(Scrisă de ucenicul său Vasian, Arhiepiscopul Rostovului şi al Iaroslavului) Acest cuvios părinte Pafnutie se trage după neam din seminţia
agarenească. Cînd, pentru păcatele noastre şi prin voinţa lui Dumnezeu, a venit
în pămîntul Rusiei, Batie, împăratul cel fără de Dumnezeu al tătarilor; acesta
a robit cu mulţimea puterilor sale cetăţile cele mari ale Rusiei, a pustiit
pămîntul cu sabie şi cu foc, a pierdut sfintele biserici de toată sfinţenia,
iar pe domnii şi pe toţi stăpînitorii i-a secerat cu sabia ca pe nişte spice
şi i-a tăiat ca pe nişte copaci frumoşi; iar în locul acelora a pus alţi stăpînitori
de neam agarean, care se numeau în limba poloveţilor bascachi. Moşul lui Pafnutie
agareanul, era dintr-aceşti stăpînitori care se numeau bascachi şi trăia în
Rusia sub stăpînirea cea încredinţată lui. Murind însă acel împărat păgîn, fiii Rusiei au primit uşurare
de frica ce aveau de barbari şi fiecare din domnii şi stăpînitorii cei de bun
neam şi-au luat moşia şi stăpînirea lor. Adunîndu-se prin cetăţi, popoarele
cele numite cu numele lui Hristos şi înmulţindu-se, a început a străluci sfînta
credinţă creştinească, iar păgînătatea agarienească a se prăpădi, pentru că
binecredincioşii domni ai Rusiei porunceau stăpînitorilor agareni, de a nu se
mai apropia vreunul de credinţa creştinească şi pe creştini să nu-i mai dea
morţii. Atunci moşul lui Pafnutie, a primit sfînta credinţă şi s-a botezat,
luînd numele de Martin. El, vieţuind în dreapta credinţă creştinească, a născut
un fiu cu numele Ioan. Acela, venind în vîrstă, a luat în căsătorie pe o fecioară,
Fotinia, şi a născut pe acest fericit prunc de care ne este cuvîntul, şi i-au
dat numele la Sfîntul Botez, Partenie. Ei petreceau părinteasca moştenire în
sătişorul ce se numea Cudinov, departe ca la trei stadii de cetatea Borova.
Şi, crescînd pruncul cu anii, creştea şi cu înţelegerea şi cu bunul obicei,
pentru că, dîndu-se la învăţătura cărţii, învăţa nu numai dumnezeiasca Scriptură,
ci şi obiceiurile cele bune, ca: blîndeţea, bunătatea, înţelepciunea, urmînd
celor buni şi ferindu-se de cei răi. Apoi, lăsînd pe părinţii săi şi toate cele din lume, s-a dus
la mănăstirea cetăţii Borova, care se cheamă Înaltă, avînd hramul Acoperămîntului
Preacuratei Născătoare de Dumnezeu, şi acolo a luat chipul monahicesc din mîinile
egumenului Marcel, întru al douăzecelea an de la naşterea sa; şi a fost numit
Pafnutie în loc de Partenie. Aici a fost dat în povăţuirea sfinţitului stareţ Nichita, care
altădată a fost ucenicul Cuviosului Serghie, făcătorul de minuni. Pafnutie trecu
bine prin toate slujbele mănăstireşti, cu toată bună rînduială. El era de toţi
iubit, pentru faptele lui cele bune; şi a făcut 20 de ani în nevoinţele cele
iubitoare de osteneală. Apoi, păstorul acelui locaş, ducîndu-se către Domnul, fericitul
Pafnutie, prin alegerea şi rugămintea monahilor care erau acolo şi mai ales
în urma dorinţei celei mari a stăpînitorului cetăţii, a fost silit a primi slujba
de egumen al acelui sfînt locaş. Ca stăpînitor al cetăţii era voievodul Simeon,
feciorul lui Vladimir, pe care fericitul Pafnutie, neputînd să nu-l asculte,
a primit egumenia; la care s-a binecuvîntat şi hirotonit de preasfinţitul Fotie,
mitropolitul a toată Rusia. El a început a se îndeletnici cu mai mari nevoinţe,
îngrijind de păstoria oilor celor cuvîntătoare ale lui Hristos, ca un bun şi
iscusit păstor, făcîndu-se model turmei sale, abătîndu-se totdeauna de oile
cele de-a stînga şi silindu-se spre cele de-a dreapta, slujind totdeauna Domnului
ziua şi noaptea; pentru că ziua se ostenea în slujbele mănăstireşti, iar noaptea
petrecea în rugăciuni. Acest cuvios era împodobit de Dumnezeu cu dreaptă socoteală
şi cu alte daruri ale Sfîntului Duh, căci i-a dat lui a cunoaşte pe om după
chip şi după vedere, precum şi toate neputinţele şi patimile care erau în sufletul
cuiva. Acestea toate şi alte descoperiri arătate lui în visuri, le va arăta
povestirea care urmează. Odată, s-a întîmplat că, fiind trimis la un sat unul din fraţii
lui cei mănăstireşti pentru trebuinţa mănăstirii şi zăbovind el acolo puţin,
i-a făcut vrăjmaşul împiedicarea păcatului, căci, prin ispita satanei, a căzut
într-un necurat păcat trupesc. În noaptea aceea, Cuviosul părinte Pafnutie,
după obişnuita sa pravilă, s-a culcat să se odihnească puţin şi îndată i s-a
făcut o înştiinţare ca aceasta, pentru fratele care căzuse în păcat. Vedea o grădină foarte frumoasă, avînd pomi sădiţi cu multă
chiverniseală şi se bucura părintele, în vedenia aceea, de podoaba acelor pomi
încărcaţi cu poame; iar un pom era mai ales decît alţii. Deci, spre acela, întorcîndu-şi
vederea cu veselie şi minunîndu-se, privea frumuseţea lui, iată, deodată înaintea
ochilor săi, smulgîndu-se acel pom din locul său, a căzut la pămînt. Fericitul,
uitînd vederea cea cu bucurie, s-a mîhnit foarte pentru această neaşteptată
cădere a acelui pom şi apropiindu-se, l-a ridicat şi l-a sădit la locul lui,
întărindu-l împrejur, ca să stea ca şi mai înainte. Apoi, după ce a făcut aceasta,
iarăşi smulgîndu-se pomul, a căzut; dar el l-a pus iarăşi să stea la loc şi,
săpîndu-l, îl întărea, iar acesta iarăşi cu o clătire mare se plecă în jos;
deci, cu multă osteneală trăgîndu-i pămînt, abia a putut a-l întări. Deşteptîndu-se din somn, a înţeles puterea vedeniei şi s-a mîhnit
foarte. Pentru că grădina cea frumoasă însemna locaşul lui, acei pomi sădiţi
cu multă chiverniseală închipuiau pe fraţii lui cei răsădiţi în casa lui Dumnezeu
şi care aduceau rodurile bunătăţilor; iar pomul cel smuls şi căzut, însemna
pe fratele cel ce căzuse în păcat şi pentru a cărui îndreptare îi trebuia părintelui
mare osteneală. Fratele acela, sfîrşindu-şi lucrul ascultării sale şi cumpărînd
sufletului său paguba cea vrednică de tînguire, s-a întors la mănăstire. Părintele
îl întreba, dacă i s-a întîmplat vreo supărare pe cale. Iar fratele, acoperindu-se
de norul cel întunecat al ruşinii, nu voia să-şi mărturisească păcatul, ruşinîndu-se
de faţa părintelui spre care nu mai putea privi. Fericitul Pafnutie, văzîndu-l
tulburat în sufletul său, i-a spus vedenia cea despre dînsul şi-l ruga bunul
doctor să-şi descopere rana de care suferea înlăuntrul sufletului său; dar abia
