Moise, dătătorul de lege care a trecut pe israeliţi prin mare
ca pe uscat, iar în pustie a adăpat pe popor prin minune, şi care multe alte
minuni a făcut, a scris faptele cele de mai înainte, nu cu înţelepciunea luată
de la egipteni, ci cu darul cel dat din cer. Pentru că de unde putea el să ştie fapta cea bună a lui Abel,
iubirea de Dumnezeu a lui Hristos, dreptatea lui Noe, binecuvîntata preoţie
a lui Melchisedec, chemarea lui Avraam, credinţa, bărbăţia, iubirea de străini
şi jerfa fiului său, Isaac? Şi, pe scurt, vestea despre nevoinţele altor bărbaţi
dumnezeieşti, de unde ar fi putut să le ştie, de n-ar fi luat lumină de la dumnezeiescul
Duh? De un ajutor ca acesta (zice Teodorit) am şi eu nevoie în lucrarea de faţă,
pentru a scrie Vieţile Sfinţilor care au fost cu puţină vreme înainte de noi
şi care au strălucit chiar în vremurile noastre; ca după aceea, să le pun ca
pe o lege înaintea celor ce doresc să le urmeze. Deci, mi se cade ca să încep
povestirea chemînd în ajutor rugăciunile acelor sfinţi. Nisibe este o cetate, care a fost într-o vreme între hotarele
stăpînirii Romei şi ale Persiei, care pe atunci dădea dajdie romanilor. În această
cetate s-a născut Sfîntul Iacob şi şi-a ales deosebita petrecere în pustie,
şi şălăşluindu-se acolo, vieţuia prin munţii cei înalţi. Deci, în timp de vară şi de toamnă locuia prin dumbrăvi, avînd
cerul ca acoperămînt; iar în timpul iernii intra într-o peşteră, unde se apăra
de ger. Hrana lui nu era nici din ceea ce se seamănă pe cîmp, nici din lucru,
ci numai din ceea ce singur pămîntul producea. El aduna poame din copacii de
prin pădure şi ierburi ca cele de prin grădini, cu care îşi întărea trupul,
atît numai ca să-şi poată ţine zilele. Foc pentru fierberea mîncării nu-i trebuia
niciodată, pentru că se hrănea numai cu verdeţuri crude; şi nici de lînă nu
avea trebuinţă pentru haine, căci se acoperea cu piei de capre. Astfel omorîndu-şi trupul, cu duhovnicească hrană îşi întărea
sufletul; iar gîndul său îl pregătea spre dumnezeiască vedenie, făcîndu-l oglindă
a Sfîntului Duh - precum grăieşte Apostolul -, şi privind mărirea Domnului,
se urca spre desăvîrşire. De acolo i se înmulţea în toate zilele îndrăzneala
către Dumnezeu, de la Care cerea şi căpăta tot ce avea de trebuinţă; şi înainte
vedea şi proorocea cele ce erau să fie; căci i se dăduse de la Sfîntul Duh darul
facerii de minuni. Să povestim credincioşilor cîteva minuni ale lui şi astfel
vom arăta raza strălucirii lui apostoleşti, ca urmare a darului ce avea. În acea vreme oamenii cei fără de minte se închinau idolilor
celor neînsufleţiţi şi le făceau dumnezeiască cinste; iar cinstirea cea cu adevărat
dumnezeiască era defăimată de cei mulţi şi erau prigoniţi cei ce nu se amestecau
în sălbăticia lor; căci fiind desăvîrşiţi în faptele cele bune, ştiau adevărul,
şi păzindu-se de închinarea idolească, se închinau Ziditorului a toate. Sfîntul Iacob lăsînd pustia, s-a dus în Persia, vrînd să vadă
odrasla cea nouă a sfintei credinţe şi pe cît se putea să ajute la înmulţirea
ei. Trecînd un pîrîu ce se întîmpla în calea lui, a văzut cîteva fecioare spălîndu-şi
hainele şi, dezvelindu-şi picioarele aproape de tot, priveau la dînsul ca la
un străin care purta o îmbrăcăminte neobişnuită, măsurîndu-l cu ochi îndrăzneţi,
neruşinîndu-se nici de cinstea lui, nici de goliciunea lor; ci stăteau cu necuviinţă,
fără a-şi acoperi capetele lor. Atunci sfîntul s-a mîniat pentru această neruşinare a lor şi
vrînd ca să arate puterea lui Dumnezeu, spre învăţătura acelora, şi apoi să
se izbăvească de închinarea idolească, cînd vor vedea acea minune, a blestemat
izvorul din care curgea pîrîul, şi îndată s-a uscat izvorul acela, încît nici
o picătură de apă nu s-a mai aflat într-însul. Asemenea a blestemat şi pe acele
fecioare neruşinate ca să îmbătrînească deodată. Şi s-a împlinit cuvîntul sfîntului,
căci părul cel negru al capetelor lor îndată s-a încărunţit şi s-a făcut ca
