Testamentul şi Dosarul de Securitate al Părintelui Bartolomeu Anania (18 martie 1921 – 31 ianuarie 2011)
TESTAMENT
Subsemnatul ANANIA VALERIU, pe numele de călugăr BARTOLOMEU, Arhiepiscop al Vadului, Feleacului şi Clujului şi Mitropolit al Clujului Albei, Crişanei şi Maramureşului, domiciliat în Cluj-Napoca, P-ţa Avram Iancu nr. 18, în vârstă de 88 de ani, aflându-mă în deplinătatea facultăţilor mintale, nesilit de nimeni, din voinţa mea liberă şi neviciată, dar cu sănătatea trupului din ce în ce mai şubredă şi cu sentimentul că nu mai e mult până când Domnul mă va chema acolo unde va crede El de cuviinţă, pentru cazul încetării mele din viaţă, însemnez aici câteva gânduri testamentare, spre cuvenită plinire şi fac următoarea dispoziţie testamentară:
Las toate drepturile mele de autor Fundaţiei „Mitropolitul Bartolomeu”, pe care am înfiinţat-o, din economiile proprii, pentru a oferi burse tinerilor merituoşi, dar lipsiţi de posibilităţi materiale.
Vreau ca drepturile mele de autor de pe urma Bibliei, la diortosirea căreia am lucrat 11 ani, să revină Fundaţiei „Mitropolitul Bartolomeu”.
Doresc ca Fundaţia „Mitropolitul Bartolomeu”, al cărei fondator sunt, să îmi ducă mai departe memoria, să nu fie niciodată desfiinţată, să nu-i fie schimbat scopul principal pentru care a fost înfiinţată, iar banii şi întregul ei patrimoniu să nu poată fi folosit în alte scopuri de către nimeni.
Fiind călugăr de la vârsta de 20 de ani, am renunţat la orice fel de moştenire de la părinţii mei, totul revenindu-le copiilor şi nepoţilor lor. Economiile mele băneşti din ultimii ani, depuse în conturile mele de la bancă sau în casa de fier pentru eventualele trebuinţe medicale şi aflate, sub semnătură şi cheie, în grija arhidiaconului Gavril Vârva, vor fi transferate în contul Fundaţiei „Mitropolitul Bartolomeu”.
Singura mea avere sunt biblioteca şi manuscrisele personale, precum şi colecţia de acte, scrisori şi fotografii, toate aflate în reşedinţa mea din Mânăstirea Nicula, pe rafturi şi în două seifuri metalice, sub auspiciile Fundaţiei Mitropolitul Bartolomeu, din al cărui colegiu director face parte şi stareţul acestei mânăstiri. Dacă şi când se va considera că acestea pot prezenta un oarecare interes pentru cultura românească, prefer ca la ele să aibă acces profesorul universitar Aurel Sasu, care mi-a dat acordul în acest sens.
Obiectele personale mărunte din reşedinţa de la Cluj vor rămâne pe seama instituţiei; cele din reşedinţă niculeană vor rămâne pe loc.
Doresc să fiu înmormântat în groapă de pământ reavăn, având deasupra piatra pe care mi-am pregătit-o din timp.
Să nu mi se acorde distincţii post mortem, de nici un fel.
La cârma Mitropoliei îmi doresc un urmaş vrednic şi demn, credincios Bisericii Ortodoxe, responsabil, integru, adversar al corupţiei de orice fel şi sub orice formă, care să continue şi să desăvârşească ceea ce am început eu. Dintre acestea:
1. Pictarea catedralei în tehnica mozaic.
2. Radio Renaşterea
3. Revista TABOR
4. Fundaţia „Mitropolitul Bartolomeu”
5. Policlinica „Sfântul Pantelimon”
6. Continuarea lucrărilor la mozaicurile din biserica „Schimbarea la
Faţă” din Cluj-Napoca, sub coordonarea pictorului şi teologului italian
Marko Ivan Rupnik.
7. Canonizarea şi cultul Sfântului Pahomie de la Gledin
8. Canonizarea şi cultul Sfinţilor Martiri Năsăudeni
9. Grădiniţa „Sfântul Stelian”
Cer iertare tuturor celor cărora le-am greşit, într-un fel sau altul,
aşa cum şi eu, la rându-mi, îi iert pe toţi cei care, cu voie sau fără
voie, mi-au greşit.
Declar că nu am copii, iar părinţii îmi sunt decedaţi.
Numesc executor testamentar, în baza art. 910 şi următoarele din Codul
Civil pe preotul Bogdan Ivanov, actualul meu secretar de cabinet căruia
îi încredinţez spre executare acest testament.
Orice Testament anterior acestuia devine nul şi neavenit.
† BARTOLOMEU VALERIU ANANIA
Scriitori în arhiva CNSAS:
Bartolomeu Anania – dosare de urmărire informativă – de Ioana Diaconescu
Puţine personalităţi, atît de controversate, ca cea a părintelui
Bartolomeu Anania. A fost singurul deţinut politic din Sfîntul Sinod,
este unul dintre puţinele înalte feţe bisericeşti care au ţinut să se
explice, să-şi afirme greşelile, să se căiască.
Consider că dosarul său de urmărire informativă (DUI), pe baza căruia am
alcătuit, deocamdată, prezentul documentar, urmînd a continua în viitor
studiul de caz, pe baza celorlalte 4 volume ale DUI 1450 (care
însumează 7 volume) privindu-l pe Anania Vartolomeu Valeriu, poate da
răspuns punctual multor întrebări.
Precizez că documentarul de faţă este alcătuit pe baza volumelor 1 şi 3
ale dosarului în cauză, în volumul 2 aflîndu-se documentele alcătuite de
Securitate pe baza activităţii părintelui Anania în Statele Unite ale
Americii, precum şi ale rechemării sale, de urgenţă, în ţară, pentru
„atitudinea ostilă” a „obiectivului Văleanu” faţa de „realizările”
României socialiste, volum ce necesită o atenţie specială şi de aceea,
în viitor, îl voi analiza pe larg într-un documentar de sine stătător.
Precizez, de asemenea, că documentarul de faţă (care este doar o parte a
studiului de caz pe care îl voi completa în viitor) este alcătuit pe
baza dosarului alcătuit de Securitate pentru urmărirea informativă a
părintelui Anania în anii adolescenţei, ai primei tinereţi, precum şi ai
maturităţii acestuia.
Mai subliniez faptul că, din cercetarea arhivelor, nu reiese că ar
exista vreun dosar de reţea (R), adică de informator al Securităţii,
deschis vreodată părintelui Bartolomeu Anania.
Sper ca, odată incursiunea mea încheiată, să se poată înţelege limpede
că, în baza documentelor, aşa-zisa colaborare a părintelui Anania cu
Securitatea nu există. Aşa cum o fac de ani de zile de muncă în arhive,
dovedesc ceea ce susţin cu precizia demonstraţiei. Adesea, ne grăbim să
etichetăm acuzînd fără drept de apel, fără curiozitatea intrării, măcar
pentru o zi, în arhive. Mărturisesc că fac acest efort pentru a încerca
să dovedesc, pe baza documentelor, că părintele Anania nu a fost
colaborator al Securităţii. Aceasta se va putea constata după ce voi fi
încheiat documentarul pe care îl încep astăzi.
I.D.
Înainte de a deschide dosarele de urmărire informativă ale părintelui Bartolomeu Anania, găsesc necesar să facem împreună o incursiune în biografia impresionantă a acestei mari personalităţi spirituale.
