CAPITOLUL XIX
Talcuirea antifonului al treilea
Antifonul al treilea este ca o intampinare a lui Hristos, Care Se apropie si Se arata; tocmai de aceea este asezat si se canta inainte de iesirea si intrarea cu Sfanta Evanghelie, prin care e inchipuit Hristos. Cand a cantat acest psalm, Proorocul a avut in fata ochilor sufletesti privelistea sosirii lui Hristos; o dovedeste mai ales bucuria si veselia de care se vede ca e cuprins si la care cheama si pe altii sa ia parte: "Veniti sa ne bucuram de Domnul (si sa strigam lui Dumnezeu, Mantuitorul nostru. Sa intampinam fata lui intru marturisire si in psalmi sa cantam Lui, ca Dumnezeu mare este Domnul si imparat mare peste tot pamantul)...". Omul n-ar fi avut parte de bucurie daca n-ar fi venit Domnul, caci bucuria cea adevarata numai Hristos ne-a adus-o; iar daca sunt si unii care s-au bucurat inainte de venirea Lui pe pamant, acestia s-au bucurat numai pentru ca li s-a descoperit de sus despre Hristos, precum zice Mantuitorul: "Avraam a saltat de bucurie ca va vedea ziua mea si a vazut-o si s-a bucurat".
Sau cum spunea David insusi: "Da-mi mie bucuria mantuirii Tale"..., cand se ruga lui Dumnezeu sa dobandeasca iarasi bucuria, pe care o avea intru Hristos inainte de a fi pacatuit si pe care o pierduse prin pacat. Si dupa cum daca ar fi zis: "Veniti sa ne luminam..." ar fi vestit sosirea luminii, tot asa, atunci cand zice: "Veniti sa ne bucuram de Domnul...", Psalmistul arata ca se va ivi insusi Pricinuitorul bucuriei.
Dupa aceea Il numeste si "Mantuitor" si "Domn". Mantuitor si mantuire Il numeste Scriptura pe Hristos, pentru ca dintre persoanele Treimii dumnezeiesti numai Fiul S-a facut pe Sine savarsitor al mantuirii noastre, si toate le-a facut prin Sine Insusi, dupa cum zice sfantul apostol Pavel: "... prin Sine insusi savarsind curatirea pacatelor noastre". Acest lucru l-a si dovedit El Insusi, ca un bun pastor, care nu a trimis sa caute oaia cea pierduta, ci a cautat-o El singur, a gasit-o si a adus-o pe umerii Sai. De aceea a si primit un nume care arata aceasta, fiind numit Iisus (care pe evreieste insemneaza mantuitor). "...Sa intampinam fata lui intru marturisire..." Prin "fata" intelegem venirea Lui in lume. Adica sa nu asteptam sa-L vedem sosit acasa, ci sa-L intampinam, de departe, intru marturisire, adica in cantari de slava. "Si in psalmi sa cantam Lui...", adica sa-I dam cinstea cuvenita lui Dumnezeu. El, intr-adevar, a binevoit sa se arate in chip de rob; noi insa sa nu uitam ca El e Stapanul nostru, sa nu-L nesocotim din pricina trupului omenesc, sa nu fim ispititi a gandi despre Cel Prea-Inalt ceva nevrednic, din pricina infatisarii. Caci Cel ce Se ascunde sub valul acestui trup, este Domnul: "mare este Domnul si imparat mare peste tot pamantul". Celelalte versete ale psalmului adauga toate cele ce se cuvin lui Dumnezeu. Iata deci care sunt cantarile profetice si in chipul acesta ele se canta la timpul cuvenit.
Categoria: Talcuirea dumnezeiestii Liturghii - Sfantul Nicolae Cabasila
Cautare:
Talcuirea antifonului al treilea :: Talcuirea dumnezeiestii Liturghii - Sfantul Nicolae Cabasila
Vizualizari: 1005
Id: 2244
Imagine:
Share:
Despre rugaciunea trisaghionului si despre sfintele indemnuri :: Talcuirea dumnezeiestii Liturghii - Sfantul Nicolae Cabasila
Despre citirile din Sfanta Scriptura, ordinea si simbolismul lor :: Talcuirea dumnezeiestii Liturghii - Sfantul Nicolae Cabasila
Despre rugaciunile de dupa Evanghelie :: Talcuirea dumnezeiestii Liturghii - Sfantul Nicolae Cabasila
Despre aducerea cinstitelor daruri la sfanta Masa :: Talcuirea dumnezeiestii Liturghii - Sfantul Nicolae Cabasila
Despre rugaciunile de dupa intrarea cu cinstitele daruri si despre indemnurile preotului :: Talcuirea dumnezeiestii Liturghii - Sfantul Nicolae Cabasila
Sfintirea darurilor se savarseste si in biserica latina la fel ca la noi :: Talcuirea dumnezeiestii Liturghii - Sfantul Nicolae Cabasila
Despre cele ce se savarsesc in painea de la proscomidie :: Talcuirea dumnezeiestii Liturghii - Sfantul Nicolae Cabasila
Pentru ce se acopera darurile si despre cele ce se rostesc atunci :: Talcuirea dumnezeiestii Liturghii - Sfantul Nicolae Cabasila
De cate ori se face pomenirea sfintilor in liturghie si care e deosebirea dintre ele :: Talcuirea dumnezeiestii Liturghii - Sfantul Nicolae Cabasila
Despre scopul Sfintei Liturghii in general :: Talcuirea dumnezeiestii Liturghii - Sfantul Nicolae Cabasila
Cei morti sunt si ei sfintiti de catre sfintele daruri, ca si cei vii? :: Talcuirea dumnezeiestii Liturghii - Sfantul Nicolae Cabasila
Despre obsteasca multumire pentru impartasirea cu sfintele taine si despre rugaciunile de la sfarsitul liturghiei :: Talcuirea dumnezeiestii Liturghii - Sfantul Nicolae Cabasila
Despre slavirea lui Dumnezeu de la inceputul Liturghiei (si ectenia cea mare) :: Talcuirea dumnezeiestii Liturghii - Sfantul Nicolae Cabasila
Impotriva celor care pretind ca pomenirea sfintilor la liturghie ar fi o rugaciune a preotului catre Dumnezeu, pentru dansii :: Talcuirea dumnezeiestii Liturghii - Sfantul Nicolae Cabasila
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.