După alegerea celor doisprezece apostoli, Domnul nostru Iisus
Hristos a luat încă şaptezeci de apostoli mai mici, ca să-i trimită la propovăduire.
Despre acest lucru scrie Sfîntul Evanghelist Luca astfel: După aceştia a
arătat Domnul şi alţi şaptezeci (şi doi), şi i-a trimis cîte doi înaintea feţei
Sale; pentru că pe cei doisprezece îi avea lîngă Dînsul, ca pe nişte martori
ai vieţii Sale, iar pe cei şaptezeci îi trimitea. Dar care erau numele celor şaptezeci nu este adeverit, de vreme
ce, precum scrie Sfîntul Evanghelist Ioan: Mulţi din ucenicii Lui s-au dus
şi după aceea nu mai umblau cu Dînsul. Şi a zis Iisus celor doisprezece: Oare
şi voi voiţi să vă duceţi? Şi a fost aşa, căci aproape de patima cea de
bunăvoie a Domnului, se împuţinaseră foarte mult ucenicii lui şi abia cîţiva
din cei şaptezeci rămăseseră lîngă El, dar şi din cei doisprezece a căzut unul.
Iar după Înviere, ceata sfinţilor doisprezece apostoli s-a împlinit cu Matia;
iar ceata celor şaptezeci nu îndată, ci încet s-a împlinit cu cei nou încredinţaţi
prin buna vestire a celor care erau în ceata celor doisprezece şi prin propovăduirea
Sfîntului Pavel, cel chemat de sus, fiind în aceeaşi ceată cu Sfîntul Petru.
Deci se află despre cei şaptezeci de apostoli o istorie, sub numele Sfîntului
sfinţit Dorotei, episcopul Tirului, scrisă şi la începutul cărţii faptele apostolilor,
care şi în Prolog este pomenită. Dar acolo sînt scrişi unii care numai la început au fost apostoli,
iar după aceea au căzut din credinţă şi din apostolie, precum Nicolae, nemernicul
antiohian, fiind din cei şapte diaconi, care cu Simon vrăjitorul s-a abătut
de la credinţă; la fel Figel, Hermogen şi Dimas, despre care scrie Sfîntul Apostol
Pavel către Timotei: "Ştii că s-au întors de la mine toţi cei din Asia, dintre
care este Figel şi Hermogen" (II, 1, 15). Şi iarăşi: "Dimas m-a lăsat,
iubind veacul de acum, pentru că s-a făcut mai pe urmă jertfitor idolesc în
Tesalonic" (II, 4, 10). Pentru aceasta scrie şi Sfîntul Ioan Cuvîntătorul
de Dumnezeu în epistola sa cea sobornicească dintîi: "De la noi a ieşit , dar
n-a fost de la noi. De ar fi fost de la noi, ar fi fost cu adevărat cu noi"
(I, 2, 19). Şi nu se cuvine pe unii ca aceia să-i cinstim în numărul sfinţilor
celor şaptezeci ai soborului, ce acum se prăznuieşte. Căci ce împărtăşire este
luminii cu întunericul? Însă mulţi sînt în acea istorie trecuţi sub tăcere,
pe care Sfînta Biserică în sinaxarul lunilor îi numeşte sfinţi, din cei şaptezeci
de apostoli, cum sînt Timotei, Tit, Epafras, Arhip, Ahila, Olimp, Codrat, Ahaic.
Sînt încă şi altele multe cu îndoire, în acea istorie sub numele Sfîntului Dorotei,
scrise de cineva. Deci s-a adunat acestea aici cu multă cercetare, din dumnezeiasca
Scriptură, din învăţăturile Sfinţilor Părinţi şi de la vechi istorici şi povestitori
bisericeşti vrednici de crezare, făcînd o enumerare ca aceasta, după numele
şi rînduiala sfinţilor apostoli şaptezeci, care în această zi se prăznuiesc. Cel dintîi din cei şaptezeci de apostoli era Sfîntul Iacob,
fratele Domnului, pe care Sfîntul Apostol Pavel, în epistola sa către Galateni,
îl pomeneşte, zicînd: M-am suit în Ierusalim ca să văd pe Petru, iar pe altul
din apostoli n-am văzut, decît numai pe Iacob, fratele Domnului (I, 18-19).