Născut la 18 martie 1921 din părinţii Ana şi Vasile Anania, în comuna
Glăvile, urmează cursurile Seminarului Teologic Central din Bucureşti
între 1933 – 1941. Frecventează şi cursurile liceelor „Dimitrie
Cantemir” şi „Mihai Viteazul”, după care, în 1943, îşi ia bacalaureatul.
Apoi, urmează punctul forte pentru organele de Securitate; se va
exploata mult subiectul, fiind la îndemînă, perpetuu, pentru părintele
Anania, pretextul esenţial al condamnărilor sale politice: la vîrsta de
14 ani se înscrie în organizaţia „Mănunchiul de prieteni”, organizaţie
legionară a tineretului şcolar. Ca mulţi intelectuali care au făcut
acest pas în frageda tinereţe (de ce să nu-i scuzăm pe aceştia şi să-i
scuzăm pe intelectualii care, din entuziasm, au aderat la PCR odată cu
anul 1968, la o vîrstă matură!?!) fără să ştie prea bine despre ce este
vorba, Bartolomeu Anania îl regretă mai tîrziu şi se explică în,
de-acum, celebrul său „Jurnal”: „/…/ mi-a fost dat să văd şi reversul
medaliei, adică faţa neştiută a Gărzii de Fier, cu care nu puteam fi de
acord. Mărturisesc, însă, că, în /…/ Seminar nu se făcea politică, nici
anti-semitism, ci doar educaţie şi că nu am avut de învăţat decît
lucruri bune: iubire de Dumnezeu, de neam şi de patrie, corectitudine,
disciplină în muncă, cultivarea adevărului, respect pentru avutul
public, spirit de sacrificiu.” (Voi dezvolta, pe parcursul acestui
documentar, elementele de biografie şi activitate, conform rapoartelor
din dosarele informative ale părintelui Bartolomeu Anania).
În anul 1942 a fost condamnat la şase luni închisoare, pentru deţinerea
de materiale legionare şi arme în podul Mănăstirii Cernica. Să vedem cum
arată acest aspect în documentele Securităţii din D[osarul de]
U[rmărire] I[nformativă] 1450 volumul 1 A, fila 7 (provenit din Arhiva
Ministerului de Interne, Fond Informativ): „Postul de Jandarmi
Polovragi/ Notă informativă nr. 360 din 31 octombrie 1944 – Ierodiaconul
Vartolomeu Anania, de fel din comuna Glăvile Judeţul Vîlcea, în prezent
cu domiciliul obligatoriu la Mănăstirea din comuna Polovragi – Gorj, în
timpul examenului la Facultatea de Teologie din Bucureşti, în anul
1943, făcîndu-i-se percheziţie, s-au găsit în podul locuinţei sale
broşuri cu caracter de propagandă legionară.
Cu actele dresate de către organele Prefecturii Poliţiei Capitalei, a
fost înaintat Curţii Marţiale Bucureşti, iar la 3 noiembrie 1943, prin
sentinţa 5887/1943, a fost condamnat la 6 (şase) luni închisoare pentru
deţinere de material de propagandă legionară.
Pedeapsa a executat-o în Închisoarea Corpului 2 Armată, parte la Jilava şi ultima lună la lagărul de internaţi Tg. Jiu.
În prezent a părăsit localitatea fără prealabila autorizaţie mergînd la
Mănăstirea Antim din Bucureşti şi de aici la Facultatea de Medicină
Sibiu, la examen, fiind student în anul II, de unde încă nu s-a
înapoiat.
Numitul a fost eliberat din lagărul Tg. Jiu şi stabilit în Polovragi de la 8 aprilie 1944, la mănăstirea de unde plecase.
Datorită faptului că numitul a fost condamnat pentru deţinere de
materiale de propagandă legionară şi pentru că a părăsit localitatea şi
mănăstirea fără autorizaţia noastră, suntem de părere să fie internat.
31 oct. 1944- Legionarul Ierodiaconul Vartolomeu Anania a meritat să fie
internat în lagăr.”
Completez informaţia cu „Adeverinţa” din DUI 1450, vol. 1, fila 1
ACNSAS: „Se adevereşte de noi că legionarul Ierodiaconul Vartolomeu
Anania de fel din comuna Glăvile judeţul Vâlcea, cu serviciul la Sfânta
Mănănăstire Polovragi, fost condamnat la 6 luni închisoare, pedeapsa
executată în închisoarea Jilava şi lagărul Internaţional Politic Tg.
Jiu.
Susnumitul se află lipsă din comuna Polovragi încă din ziua de 10
septembrie care (sic!) a plecat la Bucureşti la Mănănstirea Antim, iar
de acolo la Facultatea de Teologie Sibiu Anul II care (sic!) nu s-a mai
înapoiat pînă în prezent. /… /. 14 septembrie 1944”.
Explicaţia o găsim în alt raport de Securitate, din alt dosar de
urmărire informativă al părintelui Bartolomeu Anania şi anume Dosarul
Informativ 930, volumul 1, ACNSAS. La fila 4 – (din Raportul Consiliului
Securităţii Statului, Serviciul C, din 12 iulie 1968 către
Inspectoratul de Securitate al Judeţului Dolj Biroul C): „În cursul
lunii septembrie 1943 organele Prefecturii Poliţiei Capitalei, Brigada a
V-a Siguranţă, au găsit şi confiscat un mare număr de broşuri, cărţi,
notiţe şi alte materiale de propagandă legionară şi două revolvere (în
podul Mănăstirii Cernica n.m.).
Cu această ocazie a fost cercetat numitul Demetriu G. Nicolae, maior din
Bucureşti, care a declarat că după rebeliunea din ianuarie 1941 a dat
spre păstare preotului Anania Vartolomeu de la Mănăstirea Antim o ladă
de campanie conţinînd cărţi şi broşuri legionare, precum şi două
revolvere cu mai multe cartuşe care au fost depozitate de acesta în
podul mănăstirii respective.
Anania Vartolomeu a confirmat cele declarate de Demetriu G. Nicolae
menţionînd că nu a cunoscut faptul că în lada de campanie se aflau şi
cele două revolvere.”
Revenind la biografie, după călugărire – 2 februarie 1942 – primeşte
numele de Bartolomeu, este hirotonit ierodiacon în acelaşi an, la 15
martie 1942, şi slujeşte la Mănăstirile Polovraci şi Baia de Arieş.
Ajunge stareţ la Mănăstirea Topliţa din judeţul Harghita după greva
studenţească de la Cluj, fiind dat afară de la Facultatea de Medicină în
1947.
