Nascut la viata cea noua, viata in Iisus Hristos, intarit in ea prin
pecetea darului Sfantului Duh, de acum fiu al Sfintei Biserici,
credinciosul se poate invrednici si de primirea celorlalte Sfinte Taine.
Asa i se da lui Taina Sfintei impartasanii sau Cuminecaturi, prin care,
sub chipul painii si al vinului primeste insusi Trupul si Sangele
Mantuitorului Iisus Hristos spre iertarea pacatelor si spre viata de
veci.
Aceasta Sfanta Taina se mai numeste si Sfanta Euharistie ceea ce
inseamna multmnire, pentru ca atunci cand a asezat-o, la Cina cea de
Taina, Mantuitorul Hristos a multumit Parintelui ceresc inainte de a
frange painea si a o da sfintilor apostoli. Dar ea este si o jertfa de
multumire catre Dumnezeu adusa de Sfanta Biserica, de credinciosii ei,
prin episcop sau preot.
Sfanta Impartasanie ii uneste pe credinciosi cu Mantuitorul Iisus Hristos, dar ii uneste si intre ei prin aceeasi credinta si prin dragoste crestineasca; ei sunt una si aceeasi obste crestineasca in fata aceluiasi sfant altar, impartasindu-se de toate darurile dumnezeiesti din unul si aceiasi potir.
Sfanta impartasanie nu este numai o Taina, ci si o jertfa reala,
nesangeroasa, adusa lui Dumnezeu, Jertfa trupului si a sangelui lui
Iisus Hristos. Acelasi Hristos S-a jertfit pe cruce si Se jertfeste in
Sfanta Euharistie. Deosebirea este ca jertfa de pe cruce este
sangeroasa, pe cand cea din Sfanta Euharistie este nesangeroasa, insa
strans unita cu cea de pe cruce pe care o actualizeaza pana la sfarsitul
veacurilor
Sfanta Impartasanie este cea mai mare Taina, fiindca prin ea noi nu
primim numai harul dumnezeiesc, ci pe insusi izvorul harului, pe Iisus
Hristos, impartasindu-ne cu Trupul si Sangele Sau.
Mantuitorul Hristos a instituit Taina Sfintei Euharistii sau impartasanii in Joia inaintea mintuitoarelor Sale Patimi, la Cina cea de Taina. Atunci, luand painea si binecuvantand-o, a frant-o si, dand-o ucenicilor Sai, a zis: “Luati, mancati, acesta este Trupul Meu. Si luand paharul si multumind, le-a dat, zicand: Beti dintru acesta toti, ca acesta este Sangele Meu, al Legii celei Noi, care pentru multi se varsa spre iertarea pacatelor” (Matei XXVI, 26?28). Dupa aceea le-a poruncit: “Aceasta sa faceti intru pomenirea Mea” (Luca XXII, 19).
Sfanta Taina a impartasaniei se savarseste numai de episcop si preot,
in virtutea puterii date lor de Mantuitorul Hristos, prin sfintii
apostoli (Luca XXII, 19) si numai in cadrul Sfintei Liturghii; ea este
miezul si centrul Sfintei si Dumnezeiestii Liturghii. Darurile ce se
aduc spre prefacere in Trupul si Sangele Domnului sunt painea din grau
curat si dospita si vinul, tot curat, din struguri.
Prefacerea painii si vinului in Trupul si Sangele Domnului, in vremea
Sfintei Liturghii, are loc atunci cand preotul sau episcopul, ridicand
mainile, fruntea si inima catre cer se roaga fierbinte:
“Inca aducem Tie aceasta slujba duhovniceasca si fara de sange, si Te chemam, Te rugam si cu umilinta la Tine cadem : Trimite Duhul Tau cel Sfant peste noi si peste aceste Daruri ce sunt puse inainte si fa, adica, painea aceasta, Cinstit Trupul Hristosului Tau, iar ceea ce este in potirul acesta, Cinstit Sangele Hristosului Tau, prefacandu-le cu Duhul Tau cel Sfant”.
In acest timp, la strana se canta “Pe Tine Te laudam”, iar credinciosii ingenuncheaza, caci acum se savarseste prefacerea, iar nu atunci cand se rostesc cuvintele de instituire a Sfintei Taine : “Luati mancati… Beti dintru acesta toti…”. Cum se petrece acest lucru, mintea noastra nu poate pricepe; se face in chip tainic, mai presus de intelegerea noastra.
In incercarile lor de a deslusi macar in parte aceasta lucrare intru
totul tainica, pana si cei mai mari si mai alesi cugetatori crestini nu
au gasit cuvinte potrivite.
Dar trebuie sa luam aminte, inainte si mai presus de toate, ca ceea ce
se savarseste la Sfanta Liturghie nu este doar o asemanare cu ceea ce
s-a facut la Cina cea de Taina, ci Insusi Mantuitorul Iisus Hristos este
prezent aici sub chipul painii si al vinului. El, Hristos Domnul, ne-a
grait limpede despre aceasta inca inaintea Sfintelor Sale Patimi, zicand
: “Cel ce mananca Trupul Meu si bea Sangele Meu are viata vesnica, si
Eu il voi invia in ziua cea de apoi” (Ioan VI, 54). Caci “adevarat,
adevaiat zic voua, daca nu veti manca Trupul Fiului Omului si nu veti
bea Sangele Lui, nu veti avea viata in voi” (Ioan VI, 53).
La primirea Sfintei Cuminecaturi sunt chemati toti fiii Sfintei Bisenci; ei se pot impartasi cu Trupul si Sangele Domnului, daca mai intai si-au marturisit pacatele si au fost dezlegati de preotul duhovnic. Dupa primirea Sfintei Cuminecaturi se cuvine sa nu mai sarute icoana, sau mana episcopului sau preotului, sa-si pazeasca limba de orice vorba desarta, de blestem, de clevetiri, cinstind astfel Dumnezeiescul Trup si Sange pe care l-au primit.
