Toţi Patriarhii, de la început au trăit nouă sute de ani sau pe aproape, ceea ce e de neînchipuit pentru noi, care cu mare greutate ajungem la optzeci sau nouăzeci de ani, lucru statornicit pentru omenire încă înainte de vremurile Psalmistului David. Critica raţionalistă e ispitită aici să „reinterpreteze” textul. Dar toţi Sfinţii Părinţi îl primesc întocmai cum este scris: oamenii din vremile acelea, în primele veacuri de după facere, erau cu adevărat foarte deosebiţi trupeşte de noi. În capitolul trei am vorbit puţin despre climatul lumii de dinainte de Potop, când nu exista curcubeu din pricina tăriei de abur ce încingea pământul, dând un climat temperat şi filtrând radiaţia vătămătoare. Pe-atunci, viaţa era cu adevărat deosebită (şi chiar Raiul era încă vizibil, aşa cum am văzut), iar dacă lăsăm deoparte prejudecăţile dobândite din ilustraţiile cu primitivii locuitori ai peşterilor din epoca de piatră, nu avem nici un motiv să nu acceptăm acest fapt.
A doua întrebare priveşte genealogia însăşi: de ce era atât de însemnată, încât să fie păstrată? Întrucât teoria evoluţiei are nevoie de câteva sute de mii de ani de istorie a omenirii, criticii raţionalişti sunt siliţi să reinterpreteze genealogia de faţă, fie afirmând că în ea se cuprind intervale de mii de ani, fie cel puţin că unii dintre Patriarhi nu au fost nicidecum persoane reale, ci simple nume semnificând epoci întinse. Dacă este aşa, atunci desigur că nu avem aici nici un fel de genealogie.
Însă, Sfinţii Părinţi afirmă într-un glas că lista de nume chiar este o genealogie, fiind însemnată nu doar pentru că păstrează amănunte despre istoria timpurie a omenirii, ci mai ales fiindcă este „genealogia lui Hristos”. Întreaga genealogie a lui Hristos este dată la Luca, capitolul 3 (căci capitolul 1 de la Matei o duce numai până la Avraam), iar Părinţii se îngrijesc mult să pună în rânduială orice aparente nepotriviri în privinţa numelor (de pildă Sfântul Grigorie Teologul, în Omilia sa pe această temă), astfel încât să o păstreze ca o genealogie precisă. Avem de ales: să fim de partea Scripturii şi a Sfinţilor Părinţi, sau de partea criticilor raţionalişti moderni ce-şi scot înţelepciunea din speculaţiile savanţilor moderni (şi nicidecum din faptele concrete).
(Ieromonah Serafim Rose, Cartea facerii, crearea lumii noi și întâiul om: perspectiva creștin-ortodoxă, traducere din limba engleză de Constantin Făgețan, Ed. a 2-a, rev., Editura Sophia, București, 2011, pp. 148-149)
Categoria: Articole
Cautare:
Varsta primilor oameni
Vizualizari: 672
Id: 9569
Imagine:
Share:
Chemat a fi salas al Sfintei Treimi, crestinul nu trebuie sa fie un salas spurcat
Cel ce carteste va primi o palmuta de la Dumnezeu
Cum sa ne folosim bine de vedere
Astazi, multi confunda iubirea cu atractie trupeasca
Ingreunarea activitatii mintii provine in urma imbuibarii stomacului
„Vesnica pomenire!”
Ce înseamnă literele IC XC / NI KA ?
Reguli pentru crestinii care merg duminica la Biserica
Cum trebuie sa se incheie fiecare rugaciune crestina?
Pietism, zelotism, intelectualism, hipercriticism
Usa pocaintei
Ce urăm de zilele sfinților?
L-am rugat pe Dumnezeu
Semnificatia zilelor din Saptamana Mare - Pr Teofil Paraian
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.