Voi face, cu această ocazie, referire la documentele din ACNSAS, la
felul în care se reflectă în ele elementele de biografie ale părintelui
Bartolomeu Anania în Dosarul de Urmărire Informativă 930, vol. 1, fila
8, 16 august 1956: „Notă privind pe ierodiaconul Anania Valeriu
(Vartolomeu)/…/ – A absolvit Seminarul Central din Bucureşti în 1941/ – A
fost hirotonit călugăr de către Firmilian Marin – actualul Mitropolit
al Olteniei primind numele de Vartolomeu în 1941/ – Se înscrie la
Facultatea de Teologie Bucureşti/ – se află la Mănăstirea Polovragi timp
în care îşi dă examenele de bacalaureat pentru a se putea înscrie la
Facultatea de Medicină/ – 1943 – se înscrie la Facultatea de Medicină
din Sibiu, pe care o urmează concomitent cu Facultatea de Teologie din
Bucureşti./ – 1944 – pleacă din Mănăstirea Polovragi şi se stabileşte la
Mănăstirea Antim. În acelaşi an pleacă la Sibiu pentru a-şi lua şi
continua studiile de Medicină./ – 1945 – Facultatea de Medicină de la
Sibiu se mută la Cluj şi se înscrie în anul III aici/ Întrerupe
facultatea în 1946 /1947 – cererea de a se reînscrie la Facultatea de
Medicină din Cluj este respinsă şi i se fixează domiciliu obligatoriu la
Mănăstirea Polovragi. De aici este transferat tot cu domiciliu
obligatoriu la Mănăstirea din Baia de Arieş, de unde cere şi i se aprobă
transferarea la Mănăstirea din Topliţa, unde este numit stareţ. În
acelaşi an, 1947 părăseşte postul de stareţ la Topliţa şi se stabileşte
la Mănăstirea Bistriţa din regiunea Piteşti. Îl cunoaşte pe Patriarhul
Justinian şMarinaţ şi este numit intendent al Palatului Patriarhal din
Bucureşti. /-1950 – devine inspector al tuturor mănăstirilor din ţară
şi, în acelaşi timp, asistent la Institutul Teologic din Bucureşti. / –
1951 – devine decan al Instiutului Teologic de la Curtea de Argeş. / –
1953 – devine bibliotecar al Palatului Patriarhal din Bucureşti. ”
Revenim la incursiunea biografică din documentarul nostru, cu privire la
părintele Bartolomeu Anania, începînd cu toamna anului 1944, cînd
devine student al Facultăţii de Medicină şi al Conservatorului de Muzică
din Cluj, după ce, după hotărîrea Dictatului de la Viena, nordul
Ardealului este retrocedat României. Ca preşedinte al studenţilor din
Centrul Studenţesc „Petru Maior” a organizat şi condus greva
studenţească anticomunistă şi antirevizionistă (contra celor care nu
acceptau realipirea Ardealului la România), precum şi promonarhistă,
contra primului guvern comunist condus de Petru Groza la 4 martie 1946.
Exmatriculat şi arestat, după cum o dovedesc actele din arhivă,
părintele Bartolomeu Anania şi-a definitivat mai tîrziu studiile la
„Facultatea de Teologie” din Bucureşti şi la „Academia Andreiană” din
Sibiu pentru a obţine diploma de licenţă în Teologie.
Să revenim şi asupra documentelor din arhiva CNSAS, la fila 1 a DUI
1450, volumul 1, ACNSAS: „Ministerul Afacerilor Interne, Direcţia VIII
către Direcţia III la 18 martie 1959/ Vă restituim dosarul privind pe
numitul Anania Vartolomeu compus din 310 file, a cărui anchetă fiind
terminată a fost transferat la Direcţia Regională Ministerul Afacerilor
Interne Ploieşti spre definitivare şi trimitere în Justiţie.
Totodată vă restituim un număr de note informative şi un referat ce
ne-au fost trimise de dumneavoastră în decursul anchetei. Semnat – Şeful
Direcţiei (VIII – n. m.) – Colonel Fr. Butyca – Şef Serviciu – Căpitan
Enoiu Gheorghe.”
Părăsim documentele din arhivă şi revenim la biografie. Între 1950 şi
1951 este asistent la Catedra de Istorie Bisericească Universală la
Institutul Teologic Universitar din Bucureşti, apoi între 1951 şi 1952
devine decan al Centrului de Îndrumare Misionară şi Socială a Clerului
la Curtea de Argeş. Devine director al Bibliotecii Patriarhale din
Bucureşti între 1952 şi 1958, sub protecţia patriarhului Justinian
Marina.
Anul 1958 îl găseşte din nou arestat, acuzat de activitate legionară
înainte de 1944. Este condamnat de Tribunalul Militar Ploieşti la 25 de
ani muncă silnică pentru „uneltire contra ordinii sociale”. Este închis
la Aiud, la „politici”. Este eliberat în 1964, în urma decretului de
desfiinţare a noţiunii de deţinut politic (o cosmetizare – n. a.).
Fila 13 a Dosarului de Urmărire Informativă 1450 volumul 1: Ministerul
Afacerilor Interne – Direcţia VII cere Direcţiei Securităţii Bucureşti
investigaţii asupra „numitului Anania Valeriu” la 17 noiembrie 1956. Din
„surse ocazionale” aflăm că „Este un element cu un bogat bagaj cultural
ocupîndu-se de scrieri şi compoziţii literare. /. . . . . . . / Se află
în bune relaţii cu Andrei Scrima, bibliotecar la patriarhie, frate de
mănăstire, /. . . . . . /, cu artistul Nicolae Brancomir de la Teatrul
Naţional I. L. Caragiale, Bucureşti, cu compozitorul Ion Dumitrescu,
Laureat al Premiului de Stat, cu regizorul Ion Şahighian şi Mihai Zirra,
cu scriitorul academician Tudor Arghezi, cu Teoctist Arăpaşu consilier
la patriarhie, legionar notoriu, cu mitropolitul Craiovei Firmilian,
fost legionar, cu mitropolitul Valerian Zaharia de la Oradea, fost
legionar /…/.”
A fost de-a dreptul comod pentru Securitate şi pretextul implicării
părintelui Anania în greva anticomunistă şi antimonarhică de la Cluj din
1946 pentru a-i fabrica, pentru totdeauna, eticheta politică de
legionar. O acuză politică complică întotdeauna şi adaugă ani grei
pedepsei la temniţă. Socotindu-l compromis din acest punct de vedere,
Securitatea începe, în 1956, o complexă urmărire pentru a-l şantaja în
scopul tentativei de racolare. Să urmărim documentele.
La fila 18 a DUI 1450, volumul 1 găsim actul prin care se confirmă, la
30.X.1956, tentativa de racolare, pe baza unor materiale
„compromiţătoare”: „Direcţia Securităţii Bucureşti către Ministerul
Afacerilor Interne/ Alăturat înaintăm un material compromiţător compus
din 22 de file, aparţinînd numitului Anania Valeriu Vartolomeu./
Înaintăm materialul întrucît din verificările făcute de noi la A. S.
rezultă că este luat în lucru de dumneavoastră prin dosarul individual
nr. 261”. Adnotare marginală „Cu acest material transmis de la raionul
Bălcescu vroiau să-l recruteze fără scop precis şi cu simţ de
răspundere.” Semnat indescifrabil.
La fila 26 a aceluiaşi dosar găsim adresa din 26 septembrie 1957, cel
mai probabil din partea Direcţiei Securităţii Regiunii Autonome
Maghiare, către Direcţia Securităţii [Statului]: „Rugăm să dispuneţi
identificarea numitului Anania Valeriu (sic!) /……/ Identificarea ne este
necesară pentru a vă putea trimite materialele compromiţă toare ce
posedăm asupra numitului./ Şeful direcţiei Locotenent colonel Kovacs
Mihai/ Şeful Serviciului III Locotenent Major Szocs Andrei.”.