a putut să-l înduplece spre a-şi mărturisi păcatul făcut. Lipind multă vreme
la rana sufletească doctoria cea duhovnicească şi cuviincioasă, abia a putut
să întărească în el pocăinţa, depărtînd de la el gîndul deznădejdii, mîngîindu-l
cu nădejdea milostivirii lui Dumnezeu. Aşa luînd aminte de păstoria sa, se asemăna
cu doctorul cel iscusit, cu păstorul cel bun, care, aflînd de oaia răpită de
lup, o ridică pe umărul său; şi astfel, ca un bărbat puternic, purta greutăţile
şi neputinţele celor nevoiaşi. Petrecînd în locaşul acela în egumenie ca la 13 ani, a căzut
în neputinţă trupească şi a suferit de boală multă vreme. Apoi s-a îmbrăcat
în sfînta schimă şi de atunci s-a însănătoşit. Dar n-a mai slujit Sfînta Liturghie
pînă la ducerea sa către Dumnezeu. Numai o singură dată i s-a întîmplat de mare
nevoie, de care se va spune pe urmă. Sculîndu-se din boală, Cuviosul Pafnutie a lăsat egumeneasca
începătorie şi, dorind viaţa cea liniştită şi deosebită, s-a dus din locaşul
acela într-o pustietate, care era aproape ca la două stadii. Acolo, găsind un
loc plăcut în vale, între două rîuri, împrejmuit de pădure deasă, s-a aşezat
cu un frate; însă acel loc ţinea de o altă stăpînire. Începînd el viaţa cea
după Dumnezeu, cu mai multe osteneli pustniceşti, au început a veni la dînsul
şi alţi fraţi; apoi, cu binecuvîntarea lui, îşi zideau chiliuţe şi vieţuiau
împreună cu bunul lor povăţuitor şi învăţător către mîntuire. Deci, înmulţindu-se
ucenicii şi lărgindu-se locul, fraţii au rugat pe sfîntul părinte, să dea voie
să zidească o biserică pentru dumnezeiasca Liturghie. Neoprindu-i de la aceasta, fraţii au zidit singuri o biserică
în numele Preacuratei Născătoare de Dumnezeu şi a cinstitei sale naşteri, şi
au sfinţit-o cu binecuvîntarea Preasfinţitului Mitropolit Iona. Iar vrăjmaşul,
urîtorul binelui, îndemna pe mulţi oameni să facă supărare cuviosului şi locaşului
său cel zidit din nou. Dar, cuviosul biruia cu binele pe cel rău şi pe toţi
îi dobîndea cu răbdarea sa. Acest lucru, văzîndu-l Dumnezeu, îl păzea pe el
şi locaşul lui prin apărarea Sa; pentru că nu va lăsa Domnul toiagul păcătoşilor
peste soarta drepţilor. Atunci în cetatea Borovţca era voievod Vasile Iaroslavici. Acela
se mîniase pe sfîntul că lăsase mănăstirea lui şi se aşezase pe altă moşie.
Deci, văzînd locaşul său micşorîndu-se şi scăzînd, iar cel nou înmulţindu-se
şi înflorind, se aprindea cu mînia şi se gîndea cum ar putea să izgonească pe
cuviosul cu ucenicii lui din acel loc, deoarece locul acela ţinea de altă stăpînire.
Deci, a început în taină să-i facă răutate într-acest chip: Trimitea de multe
ori slujitori nebuni, după obiceiul său, ca să aprindă locaşul de pretutindenea.
Aceia, mergînd şi văzînd pe părintele cu fraţii că se osteneau la zidirea mănăstirii,
nu puteau să le facă nici un rău, pentru că iuţimea şi sălbăticia lor se schimba
în temere şi blîndeţe şi se întorceau acasă fără a face nimic. Odată, a trimis pe un agarean botezat din nou, anume Ermolae,
care nu-şi lepădase încă răul obicei barbar ca, fără de veste, să facă rău cuviosului
părinte şi să-i aprindă locaşul. Dar, deodată a orbit şi, umblînd, rătăcea împrejurul
mănăstirii. Pe acesta, aflîndu-l unii, l-au dus la părintele Pafnutie şi cînd
l-a văzut cuviosul, l-a chemat cu bucurie, zicîndu-i pe nume. Apoi l-a întrebat
pentru ce pricină a venit la dînsul? Iar el, lăsîndu-şi răutatea de fiară, a
mărturisit părintelui toate, pentru ce a fost trimis şi, căzînd, îşi cerea iertare
şi vederea ochilor. Atunci părintele, făcînd rugăciune pentru dînsul, i-a dat
iertare şi binecuvîntare; iar Dumnezeu i-a dăruit vedere. Apoi Ermolae s-a dus
la stăpînul său, nefăcînd nici un rău Cuviosului Pafnutie. Într-acea vreme a venit fără de veste asupra pămîntului Rusiei,
prin voinţa lui Dumnezeu, păgînul împărat Momotec cu mulţime de agareni. Iar
marele voievod Vasile Vasilievici, şi cu dînsul şi ceilalţi ai Rusiei, neadunîndu-se
cu toată oastea lor, degrabă cu puţini ostaşi au întîmpinat la Suzdal pe agarenii
cei fără de Dumnezeu şi, făcînd război pentru păcatele noastre, agarenii au
biruit pe domnii Rusiei, încît pe mulţi i-au prins vii, între care era şi voievodul
Vasile Iaroslavici, stăpînitorul cetăţii Borova, cel ce avea vrajbă asupra fericitului
Pafnutie. Acela, fiind în robie, şi-a adus aminte de greşeala sa, că fără de
nici o vină făcea rău cuviosului părinte şi se căia de greşeala sa şi se ruga
lui Dumnezeu să-l scape de primejdia ce era asupra lui, cu rugăciunile Cuviosului
Pafnutie. Astfel fiind el, a dat făgăduinţă că, de-l va scăpa Domnul din mîinile
agarenilor, îndată are să strice vrajba şi să se împace cu cuviosul. Făcînd o făgăduinţă ca aceasta, i-a ajutat Dumnezeu să scape
degrabă de la barbari, că se făcea pentru dînsul cu dinadinsul rugăciune către
Dumnezeu de către nepomenitorul de rău părinte. Deci, scăpînd el din robie fără
de vătămare prin rugăciunile Sfîntului şi venind întru ale sale, s-a dus îndată
la locaşul cuviosului şi, cîştigînd de la dînsul iertare şi binecuvîntare, de
atunci avea mare credinţă şi dragoste către fericitul Pafnutie. Cuviosul, nu numai în necazuri era fără de răutate, dar răbda
şi celelalte primejdii ce i se întîmplau în lucrurile mănăstireşti, pentru că
nădăjduia spre Dumnezeu cu credinţă neîndoielnică. Odată, apropiindu-se prealuminatul praznic al Învierii lui Hristos,
în ziua cea de a treia, s-a întîmplat de era lipsă de peşte în mănăstire, încît
nici un fel de peşti nu se găseau, cu care s-ar fi mîngîiat fraţii în vremea
praznicului, după obiceiul celor pustniceşti. Slujitorii şi ceilalţi fraţi,
fiind mîhniţi pentru aceasta, Sfîntul le zicea: "Să nu vă mîhniţi, fraţilor,
de aceasta, pentru că Cel ce ne-a zidit, Preamilostivul Stăpîn, şi a luminat
toată lumea cu învierea Sa, Acela ne va mîngîia pe noi robii Săi în mîhnirea
noastră şi ne va da nouă celor ce ne temem de El, îndestulate bunătăţi". Iar
în Sfînta Sîmbătă cea mare, în seara nopţii cea purtătoare de lumină, eclesiarhul
bisericii a ieşit la un pîrîu mic, ca să aducă apă pentru dumnezeiasca slujbă
şi a văzut mulţime de peşti fără de număr, care, după vorba ţării aceleia, se
numeau "sijnici", care nu sînt aşa de mari, ci cu puţin mai mari decît sardelele.
