statura corpului său potrivit, puţin cam palid, nasul lătăreţ, sprîncenele
potrivite, căutătura veselă şi blîndă, la ochiul cel drept avea un semn de la
o lovitură, barba nu-i era lungă, dar deasă şi potrivită şi pe margini se arăta
cam afumată. Pleşuv de ajuns, cu părul alb. Marele Grigorie întrecînd cu strălucirea
vieţii pe cei ce au sporit în fapte, la atîta înălţime a cuvîntării de Dumnezeu
s-a suit, încît toţi se biruiau de înţelepciunea lui, atît în cuvinte cît şi
în dogme; pentru aceasta a cîştigat numirea de "Cuvîntătorul de Dumnezeu". El
a ocîrmuit Biserica Constantinopolului 12 ani şi a trăit 80. Cînd s-a făcut
patriarh, a aflat în cetate numai o biserică a dreptcredincioşilor şi cînd a
lăsat scaunul, a lăsat numai una eretică. Şi mergînd la Arianz, moşia sa, unde,
cugetînd pururea la Dumnezeu şi făcîndu-se cu totul strălucită oglindă a Lui,
s-a sfîrşit cu pace. Dar de vreme ce de trei ori fericiţii aceştia, atît de mult
s-au ostenit pentru mîntuirea noastră, se cuvine şi noi să prăznuim pomenirea
lor şi să le mulţumim pe cît putem. Căci ei de nimic altceva n-au purtat grijă,
nici altceva au cugetat, decît numai un scop au avut, ca să întărească buna
credinţă; apoi o nevoinţă au avut spre a lucra fapta bună, îngrijind şi sîrguindu-se
fără pregetare, cu lucrul şi cu gîndul, pentru mîntuirea sufletelor. Pentru
care atît de rău au pătimit propovăduind credinţa cea adevărată în toată lumea,
iar nouă tuturor de obşte ne-au făcut bine. De aceea şi noi sîntem datori să
cinstim pe făcătorii noştri de bine, şi să le mulţumim după putere, fiindcă
după datorie nu putem. Deci, să cinstim cu cuvinte pe cei trei cuvîntători, deşi mă
tem şi mă sfiesc, neaflînd cuvinte cuviincioase şi potrivite sfinţilor; pentru
că pricina este mare şi nu pot, nu numai pe cîte trei, dar nici măcar pe unul
să-l laud după cum se cuvine şi de care toată lumea nu era vrednică. Deci, cum
va ajunge buna grăire cea lumească să laude pe cei mai presus de lume, care
au împodobit toată lumea şi au izbăvit-o ca şi cei 12 văzători ai Cuvîntului
şi de Dumnezeu propovăduitori? Care dacă nu s-ar fi ostenit atît de mult cu
sfintele lor scrieri, nu s-ar fi scăpat întreaga lume de slujirea la idoli,
cea de mai înainte înrădăcinată, nici de eresurile cele în multe chipuri; căci
sfînta şi preaînţeleapta Treime, nedespărţita şi cea mai presus de fiinţă, a
iconomisit ca ei să vieţuiască într-acele vremuri ale eresurilor. Aceşti cereşti oameni şi pămînteşti îngeri, trîmbiţele adevărului,
preaînţelepţii retori, tunetele Dumnezeirii celei nezidite, s-au sîrguit să
smulgă şi să risipească pe ocărîtorii dreptei credinţe şi cu praştia cuvintelor
lor au gonit departe pe lupi de la Biserica dreptcredincioşilor. Aceştia cu
înţelepciunea lor au surpat zidurile cele rele ale vrăjmaşilor şi au smerit
toată înţelepciunea care se ridica împotriva cunoştinţei de Dumnezeu, schimbînd
şi prefăcînd totul spre bine, netezind şi îndreptînd pe cele strîmbe, cum şi
toată asprimea şi nedreptatea. Treimea aceasta pămîntească ne-a învăţat a ne închina Treimii
cereşti, precum se cade, şi neamestecată a o mărturisi în acest chip, precum
li s-a descoperit lor adeverirea credinţei, zicînd: Dumnezeu nenăscut este Tatăl,