Acesta a fost întîiul episcop al Ierusalimului, pus de însuşi Domnul, pe care
propovăduindu-L, evreii l-au dat jos de pe aripa bisericii şi cu pietre l-au
rănit; apoi lovindu-l cu un lemn în cap, s-a sfîrşit. Sfîntul Marcu Evanghelistul, care a scris Sfînta Evanghelie,
îndemnîndu-l Sfîntul Apostol Petru, care pomeneşte în cea dintîi sobornicească
epistolă, zicînd: Închină-se vouă Biserica cea adunată în Babilon şi Marcu,
fiul meu (I, 5, 13). Acesta a fost aşezat episcop în Alexandria de acelaşi
Sfînt Petru, unde închinătorii de idoli l-au legat cu o funie, apoi, tîrîndu-l
şi bătîndu-l cu pietre, Domnul i S-a arătat şi, chemîndu-l la slava cea cerească,
şi-a dat duhul său. Sfîntul Luca Evanghelistul, care a scris Sfînta Evanghelie,
povestind faptele Sfîntului Apostol Pavel, care îl şi pomeneşte în epistola
către Coloseni, zicînd: Închină-se vouă Luca, doctorul cel iubit (IV,
14). Acelaşi a scris şi Faptele Apostolilor; după multe osteneli, şi-a sfîrşit
apostolia sa muceniceşte, în Teba Beoţiei. Sfîntul Cleopa, fratele mai mic al Sfîntului Iosif logodnicul
Fecioarei, care, călătorind în Emaus cu Sfîntul Luca (care pomeneşte de el în
Evanghelia sa, iar al său nume îl trece sub tăcere), a văzut pe Domnul după
Înviere; şi după o vreme, evreii l-au ucis în aceeaşi casă, unde a cunoscut
pe Hristos înviat, prin frîngerea pîinii. Sfîntul Simeon, rudenia Domnului, după Iacob, a fost
al doilea episcop în Ierusalim şi a fost şi el răstignit pentru Hristos. Sfîntul Barnaba, cel numit astfel de apostoli, iar mai
înainte se numea Iosie, care se pomeneşte în Faptele Apostolilor, de către Sfîntul
Pavel, în epistola către Galateni, zicînd: M-am suit în Ierusalim cu Barnaba
(II, 1). Acesta cu Sfîntul Pavel a slujit Cuvîntului şi mai întîi a propovăduit
pe Hristos în Roma; apoi a fost episcop în Mediolan, cum şi în patria sa, insula
Ciprului; şi a fost ucis de evrei şi de elini cu pietre, apoi l-au îngropat
cu Evanghelia Sfîntului Matei, cea scrisă de dînsul. Sfîntul Iosie sau Iosif, numit Varsava şi Iust, cel numărat
împreună cu Matia, după Iuda cel căzut, care se pomeneşte în Faptele Apostolilor
(I, 23); iar de Sfîntul Pavel în epistola sa către Coloseni se numeşte şi Isus,
care se mai zice Iust; şi se povesteşte de către dascăli că acest Iosie este
fiul lui Iosif logodnicul, ca şi Iacob, Simeon şi Iuda (nu Iscarioteanul); a
fost episcop în Eleuteropolis, unde s-a sfîrşit muceniceşte. Sfîntul Tadeu, care a fost mai înainte ucenic al Sfîntului
Ioan Botezătorul, apoi al lui Hristos, altul decît Sfîntul Apostol Iuda Tadeul,
care se numeşte şi Levi, unul din cei doisprezece, care a botezat pe Avgar,
împăratul Edesei, şi l-a curăţat de lepră; care după multe osteneli întru bunăvestirea
lui Hristos, a adormit întru Domnul, în Berit, cetatea Feniciei. Sfîntul Anania, care a botezat pe Pavel apostolul, a
fost episcop în Damasc; iar în Eleuteropolis şi-a sfîrşit alergarea şi fiind
ucis cu pietre, s-a dus către Domnul nostru Iisus Hristos, pe Care L-a văzut
stînd în cerurile cele deschise. Sfîntul Filip, unul din cei şapte diaconi, care a botezat
pe Simon vrăjitorul în Samaria şi pe famenul Candachiei; el a fost episcop în
Tralia Asiei, şi luminînd pe mulţi în credinţă, a trecut în adînci bătrîneţi
la viaţa cea neîmbătrînită. Sfîntul Prohor, unul din cei şapte diaconi, împreună
călător cu Sfîntul Ioan Cuvîntătorul de Dumnezeu şi părtaşul ostenelilor sale.
Întîi a fost episcop în Nicomidia, cetatea Bitiniei; apoi, propovăduind pe Hristos
în Antiohia, muceniceşte s-a săvîrşit. Sfîntul Nicanor, unul din cei şapte diaconi, în aceeaşi
zi în care a fost ucis întîiul Mucenic Ştefan, după cum se scrie în Faptele
Apostolilor - fiind prigoană mare asupra Ierusalimului - a fost ucis împreună
cu două mii, din cei ce credeau în Hristos. Sfîntul Timon, unul din cei şapte diaconi, a fost episcop
în cetatea Bostrica din Arabia şi, propovăduind numele lui Hristos, a pătimit
multe de la iudei şi de la elini. Fiind aruncat într-un cuptor aprins, a ieşit
viu, nevătămat; apoi s-a dus către Domnul. Sfîntul Parmena, unul din cei şapte diaconi, săvîrşind
slujba cea încredinţată lui de apostoli, întru propovăduirea cea plină de credinţă,
şi-a dat sfîrşitul muceniceşte, înaintea feţei apostolilor. Sfîntul Timotei, ostenindu-se întru buna vestire cu Sfîntul
Pavel, care i-a trimis două epistole, a fost episcop în Efes, iar la praznicul