Mari, multe si minunate sunt roadele Sfintei Cuminecaturi pentru viata duhovniceasca a credinciosului crestin. Caci cel ce se impartaseste cu Trupul si Sangele Domnului se uneste tainic cu Domnul si, prin aceasta, isi umple sufletul cu har si cu toate bunurile duhovnicesti pe care le aduce o asemenea unire. Cel ce mananca Trupul Meu si bea Sangele Meu ramane intru Mine si Eu intru El” (Ioan VI, 56), ne graieste Mantuitorul. El isi sporeste viata duhovniceasca : “Cel ce Ma mananca pe Mine va trai prin Mine” (Ioan VI, 57), adauga Hristos Iisus. Si ce-i poate fi mai de folos credinciosului crestin, decat trairea lui cu Hristos si in Hristos.
Sfantul Ignatie Teoforul spune ca Sfanta Cuminecatura “este leacul nemuririi”, dandu-ni-se “spre iertarea pacatelor si spre viata de veci”. Ea pastreaza si stransa legatura cu intregul Trup al Sfintei Biserici, in care Mantuitorul Iisus Hristos se afla prezent fara intrerupere.
Dat fiind roadele Sfintei Cuminecaturi, Sfanta Biserica porunceste fiilor ei sa se pregateasca si sa se impartaseasca cat mai des cu Trupul si Sangele lui Hristos. indeosebi, in cele patru posturi mari de peste an, in preajma unei calatorii mai indelungate, la caz de suferinta si boala, ca si inainte ca mirii sa se invredniceasca de Sfanta Cununie. Eiectele binefacatoare ale Sfintei impartasanii apar numai in sufletele celor care au primit-o cu vrednicie. Celor nepregatiti si nevrednici le aduce osanda de la Dumnezeu (1 Cor. XI, 27?29).
RUGACIUNI
a) inainte de primirea Sfintei Impartasanii
Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, slabeste, lasa,
milostiveste-Te si-mi iarta mie pacatosului, netrebnicului si
nevrednicului robului Tau caderile in pacat, smintelile si greselile
mele, toate cate am pacatuit fata de Tine, din tineretile mele pana in
ziua si ceasul de acum, fie cu stiinta, fie din nestiinta, cu cuvantul
sau fapta, sau cu gandul, sau cu cugetul, cu deprinderile si cu toate
simturile mele. Si pentru rugaciunile aceleia ce fara de prihana Te-a
nascut pe Tine, ale preacuratei si pururea Fecioarei Maria, Maicii Tale,
singura nadejde neinfruntata si ocrotitoarea si izbavitoarea mea,
invredniceste-ma fara de osanda sa ma impartasesc cu preacuratele,
nemuritoarele, de viata facatoarele si infricosatoarele Tale Taine, spre
iertarea pacatelor si spre viata de veci, spre sfintire, spre luminare,
spre tarie, spre vindecare si spre sanatatea sufletului si a trupului
si spre stergerea si pierderea cu totul a cugetelor, a gandurilor si a
deprinderilor mele celor rele si a nalucirilor de noapte ale duhurilor
celor viclene si intunecate. Ca a Ta este imparatia si puterea, slava,
cinstea si inchinaciunea, impreuna cu Tatal ,si cu Duhul Sfant acum si
pururea si in vecii vecilor. Amin.
b) Dupa primirea Sfintei Impartasanii
Multumesc Tie, Doamne Dumnezeul nostru, ca nu m-ai lepadat pe mine pacatosul, ci partas a fi Sfintelor Tale Taine m-ai invrednicit. Ci, Stapane, iubitorule de oameni, Care pentru noi ai murit si ai inviat si ai daruit noua aceste infricosatoare si de viata facatoare Taine, spre binefacerea si sfintirea sufletelor si a trupurilor noastre, da sa-mi fie si mie acestea spre tamaduirea sufletului si a trupului, spre izgonirea a tot potrivnicul, spre luminarea ochilor immii mele, spre intarirea sufletestilor mele puteri, spre credinta neinfruntata, spre dragoste nefatarnica, spre desavarsirea intelepciunii, spre paza poruncilor Tale, spre adaugirea dumnezeiescului Tau har si spre dobandirea imparatiei Tale. Ca intru Sfintenia Ta cu acestea fiind pazit, sa pomenesc harul Tau pururea si sa nu mai viez mie, ci Tie, Stapanului si Binefacatorului nostru. Si asa, iesind dintru aceasta viata intru nadejdea vietii celei vesnice, sa ajung la odihna cea de-a pururea, unde este glasul cel neancetat al laudatorilor si bucuria cea fara de sfarsiit a celor ce vad frumusetea cea nespusa a fetei Tale. Ca Tu esti dorirea cea adevarata si veselia cea nespusa a celor ce Te iubesc, Hristoase, Dumnezeul nostru, si pe Tine Te lauda toata faptura in veci. Amin.
*
Trupul Tau cel Sfant, Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, sa-mi
fie spre viata de veci si Sangele Tau cel scump spre iertarea pacatelor.
Si sa-mi fie mie impartasania aceasta spre bucurie, spre sanatate si
veselie. Iar la infricosatoarea si a doua venire a Ta, invredniceste-ma
pe mine pacatosul ca sa stau de-a dreapta maririi Tale, pentru
rugaciunile preacuratei Maicii Tale si ale tuturor sfintilor Tai. Amin.
Categoria: Cele 7 Sfinte Taine
Cautare:
Taina Sfintei Impartasanii - a Sfintei Euharistii
Vizualizari: 2202
Id: 1257
Imagine:
Share:
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.