Căci era atunci vărsarea apelor şi s-a adunat atîta mulţime de peşti, încît
erau destul pentru trebuinţa lor, deoarece nu s-au trimis cîrtitorilor, ci celor
ce aşteptau cu bună nădejde şi primeau cu mulţumire. Iar după aceea, ca şi mai
înainte n-a fost niciodată atîta mulţime de peşti, de acelaşi neam. Iar eclesiarhul,
degrabă a spus părintelui aceasta, pe care, auzindu-o, a preamărit pe Dumnezeu
şi a poruncit vînătorilor să arunce mrejele şi au tras atît de mulţi peşti,
încît toată săptămîna luminată a fost destul tuturor, la prînz şi seara. Îndeletnicindu-se Cuviosul Părinte Pafnutie cu mari nevoinţe
şi osteneli, străbătuse numele său pretutindeni şi locaşul său din zi în zi
se lărgea; pentru că se înmulţea numărul fraţilor şi al uceni-cilor lui. Între
aceştia se afla şi un fericit cu numele Iosif, care a fost îmbrăcat de mîinile
sfîntului în rînduiala monahicească şi care a zidit locaşul la Voloţii Lamului.
Apoi şi minunatul stareţ Inochentie, Ilie, rudenia fericitului şi Vasian, scriitorul
vieţii aceluia, care în urmă a fost arhiepiscopul Rostovului, cum şi mulţi alţi
îmbunătăţiţi bărbaţi. Deci, adăugînd cuviosul sîrguinţă cu fraţii, a ridicat
biserica cea de piatră, ostenindu-se singur în vremea lucrării, ducînd pietre
şi apă şi toate cele ce sînt de trebuinţă la o zidire ca aceasta. Şi, sfîrşind
biserica, a înfrumuseţat-o cu icoane zugrăvite. El singur fiind, biserică însufleţită,
păzea în sine fără de prihană chipul lui Dumnezeu şi era înzestrat de Domnul
cu dar de minuni, pentru care se va povesti pe scurt. Între zugravi era un meşter ales, cu numele Dionisie, de fel
mirean. El era bolnav de picioare şi nu putea să împodobească biserica cu zugrăvirea
icoanelor, fiind cuprins de boală. Iar stareţul i-a zis: "Dionisie, Dumnezeu
să te binecuvinteze! Începe lucrul cel bun şi Domnul şi Preacurata Sa Maică
vor da sănătate picioarelor tale". Iar el, crezînd cuvintele fericitului, a
început lucrul cu bucurie şi îndată s-a tămăduit, vindecîndu-i-se picioarele.
Şi a dat stareţul poruncă lui Dionisie şi celorlalţi zugravi mireni, ca să nu
mănînce în locaşul lui mîncări mireneşti, adică carne, şi nici măcar să o aducă
în mănăstire; ci să se ducă să o mănînce în satul de aproape. Într-o vreme, mîncînd în sat mîncările lor, au uitat porunca
cuviosului şi, luînd o bucată de miel dreasă cu ou, au adus-o în mănăstire pentru
cină. Şi cînd a gustat Dionisie întîi, a aflat că unde fusese oul era plin de
viermi. Şi îndată a năvălit asupra lui o boală ce se numeşte rîie şi într-un
ceas tot trupul lui ca o bubă s-a vărsat, încît nu putea să se mişte; drept
aceea a trimis degrabă la cuviosul, plîngînd de greşeala sa şi cerînd iertare.
Iar cuviosul l-a învăţat să nu mai facă unele ca acelea şi, ducîndu-l în biserică
şi cîntînd pentru dînsul paraclisul cu sobor, a sfinţit apă şi a poruncit bolnavului
să se stropească cu acea apă sfinţită peste tot trupul. După ce bolnavul a făcut
astfel, a adormit puţin şi cînd s-a deşteptat din somn s-a aflat cu tot trupul
sănătos, ca şi cum niciodată nu pătimise ceva rău; iar bubele lui au căzut ca
solzii şi a preamărit pe Dumnezeu. Locul unde s-a zidit locaşul acela al cuviosului, fiind înconjurat
de pădure deasă, era bun pentru locuinţa păsărilor şi se încuibau acolo mulţime
de corbi cu pene negre, la care cuviosul, privind, se mîngîia. El pusese poruncă,
ca nimeni să nu prindă păsările acelea sau puii lor, sau să le vîneze cu ceva. Într-o vreme, fiul voievodului, făcînd plimbare în pustia aceea,
aproape de mănăstire a văzut un pîlc de corbi şi, încordîndu-şi arcul său, a
ucis o pasăre din ele. Bucurîndu-se foarte mult că a lovit cu săgeata cu bună
ochire, a căutat înapoi la cei ce-l urmau, ca şi cum s-ar lăuda şi îndată i-a
rămas capul înţepenit în acea parte, neputînd nicidecum să-l întoarcă spre căutarea
lui cea dreaptă. Iar el, uitîndu-şi veselia sa pentru uciderea păsării, era
cuprins de scîrbă şi de spaimă şi, înţelegînd pricina primejdiei neaşteptate,
a alergat degrabă la Cuviosul Pafnutie şi, căzînd înaintea lui, cerea iertare,
stăruind ca să se roage lui Dumnezeu pentru dînsul, ca să-i îndrepte capul în
rînduiala cea dintîi. Părintele a poruncit atunci să lovească în toacă. Fraţii,
mirîndu-se de acea neobişnuită tocare, s-au adunat degrabă în biserică, întrebînd
de acea pricină; iar cuviosul le-a spus pricina şi, zîmbind, a zis: "A răsplătit
Dumnezeu sîngele corbului". Şi, săvîrşind cîntare de rugăciune, a umbrit cu
Sfînta Cruce pe cel ce pătimea, zicînd: "Cu puterea cinstei şi de viaţă făcătoarei
Cruci, întoarce-te înainte". Şi îndată s-a întors capul înainte şi s-a îndreptat
după firea sa! Un alt tînăr oarecare şi-a eliberat şoimul la un corb, şi acela
l-a ucis; dar şi acela îndată s-a lipsit de mîngîierea sa, că amîndouă păsările
au căzut moarte. Odată, venind noaptea tîlharii la locaşul lui, au luat trei
boi mănăstireşti şi, vrînd să plece, au umblat ca orbii, rătăcind împrejurul
mănăstirii. Şi, făcîndu-se ziuă, voiau să lase boii şi să fugă; dar, legîndu-se