elinesc, ce se numea Katagoghion, s-a sfîrşit muceniceşte. Sfîntul Tit, asemenea s-a ostenit în buna vestire cu
Sfîntul Pavel, care i-a scris o epistolă; el a fost episcop al Gortinei, în
Creta. Sfîntul Filimon, către care Sfîntul Pavel s-a ostenit
a-i trimite scrisoare, a fost episcop de Gaza. Sfîntul Onisim, despre care Sfîntul Pavel scrie către
Filimon, chinuindu-se de către Tertul, eparhul Romei, s-a sfîrşit în Puteoli. Sfîntul Epafras, pe care Sfîntul Pavel îl pomeneşte în
Epistola trimisă către Filimon, zicînd: Se închină ţie Epafras, cel robit
împreună cu mine, pentru Iisus Hristos (I, 23). A fost episcop în Colose,
în Biserica Laodiceii şi în Ierapole; apoi cu Sfîntul Pavel au fost la Roma
în legături, de unde Pavel, scriind către Coloseni, zice: Închină-se vouă Epafras, cel de la voi, robul lui Iisus Hristos,
care totdeauna se nevoieşte în rugăciuni, ca să fiţi desăvîrşiţi întru toată
voia lui Dumnezeu. Că mărturisesc pentru dînsul că are multă rîvnă şi durere
pentru voi şi pentru cei ce sînt în Laodiceea şi în Ierapole (IV, 12-13). Sfîntul Arhip, cel pomenit în aceeaşi Epistolă către
Filimon, a fost, după Sfîntul Eprafas (cel ţinut la Roma în legături), episcop
în Colose, către care scrie Sfîntul Pavel, zicînd: Să spuneţi lui Arhip:
Păzeşte-ţi slujba pe care ai luat-o de la Dumnezeu ca s-o săvîrşeşti (IV,
17). Sfîntul Sila, care cu Sfîntul Apostol Pavel a propovăduit
cuvîntul lui Dumnezeu şi împreună cu dînsul a suferit multe chinuri, bătăi şi
temniţe, despre care se scrie în Faptele Apostolilor: Iar Pavel alegînd pe
Sila, a întărit Bisericile. A fost episcop în Corint, ostenindu-se foarte
mult în propovăduirea cuvîntului lui Dumnezeu; şi făcînd semne şi minuni, s-a
dus către Domnul. Sfîntul Silvan, pe care Sfîntul Petru, în scrisoarea
sa cea sobornicească, îl pomeneşte astfel: Prin Silvan, credinciosul frate,
precum mi se pare, puţin am scris vouă (I, 5, 12). Asemenea şi Sfîntul Pavel,
în a doua Epistolă către Corinteni, zice: Fiul lui Dumnezeu, Iisus Hristos,
Care la voi prin noi S-a propovăduit de mine şi de Silvan. Acesta cu Sfîntul
Pavel a propovăduit cuvîntul lui Dumnezeu şi a fost episcop în Tesalonic; apoi
multe primejdii suferind pentru nevoinţa credinţei, s-a suit la încununătorul
de nevoinţă, Hristos. Sfîntul Crescent, pe care-l pomeneşte Sfîntul Pavel în
a doua epistolă a sa, către Timotei, zicînd: Crescent în Galatia, s-a trimis
de mine la propovăduire (II, 4, 10). Acesta a fost episcop în Galatia, apoi
a propovăduit în Galia pe Hristos, iar în Viena, cetatea Galiei, a numit episcop
pe ucenicul său Zaharia; apoi iarăşi s-a întors în Galatia, unde a murit muceniceşte,
în timpul împăratului Traian (98-117). Sfîntul Crisp, pe care Faptele Apostolilor îl pomenesc
astfel: Iar Crisp, începătorul soborului, a crezut în Domnul cu toată casa
sa. Despre care şi Sfîntul Pavel în Epistola către Corinteni, zice că "pe
Crisp l-a botezat" (I, 1, 14). Şi a fost episcop în insula Eghina, care
se află lîngă Pelopones, între Marea Egeei şi a Ioniei. Sfîntul Epenet, pe care Sfîntul Pavel în Epistola sa
către Romani îl pomeneşte, zicînd: Închinaţi-vă iubitului meu Epenet, care
este începătorul Asiei, întru Hristos (16, 15). A fost episcop în Cartagina. Sfîntul Andronic, pe care în aceeaşi epistolă Sfîntul
Apostol Pavel îl pomeneşte, zicînd: Închinaţi-vă lui Andronic (16, 7).
Apoi, numindu-l rudenie, împreună cu dînsul robit şi vestit între apostolii
cei mai înainte de el care au crezut în Hristos. A fost episcop în Panonia. Sfîntul Stahie, pe care Sfîntul Pavel în aceeaşi epistolă
îl pomeneşte: Închinaţi-vă, zice, şi iubitului meu Stahie (16, 9). El
a fost pus episcop de către Sfîntul Apostol Andrei, cel întîi chemat, în Arghiropolis,
din Bizanţ. Sfîntul Amplie, pe care Sfîntul Pavel în aceeaşi epistolă
îl pomeneşte, zicînd: Închinaţi-vă lui Amplie, iubitul meu în Dumnezeu
(16, 8). A fost episcop, propovăduind pe Hristos în Diospol şi în cetatea Odessos
şi acolo, fiind ucis de elini, s-a sfîrşit. Sfîntul Urban, pe care în aceeaşi epistolă Sfîntul Pavel
îl pomeneşte, zicînd: Închinaţi-vă lui Urban, iubitorul nostru în Hristos
(16, 9). A fost episcop în Macedonia şi s-a sfîrşit muceniceşte. Sfîntul Narcis, pe care în aceeaşi epistolă îl pomeneşte
Sfîntul Pavel, zicînd: Închinaţi-vă celor ce sînt din casa lui Narcis în
