Părinte, ce loc ţine în viaţa călugărească rugăciunea lui Iisus? Această formă de rugăciune este răspândită în popor?
Ca pretutindeni în Ortodoxie, şi în monahismul românesc rugăciunea lui Iisus se bucură de o atenţie deosebită. La intrarea în cin, monahul primeşte metaniile, cu recomandarea să aibă necontenit în minte şi în inimă rugăciunea „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine, păcătosul”. Apoi, monahii care nu pot lua parte regulat la pravila obştească trebuie să spună zilnic un anume număr de „Doamne Iisuse...”, pentru fiecare din cele şapte Laude. Stareţul Ioanichie al Mănăstirii Sihăstria, vestit părinte duhovnicesc, sfătuia mereu pe ucenicii săi: „Fraţilor, să nu uitaţi niciodată acestea trei: frica de Dumnezeu, paza minţii şi pe „Doamne Iisuse”.
Din vechime, monahismul românesc a avut forma isihastă, cum o dovedesc multele „sihăstrii” şi numele de „sihastru” – care la nici un alt popor ortodox nu a devenit aşa de popular ca la români.
Necontenit în legătură cu poporul, ca şi mănăstirile de astăzi, aceşti sihaștri, între sfaturile pe care le dădeau credincioşilor, îi învăţau şi rugăciunea neîncetată. Este cunoscut un ţăran simplu, Moş Gheorghe, care a trăit în aspră asceză şi avea necontenit paza minţii şi Rugăciunea lui Iisus, care se practica de toată familia sa. Odată cu apariţia Filocaliei şi cu renaşterea filocalică de care am pomenit, practica Rugăciunii lui Iisus s-a răspândit şi mai mult în popor.
În privinţa practicării Rugăciunii lui Iisus, monahismul românesc a păstrat deosebirea clasică a marilor părinţi duhovniceşti, care despart urcuşul duhovnicesc în două etape ireversibile: lucrarea (asceza) şi contemplaţia. Toţi monahii se îndeletnicesc cu Rugăciunea lui Iisus, dar, la începutul vieţii duhovniceşti, accentul principal se pune pe asceză şi pe ascultare, adică preocuparea de căpetenie a începătorului fiind lupta cu patimile. Abia după curăţirea de patimi, începe sporirea în Rugăciunea lui Iisus, făcută cu multă trezvie şi cu lucrarea minţii. Spre deosebire de recomandarea făcută de Cuviosul Paisie de la Neamț (Velicicovschi), care zice că şi începătorii pot spori în Rugăciunea lui Iisus, fără o prealabilă purificare de patimi, prin asceză și ascultare.
(Ieromonah Petroniu Tănase, Chemarea Sfintei Ortodoxii, Editura Bizantină, București, 2006, pp. 55-57)
Categoria: Articole
Cautare:
Trei surse sigure de bucurie sufleteasca
Vizualizari: 694
Id: 10621
Imagine:
Share:
„Vesnica pomenire!”
Ce înseamnă literele IC XC / NI KA ?
Reguli pentru crestinii care merg duminica la Biserica
Cum trebuie sa se incheie fiecare rugaciune crestina?
Pietism, zelotism, intelectualism, hipercriticism
Usa pocaintei
Ce urăm de zilele sfinților?
L-am rugat pe Dumnezeu
Semnificatia zilelor din Saptamana Mare - Pr Teofil Paraian
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.