cu puterea cea nevăzută a lui Dumnezeu, erau ţinuţi lîngă boi, încît nu puteau
să se despartă şi să fugă, pînă ce argaţii mănăstirii, căutînd boii, au dat
şi de tîlhari şi prinzîndu-i i-au adus la cuviosul. Iar el i-a învăţat cu cuvinte
să nu mai facă unele ca acestea şi, poruncind să-i hrănească, i-a eliberat în
pace. Doi fraţi s-au sfătuit să iasă din mănăstire în taină şi, strîngîndu-şi
lucrurile, voiau să plece pe cale. Iar Dumnezeu a arătat acestea cuviosului,
în chipul acesta: După cîntarea Utreniei, ducîndu-se Sfîntul să se odihnească
puţin, a văzut în vis un arap negru, luînd din cuptorul chiliei lui tăciuni
aprinşi şi aruncîndu-i pe chiliile acelor monahi, care voiau să fugă; iar părintele
cu groază îi oprea, înfricoşîndu-i să nu aprindă zidirea. Iar arapul răspundea,
că pentru aceea o face aceasta, ca să o ardă! Deşteptîndu-se cuviosul din somn
şi înţelegînd puterea vedeniei, a trimis îndată după acei monahi şi, chemîndu-i,
le-a spus vedenia; iar ei, auzind, s-au înfricoşat şi s-au umilit. Atunci au
arătat părintelui lucrurile lor adunate, mărturisindu-şi greşeala şi cerînd
iertare. Un alt frate cîrtitor, hulea toate cele făcute în mănăstire
şi totdeauna grăia asupra părintelui. Acela în vedenia visului s-a văzut pe
sineşi în mijlocul bisericii, stînd cu cei ce cîntau şi îndată, venind părintele
şi căutînd mînios cu ochii spre dînsul, a zis: "Acesta este hulitor, luaţi-l
din biserică!" Îndată, doi arapi foarte negri l-au luat pe el şi l-au tras afară,
bătîndu-l foarte tare. Deş-teptîndu-se din somn acela, s-a umplut de mare frică
şi alergînd cu lacrimi la cuviosul părinte, şi-a cerut iertare. În locaşul cuviosului era un bătrîn de Dumnezeu insuflat, anume
Constantin, care, fiind bolnav, se apropia de sfîrşit. Odată, odihnindu-se Cuviosul
Pafnutie, după doxologia Utreniei, Iosif monahul, ucenicul lui, mergea spre
chilia părintelui. Şi, cînd se apropia de uşă şi voia să facă rugăciune, îndată
cuviosul a deschis fereastra chiliei şi, văzînd pe Iosif venind, i-a zis: "A
făcut rugăciune oarecine şi mi-a zis: "Constantin stareţul s-a dus către Domnul!"
Iar eu, deşteptîndu-mă şi deschizînd fereastra, n-am văzut pe nimeni, fără numai
pe tine". Dar Iosif i-a zis: "Eu în ceasul acesta am venit de la Constantin
şi încă este viu". Atunci părintele i-a poruncit să se întoarcă iarăşi la chilia
stareţului şi, mergînd, l-a aflat sfîrşit întru Domnul. Alt stareţ insuflat de Dumnezeu şi încărcat de zile, se afla
în acea mănăstire, urmînd vieţii povăţuitorului său, Cuviosul Părinte Pafnutie.
Numele stareţului era Eftimie. Acela avea de la Dumnezeu atîta izvor de lacrimi,
încît le vărsa, nu numai în chilia sa, dar şi în biserică la toată pravila.
Şi era într-însul şi darul mai înainte-vederii, care s-a făcut încredinţat în
acest fel: Doi fraţi oarecare, avînd întru dînşii dragoste, nu după socotinţa
lui Dumnezeu, ci după înşelăciunea vrăjmaşului, de care se scîrbea foarte mult
Cuviosul Părinte Pafnutie, gîndeau să iasă în taină din mănăstire. În vremea dumnezeieştii Liturghii, stareţul Eftimie, cel mai
sus pomenit, stînd în biserică cu obişnuita lui umilinţă şi cu ochii plini de
lacrimi, a căutat la părintele şi la cei ce cîntau cu dînsul (şi cei doi fraţi
se aflau în ceata cîntăreţilor). El a văzut ivindu-se, după cei doi fraţi, un
arap care avea pe cap un coif foarte ascuţit şi păros, avînd perii în diferite
feluri de flori. Arapul acela, ţinînd în mîini un cîrlig de fier, a început
a trage la dînsul pe cei doi monahi ce se aflau în ceata cîntăreţilor, apucîndu-i
de hainele lor; trăgîndu-i afară din ceata clericilor, voia să-i apuce pe ei
cu mîinile. Dar, îndată unealta cea de fier se făcea fără de nici o putere.
Căci atunci cînd aveau gîndul cel de vrăjmaşul semănat să nu se supună părintelui,
ci să iasă din mănăstire, îi trăgea pe ei vrăjmaşul cu înlesnire; iar cînd se
împotriveau gîndului, atunci unealta vrăjmaşului se făcea fără de putere şi
sărea de la dînşii. Iar părintele Eftimie privea la aceea, căutînd cu ochii
cei sufleteşti înainte-văzători. Cînd a început a se citi Sfînta Evanghelie, arapul s-a stins;
iar după Evanghelie iarăşi s-a arătat şi făcea aceeaşi; asemenea s-a stins şi
în vremea cîntării heruvicului; iar după mutarea Sfintelor Daruri s-a arătat
iarăşi. Dar cînd a sosit sfinţirea Sfintelor Daruri şi cîntarea cea aleasă a
Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, s-a stins arapul ca fumul şi nu s-a mai
arătat. Stareţul Eftimie, văzînd toate acestea, s-a cutremurat şi a trecut toată
Sfînta Liturghie cu uimire. După sfîrşitul Sfintei Liturghii a mers la Cuviosul
şi i-a spus acea vedenie. Şi chemînd pe acei monahi, i-a învăţat să nu primească
gîndurile cele viclene ale vrăjmaşului şi să nu le tăinu-iască, ci să le smulgă
din inimă prin mărturisire; iar ei, prin învăţătura şi prin sfătuirea părintelui,
s-au înţelepţit deplin. Cuviosul Pafnutie grăia ucenicilor săi: "Cum se poate a cunoaşte
din vedere, de este vreun frate cuprins de vreun oarecare gînd, bun sau rău?"
