(După Metafrast) Minunatul Efrem a răsărit din pămîntul sirienilor. Şi fapta
bună din pruncie alegînd-o, se silea de-a pururea a fugi de vorbirile cele vătămătoare
ale celor de o vîrstă. El citea neîncetat, mai vîrtos sfintele cărţi, iar sîrguinţa,
îndeletnicirea şi cugetarea întru acestea îi erau lui Efrem mai plăcute decît
toată dulceaţa. Încît şi el împreună cu proorocul zicea: Cît sînt de dulci
gîtlejului meu cuvintele Tale, mai mult decît mierea. De atunci a avut tovarăşe fapta bună şi sîrguinţa în osteneli.
Căci care faptă cu dinadinsul nu s-a săvîrşit de dînsul? Nu postul? Nu privegherea?
Nu culcarea pe jos? Nu blîndeţea? Nu necîştigarea? Nu, peste atîta bogăţie de
bunătăţi, şi smerita cugetare? Încă şi de darul cel învăţătoresc a fost împărtăşit.
Apoi şi pînă acum prin cuvintele sale, vorbeşte cu noi, îndemnîndu-ne, mîngîindu-ne
şi sfătuindu-ne. Din care putem folosi nu numai cuvîntul credinţei cel drept,
ci şi ne deşteptăm spre cîştigarea faptei bune. Iar de nădejdea cea către Dumnezeu
şi de dragostea cea către aproapele, atîta grijă a avut Efrem, încît el însuşi
cînd a vrut să se ducă din viaţă, zicea astfel: "Nicidecum în toată viaţa mea n-am ocărît pe Domnul şi cuvînt
nebun din buzele mele n-a ieşit. În toată viaţa mea n-am blestemat pe nimeni.
Şi nicidecum nu m-am sfădit cu vreunul din cei dreptcredincioşi". Avea încă şi lacrimi neîncetat în ochii lui, încît mai cu înlesnire
puteau izvoarele cele de-a pururea curgătoare să-şi înceteze curgerea, decît
Efrem Sirul lacrimile. Şi împreună cu lacrimile ieşeau şi suspinurile, arătînd
focul cel dinlăuntru aprins al umilinţei, pe care mai luminat îl va pricepe
cineva citind scrierile aceluia. Căci el se afla pretutindeni filozofînd despre
judecata şi a doua venire a lui Hristos, înfricoşatul divan avîndu-l înaintea
ochilor şi ziua aceea în minte întipărind-o; apoi pe sine osîndit socotindu-se
şi foarte cu jale tînguindu-se. În astfel de cugetări ale minţii îndeletnicindu-se
Efrem, pururea se nevoia după cîntătorul de psalmi, fugind de gîlceava cea lumească
şi în pustie sălăşluindu-se. Apoi, din loc în loc se muta pentru a sufletelor
zidire şi folos, fiindcă era mişcat de duhul dumnezeiesc. Odată îşi lăsă patria şi aceasta fiindu-i poruncit ca dumnezeiescului
Avraam, a ajuns la cetatea Edesa, pe de o parte, pentru închinăciunea sfintelor
moaşte, care erau întru dînsa, iar pe de alta, pentru întîlnirea cu un oarecare
bărbat dintre cei cuvîn-tători, ca să ia model de viaţă de acolo. Acest lucru
îl cerea de la Dumnezeu, adesea, zicînd: "Doamne, Iisuse Hristoase, Stăpîne
al tuturor, învredniceşte-mă ca, intrînd în cetatea Edesa, să mă întîlnesc cu
acel bărbat, care va fi puternic a-mi grăi cele spre folosul sufletului". Astfel
rugîndu-se, cînd a ajuns la porţile cetăţii, era îngrijorat: cum adică se va
apropia de acel bătrîn, ce va afla de la dînsul şi ce folos va dobîndi? Deci, călătorind astfel cu aţintirea minţii, o femeie îndată
îl întîmpină şi aceasta era desfrînată. Negreşit al lui Dumnezeu lucru era acesta;
căci pentru cele bune, de multe ori le rînduieşte tainic pe cele potrivnice.