Domnul (16, 11). A fost episcop în Atena. Sfîntul Apelie, pe care în aceeaşi epistolă îl pomeneşte
Sfîntul Pavel, zicînd: Închinaţi-vă lui Apelie, cel încercat în Hristos
(16, 10). A fost episcop în Heracleea. Sfîntul Aristobul, pe care Sfîntul Pavel în aceeaşi epistolă
îl pomeneşte, zicînd: Închinaţi-vă celor ce sînt de la Aristobul (16,
10). A fost episcop în Bretania şi acolo, după multe osteneli şi pătimiri, s-a
sfîrşit. Sfîntul Irodion, pe care în aceeaşi epistolă Sfîntul
Pavel îl pomeneşte, zicînd: Închinaţi-vă lui Irodion, rudeniei mele (16,
11). A fost episcop în Patras. Sfîntul Agab a luat darul proorociei. Pe sfîntul acesta
îl pomenesc Faptele Apostolilor, zicînd că într-o vreme s-a pogorît un prooroc
din Iudeea, anume Agab, care, luînd brîul lui Pavel şi legîndu-şi mîinile sale
şi picioarele, a zis: Aşa grăieşte Duhul Sfînt: pe bărbatul care are brîul
acesta, aşa îl vor lega iudeii în Ierusalim şi-l vor da în mîinile limbilor. Sfîntul Ruf, pe care în Epistola către Romani îl pomeneşte
Sfîntul Pavel, zicînd: Închinaţi-vă lui Ruf, cel ales în Domnul (16,
13). A fost episcop în Teba din Elada. Sfîntul Asincrit, care se pomeneşte în aceeaşi epistolă
(16, 14), a fost episcop în Ircania, din Asia. Sfîntul Flegon, cel pomenit în aceeaşi epistolă (16,
14), a fost episcop în Maraton, în cetatea Traciei. Sfîntul Hermes, care se pomeneşte în aceeaşi epistolă
(16, 14), a fost episcop în Filipopoli. Sfîntul Patrova, cel pomenit în aceeaşi epistolă (16,
14), a fost episcop în Neapole şi în Puteoli (Italia). Sfîntul Hermas, care în aceeaşi epistolă se pomeneşte
(16, 14), a fost episcop în Dalmaţia. Pentru aceşti cinci sfinţi, care s-au
pomenit aici mai sus, scrie Sfîntul Pavel, zicînd: Închinaţi-vă lui Asincrit,
Flegon, Hermes, Patrova şi Hermas (16, 14). Sfîntul Linos, pe care îl pomeneşte Sfîntul Pavel în
Epistola a doua către Timotei (II, 4, 21), a fost episcop în Roma. Sfîntul Gaius, pe care, în Epistola către Romani (16,
23), îl pomeneşte Sfîntul Pavel, zicînd: Se închină vouă Gaius, ospătătorul
meu şi a toată Biserica. A fost episcop în Efes, după Sfîntul Timotei. Sfîntul Filolog, pe care îl pomeneşte în aceeaşi epistolă
(16, 15) Sfîntul Pavel, zicînd: Închinaţi-vă lui Filolog. A fost pus
de Sfîntul Apostol Andrei, episcop în Sinope. Sfîntul Lucius, pe care Sfîntul Pavel în aceeaşi epistolă
(16, 21) îl pomeneşte, a fost episcop în Laodiceea Siriei. Sfîntul Iason, care se pomeneşte în aceeaşi epistolă
(16, 21), a fost episcop în Tars. Sfîntul Sosipatru, cel pomenit în aceeaşi epistolă, a
fost episcop în Iconiu. Despre aceşti trei sfinţi aici pomeniţi, scrie Sfîntul
Pavel, după ce spune despre Sfîntul Timotei, zicînd: Se închină vouă Lucius,
Iason şi Sosipatru, rudeniile mele (16, 21). Sfîntul Olimpan, pe care Sfîntul Pavel îl pomeneşte în
aceeaşi epistolă (16, 15), urmînd Sfîntului Apostol Petru, pînă la pătimirea
lui de moarte, a fost tăiat în Roma, împreună cu Sfîntul Apostol Irodion, de
către Nero (54-68); precum scrie Metafrast la ziua Sfinţilor Apostoli Petru
şi Pavel. Sfîntul Tertius, care a scris către Romani epistola spusă
de Sfîntul Pavel, în care singur pe sine se pomeneşte aşa: Mă închin vouă
şi eu Tertius, cel ce am scris epistola aceasta, întru Domnul. A fost episcop
în Iconiu, al doilea după Sfîntul Sosipatru, unde a cîştigat şi muceniceasca
cunună. Sfîntul Erast, pe care Sfîntul Pavel îl pomeneşte în
aceeaşi epistolă (16, 23), a fost iconom al Bisericii Ierusalimului, iar după
aceea episcop al Paneadei. Sfîntul Cvartus, care în aceeaşi epistolă (16, 23) se
pomeneşte, a fost episcop în Beirut. Despre aceşti doi sfinţi, Sfîntul Pavel
scrie: Se închină vouă Erast, dregătorul cetăţii, şi Cvartus, fratele
(16, 23). Sfîntul Evod a fost episcop în Antiohia, după un alt
sfînt apostol; pe el îl pomeneşte Sfîntul Ignatie, purtătorul de Dumnezeu, în
epistola sa către Antiohieni, zicînd: "Aduceţi-vă aminte de fericitul Evod,
părintele nostru, care întîi a fost păstor pus vouă de sfinţii apostoli". El
s-a sfîrşit muceniceşte. Sfîntul Onisifor, pe care îl pomeneşte Sfîntul Pavel
în Epistola a doua către Timotei (I, 16), zicînd: Să dea Domnul milă casei
lui Onisifor, că de multe ori m-a odihnit şi de lanţurile mele nu s-a ruşinat.
A fost episcop în Colofon şi în Cirene. Sfîntul Clement, pe care îl pomeneşte Sfîntul Pavel în
Epistola către Filipeni (4, 3), zicînd: S-a nevoit cu mine şi Clement.