Dumnezeu născut este Fiul, şi Dumnezeu purces este Duhul Sfînt. Sînt trei Persoane,
dar un singur Dumnezeu, cu preaslăvire. Nu sînd trei dumnezei, doar un Dumnezeu,
căci una şi aceeaşi este Dumnezeirea. Precum din soare ies raze, care n-au nici
o deosebire, aşa sînt cele trei persoane, care fac aceeaşi fiinţă. Astfel, ne-au învăţat să credem şi să mărturisim despre Sfînta
Treime, cei trei preasfinţiţi arhiepiscopi; şi au întărit dogmele cele drepte
cu învăţături preaînţelepte, în prigoane, primejdii şi războaie, pînă la moarte
fiind prigoniţi, ba încă şi după moarte. Deci, adunaţi-vă toţi cîţi v-aţi folosit
de la dînşii, veniţi toată vîrsta şi firea, bărbaţi şi femei, preoţi şi monahi,
tineri şi bătrîni, să mulţumim făcătorilor noştri de bine, să lăudăm pe dascălii
şi propovăduitorii bunei credinţe, să binecuvîntăm cei săraci pe cei îmbogăţitori,
cei din primejdii pe cei izbăvitori, cei cuvîntători pe cuvîntătorii de Dumnezeu,
cei necăjiţi pe mîngîietori, sărmanii pe părinţi, bolnavii pe doctori, străinii
şi lipsiţii pe iubitorii de străini. Pe scurt, să zic, toţi deodată adunaţi-vă să mulţumim celor
ce s-au făcut tuturor toate, ca pe cei mai mulţi să-i dobîndească. Dar să lăsăm
altora să le povestească înţelepciunea lor, ştiinţele, posturile, privegherile
şi celelalte fapte bune şi numai aceasta să o zic, care mă face şi mai mult
să mă minunez, adică sîrguinţa cea covîrşitoare şi grija care o aveau ca să
mîntuiască sufletele oamenilor, robii lui Dumnezeu Celui iubitor de oameni şi
următorii Lui cu toată virtutea. Căci de aceasta se îngrijeau mai mult, cunoscînd
că prin fapta aceasta păzeşte omul asemănarea cu Dumnezeu. Căci nu este mai mare şi mai minunată ispravă decît a se păzi
cineva într-această amăgitoare lume pe sine fără de prihană; dar mai vrednic
de laude, este acela care se sîrguieşte a mîntui şi pe aproapele. Căci cu acest
milostiv chip se face următor Stăpînului care S-a dat pe Sine la moarte, ca
să libereze pe om din robia vrăjmaşului. Iar în ce fel au mîntuit pe mulţi oameni
aceşti dascăli preaînţelepţi, ascultaţi: Dumnezeu a făcut lumea aceasta pentru oameni, şi aceştia au
tîlcuit firea celor ce sînt, adică a tuturor făpturilor pe care le-a făcut Atotputernicul
Dumnezeu şi prin cunoştinţa lor s-au făcut înţelepţi, încît au cunoscut oamenii
pe Ziditorul. Cerurile povestesc slava lui Dumnezeu prin frumuseţea şi mărimea
lor, iar dascălii tîlcuiesc luminat cerurile şi pămîntul, adică lumea cea văzută
şi cea nevăzută, cum este aşezarea şi rînduiala ei şi care este pricina de le-au
făcut pe ele Dumnezeu şi altele asemenea. Astfel, se potriveşte să zicem graiul psalmistului: În tot
pămîntul a ieşit vestirea lor şi la toate marginile lumii au ajuns cuvintele
lor. Ne-a dat preabunul Dumnezeu Testamentul cel Vechi şi cel Nou spre mîntuirea
noastră şi aceştia au primit cu mulţumire poruncile Lui, pe care cu iubire de
osteneală le-au păzit ziua şi noaptea, cugetînd întru dînsele, şi pe sineşi
făcîndu-se case curate ale Duhului Sfînt; apoi ne povăţuiesc şi pe noi să petrecem
întru dînsele, precum Dumnezeu ne-a poruncit şi ne îndreptează, împodobindu-ne
obiceiurile cu bună rînduială, şi aducîndu-ne de mînă spre cele mai înalte.