De acest cuvînt al lui se minunau ucenicii săi, ca de un lucru tainic; însă
mai pe urmă au cunoscut cu încredinţare, că era într-însul un dar ca acesta
al mai înainte-vederii. Un oarecare monah nou începător, care nu-şi biruise îndrăz-neala
mirenească întru căutarea ochilor, vieţuia împreună cu Cuviosul Pafnutie. Odată
a ieşit afară din mănăstire pentru o trebuinţă oarecare. Şi văzînd venind nişte
mireni - bărbaţi şi femei -, şi-a îndreptat privirea către dînşii, amăgindu-se
cu ochii şi robindu-se cu gîndul iubirii de faţă mirenească; acea patimă s-a
sălăşluit într-însul. După aceea s-a întors în chilia părintelui, îndeletnicindu-se
cu citirea. Iar părintele, ridicîndu-şi ochii săi, a căutat la dînsul şi îndată
l-a cunoscut că era tulburat de gînduri necurate; şi întorcîndu-şi faţa de la
dînsul, a zis: "O, iată om nu după chipul cel dintîi". Atunci fratele s-a temut
foarte mult şi a spus gîndul său lui Iosif cel împreună cu dînsul vieţuitor;
iar acela i-a poruncit lui să se mărturisească părintelui şi să-şi ceară iertare.
Mărturisindu-şi fratele greşeala sa părintelui, a învăţat cuvinte părinteşti
şi s-a învrednicit de iertare. Şezînd Cuviosul Pafnutie şi citind dumnezeieştile Scripturi,
a venit un om şi a făcut rugăciune, căutînd la Sfîntul prin ferestre şi întrebîndu-l
de Iosif ucenicul lui, pentru că era cetăţean din acelaşi loc cu el. Iar stareţul,
văzînd pe omul acela ce niciodată nu l-a ştiut, a zis către Iosif: "Ieşi, că
un om rău la vedere întreabă de tine". Ieşind Iosif şi văzînd pe omul cel ştiut
lui, îl întrebă pentru ce a venit. Iar el a zis: "Voiesc să fiu monah!" Iosif
a spus acestea fericitului părinte, iar el a grăit către Iosif: "Hrăneşte pe
omul acela şi dă-i drumul, deoarece nu este bun". Iar Iosif s-a minunat de răspunsul
părintelui şi nu îndrăznea să-l întrebe pe el cum de nu este bun omul ce a venit.
Şi, mergînd şi dîndu-i hrană aceluia, l-a eliberat. Apoi, întorcîndu-se Iosif
în chilie, i-a zis părintele: "Bărbatul acela este ucigaş că, încă fiind tînăr,
a străpuns cu cuţitul în pîntece pe un monah şi l-a omorît. Iar Iosif se minuna
de mai înainte-vederea fericitului, că nu numai că nu-l văzuse niciodată, dar
nici nu auzise de omul acela; ci din singură căutarea feţei lui l-a cunoscut
că este ucigaş. Un monah oarecare a venit în locaşul cuviosului, pe care văzîndu-l
sfîntul stareţ venind la dînsul, a zis încetişor către ucenicii săi: "Vedeţi,
acest monah nici prin rînduiala monahicească nu s-a curăţat de sînge!" Iar ucenicii,
minunîndu-se şi necutezînd a-l întreba, mai tîrziu stareţul singur a spus unuia
dintre dînşii că monahul acela, fiind mirean, slujea la un boier dreptcredincios
în marele Novgorod şi a omorît cu otravă pe stăpînul său. Mai pe urmă, mîhnindu-se,
a îmbrăcat chipul monahicesc, dar nici aşa nu s-a curăţat, deoarece n-a făcut
adevărată pocăinţă şi canon îndestulat pentru păcatul ce l-a făcut". O femeie oarecare jupîneasă, soţia unuia Alexe, ce se chema
Govurni, ai cărei fii, după aceea, au intrat în călugărie şi au vieţuit împreună
cu Vasian, scriitorul vieţii acestuia, avea mare credinţă către fericitul părinte
Pafnutie. Adeseori trimitea la dînsul pe fiii ei cu aducere de daruri, cerînd
de la dînsul rugăciuni şi binecuvîntări. Şi i s-a întîmplat ei o boală din lucrare
diavolească - tulburarea minţii -, şi vedea cu ochii mulţi demoni venind la
dînsa şi înfricoşînd-o; de aceea se tulbura cu mintea. Iar cînd i se făcea ei
aceasta, i se arăta un stareţ mărunt la statură şi gîrbov, avînd o barbă mare
căruntă şi îmbrăcat cu haine proaste. Acela izgonea cu putere de la ea pe demoni,
ca pe nişte lupi de la oi şi se făcea sănătoasă. Iar odată a auzit un glas,
zicînd către dînsa: "Pafnutie cel din Borov izgoneşte de la tine pe demoni!"
Şi aceasta s-a făcut de mai multe ori acelei femei. Deci, însănătoşindu-se desăvîrşit, a dorit să vadă pe Sfîntul,
vrînd să ştie cu încredinţare dacă acela este care i se arată ei în boală, izgonind
pe diavoli de la ea sau altul? Şi a venit cu slugile pînă la poarta locaşului
cuviosului - fiind oprită intrarea femeilor în mănăstire -, şi a trimis pe slugile
sale la ucenicii fericitului, rugîndu-i, cum ar putea să vadă ea pe Sfîntul
Părinte. Iar ei, arătînd pe Sfîntul, au poruncit slugilor să-l arate stăpînei
lor, cînd va merge cu fraţii de la biserică la trapeză, pentru că era vremea
prînzului. Iar aceea, văzînd pe sfîntul cînd a ieşit din biserică, l-a cunoscut
îndată şi cu lacrimi a strigat: "Acela este cu adevărat care, prin arătarea
sa, a izgonit de la mine pe demoni şi mi-a dăruit tămăduire!" Şi a trimis multă
milostenie monahilor, dînd mulţumire lui Dumnezeu, Preacuratei Maicii Lui şi
plăcutului lor, Cuviosul Părinte Pafnutie. Pe unul din ucenicii cuviosului l-a năpădit durerea ochiului
şi, suferind foarte, căuta tămăduire; iar părintele, i-a dat metaniile sale,
poruncindu-i să zică o mie de rugăciuni: "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui
Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine păcătosul". Dar el abia s-a supus ascultării,
supărîndu-se de cumplita durere, şi săvîrşind jumătate din mia de rugăciuni,
şi-a simţit ochiul cu totul sănătos şi, alergînd, a spus părintelui de tămăduirea
ochiului său. Dar nu s-a tăinuit de părintele cel mai înainte văzător, că nu