Deci, sfinţitul Efrem, astfel întîlnind pe desfrînata, stătea uimit oarecum,
căutînd către dînsa, mîhnindu-se şi pătimind întru sine cu sufletul, că nu i
s-a împlinit cererea după rugăciune, ci cu totul potrivnic. Iar ea văzîndu-l,
iarăşi privea la dînsul cu ochi necuvioşi. Şi fiindcă astfel multă vreme se
priveau unul pe altul, vrînd s-o ruşineze şi întru sfiala ce se cuvine femeilor
a o aduce, i-a zis: "Pentru ce nu te ruşinezi, o! femeie, privind la mine cu
ochii aţintiţi?" Şi aceea zise: "Dar mie aşa mi se cade a privi la tine, că
din tine şi din a ta coastă sînt luată. Iar ţie ţi se cade a te uita nu către
noi, ci în pămînt, din care ai şi fost luat". Acestea auzindu-le Efrem a mulţumit şi femeii, pentru folosul
ce a avut din vorbele ei, şi lui Dumnezeu cu fierbinţeală îi înălţa mulţumire;
care chiar prin cele fără de nădejde de multe ori poate face lucruri bune. Deci, după ce au trecut zile destule, în cetatea Edesei dumnezeiescul
Efrem era, locuind aproape de dînsul, o desfrînată care s-a făcut organ de răutate
al vicleanului. Şi printr-însa, ca prin şarpele cel dintîi, năvălea asupra dreptului.
Deci, de vreme ce s-a întîmplat, că dumnezeiescul Efrem fierbea nişte bucate,
acea femeie deschizînd fereastra care era în perete, se plecă cu neruşinare,
apoi cu obrăznicie căutînd la cuviosul, îi zise: "Binecuvintează, părinte".
Iar el cu blîndeţea cea cuviincioasă lui şi cu graiul îi zice: "Domnul să te
binecuvinteze". Şi aceasta iarăşi cu rîs necuvios a zis: "Dar ce lipseşte bucatelor
tale?". Iar acela a zis: "Trei pietre şi puţin noroi, ca fereastra aceasta să
se astupe". Aceea cu obrăznicie a zis: "Pentru că te-am cinstit, aceasta a făcut
întru tine mîndrie? Eu voiesc a dormi împreună cu tine, iar tu de prima dată
mă deznădăjduieşti?". Însă precum aceea avea graiuri sataniceşti, astfel şi el cu
mult mai vîrtos n-a fost lipsit de cuvinte duhovniceşti, căci a zis: "De voieşti
împreună cu mine a dormi, trebuie s-o faci unde-ţi voi zice eu". Iar aceea,
dacă a auzit cuvîntul, a şi întrebat de locul unde voieşte a dormi. "Nu într-alt
loc, a zis el, decît chiar în mijlocul cetăţii voi dormi cu tine". Iar ea a
zis: "Dar nu ai sfială şi ruşine de bărbaţii ce ne vor vedea dormind în mijlocul
cetăţii?". Deci, femeia aceea dorind să vîneze sufletul cel pătimaş, n-a voit
a cunoaşte ceea ce zice Solomon: Că ochii Domnului Celui Preaînalt de milioane
de ori mai luminaţi sînt decît soarele; căci caută peste tot căile oamenilor. Atunci sfîntul a răspuns îndată: "Dacă ochii oamenilor i-ai
judecat că sînt puternici a ruşina sufletul şi a-l opri de la fapta cea rea,
dar oare de ochii lui Dumnezeu, care văd toate cîte se lucrează în ascuns şi
întru arătare, nu ne vom teme şi nu ne vom spăimînta cu mult mai vîrtos?". Acestea
destule au fost ca să înduplece pe desfrînata a se depărta de vicleana poftă
către dînsul şi să se căiască de cele dintîi fapte rele ale ei. Căci îndată
apropiindu-se şi căzînd la pămînt, cerea iertăciune de dobitoceasca şi neînfrînata
ei pornire. Apoi, făcînd adevărată pocăinţă, a luat povăţuitor şi dascăl
pe Sfîntul Efrem în calea cea către mîntuire. Iar el fiind gata a sluji unei
cereri ca aceasta, o sfătui cele cuviincioase, spre a nu merge iarăşi, după
cum zice dumnezeiescul Ieremia, în urma gîndurilor inimii celei rele; apoi s-a
îngrijit a o aduce într-o mînăstire femeiască, spre a face fapte bune. Şi în
scurt, pe aceea care a voit a-l împie-dica din calea cea dreaptă, el mai vîrtos
întorcînd-o de la calea cea rea, a avut ca rod al dreptăţii întoarcerea ei spre
calea mîntuirii. Astfel, dumnezeiescul Efrem întîlnindu-se cu două femei desfrînate,
pe una a folosit-o, iar de la cealaltă însuşi a primit folos sau, mai adevărat