Mai cităm, fragmentar, din diferite documente. Fila 30: „Serviciul de
Siguranţă al Judeţului Mureş – Biroul Informaţiuni – Dosar personal al
numitului Anania Valeriu, preot ortodox, domiciliat în Topliţa, Judeţul
Mureş”. Fila 48: „Inspectoratul regional al Poliţiei Cluj – Serviciul
Poliţiei de Siguranţă/……/3 februarie 1947. / Confidenţial/ Către
Chestura Poliţiei Cluj/ Avem onoarea a vă trimite mai jos în copie o
notă informativă rugîndu-vă să binevoiţi a dispune verificarea
comunicîndu-ne rezultatul cît mai urgent posibil/…/ Copie/ Notă
informativă/ Suntem informaţi că a venit la Cluj călugărul Anania
Valeriu, autorul şi instigatorul grevei studenţeşti din anul trecut
(1946 – n.m.) /… / Domnul profesor Papilian [Victor] a invitat la domnia
sa pe susmenţionatul călugăr şi a aranjat să fie admis să dea
examenele/… /.” Fila 49: „Direcţiunea Regională a Securităţii Poporului
Cluj/…/ 28.02.1950/ Către Direcţiunea Generală a Securităţii Poporului
Bucureşti/… / Anania Vartolomeu a fost preşedintele tineretului
universitar PNŢ Maniu şIuliuţ din Cluj şi capul grevei studenţeşti din
Cluj, în anul 1946 – 1947 cînd a şi dispărut şi din informaţiuni ar fi
fost adăpostit în Mănăstirea Topliţa – Mureş/. . . . .. / Colonel de
Securitate Patriciu Mihai/ Locotenent major de Securitate Gheorghe
Breiner”.
Ne întoarcem la documentele din DUI 1450 ACNSAS, volumul 1 fila 71.
Securitatea avansa în urmărirea tot mai strînsă a preotului ale cărui
activităţi trebuiau anihilate, oricare ar fi fost acelea. Referatul din 5
octombrie 1956 relevă: „La sfîrşitul lunii iulie a. c. s-a cerut prin
ordin verbal de către tovarăşul Locţiitor Ministru Pintilie Gheorghe
(Pantiuşa – n.m.) o notă privind activitatea legionară desfăşurată de
ierodiaconul Anania Valeriu (Vartolomeu) bibliotecar la Patriarhie /. . .
. . . /
La data de 16 august a. c., nota cerută a fost înaintată Cabinetului
împreună cu dosarul cu materiale din care rezultă activitatea duşmănoasă
desfăşurată de Anania Valeriu şi care e urmărit de noi prin acţiune
informativă. Din cauză că în notă nu am specificat cînd şi de către cine
a fost cerut acest material, tovarăşul Ministru Drăghici Alexandru a
pus rezoluţia: «şi ce este cu el».
La întîlnirea din 3 octombrie a. c. agentul «Dumitrache» ne semnalează
că într-o discuţie profesională patriarhul i-a spus că Anania Vartolomeu
urmează să plece în cursul acestei săptămîni în Bulgaria şi de acolo în
oraşul Helki din Turcia pentru a studia unele probleme bisericeşti.
Patriarhul a precizat că Anania [Vartolomeu] are deja formele făcute.
Întrucît Anania Vartolomeu este urmărit prin acţiune informativă, fiind
suspect că ar desfăşura activitate legionară, noi nu suntem de acord ca
susnumitul să plece din ţară.
Anexăm alăturat nota şi dosarul din care rezultă că cel de mai sus este un element ostil regimului nostru.
Locotenent Şef Direcţie,
Locotenent colonel Zambiti H”.
Un document şocant este cel prin care, la 14 decembrie 1954, Direcţia
Regională Bucureşti Ministerul Afacerilor Interne răspunde unei cereri a
Direcţiei III: „La ordinul dumneavoastră din 16 noiembrie 1954 prin
care cereţi materialul ce priveşte pe numitul Anania Vartolomeu,
raportăm:
Serviciul «C» din Ministerul Afacerilor Interne cu ordinul nr. 0055951
ne-a trimis 16 dosare care conţin un număr de 18. 000 de file.
Întrucît nu avem nici un indiciu unde am putea găsi materialul ce
priveşte pe susnumitul şi în acelaşi timp nu dispunem de personal pentru
a consulta cele 18. 000 de file, rugăm a delega un tovarăş ofiţer care
să consulte întregul material şi extrage ceea ce vă interesează.
Şeful Direcţiei Regionale
Şeful serviciului
General maior A. Stancu
Căpitan N. Sidea”
Mergînd înapoi pe firul timpului (se poate observa aşezarea
documentelor în dosar, în ordine descendentă din punctul de vedere al
cronologiei), ajungem la urmărirea informativă a părintelui Anania, ca
decan al Centrului de Îndrumare Misionară şi Socială a Clerului, la
Curtea de Argeş. Întreg contextul este halucinant, dacă urmărim fila 99 a
dosarului de urmărire informativă 1450 volumul 1, ACNSAS: „Republica
Populară Română/ Ministerul Afacerilor Interne/ Direcţiunea Generală a
Securităţii/ Regiunea Argeş/ 2 februarie 1952/ Către Direcţ inea
Generală a Securităţii Statului/ La ordinul dumneavoatră/… / din 19
octombrie 1951 raportăm că în ziua de 15 ianuarie 1952, în sala de
conferinţe a Institutul Teologic din Curtea de Argeş a avut loc
deschiderea celei de-a XII a serii de cursuri misionare, care va dura
pînă la 15 martie 1952.
Conferinţa a început la orele 11,30 unde a luat parte Mitropolitul
Olteniei Firmilian, profesorul Justin Moisescu din Bucureşti, împreună
cu un inspector din Ministerul Cultelor şi toţi preoţii care urmeză
aceste cursuri
La deschiderea conferinţei a vorbit decanul Institutului, Anania
Vartolomeu, preotul Diaconescu, din partea preoţilor cursanţi,
protopopul Petre Topologeanu şi tovarăşul Rizoiu Ioan din partea
raionului Partidului Muncitoresc Român şi Mitropolitul Firmilian.
După ce a terminat de vorbit Mitropolitul Firmilian, a luat cuvîntul
tovarăşul Rizoiu Ioan, şeful Secţiei de Propagandă şi Agitaţie a
Raionului Partidului Munmcitoresc Român Curtea de Argeş, care a afirmat
următoarele:Biserica şi acţiunea Partidului luptă pentru acelaşi scop şi
că este greşită părerea că biserica este o piedică în munca Partidului
şi că el însuşi a fost educat de biserică pînă la 18-20 de ani cînd a
plecat militar – şi pînă a plecat militar el a cîntat într-un cor
bisericesc din comuna natală şi că biserica a fost mult timp focarul de
educare al poporului nostru muncitor.
Menţionăm că aceste cuvinte le-a spus în faţa tuturor preoţilor care asistau.
Numitul Rizoiu Ioan fost semnalat la Regiunea Partidului Muncitoresc Român.
Maior de Securitate N. Briceag
Căpitan de Securitate I. Popescu”.
Cîteva fragmente de documente din perioada urmăririi la Curtea de
Argeş sunt concludente pentru evoluţia situaţiei părintelui Bartolomeu
Anania, tot mai mult aflat în vizorul Securităţii. Rapoartele în cauză
sunt şi mostre de agramatism cras ale ofiţerilor operativi. Iată,
fragmentar, nota din 13 decembrie 1951, de la fila 105 a dosarului:
„Biroul Raional de Securitate Curtea de Argeş/Către Direcţiunea
Regională a Securităţii Statului – Argeş –
Raportăm, spre ştiinţă următoarele: În ziua de 9 decembrie 1951, orele
12, a avut loc un concert al preoţilor în sala de cursuri a Institutului
Teologic la Mănăstirea Curtea de Argeş. Acest concert a fost dat în
vederea terminării cursului de preoţi (sic!) unde au fost invitaţi prin
adrese şi conducă- torii organelor locale printre care şi Comandantul
acestui Birou de Securitate. Pentru a se analiza felul cum decurge acest
concert, a fost trimis şi un organ de al(sic!) nostru, îmbrăcat civil,
care a constatat următoarele:
Concertul a început la ora anunţată, adică la 12, după ce a fost primit
cu mare pompă Mitropolitul Olteniei Firmilian. Deschiderea a făcut-o
printr-o cuvîntare rostită de Decanul Institutului Anania [Bartolomeu],
care în această cuvîntare a arătat importanţa zilei de 25 decembrie,
felul cum s-a născut Cristos şi că aceste miresme zămislite de
intelectualii ţării Româneşti (sic!)au fost zămislite încă de la punerea
stăvilirei (sic!) Poporului Român şi au fost redate din generaţie în
generaţie ca un caracter naţional (sic!) specific ţării noastre, acestea
au fost cuvintele sale de exprimare (sic!).