o mie, ci numai jumătate din rugăciuni a zis; ci i-a poruncit să se întoarcă
iarăşi şi să-şi sfîrşească mia cea de rugăciuni. Odată, şezînd fraţii la cuviosul, s-a făcut înştiinţare de la
nişte mireni, bărbaţi cucernici, că arhimandritul mănăstirii lui Simon, care
este aproape de cetatea împărătească Moscova, şi-a lăsat arhimandria şi au început
a zice: "Cine va fi acolo arhimandrit?" Şi pomeneau unul pe acesta şi altul
pe celălalt. Iar fericitul, căutînd la unul din ucenicii săi, anume Vasian,
fratele lui Iosif, foarte tînăr şi de curînd călugărit, arătînd spre dînsul,
a zis zîmbind celor ce erau cu dînsul: "Acesta este arhimandrit al mănăstirii
lui Simon". Pentru că cuviosul vedea mai înainte ceea ce era să fie; căci acel
Vasian, după proorocia Sfîntului, a fost pus arhimandrit al mănăstirii lui Simon,
nu atunci, ci după trecerea a mulţi ani. Odată, cuviosul a cerut voie de la un boier de pe rîul Ovil,
ca numai trei zile să-i îngăduie a petrece la un loc la vînarea peştelui, şi
ceea ce va trimite Dumnezeu, aceea s-o ia la trebuinţa mănăstirească. Deci,
trimiţînd boierul pe unul din slujitorii săi la acea slujbă, a poruncit să-i
dea lui cinci grivne bani ca să cumpere vase, iar peştele ce va prinde să-l
săreze într-acelea. Dar, slujitorul nu voia să ia atîţia bani spre cumpărarea
vaselor, nădăjduind ca, de abia să umple măcar un vas mic cu peşte în acele
trei zile. Iar cuviosul, căutînd cu iuţime la el, îi poruncea să facă ceea ce
i se porunceşte. Deci, mergînd trimisul, a prins în cele trei zile, 730 de peşti
mari, care se numesc ribţi, după vorba acelei ţări. Iar cîţi vînau pentru voievod,
nici în tot anul nu prindeau atîta peşte. Atît vînat văzînd înaintea sa Sfîntul,
a poruncit să se gătească vasele. Un tînăr oarecare a venit la chipul monahicesc şi a început
a se tulbura cu gîndul, de vreme ce năvălea frica asupra lui prin lucrarea vrăjmaşului
diavol; pentru că uneori i se arăta diavolul ca o fiară neştiută, uneori ca
un cîine negru, iar alteori, şezînd în chilie, auzea cum ursul umblă împrejurul
chiliei şi se apucă de pereţi. Iar cuviosul stareţ a poruncit acelui tînăr să
citească Psaltirea şi de atunci acele năluci diavoleşti s-au stins cu totul
şi tînărul s-a izbăvit, cu rugăciunile sfîntului. Acest cuvios părinte era bine socotitor şi iscusit în tot lucrul
dumnezeiesc şi omenesc, de aceea, nu numai monahii, ci şi mulţi din mireni îl
aveau pe el ca părinte duhovnicesc; şi, venind, îşi mărturiseau păcatele lor,
de vreme ce cunoştea şi ştia bine sfinţitele pravile; ca un doctor iscusit,
ştia să dea doctoria cuviincioasă la toată rana sufletească. Iar la primirea
oamenilor celor ce veneau la el, nu era căutare la faţă; nu se sfia de feţele
celor puternici, nici trecea cu vederea pe cei săraci şi cîţi se înălţau cu
mîndrie, la aceia era foarte neapropiat, iar la cei smeriţi, foarte iubit şi
milostiv către săraci. Fiind într-un an foamete, prin voia lui Dumnezeu, pe toţi cei
dimprejur i-a hrănit. Că în toate zilele se adunau în locaşul lui ca la o mie
şi mai bine de oameni flămînzi, pe care, hrănindu-i, n-a lăsat nimic în mănăstire,
pînă ce în vara viitoare, după rugăciunile lui şi pentru lacrimile săracilor,
a dăruit Domnul înmulţirea roadelor. De cînd s-a făcut monah Cuviosul Pafnutie, aceasta era rînduiala
vieţii şi a pustniciei lui: Luni şi vineri nu gusta nimic, miercuri mîncare
uscată, iar în celelalte zile mînca cu fraţii. Totdeauna se ostenea în lucruri
grele, tăind lemne şi ducîndu-le pe umeri, lucrînd pămîntul în grădină, cărînd
apă şi stropind verdeţurile şi alte greutăţi, toate le făcea. Nimeni mai înainte
de el nu se afla la tot lucrul şi la schimbarea pravilei. În vreme de iarnă
se nevoia mai întîi în rugăciune, la citire şi la lucrul mîinilor, împletind
mreji pentru vînarea peştelui. De corpul său n-a lăsat pe nimeni să se apropie,
nici la vreme de nevoie; dar nici el nu s-a atins de trupul cuiva. Pe femei
nu numai în locaş nu voia să le vadă, dar nici de departe; nici a lăsat pe cineva
să grăiască despre femei înaintea sa. El a păzit fecioreasca curăţie a trupului
său neprihănită toată viaţa sa. Pentru aceasta a fost vas al Sfîntului Duh şi
cu vrednicie a primit hirotonia preoţiei; însă, pentru smerenie, de cînd s-a
îmbrăcat în sfînta schimă, nu slujea Liturghia, decît numai odată a săvîrşit
Sfintele Taine, după o întîmplare şi nevoie, înainte de sfîrşitul său. Odată, sosind prealuminatul praznic al Învierii lui Hristos
şi nefiind preot în acel locaş în acea vreme, cuviosul a trimis pretutindeni
cu argint îndestul să caute preot, însă n-a putut găsi, toţi avînd trebuinţă
să slujească în bisericile lor. Şi, vezi socoteală cu bună înţelegere a părintelui
cel de Dumnezeu insuflat, pentru nevoia unui praznic ca acela şi-a schimbat
legea şi ca un lucrător vrednic de sfinţenie, într-acea zi a săvîrşit singur
dumnezeiasca Liturghie, cu multă luare aminte şi cu umilinţă. Iar după săvîrşirea
Liturghiei, a zis către ucenici: "Acum abia a rămas sufletul în mine!" Cu o
mare cucernicie şi cu frică, acel slujitor vrednic de sfinţenie, se atingea
de săvîrşirea dumnezeieştilor Taine. Şi avea el la praznicele acestea o veselie
peste fire, nu trupească, ci duhovnicească; şi ca altul din altul se făcea.