să zic, de la amîndouă, fiindcă ajutorul dumnezeiesc a folosit tuturor. De acolo
fiind povăţuit către Cezareea Capadociei, de darul care îl purta de sus, a văzut
pe marele Vasile, glasul Bisericii şi izvorul dogmelor. Pe care Efrem văzîndu-l,
cu multe cuvinte a început a-l lăuda. Căci cu ochiul cel prea binevăzător al
sufletului a văzut o porumbiţă asemenea cu razele soarelui şezînd pe umărul
cel drept al acestuia, fiind strălucită şi vorbind la ureche lui Vasile. Apoi,
învăţîndu-se în taină prin acea cinstită porumbiţă cele pentru Efrem, l-a cunoscut
cine este şi pentru ce a venit; de aceea se şi împărtăşesc unul cu altul de
vorbire şi se îndulcesc de bunătăţile care erau întru dînşii. Dar să ne întoarcem iarăşi către dumnezeiescul Efrem şi ale
acestuia să le povestim. Căci nici un gînd care să nu-i folosească în lucrarea
faptei bune nu avea şi cum că îndestulător i s-a dat de la Dumnezeu talentul
învăţătoresc pe care sfîntul cu covîrşire l-a împărtăşit în adîncul sufletelor
credincioşilor de-a pururea. Şi aceasta chiar el o însemnează, zicînd: Încă
fiind tînăr, era ca o viţă îngreuiată de mulţi struguri, din limba lui crescută,
la mare înălţime ridicată şi pe spatele a tot pămîntul întinsă; şi toată pasărea
odihnindu-se într-însa, zbura împrejur şi din struguri mînca. Iar viţa cu cît
strugurii i se culegeau şi pe păsări cu îndestulare le ospăta, cu atît mai mult
cu rodul se înmulţea. Şi aceasta însuşi o zicea despre sine. Încă şi alţii din cei ce s-au învrednicit a vedea unele ca acestea,
o mărturisesc despre Efrem. Odată, a spus unul dintre ei că a văzut o mulţime
de îngeri pogorîndu-se de sus şi avînd în mîini o carte, scrisă şi înăuntru
şi afară, şi făcea cercetare despre vederea ce se arătase, cine oare ar fi putut
lua cartea? Unii dintr-înşii puneau înainte pe Efrem, iar alţii pe altul dintre
aceia cîţi cu adevărat săvîrşeau viaţa cucernică şi înţeleaptă în acea vreme.
Iar la urmă toţi s-au învoit că lui Efrem i se încredinţase cartea. Deci, deşteptîndu-se cel ce a avut vedenia, a ajuns la biserică
şi a aflat într-însa pe Efrem cu învăţături prea bune şi decît mierea mai dulci,
ospătînd pe cei ce erau de faţă. Iar acela, după vrednicie mulţumeşte lui Dumnezeu.
Dintr-acea vreme, atît de mult i-au fost lui Efrem curgerile cuvîntului şi necurmarea
gîndurilor, încît nici limba nu putea sluji din destul grăbniciei vorbelor;
încît chiar el a zis odată către Dumnezeu: "Stăvileşte, o! Stăpîne, valurile
darului Tău". Căci făcîndu-se adîncul dăscăliei ca un noian, nu-l lăsa, spre
a nu învăţa. Iar cuvintele cu nimic altceva nu le întrerupea decît numai cu
rugăciunea, şi pe aceasta cu lacrimile. Nopţile apucîndu-l priveghind, se trezea iarăşi la lumină, fiindcă
se temea de stăpînitorul întunericului, ca nu cumva să-l prindă cu somnul, fiind
împiedicat; şi de aceea priveghea pentru năvălirea aceluia, căci cît de puţin
somn îi era destul, gustîndu-l numai, nu spre saţiu, ci numai de nevoie, ca
să-i ţie trupul, care la cele multe sudori şi osteneli se întindea; şi aşa făcea
să fugă din ochii lui somnul. Şi multe alte fapte îi erau lui iubite, dar mai
ales culcarea pe jos, aspra petrecere şi chinuirea de tot felul a trupului şi
necăjirea. Apoi, a adunat atîta bogăţie, încît martori pentru dînsul chiar
gura sa o iau şi graiurile lui cele mai de pe urmă, decît care nimic nu este
mai vrednic de credinţă sau mai adevărat. Acestea sînt în acest chip: "Efrem
n-a avut niciodată pungă, nici toiag, nici traistă, nici argint, nici aur. Nici
vreo avere pe pămînt n-am cîştigat, zice el, fiindcă am ascultat pe Bunul Împărat,
care în Evangheliile ucenicilor Săi porunceşte: Nimic pe pămînt să nu cîştigaţi.