În întreaga cuvîntare a sa nu a reamintit nimic în legătură cu
însemnătatea acestor cursuri preoţeşti ci pur şi simplu a căutat să
arate maselor din sala care era arhiplină, că în acest sens ei să nu
uite de Hristos Mîntuitorul care i-a mîntuit şi izbăvit de păcate, care
astăzi stă deadreapta (sic!) tatălui şi care este cu fiecare ins în
parte şi judecă pe toată lumea, atît pe cei vii cît şi pe cei morţi, în
viaţa (sic) vecilor Amin.
După terminarea discursului său a început programul coral, în care
interval al acestui program, a vorbit puţin şi preotul Gala Galaction /.
. . . . . . . /.
A mai arătat (Gala Galaction n.m.) că tovarăşii lui de la Bucureşti îl
obligă să scrie şi să muncească alături de ei, însă el fiind bătrîn nu
mai poate, bătînd apropouri (sic!) că dacă el munceşte, aceasta mai mult
forţat, aşa se înţelege după cum s-a exprimat el (sic!).
Ca încheiere a arătat căci (sic!) creştinismul se pregăteşte ca să
treacă cu vîrsta (sic!)în împărăţia Domnului cea de veci, unde acolo
(sic!) va trăi mai bine, după care s-a închinat «În numele Tatălui şi al
Fiului şi al Sfîntului Duh Amin.» /………/ Faţă de cele de mai sus vă
rugăm să dispuneţi.
Locotenent de Securitate Alman Chirilă”.
În sfîrşit, documentele ce urmează sunt rapoarte referitoare la înaltul
ierarh cît şi la mediul în care evolua. La fila 108, raportul Direcţiei
generale a Securităţii Statului, la 2 decembrie 1951 conţine o adresă
trimisă Direcţiei Generale a Securităţii Statului, Regiunea Argeş: „Vă
trimitem alăturat dosarul de suspect al Arhimandritului Vartolomeu
Anania, care în prezent este asistent la cursurile teologice Curtea de
Argeş. /……. / Vă rugăm să confirmaţi primirea dosarului.
Locotenent Colonel de Securitate Cuteanu Gheorghe
Locotenent Major de Securitate N. T. Grigorescu”.
La fila 109, Telegrama din 19 noiembrie 1951 a Direcţiei Securităţii Argeş către Direcţia Generală a Securităţii Statului – raportează că informatorul recrutat pe lîngă Părintele Anania [Bartolomeu] nu a obţinut material informativ de la „contranumit”, nici din partea „unor elemente duşmănoase” (personalul Institutului Teologic Curtea de Argeş de la contabil la bucătar – n.m.) ce urmează să fie verificate asupra „trecutului lor politic”.
Ne întoarcem în timp pe firul documentelor. Direcţiunea Regională a
Securităţii Poporului Craiova trimite un raport, la 14 ianuarie 1949,
Direcţiunii Generale a Securităţ ii Poporului – Bucureşti (fila 121):
„Avem onoarea a vă raporta, deţinem informaţii privitoare pe numitul
Vartolomeu Anania, călugă r, ce a fost pe timpul rebeliunii studenţilor
din anul 1946 la Cluj, la care a luat parte şi din care cauză a fost
expulzat din acel oraş, pentru fapte grave săvîrşite.
Cel în cauză în prezent deţine funcţia de Erodiacon (sic!) la Patriarhia
Bucureşti, unde se camuflează pentru nu a fi identificat /. . . . . /.
Faţă de cele mai sus vă rugăm să binevoiţi a dispune măsuri de
identificare a celui în cauză şi a fi pus în supraveghere, ca element ce
este capabil de a săvîrşi orice faptă ostilă actualului regim.
Maior de Securitate Vistig Eugen
De interes documentar, „planurile de măsuri” ale aparatului represiv privind problemele sau persoanele importante ale epocii (vorbim, în special, despre anii ’50 – ’60 – ’70), sunt alcătuite periodic, în funcţie de gradul de interes faţă de problema sau de persoana urmărită de Securitate.
În cazul părintelui Bartolomeu Anania, interesul era mare, i se
alcătuiesc, pe parcursul regimului comunist represiv, nenumărate planuri
de măsuri ce se modificau lună de lună, trimestru de trimestru sau de
la an la an, după cum o dictau „necesităţile” Securităţii. Pentru
cunoaşterea uneia dintre modalităţile de urmărire organizată, consider
necesară citarea fragmentară a „Planului de măsuri informativ – operativ
trimestrial din perioada 1 aprilie – 1 iulie 1955 (fila 161):
„Obiect: Acţiunea informativă individuală Anania Vartolomeu
1) Stabilirea caracterului legăturilor lui Anania Vartolomeu cu stareţa Mănăstirii Viforîta – R. Veniamina
2) Culegerea de probe privind activitatea desfăşurată de Anania Vartolomeu după 23 august 1944 şi concretizarea acestora […]
3) Stabilirea legăturilor lui Anania Vartolomeu cu diferite elemente din
ţară, în special călugări şi călugăriţe şi identificarea acelora care
prezintă importanţă pentru noi.
Măsuri:
În scopul îndeplinirii celor de mai sus vom lua următoarele măsuri:
a) dirijarea informatorului «Teianu» cu sarcini precise în mediul lui
Anania Valeriu, în special cu sarcina de a identifica toate elementele
din afara Patriarhiei care îl vizitează pe Anania Vartolomeu.
Termen 15 aprilie a. c. răspunde locotenent major Curcă Gheorghe
b) definitivarea studiului lui Andrei Scrima şi întocmirea referatului cu propuneri
Termen 20 iunie – răspunde locotenent Atomei I.
c) se va cere Regiunii Ministerului Afacerilor Interne – Ploieşti a ne
raporta noile aspecte ale legăturilor lui Anania Vartolomeu cu elemente
din cadrul Mănăstirii Viforîta
Termen 5 mai a. c. răspunde locotenent Atomei I.
d) se va face o deplasare la Regiunea Ministerului Afacerilor Interne –
Ploieşti, raionul Tîrgovişte, în scopul analizării posibilităţilor
informatorului «Şarpe» de a fi dirijat în sensul de a deveni
mijlocitorul legăturilor dintre stareţa Mănăstirii Viforîta R. Veniamina
şi Anania Vartolomeu
Termen 25 mai 1955 – răspunde locotenent Atomei I.
e) informatorului «25 V» i se va trasa sarcina de a se apropia cît mai mult de Anania Valeriu în scopul de a-i capta încrederea
Răspunde locotenent I. Atomei – termen 15 aprilie a. c.
f) interceptarea secretă a corespondenţei tuturor persoanelor ce au legături suspecte cu Anania Vartolomeu
Termen 15 aprilie a. c. răspunde locotenent Atomei I.
g) consultarea materialului de la arhiva Regiunii Ministerului Afacerilor Interne Bucureşti
Termen 25 aprilie 1955 – răspunde locotenent Atomei I.
h) întocmirea unei sinteze informative în care se vor face propuneri la conducere.