Dumnezeu S-a întrupat pentru noi, şi sfinţii aceştia ne tîlcuiesc şi ne fac
cunoscută taina iconomiei Lui, şi ne fac să înţelegem prin oarecare chin preaînţeleapta
taină a unirii acesteia. A trimis pe Sfinţii Apostoli să propovăduiască în lume cunoştinţa
lui Dumnezeu, să gonească întunericul închinăciunii de idoli, să lumineze pe
neamuri şi către Dumnezeu să le întoarcă; s-au trimis şi sfinţii aceştia să
propovăduiască lumii adevărata credinţă, să izgonească dintr-însa întunericul
relei credinţe, să se lupte cu ereticii şi să-i biruiască, să izbăvească pe
oameni de învăţăturile cele de suflet pierzătoare, să le vestească dogmele cele
drepte şi Sfintele Scripturi să ni le tîlcuiască, apoi, către mîntuire şi pocăinţă
să ne povăţuiască; care lucru îndoit s-a făcut, precum cel ce a luat cei cinci
talanţi şi a cîştigat cu dînşii alţi cinci talanţi. A preamărit pe apostoli cu minuni, de care şi aceşti sfinţi
n-au fost neîmpărtăşiţi, precum poate fiecare să se înştiinţeze în istoria vieţii
lor. Domnul a învăţat toate neamurile prin apostolii Săi; dar cine a rămas neîmpărtăşit
de cuvintele acestor sfinţi? Pe cine n-au învăţat şi nu învaţă pînă acum preaînţelepţii
aceştia? Nu atîta cu filozofeşti şi geometriceşti ştiinţe, pe cît cu fireşti
şi bune sfătuiri povăţuiesc minunaţii aceştia. Căci de vreme ce lumea nu a cunoscut
pe Dumnezeu cu înţelepciunea, ei totuşi au voit să mîntuiască cu propovăduirea
pe cei ce credeau întru El. Dar pe urmă, fiindcă lumea n-a cunoscut pe Dumnezeu prin propovăduire,
precum se cădea, bine a voit să mîntuiască, prin înţelepciunea acestora, pe
cei ce vor crede învăţăturilor lor. Astfel cu adevărat şi mulţi s-au mîntuit
prin dogmele lor şi prin cugetările lor cele preaînţelepte, iar cu frumuseţea
cea firească a bunei făpturi şi cu dulceaţa cuvintelor lor au adus la pocăinţă
pe mulţi. Pe aceştia îi avem noi oamenii, după Dumnezeu, făcători de bine
şi păzitori. Aceştia sînt stîlpii cei neclintiţi ai credinţei noastre, peste
care înţelepciunea lui Dumnezeu şi-a întărit casa ei, pe care porţile iadului,
adică ereticii cei rău credincioşi şi fără de minte, n-au putut nicidecum s-o
clintească. Aceştia sînt, după Sfinţii Apostoli, dascăli ai lumii. Pe aceştia
îi serbăm şi noi astăzi, săvîrşind pomenirea lor cu bucurie şi cu credinţă.
Nu precum o prăznuiesc robii pîntecelui, cu băuturi şi beţii, nu cu multe feluri
de bucate şi cu benchetuiri; ci precum poftesc aceia, şi precum scripturile
lor poruncesc, adică, să ne îngrijim de mîntuirea sufletelor noastre, păzind
cîte ne-au poruncit de-a pururea pomeniţii în scris, urmînd vieţii lor, faptele
bune şi nevoinţele lor. Şi făcînd cele după puterea noastră, să păzim mîntuitoarele
porunci ale Domnului, precum le-au păzit ei; căci atunci cînd îi prăznuim cum
se cuvine pe sfinţi, atunci şi pe Dumnezeu Îl slăvim şi pe sfinţi îi cinstim,
atunci şi ei se bucură de noi, slăvindu-se şi cinstindu-se. O! luminători preastrăluciţi în toată lumea şi decît tăria aceasta
mai cinstiţi! O! fericită treime, închipuirea, asemănarea şi strălucirea Preasfintei
Treimi, care v-aţi preamărit de Ea, ca cei ce pe Aceasta aţi propovăduit-o.