De aceea nu am avut nici un lucru cu patimă de acest fel". Astfel a supus toate, cel rîvnitor cu adevărat şi următor al
ucenicilor celor dintîi; iar în smerita cugetare, zdrobirea inimii şi smerenie,
cine era atît de mare, fierbinte şi tare? Căci cenuşa, ca pîinea o mînca şi
băutura cu plîngere o amesteca şi de laude se ferea foarte mult; pe cei ce-l
lăudau, nu numai că nu-i primea, dar se arăta chiar supărat asupra lor, dar
precum este cineva asupra celor care-l iau în rîs şi-l defaimă; el se ruşina
şi privea la pămînt, culoarea feţii o schimba uneori, cu sudori era asudată
şi cu totul fără de glas petrecea, ca şi cum ruşinea i-ar fi oprit glasul. Aceasta încă era deosebirea smeritei lui cugetări: căci cînd
era să moară, unele ca acestea cu certare poruncea: "Să nu cîntaţi la moarte
pe Efrem, să nu-i faceţi cuvînt de laudă, să nu-l îngropaţi cu haine de mare
preţ, să nu puneţi deosebi trupului meu mormînt, căci am făgăduit lui Dumnezeu
a mă sălăşlui împreună cu cei străini, căci străin sînt eu şi nemernic ca toţi
părinţii mei". Iar despre iubirea de oameni, despre hrănirea săracilor şi despre
milostivirea către cei săraci multă grijă avea el şi mult dorea folosirea acelora
şi de la sine nu avea ce să le dea; ci cu înţelepciunea limbii şi priceperea
deschizînd inima şi mîna multora din bogaţi, cum şi vistieriile, printr-înşii
dădea cu îndestulare celor ce aveau trebuinţă. Căci cuvîntul lui nu era numai
ca să moaie sufletele şi să le pornească spre milă, ci şi însăşi vederea şi
blîndeţea lui mişcau sufletele altora spre umilinţă. Acestea erau astfel, ca
măsură pentru toată fapta bună ce strălucea într-însul. Iar ceea ce acum cuvîntul
pune înainte, se cade să spun, căci este înveselitoare. Apolinarie, cel ce a grăit multă nedreptate şi a izvodit toate
spre răsturnarea credincioaselor dogme, încredinţase unei femei scrierile sale,
care femeie slujea voiei aceluia şi dezmierdărilor lui. Deci, de aceasta înştiinţîndu-se
Efrem, care avea trebuinţă de înţelepciune, s-a prefăcut în chipul unuia din
cei ce cugeta ca Apolinarie, şi se apropia către păzitoarea cărţilor, prefăcîndu-se
că-i aduce binecuvîntare şi că se împrieteneşte cu acea femeie, pe cînd lipsea
Apolinarie. Şi de vreme ce femeia se încredinţase acum cu totul cum că Efrem
este ucenic al lui Apolinarie şi din ceata păgînătăţii lui, s-a rugat ei ca
să i se dea lui scrierile dascălului, "ca să pot, zicea el, să mă lupt cu ereticii".
Iar ea amăgindu-se prin acest înţelept meşteşug, i-a dat în mînă cărţile, rugîndu-l
a le înapoia grabnic. Deci, Sfîntul Efrem, amăgind ca şi Iacov pe Isav şi luînd dreptul
de întîi-născut, cu vitejie a ţintit pe pierzătorul. Căci, deschizînd cărţile
şi pe fiecare din file despărţindu-le, şi cu clei de peşte ungîndu-le pe toate,
şi una cu alta împreună lipindu-le, şi ţinîndu-le mult timp cu mîna şi strîngîndu-le,
încît toate una să le facă, cu lipirea uneia de alta, aşa că nici una de alta
să nu poată să se dezlipească sau să se rupă, le-a dat înapoi femeii. Iar ea
luîndu-le şi necercetîndu-le, nici deschizîndu-le, şi văzînd că erau bine pe
din afară, s-a mulţumit cu aceasta. Deci, a ţinut cîtva timp cărţile la dînsa;
apoi a chemat pe Apolinarie la vorbă cu credincioşii, după sfatul dumnezeiescului
Efrem, care ştia necuvioasele cărţi ce lucrase acela. Deci, Apolinarie era chemat ca să vorbească cu viteazul apărător
al cuvîntului. Însă Apolinarie, fiind obosit şi de bătrîneţe şi de răutăţile
cele multe, el s-a lepădat de vorbă, iar către ale sale cărţi îndată a căutat
şi pe acestea a poruncit să i le aducă, "că acestea, zicea el, îmi vor sluji
mult". Pentru aceasta, luînd una din cărţi, încerca a o deschide. Iar după ce
a văzut că nu se dezlipeşte nici o filă, a cerut altă carte, care asemenea era
lipită. Atunci, în multă nedumerire căzînd, şi de mîhnire umplîndu-se cu sufletul,
cum şi de ruşine, s-a risipit sinodul, iar mai pe urmă chiar şi Apolinarie rău
a pierit. Astfel era Efrem cu rîvnă pentru Hristos, încît în sufletul
lui se sădise fapta cea bună şi se socotea ca un izvor ce curge cu multe feluri
de ape, sau ca o livadă împodobită cu multe feluri de flori şi de trandafiri,
sau ca alt cer pe pămînt cu mulţimea stelelor, şi pretutindeni înfrumuseţat.