El a fost episcop în Roma, după episcopii Lin şi Clit; apoi surghiunit fiind
în Chersones, s-a sfîrşit muceniceşte, prin înecare în adîncul mării. Sfîntul Sostene, care după Sfîntul Crisp a fost începător
soborului iudaicesc, întorcîndu-se la credinţă de către Sfîntul Pavel, şi despre
care se scrie în Faptele Apostolilor: Şi prinzînd toţi elinii pe Sostene,
începătorul soborului, îl băteau înaintea divanului. Despre el pomeneşte
Sfîntul Pavel în Epistola I către Corinteni, începută aşa: Pavel, chematul
apostol al lui Iisus Hristos, cu voia lui Dumnezeu, şi Sostene fratele (I,
1, 1). El a fost episcop în Colofon. Sfîntul Apolo, despre care pomenesc Faptele Apostolilor,
astfel: Iar un iudeu anume Apolo, de neam din Alexandria, bărbat cuvîntător,
a venit în Efes, fiind puternic în Scripturi. Acesta era învăţat în calea Domnului
şi, arzînd cu Duhul, învăţa cu dinadinsul despre Domnul. Îl pomeneşte Sfîntul
Pavel în epistola I către Corinteni (I, 3, 6): Eu am sădit, Apolo a udat,
iar Dumnezeu a crescut. El a fost episcop în Smirna, mai înainte de Sfîntul
Policarp. Sfîntul Tihic, cel pomenit în Faptele Apostolilor şi
în epistolele Sfîntului Pavel către Efeseni (6, 21) şi Coloseni (4, 7), zicînd:
Iar cele pentru mine, pe care le lucrez, toate le va spune vouă Tihic, iubitul
meu frate, şi credinciosul slujitor în Domnul, pe care l-am trimis la voi ca
să ştiţi cele pentru noi şi ca să se mîngîie inimile voastre. În Epistola
a doua către Timotei (4, 12) zice: Iar pe Tihic l-am trimis în Efes.
El a fost episcop în Colofon, după Sfîntul Sostene. Sfîntul Epafrodit, pe care-l pomeneşte Sfîntul Pavel
în Epistola către Filipeni (2, 25; 4, 18), zicînd: Iar mai de folos am socotit
ca pe Epafrodit, fratele, ajutătorul şi împreună ostaşul meu, iar al vostru
apostol şi slujitor trebuinţei mele, a-l trimite la voi. A fost episcop
în Adriania. Sfîntul Carp, despre care Sfîntul Pavel în a doua Epistolă
către Timotei (4, 13), după Sfîntul Tihic, pomeneşte zicînd: Felonul pe care
l-am lăsat în Troada, la Carp, venind aici, să-l aduci, precum şi cărţile.
El a fost episcop în Veria Traciei. Sfîntul Codrat a fost episcop în Atena şi în Magnesia
unde, cuvîntul Domnului propovăduind, şi-a luat sfîrşitul prin mucenicie de
la atenieni, în vremea împăratului Adrian (117-138). Sfîntul Marcu, care se numeşte şi Ioan, pe care Faptele
Apostolilor îl pomenesc de multe ori, că a fost călător împreună cu Pavel şi
cu Barnaba, zicînd: Iar Barnaba şi Saul s-au întors din Ierusalim
la Antiohia, împlinindu-şi slujba şi a luat cu sine pe Ioan, care se chema Marcu.
El a fost episcop în Biblos, din Fenicia, şi umbra lui gonea bolile. Sfîntul Zina, care se zice legiuitor, adică învăţătorul
legii lui Moise, despre care Sfîntul Pavel, în Epistola sa către Tit (III, 13),
zice: Pe Zina, legiuitorul, degrabă să-l trimiţi la mine. El a fost episcop
în Diospoli. Sfîntul Aristarh, despre care pomenesc Faptele Apostolilor,
precum şi Epistola Sfîntului Apostol Pavel către Coloseni şi către Filimon.
El a fost episcop în Apameia Siriei. Sfîntul Pudenţiu, despre care pomeneşte Sfîntul Pavel
în Epistola a doua către Timotei (4, 21), zicînd: Se închină ţie şi Pudenţiu.
El a fost la romani bărbat drept-credincios, primind în casa sa pe Sfinţii Apostoli
Petru şi Pavel şi adunarea celorlalţi credincioşi, a cărui casă s-a schimbat
după aceea în biserică, ce se numea păstorească şi în care se zice că Sfîntul
Petru slujea Liturghia. Sfîntul Trofim, despre care Faptele Apostolilor pomenesc,
ca şi Sfîntul Pavel în Epistola a doua către Timotei (4, 20), zicînd: Iată
pe Trofim l-am lăsat bolnav în Milet. El cu Pudenţiu şi cu Aristarh au urmat
în toate călătoriile pe Sfîntul Pavel şi la sfîrşit, în vremea tăierii lui în
Roma de către Nero, toţi aceşti trei au fost tăiaţi. Sfîntul Marcu, nepotul lui Barnaba, a fost episcop în
Apolonia, despre care pomeneşte Sfîntul Pavel în Epistola sa către Coloseni
(4, 10), împreună cu Sfîntul Aristarh, zicînd: Închină-se vouă Aristarh,
cel robit cu mine, şi Marcu, nepotul lui Barnaba. Sfîntul Artemas, despre care pomeneşte Sfîntul Pavel,
scriind către Tit (3, 12), zicînd: Cînd voi trimite pe Artemas la tine.