Căci pentru dragostea lui Hristos, toate dumnezeieştile Lui porunci le-aţi păzit,
trupurile voastre cu înfrînare le-aţi omorît, pe voi înşivă de toate patimile
v-aţi curăţit, vase cinstite ale Sfîntului Duh v-aţi făcut, oglinzi prea strălucite
ale lui Dumnezeu v-aţi lucrat, cu Dumnezeu prin gîndire v-aţi unit, la săvîrşirea
faptei bune v-aţi suit şi ca bărbaţi desăvîrşiţi, la măsura vîrstei lui Hristos
aţi ajuns. Oile cele cuvîntătoare ale lui Hristos bine le-aţi păscut, sufletele
voastre pentru ele le-aţi pus şi de vreascurile eretice le-aţi curăţit, pe eretici
departe de la ele i-aţi alungat, primejdii şi izgoniri pentru adevăr aţi suferit,
pe diavolul şi pe slugile lui i-aţi biruit, şi la fugă i-aţi luat. Ne aducem
aminte de primejdiile voastre, pe care, pentru buna credinţă le-aţi pătimit,
cinstim izgonirile voastre cele nedrepte, care pentru dreptate le-aţi suferit,
slăvim mucenicia cea grea a pătimirii voastre celei fără de sînge; binecuvîntăm
celelalte osteneli şi dureri, care aţi luat asupră-vă, cu Răsăritul şi cu Apusul
luptîndu-vă, ca să învăţaţi pe toţi. Încă avem şi scripturile voastre cele sfinte, tablele cele de
Dumnezeu scrise, ca un al treilea testament, pe care Dumnezeu, prin inimile
voastre l-a glăsuit; avem luminarea minţii, hrana sufletelor, desfătarea ochilor,
dulceaţa cea de obşte şi îndulcirea tuturor sfinţilor, moştenirea cea bine norocită
şi bogăţia cea fericită, care am luat-o de la voi şi o păzim ca pe o vistierie
de mare preţ, ca să treacă cu diadohisire (urmare) şi să rămînă din neam în
neam pomenirea voastră veşnică şi slava voastră să se păzească în lumea nemuritoare. Ne rugăm şi cerem de la voi, sfinţilor, să vă aduceţi aminte
de noi, netrebnicii robii voştri, ca bine primite să fie rugăciunile noastre,
să păziţi Biserica în pace, precum aţi lăsat-o, să ne învredniciţi a dobîndi
şi noi acea negrăită veselie şi prea dorita bucurie a întru tot lăudatei şi
mai presus de fiinţă Treimi; ca împreună cu voi să slăvim pe Tatăl, pe Fiul
şi pe Duhul cel Sfînt, pe unul Dumnezeu, Căruia se cuvine toată slava, cinstea
şi închinăciunea, totdeauna, acum şi pururea şi în vecii cei nesfîrşiţi. Amin.Soborul Sfinţilor Părinţilor noştri
şi marilor dascăli şi ierarhi Vasile cel Mare,
Grigorie Teologul şi Ioan Gură de Aur
(30 ianuarie)
Categoria: Vieţile Sfinţilor pe luna ianuarie
Cuvinte cheie: Vasile cel Mare, Grigorie Teologul, Ioan Gura de Aur
Cautare:
Soborul Sfintilor Parintilor nostri si marilor dascali si ierarhi Vasile cel Mare, Grigorie Teologul si Ioan Gura de Aur
Vizualizari: 1827
Id: 1403
Imagine:
Share:
Sfintii doctori fara de arginti Chir si Ioan si Sfanta Mucenita Atanasia, cu cele trei fiice ale ei
Cuviosul Nichita Zavoritul (Inchisul) din Pecersca, episcopul marelui Novgorod
Patimirea Sfantului Mucenic Trifon
Cuviosul Parintele nostru Vendemian, cel ce a pustnicit in muntele Sfantului Avxentie
Martiriul Sfintelor Perpetua si Felicitas si al celorlalti crestini dimpreuna cu dinsele
Sfintii doctori fara de arginti Chir si Ioan si Sfanta Mucenita Atanasia, cu cele trei fiice ale ei
Viata Cuviosului Parintelui nostru Antonie cel Mare
Cuvant la Taierea Imprejur a Domnului nostru Iisus Hristos
Soborul Sfintilor Parintilor nostri si marilor dascali si ierarhi Vasile cel Mare, Grigorie Teologul si Ioan Gura de Aur
Viata Maicii noastre Sinclitichia
Viata Sfantului Ierarh Silvestru, Episcopul Romei
Sfantul Sfintit Mucenic Ipolit si cei impreuna cu dinsul
Viata Cuviosului Parintelui nostru Eftimie cel Mare
Viata Cuviosului Parintelui nostru Maxim Cavsocalivitul
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.