Răspunde locotenent Atomei I.
Termen 25 iunie 1955.”
În planul de măsuri din 26 februarie 1955 de la fila 161 a DUI 1450
vol. 1 ACNSAS, citim date biografice, din punctul de vedere al
Securităţii, în „Planul de măsuri” ce îl are ca „obiect” pe Anania
Vartolomeu: „În 1942 Anania Bartolomeu a intrat în monahism şi a devenit
ierodiacon. Tot în acest an (luna iunie), a fost arestat pentru faptul
că a ascuns arme şi material de propagandă legionară în podul Mănăstirii
Antim din Bucureşti, însă la intervenţia fostului Patriarh Nicodim a
fost pus în libertate. După puţin timp a fost din nou arestat şi
încarcerat în lagărul de la Tg. Jiu ca activist legionar.
În 1946 Anania Vartolomeu a condus rebeliunea studenţească
naţional-ţărănistă din Cluj, după care a dispărut, reapărînd din nou tot
la Cluj, în 1947, de unde a fost arestat şi trimis sub pază la
Mănăstirea Vrancei, unde i s-a fixat domiciliu obligatoriu. De la
Mănăstirea Vrancea a fugit şi s-a ascuns la Mănăstirea Bistriţa […]
În 1948 patriarhul Justinian Marina l-a numit intendent la Palatul
Patriarhal, inspector al mănăstirilor din ţară, iar mai tîrziu asistent
la Institutul Teologic din Bucureşti.
În baza materialului de mai sus ce-l posedăm asupra numitului Anania
Vartolomeu, din care reiese că ar desfăşura activitate
contrarevoluţionară, în 1951 i s-a deschis dosar de urmărire informativă
individuală pentru a stabili concret în ce constă activitatea
duşmănoasă desfăşurată de susnumitul şi legăturile lui.
În vederea îndeplinirii sarcinilor acţiunii informative de la deschiderea ei pînă în prezent au fost luate următoarele măsuri:
– în 1951 a fost recrutat şi dirijat pe lîngă Anania Vartolomeu
infomatorul calificat «Şarpe», însă acesta nu a reuşit să-i capteze
atenţia. În iulie 1953 a fost recrutat informatorul «N» care era
semnalat ca unul din sfătuitorii lui Anania.
Trecîndu-se la utilizarea acestuia s-a constatat că este de rea-credinţă
şi astfel nu i s-au dat sarcini în legătură cu obiectivul pentru care a
fost recrutat.
– au mai fost dirijaţi informatorii «Pană», «Marcu» şi «Matei».
– au fost interogate şase elemente că ar cunoaşte activitatea duşmănoasă a lui Anania Vartolomeu […]
Folosindu-se mijloacele de mai sus în cursul desfăşurării acţiunii
informative s-a stabilit numai faptul că Anania Vartolomeu are
manifestări duşmănoase la adresa regimului şi că are legături cu o serie
de elemente fost legionare, atît din Bucureşti, cît şi din provincie.
[…].
În Bucureşti ne-a fost semnalat că are legături cu următoarele elemente:
– călugărul Băbuş Grigore – fost legionar
– călugărul Gherasim Bica – fost legionar
– inginer Anania Dumitru – frate, fost legionar
– Andrei Scrima, ajutorul lui Anania la bibliotecă, fost legionar şi alţii.
(Se înţelege că eticheta politică era fabricată la Securitate – n. a.)
Anania Vartrolomeu este un element ce se bucură de încrederea
patriarhului, intervenind dese ori pe lîngă acesta pentru a promova în
posturi mari elemente cunoscute cu activitate duşmănoasă. Astfel,
datorită intervenţiei lui pe lîngă patriarh, Băbuş Grigore a fost numit
spiritual la Institutul Teologic şi Scrima Andrei ajutor la bibliotecă.
Din partea Mitropolitului Firmilian Marin al Olteniei, Anania Vartolomeu
se bucură de o încredere deosebită ş…ţ Legăturile dintre cei doi
datează de cca 15 ani, Firmilian Marin fiindu-i profesor la seminarul
central din Bucureşti.
În concluzie, din cele expuse mai sus rezultă că Anania Vartolomeu este
un element ostil regimului nostru care, datorită trecutului său politic
şi al activităţii sale din trecut, ne face să credem că nu este exclus
faptul ca în prezent să desfăşoare activitate contrarevoluţionară. […]
Întrucît pînă în prezent nu se cunoaşte în ce constă activitatea
contrarevoluţionară desfăşurată de Anania Vartolomeu, acţiunea trebuie
dirijată pentru îndeplinirea următoarelor obiective:
1) stabilirea activităţii criminale şi a rolului pe care Anania
Vartolomeu îl are în dirijarea activităţii duşmănoase dusă de călugări
şi călugăriţe de la diferite mănăstiri şi în special de călugăriţele de
la mănăstirea Viforîta
2) stabilirea caracterului şi legăturile dintre Anania Vartolomeu şi
Firmilian Marin (urmărit prin acţiune informativă), precum şi cu
celelalte elemente
3) culegerea de probe privind activitatea desfăşurată de Anania Vartolomeu după 23 august 1944 pînă în prezent.
Pentru îndeplinirea sarcinilor de mai sus ne propunem a lua următoarele măsuri:
a) va fi pus (sic!) în studiu, în vederea recrutării, Andrei Scrima şi
Băbuş Grigore, prieteni intimi ai lui Anania Vartolomeu, foşti
legionari.
b) dirijarea informatorului «Teianu» pe lîngă Anania Vartolomeu, în
scopul stabilirii elementelor cu care Anania Vartolomeu întreţine
legături şprecumţ şi natura acestor legături.
c) interceptarea corespondenţei
d) prin informatorul «Şarpe» care a fost marşrutizat la Regiunea
Ploieşti în acţiunea de grup dusă împotriva călugăriţelor de la
Mănăstirea Viforîta se va stabili în ce constă dirijarea activităţii
duşmănoase a călugăriţelor la susnumita mănăstire de către Anania
Vartolomeu.
e) prin Regiunea Ministerului Afacerilor Interne Piteşti se va stabili
cine face legătura dintre Anania Vartolomeu şi călugăriţele de la
Mănăstirea Bistriţa, caracterul acestor legături […]
Dacă în urma folosirii acestor măsuri se va dovedi că Anania Vartolomeu
nu desfăşoară activitate duşmănoasă organizată, se va trece la
întocmirea unui studiu detaliat asupra susnumitului şi se va cere
aprobarea pentru a fi recrutat.
Anania Vartolomeu va fi util în munca informativă întrucît calităţilor
sale şi posibilităţilor de informare pe care le are pe lîngă Firmilian
Marin şi patriarhul Justinian Marina precum şi pe lîngă alte elemente
urmărite pentru activitate duşmănoasă, va putea îndeplini o serie de
sarcini ale acestor acţiuni.
Locotenent Atomei I.”