El a fost episcop în Listra. Sfîntul Acvila, despre care pomenesc Faptele Apostolilor
şi epistolele lui Pavel, a fost episcop în Heraclea, iar în Asia şi în Ahaia
a propovăduit cuvîntul lui Dumnezeu şi a fost ucis de necredincioşi. Sfîntul Fortunat, despre care Sfîntul Pavel pomeneşte
în Epistola I către Corinteni (16, 17), a cîştigat sfîrşit fericit în propo-văduirea
cuvîntului lui Dumnezeu. Sfîntul Ahaic, pe care îl pomeneşte Sfîntul Pavel împreună
cu Fortunat, în aceeaşi Epistolă către Corinteni (16, 17): M-am bucurat de
venirea lui Fortunat şi a lui Ahaic, căci lipsirea voastră au împlinit-o aceştia
şi au odihnit duhul meu şi al vostru. Pînă aici se împlineşte desăvîrşit ceata sfinţilor 70 de apostoli,
la care, după alt izvor al Evangheliei, se adaugă încă şi aceşti doi: Sfîntul Dionisie Areopagitul, despre care pomenesc Faptele
Apostolilor, a fost întîi episcop în Atena, apoi în Galia a propovăduit pe Hristos
şi acolo i s-a tăiat capul. Iar faptul că şi acesta a fost din aceeaşi ceată
apostolească, îl mărturiseşte Eusebiu, zicînd astfel despre aceşti apostoli:
Au adăugat la aceştia pe Areopagitul acela, anume Dionisie, care s-a întors
la credinţă în Atena, prin propovăduirea lui Pavel, cum scrie Luca în Faptele
Apostolilor. Sfîntul Simeon, care s-a numit Niger, despre care Sfîntul
Luca, în Faptele Apostolilor (13, 1), pomeneşte, zicînd: Erau unii în Biserica
din Antiohia, prooroci şi dascăli, Barnaba şi Simeon, care se numea Niger.
Iar cum că şi acesta este din aceeaşi ceată apostolească, mărturiseşte Sfîntul
Epifanie, punîndu-l pe dînsul între apostoli, pentru că le pomeneşte numele
acelora astfel: Marcu, Luca, Iust, Barnaba, Apelie, Ruf, Niger (adică Simeon
Niger), şi pe ceilalţi şaptezeci şi doi. Astfel scriind Sfîntul Epifanie pentru
aceşti doi, ne încredinţează că ceata acestor sfinţi apostoli cuprinde şaptezeci
şi două de feţe şi că Sfîntul Simeon Niger este unul din acelaşi număr apostolesc.
Cu ale tuturor acestora mult ajutătoare sfinte rugăciuni, să ne învrednicim
şi noi cu adunarea cea sfîntă ca să ne facem părtaşi chemării cereşti şi să
cunoaştem pe Cel Preaînalt Apostol şi Arhiereu al mîntuirii noastre, Iisus Hristos,
lăudîndu-L pe El, ca şi pe Dumnezeu Tatăl şi pe Sfîntul Duh, în vecii vecilor.
Amin. Însemnare În ştiinţă să fie că după aceştia toţi care s-au scris aici,
pot încă şi mai mulţi să se afle într-aceeaşi vreme, împreună cu sfinţii apostoli;
fiindcă mărturiseşte despre aceasta Eusebiu, episcopul Cezareei Palestinei,
care în cartea sa cea dintîi, în cap. al 12-lea, scrie astfel: "Numele fiecăruia
din cei doisprezece apostoli ai lui Hristos din destul se încredinţează, din
mărturiile Evangheliei, iar pentru cei şaptezeci de apostoli nici un catalog
sigur nu se află undeva". De vei voi ca să cercetezi cu înlesnire, vei afla mai mult de
şaptezeci, din mărturiile Sfîntului Pavel, care în cea dintîi Epistolă către
Corinteni zice: Hristos S-a arătat după Învierea Sa lui Chifa, apoi celor
unsprezece; iar după aceea S-a arătat la mai mult decît cinci sute de fraţi
deodată, dintre care cei mai mulţi trăiesc pînă acum, iar unii au şi adormit.
Deci, mulţi ostenindu-se în buna vestire a lui Hristos în aceeaşi vreme în Biserica
cea dintîi şi, luminînd multe ţări cu credinţa, asemenea cu apostolii sînt vrednici
de numele apostolesc, iar unii aici îndeosebi trebuie să se pomenească. Adică: Sfîntul Lazăr, fiind mort patru zile şi de Domnul înviindu-se,
împreună cu sfinţii apostoli a primit Duhul Sfînt, Care în limbi de foc S-a
coborît. Fiind mare prigoană asupra Bisericii Ierusalimului, după uciderea lui
Ştefan, a fost izgonit din hotarele Iudeii şi slobozit pe mare într-o luntre
fără vîsle, împreună cu Sfîntul Maximin ucenicul Domnului şi cu Sfîntul Chelidonie,
care din naştere a fost orb şi de Domnul s-a luminat; însă plutind după dumnezeiasca
ocîrmuire în Marsilia, acolo Sfîntul Lazăr a propovăduit apostoleşte pe Hristos.
Apoi, fiind episcop în cetatea Kitiei din insula Ciprului, a murit. Şi sfîntul
lui trup, după mulţi ani, s-a descoperit într-o raclă de marmură cu aceste cuvinte
scrise deasupra: "Lazăr cel mort de patru zile, prietenul lui Hristos". Sfîntul Maximin din Livia, cetate care se numea astfel
în Galia, a fost întîi episcop şi împlinitor de propovăduiri apostoleşti. Acolo
a petrecut şi Sfîntul Chelidonie, ajutătorul episcopiei la propovăduirea apostolească,
cu Sfîntul Maximin, unde cu pace s-a odihnit; iar de unii istorici se numără
în ceata sfinţilor şaptezeci de apostoli, ca unul dintr-înşii. Sfîntul Iosif, cel din Arimateea, care a fost învăţat
de Iisus şi a cerut preacinstitul Lui trup de la Pilat; la fel, izgonindu-se
de zavistnicii evrei din hotarele lor, a propovăduit pe Hristos în Anglia, unde
a şi murit; ca un apostol se cinsteşte de locuitorii acelei ţări. Sfîntul Nicodim, care a venit noaptea la învăţătura lui
Hristos şi a dat sfat bun pentru neosîndirea Domnului, iar mai pe urmă împreună
cu Iosif a îngropat cu cinste trupul lui Iisus şi l-a uns cu aromate; el la
fel a pătimit prigonire apostolească de la evrei, pentru credinţa şi propovăduirea
lui Hristos. Sfîntul Gamaliel, care a fost învăţător Sfîntului Apostol
Pavel şi a dat evreilor sfat bun despre propovăduirea sfinţilor apostoli, zicînd:
Dacă este de la Dumnezeu învăţătura aceasta, nu veţi putea s-o nimiciţi.