El era ca un rai care înflorea şi strălucea de-a pururea şi niciodată nu se
veştejea; iar de şarpele cel veşnic clevetitor al mîntuirii noastre, cu totul
era neatins şi necălcat. Însă acum, către sfîrşit, trebuie să spun şi povestirile cele
despre Efrem. Pentru aceea este de nevoie a povesti sfîrşitul aceluia, şi mai
ales a spune îndestularea darului celui unit cu dînsul. Căci, atunci cînd avea
să se ducă, cu cea de pe urmă durere a poruncit celor ce erau de faţă ca să
nu-l îngroape cu haină de mare preţ. Unele ca acestea poruncind către cei ce
stau împrejur, un oarecare dintre dînşii - şi acesta era din cei mai străluciţi,
gătind o haină de mare preţ şi scumpă, socotea a înfăşura trupul lui Efrem după
moarte. Auzind aceasta, sfîntul care bolea foarte rău, s-a mîhnit, că
şi osîrdia lui i s-a nesocotit. Pentru aceea omul acela rănindu-se de diavol,
chiar lîngă patul sfîntului, în mijlocul tuturor celor ce-l priveau, se tînguia,
sucindu-şi mîinile şi întorcîndu-şi ochii, apoi curgîndu-i spume din gură, făcea
şi alte lucruri ce sînt ale îndrăcirii, prin socoteala dumnezeieştii iconomii,
acestuia i-a dat pedeapsă, căci a defăimat părinteasca poruncă. Deci, cel ce prevedea cele ascunse şi grăia cu duhul cel dumnezeiesc,
a înţeles că boala era rodul păcatului. Atunci dumnezeiescului Efrem făcîndu-i-se
milă şi mărturisirea primind-o, cu rugăciunea şi cu punerea mîinilor l-a izbăvit
de diavol, poruncindu-i a-i împlini făgăduinţa, după poruncă. Deci, într-acest
chip sfinţitul Efrem, la sfîrşitul vieţii, cu atît de mare minune dojenind pe
cei ce erau de faţă şi sfătuindu-i din destul la lucrarea faptei bune, a trecut
către locaşurile cele cereşti şi de acolo către strălucirea, care pe unii ca
aceştia îi aşteaptă întru Iisus Hristos, Domnul nostru, Căruia se cade slavă,
cinste şi stăpînire, împreună cu Tatăl şi cu Sfîntul Duh, acum şi pururea şi
în vecii vecilor. Amin.Viaţa Cuviosului Părintelui nostru Efrem Sirul
(28 ianuarie)
Categoria: Vieţile Sfinţilor pe luna ianuarie
Cuvinte cheie: Cuviosul Efrem Sirul
Cautare:
Viata Cuviosului Parintelui nostru Efrem Sirul
Vizualizari: 1384
Id: 1398
Imagine:
Share:
Cuviosul Efrem, facatorul de minuni
Aducerea cinstitelor moaste ale Sfantului Sfintitului Mucenic Ignatie, purtatorul de Dumnezeu
Cuviosul Lavrentie Inchisul, din Pecersca
Soborul Sfintilor Parintilor nostri si marilor dascali si ierarhi Vasile cel Mare, Grigorie Teologul si Ioan Gura de Aur
Sfantul Sfintit Mucenic Ipolit si cei impreuna cu dinsul
Sfintii doctori fara de arginti Chir si Ioan si Sfanta Mucenita Atanasia, cu cele trei fiice ale ei
Viata Cuviosului Parintelui nostru Antonie cel Mare
Cuvant la Taierea Imprejur a Domnului nostru Iisus Hristos
Soborul Sfintilor Parintilor nostri si marilor dascali si ierarhi Vasile cel Mare, Grigorie Teologul si Ioan Gura de Aur
Viata Maicii noastre Sinclitichia
Viata Sfantului Ierarh Silvestru, Episcopul Romei
Sfantul Sfintit Mucenic Ipolit si cei impreuna cu dinsul
Viata Cuviosului Parintelui nostru Eftimie cel Mare
Viata Cuviosului Parintelui nostru Maxim Cavsocalivitul
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.