Părintele Bartolomeu Anania va fi „prins” pentru delaţiuni, în condiţii de detenţie, în 1959, în arestul Securităţii din Ploieşti, după procesul politic ce i-a fost intentat, în împrejurări tulburi, în care monahul, închis singur într-o celulă, mai mult ca probabil drogat (se cunoaşte practica din închisorile politice de a se introduce în lichide substanţe halucinogene pentru simplificarea procedurilor de anchetare care, sub tortură, durau mult prea mult), dă informaţii scrise. A fost racolat ca informator, în 1963, în condiţii de detenţie (categorie exceptată de la legea CNSAS). Monahul mărturiseşte aceasta în celebrul său „Jurnal”. Este deja binecunoscută această mărturie scrisă din, de-acum, celebrul său „Jurnal”: „[…] pe măsură ce scriam, creştea în mine un fel de poftă de a spune, de a mărturisi, de a-mi descărca sufletul şi năduful, de a denunţa, de a nu lăsa să-mi scape nici un amănunt. Mai mult, îmi răsturnasem perspective şi, de unde pînă unde aici mă dominase tendinţa de a-mi apăra prietenii şi a pune cît mai puţin pe seama lor, acum simţeam un fel de voluptate să le descopăr fapta şi atitudini care-i calificau drept adversar ai regimului. Pornirea aceasta – căci era pornire – m-a stăpînit şi în ziua următoare, şi-mi aminteam nu numai de Firmilian şi Valerian Zaharia, foşti legionari şi deveniţi arhierei ai Sinodului –, ci şi – cu mai multă mîhnire – de mitropolitul Tit Simedrea, fost al Bucovinei, om care nu făcuse politică, dar, în spusele mele, era autorul unor ectenii speciale antisovietice, pe care le difuzase în timpul războiului din Răsărit […] Pe episcopul Teoctist Arăpaş îl văzusem odată plîngînd la mormîntul lui Ştefan cel Mare şi-i denunţam acum lacrimile ca pe o mărturie a sentimentelor lui naţionaliste şi reacţionare. Scriam, scriam şi nu mă opream şi mă miram de mine şi continuam să scriu, prins de un fel de furie împotriva tuturor celor ce erau atunci liberi, în timp ce eu zăceam în puşcărie. Scriam ca un apucat, ca un posedat, devenisem rău. Eram, pînă la un punct, conştient de ceea ce făceam, dar simţeam o plăcere dureroasă de a-mi biciui, astfel, conştiinţa şi de a săvîrşi o nelegiuire împotriva propriei mele naturi. În noaptea aceea nu puteam dormi, mă gîndeam la ceea ce aş putea scrie în ziua următoare. Deodată m-a săgetat o întrebare: Ce se întîmplă cu tine? […] De ce te repezi cu atîta furie împotriva unor oameni pe care-i stimezi şi-i iubeşti? […] O umbră mi s-a luat de pe ochi; descopeream că întotdeauna fusesem scos din celulă foarte devreme dimineaţa şi întotdeauna mi se adusese cafeaua în camera de anchetă […] Auzisem fără să cred prea mult – că Securitatea obişnuieşte să pună, în mîncare, unor deţinuţi, droguri de «sinceritate» care îi face să-şi schimbe psihologia şi să declare tot ce ştiu. […] În ziua următoare am început să-mi amintesc lucid ceea ce scrisesem mai înainte; mă prindea mirarea, ruşinea şi scîrba de mine însumi – aveam mustrări de conştiinţă. […]”.
Părintele Bartolomeu Anania fusese drogat cu scopolamină, substanţă halucinogenă folosită frecvent în închisorile comuniste pentru a dezlega limba deţinuţilor politici. Oroarea se petrecuse în arestul Securităţii din Ploieşti (unde era comandant Mauriciu Ştrul) în mai sau iunie 1959, la scurtă vreme după procesul penal intentat monahului.
Să urmărim, fragmentar, urmărirea informativă (din anii 1963 – 1964),
a părintelui Bartolomeu Anania, la Aiud, în condiţii de detenţie
politică. Astfel se deschide volumul 2 al dosarului de urmărire
informativă 1450, fila 1: „Ministerul Afacerilor Interne, Unitatea
Militară 0622 Aiud (1963-1964 – n. m.). / Caracterizare privind pe
deţinutul Anania şBartolomeuţValeriu din Penitenciarul Aiud […] Prin
sentinţa nr. 493/1959 a Tribunalului Bucureşti a fost condamnat la 25 de
ani M. S. (muncă silnică n. a.) pentru crimă de uneltire […] iar prin
Decretul 2180/1959 al Tribunalului Militar Regiunea II Bucureşti
sentinţa a rămas definitivă.
Pedeapsa a început la 13 iunie 1958 şi expiră la 6 iunie 1983 […]
Nu a mai fost condamnat.
În detenţie, pînă în 1963, s-a menţinut pe o poziţie de ostilitate faţă
de regimul nostru, iar în munca cultural educativă a avut rezerve. […]
În prezent este folosit la muncă interioară unde depune un deosebit interes.
Starea sănătăţii TBC stabilizat.
Propun graţierea lui de restul pedepsei
Şeful unităţii,
Colonel Gheorghe Crăciun”.
Tot aici găsim relatări despre scriitorii Francisc Păcurariu, Radu Gyr, Ion Caraion, Mihu Dragomir, precum şi discuţii despre scriitorii tineri din acele timpuri.
Revenind la „Planurile de acţiuni şi de măsuri”, ele relevau, odată
cu fiecare etapă de timp, noutăţi în conceperea schemei de supraveghere a
urmăritului.
O informaţie importantă pentru biografia părintelui Bartolomeu Anania o
aflăm la fila 167 a volumului 1 din DUI 1450 „Anania Valeriu se ocupă de
unele scrieri (!) împreună cu scriitorul Luca Ioan (Ion Luca – n. m.)
din Bucureşti.
Se va lua legătura cu serviciul 7 în scopul de a obţine unele date despre Ioan Luca prin agentura lor.
Se va cere (sic!), de asemeni, relaţii de la Direcţia 7 cu privire la
scriitorul Ion Luca pentru completarea materialului necesar pentru a se
trece la recrutarea lui în mediul lui Anania Valeriu.”.
În aceşti ani se recrutează, din imediata apropiere a monahului,
nenumăraţi informatori sau, cel puţin, se încearcă tentative de racolare
care eşuează. Într-o notă din 21 octombrie 1953 avînd ca „obiect,
stadiul acţiunii informative Anania Vartolomeu” se sesizează:
„În 1951 s-a primit semnalare verbală (nu rezultă din dosarul de acţiune
informativă, nici cine a dat semnalarea şi nici cine a primit-o) că
Anania Vartolomeu ar duce activitate în cadrul unei organizaţii
subversive. În urma acestui fapt, la 30 martie 1951 s-a trecut, din
ordin, la deschiderea dosarului de acţiune informativă. […]
La începutul anului 1953 a fost pus în studiu în vederea recrutării
Andrei Scrima, ajutor bibliotecar la patriarhie. Din studiu a rezultat
că este un element care nu prezintă încredere în munca noastră.” (fila
176, volumul 1 DUI 1450).
La fila 185 citim următoarea notă (sesizare), din 11 mai 1953:
„Prin mai multe surse informative, legionarul ierodiacon Anania
Vartolomeu ne-a fost semnalat că ar avea legături cu o organizaţie
subversivă.
Măsuri luate
– Au fost dirijaţi informatorii «Pană», «Marin», «Florică», «39» şi «Matei»
– În cursul anului 1951 a fost pus în studiu studentul teolog Mărgăritărescu Şt. Dumitru
– S-a dat ordin în iulie 1951 Regiunii [M. A. I.] Vîlcea de a fi
supravegheat Anania în timp ce îşi va petrece concediul în aceste
regiuni.