După ce a arătat aceasta, a propovăduit apostoleşte pe Hristos, în Care a crezut,
şi, pe cel izgonit pentru propovăduire, adică pe Sfîntul Nicodim, îl ţinea la
sine, pe care pînă la sfîrşitul vieţii hrănindu-l, după moarte l-a îngropat
aproape de Sfîntul Ştefan, întîiul mucenic. Sfîntul famen al împărătesei Candachiei, cel botezat
în cale de Sfîntul Filip, pe împărăteasa aceea a adus-o la Hristos; a fost întîi
propovăduitor al lui Hristos în Etiopia, apostol al Etiopiei numindu-se, s-a
sfîrşit muceniceşte. Sfîntul Zaheu, cel ce a primit în casa sa pe Domnul,
bucurîndu-se, iar de la Dînsul a auzit acestea: Astăzi mîntuire casei acesteia
s-a făcut. După Înălţarea Domnului a urmat pe Sfîntul Petru, de care punîndu-se
episcop în Cezareea Palestinei, a propovăduit pe Hristos. Sfîntul Cornelie Sutaşul, cel botezat de Sfîntul Petru
şi de acelaşi pus episcop în Cezareea, după Sfîntul Zaheu, şi casa lui a făcut-o
biserică. Sfîntul Longhin Sutaşul, care a crezut în vremea răstignirii
Domnului şi cu adevărat a mărturisit că Iisus este Fiul lui Dumnezeu, apoi şi
Învierea Lui a mărturisit-o; după aceasta, fiind propovăduitor şi apostol al
lui Hristos în Capadochia, a pătimit muceniceşte. Sfîntul Ignatie, purtătorul de Dumnezeu, pe care Domnul,
cînd era prunc, l-a luat în mîinile Sale. El a fost episcop în Antiohia, propovăduind
pe Hristos, pentru Care a şi pătimit în Roma, dîndu-se spre mîncare leilor. Sfîntul Policarp, episcopul Smirnei, pe care fericitul
Simeon Metafrast, în viaţa Sfîntului Ignatie, purtătorul de Dumnezeu, îl numeşte
apostol dumnezeiesc, scriind aşa: "A sosit în Smirna şi, acolo, Sfîntul Ignatie
a sărutat pe Sfîntul Policarp, dumnezeiescul apostol, episcopul Smirnei, şi,
împreună cu sine, ucenicul". Sfîntul Aristion, episcop al Bisericii Smirnei, ucenicul
Domnului, din aceia care erau după cei doisprezece apostoli, pomenit în cărţile
Sfîntului Papia, episcopul Ierapolei, cel ce a vieţuit îndată după apostoli,
despre care scriu istoricii bisericeşti: Nichifor în cartea a III-a, cap. 20,
şi Eusebiu în cartea a III-a, cap. 33. Sfîntul Ierotei, cel ce a învăţat credinţa de la Sfîntul
Apostol Pavel şi a fost pus episcop în Atena, care la Adormirea Preacuratei
Maicii lui Dumnezeu, s-a adus în ceata Sfinţilor Apostoli prin văzduh. Sfîntul Antipa, episcopul Pergamului, a pătimit mărturisind
apostoleasca propovăduire în Hristos; despre care Însuşi Domnul Hristos a arătat
în descoperirea Sfîntului Ioan Cuvîntătorul de Dumnezeu, zicînd: Antipa,
martorul Meu cel credincios, este ucis. Sfîntul Dimitrie, despre care a scris Sfîntul Ioan Cuvîntătorul
de Dumnezeu în Epistola a treia (1, 12), zicînd: Lui Dimitrie i s-a mărturisit
de la toţi şi de la însuşi adevărul. Şi noi mărturisim şi ştii că mărturia noastră
este adevărată. El a fost episcop în Filadelfia, în Asia. Încă se mai pomeneşte în Faptele Apostolilor Mnason din Cipru,
vechi ucenic al Domnului, despre care scrie Sfîntul Luca aşa: Au venit cu
noi şi nişte ucenici din Cezareea, aducînd cu ei pe un vechi ucenic din Cipru,
Mnason, la care găzduim noi. Poate va socoti cineva că acest vechi ucenic
al Domnului, Mnason, este acelaşi cu Iason. Deci aceştia şi mai mulţi, afară
din soborul celor şaptezeci de apostoli, au fost vechi ucenici ai Domnului,
în aceeaşi vreme cu apostolii propovăduitori ai Lui, afară de mai mult de cinci
sute de fraţi, care, deşi n-au fost pomeniţi, au văzut pe Domnul înviat; numele
lor sînt scrise aici, pe pămînt, în cărţi, dar în ceruri sînt scrise cu adevărat,
precum scrie Sfîntul Pavel către Filipeni, în cap. 4: Care întru buna vestire
s-au nevoit cu mine, şi cu ceilalţi ajutători ai mei, ale căror nume sînt în
cărţile vieţii. Iar în povestirea scrisă sub numele Sfîntului Dorotei, pentru
cei şaptezeci de apostoli, aceleaşi nume se repetă. Încă, se mai ştie că în povestirea aceea scrisă sub numele lui
Dorotei, multe, precum am scris, fiind nesigure, patru nume din cei şaptezeci
de apostoli în zadar se pomenesc, anume Irodion, spunîndu-l a doua oară,
ca şi cum ar fi acelaşi cu Sfîntul Pavel Rodion, pe care Pavel nu l-a
pomenit nicăieri, fără numai pe Irodion. Şi iarăşi pe Apolo, Tihic şi Aristarh,