Şi lăsa atunci şi trupului lui ospătare mai multă decît în alte zile, însă măsurată,
fugind de îmbuibare din toate. Iar cînd era vremea să grăiască, spunea cele
trebuincioase şi cînd era vremea să tacă, se îndeletnicea în tăcere, şi pretutindeni
se abătea de la deşertăciuni; iar din toate iubea lipsa şi sărăcia şi nu se
îngrijea de trebuinţele sale trupeşti. El ajunsese într-atîta măsură, încît era departe cu obiceiul
cel îmbunătăţit, de oamenii cei ce sînt în neamul acesta. Că din pruncia sa
n-a mîniat întru nimic pe Dumnezeu; ci făcea totdeauna cele bune şi plăcute
Lui. La 20 de ani s-a călugărit şi a petrecut 60 de ani în rînduiala monahicească
şi nu şi-a schimbat pravila sa, neabătîndu-se nici spre dreapta, fugind de nemăsurarea
celor aspre; nici spre stînga, temîndu-se de calea cea lată. Ci mergea totdeauna
pe cale împărătească. În dogmele credinţei avea atîta grijă şi rîvnă, încît
dacă începea cineva a grăi cît de puţin nepotrivit cu dumnezeiasca Scriptură,
îndată îl gonea din mănăstire. Petrecînd în nişte isprăvi ca acestea, dumnezeiescul Părintele
nostru Pafnutie, a ajuns în măsura vîrstei plinirii lui Hristos, rămînînd ca
să se dezlege din cele vremelnice de aici şi să treacă la cele veşnice, pe
care ochiul nu le-a văzut, urechea nu le-a auzit şi la inima omului nu s-au
suit, pe care le-a gătit Dumnezeu celor ce-L iubesc. Drept aceea, după cel a toată lumea prealuminatul praznic al
Paştilor, joi, a treia săptămînă, a ieşit fericitul după Utrenie cu fraţii la
oarecare lucru după obicei şi, aşezîndu-le rînduiala acelui lucru, s-a întors
în mănăstire, deoarece sosise vremea Sfintei Liturghii. Şi i-au zis ucenicii,
ca după ceasul prînzului să iasă iar la lucru. Dar el le-a răspuns: "Nu se poate
să mai ies, deoarece am alt lucru de nevoie şi nemutat". Apoi, după săvîrşirea
Liturghiei, s-a împărtăşit cu fraţii din obişnuita masă. După aceea a venit
la el în chilie unul din ucenicii săi, anume Inochentie. Şi, văzînd pe stareţ
şezînd pe pat, i-a adus aminte de lucrul ce s-a zis mai înainte. Iar el i-a
răspuns: "Eu am altă nevoie, pe care tu n-o ştii, că legătura care este, voieşte
să se dezlege". Dar Inochentie n-a înţeles ceea ce a grăit. Într-acea vreme
a venit înştiinţare, cum că binecredinciosul Domn, Mihail, fiul lui Andrei,
voieşte să vină în mănăstire să se roage. Iar fericitul a poruncit acelui ucenic, să trimită răspuns voievodului,
să nu vină în mănăstire, deoarece a sosit alt lucru. În ziua aceea cuviosul
n-a ieşit la soborul bisericesc, la pravila Vecerniei şi a Pavecerniţei deoarece
începuse a boli şi a poruncit ucenicului său, Inochentie, să le săvîrşească
în chilie. Şi, trimiţîndu-l, i-a zis: "Cînd va veni această zi, joi, atunci
voi schimba din neputinţa mea". Ucenicul n-a înţeles cuvîntul acela, iar Cuviosul
a petrecut toată noaptea aceea în rugăciuni. Deci, venind ziua de Vineri şi sosind ceasul sfintei slujbe,
a mers în biserică la Sfînta Liturghie, sprijinit de ucenici. Dintre aceştia
unul, nefiind tînăr, l-a luat de palmă ca să-l sprijinească, iar el îndată şi-a
tras palma cu mîinile de la dînsul şi i-a poruncit să-l sprijinească de haină.
Atît era de păzitor al nepătimirii, încît şi în bătrîneţe şi în boală şi înaintea
morţii, pe care o vedea cu ochii, nu voia să se atingă cineva de trupul lui.
În ziua aceea a fost la Vecernie şi, cînd a început să se cînte panahida pentru
cei răposaţi, ucenicii au voit să-l ducă în chilie, dar el n-a voit să meargă;
ci a rămas cu cei ce cîntau, zicînd: "Mie îmi este de trebuinţă această panahidă,
pentru că nu o voi mai auzi". Sîmbătă a fost la Sfînta Liturghie, iar după sfîrşitul ei l-au
rugat ucenicii să guste puţină hrană, că este sîmbătă, şi de Joi n-a gustat
nimic. Părintele le răspunse: "Ştiu şi eu aceasta, şi după dumnezeieştile pravile
se cade a gusta sîmbăta, pentru dezlegarea postului; însă bolnavului i se cade
ca trei zile să se înfrîneze de hrană înaintea împărtăşirii cu dumnezeieştile
Taine. Şi n-a gustat nimic pînă în ziua Duminicii. În seara sîmbetei şi-a săvîrşit mărturisirea înaintea duhovnicului
părinte, după rînduiala sfintei pocăinţe, şi a mers la cîntarea cea de toată
noaptea şi, sprijinindu-se de ucenici, a grăit către dînşii: "De acum nu voi
mai auzi cîntarea cea de toată noaptea". Iar în vremea dumnezeieştii Liturghii,
stătea Sfîntul cu mare luare aminte şi cu lacrimi; iar după terminarea sfintei
slujbe, s-a împărtăşit în Sfîntul Altar cu dumnezeieştile Taine. Apoi, ducîndu-l
din biserică în chilie, i-a întrebat: "În ce zi mi-a venit boala?" Ucenicii
au răspuns: "Joi ai început a boli, părinte". Iar el a zis: "Într-acea zi mă
voi şi sfîrşi". Apoi a gustat puţină hrană în ziua de Duminică, fiind silit
de ucenici; şi de atunci a poruncit ca pe nimeni din cei ce veneau în mănăstire,
să nu-i lase la el. Auzind domnii şi boierii de primprejur, că a slăbit de boală
fericitul Pafnutie, trimiteau la dînsul spre cercetare bărbaţi cinstiţi cu multă
milostenie. Iar el a poruncit ucenicilor să nu ia nimic din cele ce se aduceau,
şi nici nu voia să audă ceva de cele mireneşti. Ci grăia: "Eu am trebuinţă,
mai ales în ceasul acesta, de multe rugăciuni deoarece voiesc să mă duc în cale
lungă; iar cel ce are credinţă în Dumnezeu şi în Preacurata Maica Lui, poate
să facă milostenie şi după ducerea mea". Şi se întorceau cu milostenia înapoi acei bărbaţi trimişi. Şi
era în gura cuviosului părinte, neîncetată rugăciunea lui Iisus şi psalmii lui
David. Nu pe rînd, ci aleşi, care slujeau la vremea lui cea de faţă şi stihuri
de rugăciune din Paraclisul către Preasfînta Născătoare de Dumnezeu şi multe
alte rugăciuni; pentru că mintea lui era ridicată spre Dumnezeu şi nu se îngrijea
de nimic din cele de aici; ci dorea mai mult bunătăţile cele ce vor fi să fie.