– În timp ce Anania a fost numit decan la Institutul Teologic Curtea de
Argeş, s-a dat ordin Regiunii Argeş a realiza o pătrundere în mediul
acestuia şi să ne raporteze lunar rezultatele obţinute. […]
– În luna ianuarie 1953 a fost pus în studiu numitul Scrima Andrei.
– În august 1950 Anania Vartolomeu a fost numit în postul de asistent
universitar la Institutul Teologic din Bucureşti la Catedra de Istorie a
Bisericii Universale.
La 18 februarie 1951 Anania Vartolomeu a ţinut o cuvîntare la Mănăstirea
Antim unde, între altele, a afirmat: «Sunt oameni care se înalţă contra
lui Dumnezeu şi chiar adoptă o formă de luptă contra lui Dumnezeu.» […]
În aprilie 1951 Anania Vartolomeu îşi manifestă regretul pentru moartea
scriitorului Lucian Blaga (care va muri peste 10 ani! – n.m., I.D.) cu
care a fost coleg în timpul studenţiei sale de la Cluj şi care, după
afirmaţia lui Anania Vartolomeu, exprima în scris foarte bine
sentimentele româneşti.
La 25 aprilie s-a ţinut la Institutul Teologic un meeting pentru
întîmpinarea lui 8 mai (30 de ani a «sic!» PCR) la care Anania
Vartolomeu a refuzat să ia parte.
La 8 mai 1951 după terminarea studiului complect (sic!) a studentului
Mărgăritescu Şt. Dumitru s-a trecut la recrutarea sa, după care a fost
dirijat în mediul lui Anania.
În iunie 1951 Anania Vartolomeu a ţinut o predică la biserica Mănăstirii
Antim, tot în sensul predicii ţinute în 18 februarie 1951.
În martie 1952 Anania Vartolomeu a fost scos din funcţia de decan al
secţiei a (sic!) Institutului Teologic de la Argeş şi numit bibliotecar
la Palatul Patriarhal. […]
În funcţia de bibliotecar, Anania Vartolomeu cumpără foarte multe cărţi
pentru biblioteca Palatului Patriarhal de la diferite elemente cu trecut
dubios […] cum a fost cazul numitului Mica, fost director de cabinet al
fostului ministru antonescian, I[Ion]Petrovici.”. O altă notă
informativă de interes major pentru studiul istoriei recente, afirmînd
încercarea unui grup de preoţi de a provoca autonomia bisericii
(chestiune imposibilă în regimul comunist): „Nota a fost primită de
locotenent major Dinu Petre de la agentul Gavrilescu Dan/ Am primit
informaţia că din imediata apropiere a patriarhului Justinian au fost
arestaţi cîţiva preoţi bănuiţi – învinuiţi – că ar fi organizat un fel
de titoism bisericesc, adică, biserica să se conducă singură, de la
sine, fără controlul statului.
Că Patriarhul Justinian ar fi trimis în India un călugăr misionar
(Andrei Scrima – n. m.)cu recomandare stăruitoare şi care călugăr ajuns
în India s-a pus în slujba imperialiştilor defăimînd Republica Populară
Română. Acest călugăr a purtat corespondenţă cu cîţiva prieteni intimi
ai preotului Teofil Pandele, pictori (zugravi de biserici – n. a.) care
pictau biserica Mănăstirii Sf. Scaun şi care acum sunt arestaţi. […]”.
Destinul îl salvase pe părintele Andrei Scrima. Fiind în India, nu a
putut fi inclus şi condamant de către autorităţile comuniste în grupul
preoţilor de la Mănăstirea Antim (Lotul Rugului Aprins). El nu s-a mai
întors în România decît în 1996, unde a rămas definitiv şi unde şi-a dat
obştescul sfârşit…
La fila 153 a volumului 2 a DUI 1450, în „Nota strict secretă privindu-l
pe Anania Vartolomeu” se preconizează trimiterea lui în justiţie ca
participant la activitatea preoţilor ce alcătuiseră Asociaţia Rugul
Aprins al Maicii Domnului: „[…] Ministerul Afacerilor Interne/ În anii
1948 – 1958 Anania Vartolomeu a întreţinut legături subversive cu
preoţii călugări: Sandu Tudor, Benedict Ghiuş, profesorul Mironescu
Alexandru (toţi arestaţi la Ministerul Afacerilor Interne) şi alte
elemente duşmănoase, activînd subversiv, avînd mai multe întîlniri unde a
dus o intensă activitate de agitaţie contrarevoluţionară şi defăimare a
regimului democrat popular din Republica Populară Română. […]. Pentru
faptele stabilite în anchetă şi probate pînă în prezent poate fi trimis
în justiţie şi să fie condamnat, însă ancheta lui este în curs urmînd să
se stabilească întreaga sa activitate criminală şi legăturile
subversive pe care le-a avut.”
Volumul 2 al DUI 1450 ACNSAS cuprinde, de aici încolo, urmărirea informativă a obiectivului „Văleanu”, a părintelui Bartolomeu Anania ca trimis de către Patriarhia Română ca preot misionar în cadrul Episcopiei Ortodoxe Române din Statele Unite ale Americii, chestiune de care ne vom ocupa într-un documentar de sine stătător, după cum am afirmat la începutul acestui documentar.
În sfîrşit, în volumul 3 al DUI 1450, la fila 170, citim, pe verso, o
caracterizare concludentă, din partea reprezentanţilor regimului
represiv, un posibil portret. Citez fragmentar: „[…] Anania Vartolomeu
este dotat cu o inteligenţă remarcabilă, o cultură generală bogată, iar
din punct de vedere teologic este cotat drept teolog de bază al
ortodoxiei româneşti. Anania Vartolomeu are o fire impulsivă şi
instabilă. Anania Vartolomeu este lucrat prin DUI.
Locotenent major Mărgineanu Florin.”
Închei, deocamdată aici, o parte a documentarului despre Părintele
Bartolomeu Anania. Voi continua incursiunea documentară în dosarele sale
de Securitate în viitorul apropiat.
Un documentar de
Ioana Diaconescu
Dosar: România literară (I si II – PDF nr 10 și 11, 2012)
Foto: Makara Lehel
Video: BartolomeuAnania.blogspot.ro
Vedeti si Fundatia Bartolomeu Ro
Sursa: http://www.marturisitorii.ro/2015/01/31/testamentul-si-dosarul-de-securitate-al-parintelui-bartolomeu-anania-18-martie-1921-31-ianuarie-2011/
Categoria: Articole
Cautare:
Testamentul şi Dosarul de Securitate al Părintelui Bartolomeu Anania
Vizualizari: 1207
Id: 3619
Imagine:
Share:
Cand ai o meserie fa-ti datoria crestineste si astfel implinesti cuvantul lui Dumnezeu
Imparateasa Cerurilor te va ajuta intru toate!
Parintele Iulian de la Prodromu - In familie să se faca ascultare unul de altul
Puterea rugaciunii Sfantului Serafim intoarce credinciosii din calea mortii
Raspunsurile unui calugar de la muntele Athos
„Vesnica pomenire!”
Ce înseamnă literele IC XC / NI KA ?
Reguli pentru crestinii care merg duminica la Biserica
Cum trebuie sa se incheie fiecare rugaciune crestina?
Pietism, zelotism, intelectualism, hipercriticism
Usa pocaintei
Ce urăm de zilele sfinților?
L-am rugat pe Dumnezeu
Semnificatia zilelor din Saptamana Mare - Pr Teofil Paraian
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.