pe care singuri aceiaşi, iar nu îndoiţi îi pomeneşte Sfîntul Pavel. La aceeaşi povestire numele a patru se află de cîte două ori,
al lui Cleopa cu Simeon şi Crisp cu Crescent; căci se scrie ca
şi cum acelaşi Cleopa ar fi şi Simeon; şi cei vrednici de credinţă, vechi istorici
bisericeşti, Eusebiu, cel numit Pamfil, şi Nichifor al lui Calist Xantopol şi
cel adus de dînşii ca mărturie mai veche, adică Hegesip, iar după dînşii şi
Gheorghe Kedrin, scriu asemenea, cum că Cleopa era frate mai mic al Sfîntului
Iosif Logodnicul, iar Simeon era ruda Domnului; deşi se pomeneşte în Prolog
că Simeon acesta era acelaşi, adică fiul lui Iosif, ca şi Iacob, Iosie şi Iuda;
însă cei mai vrednici de credinţă istorici bisericeşti grăiesc că Simeon acesta
(rudenia Domnului, episcopul Ierusalimului, al doilea după Iacob), era fiul
unic al lui Cleopa, fratele lui Iosif şi văr, iar nu frate bun lui Iacob, fiul
lui Iosif; iar acel Simeon, fiul lui Iosif şi frate bun lui Iacob, era altul
(nepomenit între apostoli), de care socotesc că n-a luat slujba apostoliei,
precum Iacob şi Iosif, fraţii lui, între cei şaptezeci, iar Iuda (care se zice
şi Tadeu), era între cei doisprezece. Dar poate că mai înainte de a se împărţi apostolii în lume,
s-au dus din viaţa aceasta, precum şi alţi ucenici ai Domnului, despre care
Sfîntul Pavel zice: Cei mai mulţi sînt pînă acum, iar unii au şi adormit;
lucru care rămîne la bisericeasca socoteală şi este dovedit, că altul era Cleopa
şi altul Simeon. Iar ceea ce se scrie despre Crisp, pe care Sfîntul Pavel îl
pomeneşte în Epistola a doua către Timotei, că a fost episcop în Galileia, -
apoi în epistola aceea se pomeneşte Crisp sau Crescent, episcopul Galatiei şi
al Galileei; iar deosebit alt Crisp, mai mare al soborului, se pomeneşte în
Faptele Apostolilor şi în epistola întîia către Corinteni a lui Pavel. În aceeaşi povestire se scrie că Chifa, pe care Sfîntul
Pavel l-a mustrat în Antiohia, a fost episcop în Ivonia. Dar Sfîntul Pavel în
Antiohia, precum scrie către Galateni, nu altcuiva sau lui Chifa, cel din şaptezeci
de apostoli, ci însuşi lui Petru, apostolul cel sfînt, i-a stat împotrivă pe
faţă, căci sminteală era să vieţuiască ca neamurile. În aceeaşi povestire se mai scrie că unul din cei şaptezeci
ar fi fost un apostol Cezar; dar Sfîntul Pavel, scriind din Roma către Filipeni
(4, 22), pomeneşte de casa cezarului Nero, care atunci împărăţea în Roma (54-68),
iar nu de vreun ucenic al Domnului anume Cezar, precum despre aceasta scriu
sfinţii învăţători, Sfîntul Ioan Gură de Aur şi Sfîntul Teodoret. Cel dintîi
zice: "I-am îndemnat şi i-am întărit, arătîndu-le că propovăduirea s-a atins
şi de casa împărătească; pentru că dacă cei ce erau în casele împărăteşti toate
le-au defăimat pentru Împăratul ceresc, mult mai ales li se cădea lor, Filipenilor,
s-o facă". Celălalt, Sfîntul Teodoret, zicea: "Prea multă mîngîiere le-a adus,
cînd le-a spus că şi în palatele împărăteşti stăpîneşte dumnezeiasca Evanghelie
şi pe casnicii necuratului împărat îi aduce la viaţă". Aşa tîlcuiesc aceşti
sfinţi învăţători cuvintele apostolului, care pomenesc de Cezar în Epistola
către Filipeni, la sfîrşitul acestora, zicînd: Închină-se vouă toţi sfinţii
şi mai ales cei din casa Cezarului. Darul Domnului nostru Iisus Hristos cu voi
toţi. Amin (4, 22-23).Soborul Sfintilor saptezeci de Apostoli
(4 ianuarie)
Categoria: Vieţile Sfinţilor pe luna ianuarie
Cuvinte cheie: Sfintii saptezeci de Apostoli
Cautare:
Soborul Sfintilor saptezeci de Apostoli
Vizualizari: 1320
Id: 1347
Imagine:
Share:
Sfintii doctori fara de arginti Chir si Ioan si Sfanta Mucenita Atanasia, cu cele trei fiice ale ei
Viata Cuviosului Parintelui nostru Antonie cel Mare
Cuvant la Taierea Imprejur a Domnului nostru Iisus Hristos
Soborul Sfintilor Parintilor nostri si marilor dascali si ierarhi Vasile cel Mare, Grigorie Teologul si Ioan Gura de Aur
Viata Maicii noastre Sinclitichia
Viata Sfantului Ierarh Silvestru, Episcopul Romei
Sfantul Sfintit Mucenic Ipolit si cei impreuna cu dinsul
Viata Cuviosului Parintelui nostru Eftimie cel Mare
Viata Cuviosului Parintelui nostru Maxim Cavsocalivitul
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.