De aceea, nădăjduindu-se, se bucura cu duhul şi, în veselie fiind, grăia în
stihuri cuvinte din psalmi şi din rugăciuni, ca unul ce avea încredinţare de
mîntuirea sa. Nici s-a mîhnit de ceva, precum este obiceiul celor ce au să se
ducă din viaţa aceasta. Boala lui nu era prea grea, căci în toate zilele umbla,
fiind dus de fraţi la Sfînta Liturghie în biserică, unde stătea cu luare aminte
pînă la sfîrşitul dumnezeieştii slujbe. Iar în cea mai de pe urmă zi a vieţii sale, joi, care este a
doua zi după înjumătăţirea celor 50 de zile, vrînd cuviosul să meargă în biserică
la Sfînta Liturghie, a început a grăi către ucenici: "Iată ziua Domnului, veseliţi-vă
popoare; iată ziua cea aşteptată de mine a venit". Iar ei l-au întrebat: "Despre
care zi grăieşti, părinte?" El a răspuns: "Despre Joia aceasta, de care mai
înainte v-am spus vouă". Ieşind el din chilie spre biserică, i-au spus ucenicii
că au venit la dînsul spre cercetare, cei trimişi de la singurul stăpînitor
a toată Rusia, marele voievod Ioan Vasilievici, de la fiul lui, marele domn
Ioan Ioanovici şi de la Preasfinţitul mitropolit Gherontie. Auzind sfîntul despre acestea, s-a mîniat foarte mult. Apoi,
nevoind, s-a întors în chilie şi, căutînd la icoana Preacuratei Născătoarei
de Dumnezeu, a zis: "O, Stăpînă Născătoare de Dumnezeu, pentru ce mă supără
oamenii aceia? Că în ziua de pe urmă m-au lipsit de dumnezeiasca slujbă". Şi,
trimiţînd pe fraţi la biserică, a rămas singur în chilie şi a întărit uşa, ca
să nu intre nimeni din cei trimişi la dînsul. Apoi, după sfîrşitul Liturghiei,
înţelegînd trimişii că le este cu neputinţă să vadă pe cuviosul părinte, s-au
întors. După aceea ucenicii, venind iarăşi la dînsul, l-au văzut zăcînd pe pat
şi zicea ca de oarecare altul: "I-a venit lui ziua şi va muri". Iar ei l-au întrebat pe el: "Despre cine zici, părinte, că va
muri?" El a zis: "Depre care voi ziceţi că boleşte, acela, pocăindu-se, are
să moară!" Apoi a poruncit ca să nu vină nimeni la dînsul, zicînd: "M-am ostenit
şi voiesc să mă odihnesc pînă la cîntarea Vecerniei; iar deseară să vină la
mine toţi fraţii". Atunci ucenicii au cunoscut că s-a apropiat vremea morţii
lui; şi l-a întrebat Inochentie, ucenicul lui cel mai bătrîn, zicînd: "Părinte,
după ce vei muri, oare să chem pe întîiul preoţilor şi pe alţi preoţi din cetate
la îngroparea ta?" Iar sfîntul a poruncit să nu cheme pe nimeni, ca să nu fie
tulburare în mănăstire de adunarea poporului şi să nu ştie nimeni în cetate
şi în sate de sfîrşitul lui, "pînă ce nu mă vor îngropa preoţii mănăstirii".
Iar mormîntul a poruncit să i-l sape în biserică, în partea de miazăzi, aproape
de uşa bisericii. Sosind ceasul de cîntarea Vecerniei şi nimeni din fraţi nefiind
la dînsul fără numai ucenicul, a început Cuviosul a cînta: Fericiţi cei fără
prihană în cale, care umblă în legea Domnului..., cîntînd stihurile celor
adormiţi. Şi sfîrşind psalmul, a cîntat troparele cele ce urmează: "Ceata sfinţilor
au aflat izvorul vieţii...". Apoi a început cu lacrimi a se ruga lui Dumnezeu
şi Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, pentru mîntuirea sufletului său şi pentru
mănăstire. Dar ucenicul, cel ce stătea lîngă dînsul, a început a dormita. Pentru
aceea a ieşit din chilie în tindă şi, şezînd, nici dormea, nici nu dormea. Şi
a auzit glasuri de mulţi cîntăreţi în chilie şi se mira în sine, zicînd: "Am
ieşit din chilie şi nu era nimeni la părintele, iar acum cine sînt acei ce cîntă
la dînsul?" Şi, scuturîndu-şi somnul de la ochi, a intrat în chilie şi n-a văzut
pe nimeni, fără numai pe părintele, şoptind cu buzele rugăciunile sale. Însă
glasul său nu se auzea, deoarece slăbise. Apoi au venit şi ceilalţi ucenici şi a început sfîntul a se
întoarce din partea stîngă spre dreapta; şi ucenicii de multe ori îl întorceau
spre stînga; iar el iarăşi spre dreapta se întorcea şoptind oarecare cuvinte
şi dintr-aceasta au înţeles, cum că vede ceva neobişnuit. Apoi toţi privind
la dînsul, Cuviosul, strîngîndu-se cu ferire şi punîndu-şi pe piept mîinile
în chipul crucii, prin trei răsuflări şi-a dat sfîntul său suflet în mîinile
Domnului, în anul de la facerea lumii, 6984, iar de la întruparea lui Dumnezeu
Cuvîntul, 1477, în întîia zi a lunii Mai, mai înainte de apusul soarelui cu
un ceas. Şi era faţa lui nu după obiceiul morţilor, ci strălucea ca o lumină,
şi toţi, privind la dînsul, se părea că doarme un viu; şi a fost mare plîngerea
fraţilor după părintele lor, care atunci erau în număr de 95. Iar a doua zi,
la ceasul unu din zi, au îngropat pe sfîntul după sfătuirea lui, ca să nu ştie
nimeni din mireni despre sfîrşitul şi îngroparea lui, şi ca să nu se facă tulburare
în mănăstire prin venirea lor. Dar cînd s-a auzit de moartea sfîntului în cetatea Borova şi
în cetăţile şi satele de primprejur, pornind toţi cei duhovniceşti şi mireni,
au alergat la locaşul cuviosului, vrînd să-l vadă şi să se închine moaştelor
fericitului părinte. Pe drum ei au fost înştiinţaţi că sfîntul este îngropat;
unii se întorceau, mîhnindu-se, că nu s-au învrednicit să fie la cinstita îngropare
a Sfîntului; iar cei mai mulţi, venind la mormînt, se închinau de dimineaţa
pînă seara. Iar noi, avînd pe Cuviosul Părintele nostru Pafnutie mijlocitor
ales şi fierbinte rugător către Dumnezeu, să slăvim pe Preasfînta Treime: pe
Tatăl, pe Fiul şi pe Sfîntul Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.Viaţa Cuviosului Pafnutie,
egumenul mănăstirii Borob
(1 mai)
Categoria: Vieţile Sfinţilor pe luna mai
Cuvinte cheie: Cuviosul Pafnutie
Cautare:
Viata Cuviosului Pafnutie, egumenul manastirii Borob
Vizualizari: 1470
Id: 1627
Imagine:
Share:
Patimirea Sfintilor Boris si Gleb, domni ai Rusiei, numiti din botez Roman si David
Patimirea Sfantului Mucenic Timotei citetul si a sotiei lui, Mavra
Viata Cuviosului Teodosie, egumenul manastirii Pecersca
Patimirea Sfintei fecioare si Mucenite Pelaghia
Patimirea Sfintei Mare Mucenite Irina
Patimirea Sfantului Mucenic Alexandru Romanul
Sfantul Mucenic Mihail Monahul
Viata Cuvioasei Eufrosina fecioara, egumena Manastirii Polotca
Cuviosul Mihail Marturisitorul, Episcopul Sinadiei
Aratarea Semnului Sfintei Cruci la Ierusalim
Minunile Sfantului Mucenic Terapont, Episcopul Ciprului
Sfantul Isidor cel nebun pentru Hristos
Sfinta Mucenita Teodosia din Tir
Patimirea Cuviosului Nichita Marturisitorul, Episcopul Calcedonului
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.