frunzele de toamnă, cînd cade bruma peste ele. Văzînd aceasta fecioarele (căci şi apa se uscase şi toate fiind
cărunte, priveau una la alta), s-au înspăimîntat, şi alergînd în cetate, au
spus către toţi cele întîmplate. Cetăţenii, văzînd minunea ce se făcuse, au
mers la Sfîntul Iacob, marele făcător de minuni, şi l-au rugat cu dinadinsul
ca să-şi îmblînzească mînia şi să întoarcă iarăşi apa în rîu. Sfîntul milostivindu-se, degrabă a făcut rugăciune către Domnul,
şi a curs izvorul ca şi mai înainte şi pîrîul s-a umplut de apă. Apoi oamenii
rugau pe sfînt ca să dea şi fetelor tinereţea de mai înainte. Sfîntul voia să
facă aceasta, dar cînd a întrebat unde sînt, fetele nu s-au mai aflat, nici
nu au venit la pocăinţă; pentru aceasta le-a pedepsit ca să rămînă astfel, spre
neuitată aducere aminte de puterile minunate ale lui Dumnezeu, ca astfel şi
ceilalţi să se înveţe curăţenia vieţii şi buna rînduială. Aceasta a fost minunea acestui nou Moise, pe care a făcut-o
nu prin lovirea toiagului, ci prin semnul Sfintei Cruci. Iar eu mai mult de
aceasta mă minunez, adică de blîndeţea lui, căci n-a făcut ceea ce într-o vreme
a făcut Marele prooroc Elisei şi n-a trimis nişte ursoaice ca să sfîşie pe fecioarele
fără de ruşine, ci printr-o pedeapsă mică le-a învăţat spre bune obiceiuri şi
temerea de Dumnezeu. Încă o zic aceasta, nu prihănind mînia proorocului, ci
arătînd că Sfîntul Iacob, avînd aceeaşi putere în facerea de minuni pe care
o avea şi proorocul, a făcut cele cuviincioase bunătăţii lui Hristos şi Noului
Aşezămînt. Acest Sfînt Iacob, văzînd odată pe judecătorul Persiei făcînd
o judecată nedreaptă unui om nevinovat, s-a mîhnit de această nedreptate şi
a poruncit unei pietre mari ce era aproape, ca să se sfărîme şi să se răspîndească
ca ţărîna, mustrînd pe judecător de această nedreptate. Cei ce erau acolo, văzînd acest lucru, s-au înfricoşat; ba încă
s-a temut şi judecătorul nedrept şi, cunoscîndu-şi păcatul, s-a căit; apoi,
schimbînd judecata cea dintîi, a hotărît alta dreaptă. Şi aici făcătorul de
minuni a urmat Domnului său, Care vrînd să arate că de voie merge la patimă
şi cum că, cu înlesnire - de ar fi voit -, ar fi pierdut pe ucigaşii Săi, totuşi
nu i-a pierdut, ci smochinul cel neînsufleţit l-a uscat cu cuvîntul, arătîndu-Şi
puterea Sa. Acelei bunătăţi a Domnului a urmat Sfîntul Iacob; n-a adus pedeapsa
asupra nedreptului judecător, ci a sfărîmat piatra şi prin aceasta a învăţat
pe judecător dreapta judecată. Pentru aceste faceri de minuni, şi făcîndu-se
iubit şi mărit înaintea tuturor, s-a ridicat fără de voie la episcopat, în patria
sa, cetatea Nisibe, deşi se lepăda şi fugea de o dregătorie ca aceasta. Schimbîndu-şi petrecerea vieţii singuratice şi sălăşluindu-se
cu cetăţenii, nu şi-a schimbat nici hrana, nici hainele, ci numai locul era
altul, iar rînduiala vieţii aceeaşi; însă ostenelile erau mai multe ca cele
dintîi, căci prin post, prin culcare pe jos, prin purtarea rasei, i s-a adăugat
grija de popor, de sărmani, de văduve, ca să sprijinească pe cei năpăstuiţi
şi să ajute tuturor, povăţuindu-i pe toţi la fapte bune. Însă ce trebuinţă este a număra cu amănuntul ostenelile şi îngrijirile
pentru popor, care se cuvin unei dregătorii ca aceasta? Cei ce şi-au luat asupra
lor acest jug ştiu aceasta şi, mai ales cei ce iubesc şi se tem de Stăpînul,
Care le-a încredinţat păstoria oilor celor cuvîntătoare. Deci, sfîntul, ostenindu-se
mai mult în dregătoria episcopiei şi săvîrşind bunătăţi, şi-a adăugat mai multe
daruri ale Sfîntului Duh. Într-o vreme, mergînd sfîntul la un sat, s-au apropiat în calea
sa nişte săraci, care cereau de la dînsul milostenie pentru îngroparea unui
mort, care se afla zăcînd chiar în acea cale. Iar omul acela nu era cu adevărat
mort, ci se prefăcea; căci acei săraci văzînd de departe pe episcop venind,
au poruncit unuia dintre dînşii ca să se prefacă că este mort, să capete cu
un meşteşug ca acesta mai multă milostenie de la episcop. Deci arhiereul le-a dat cuvincioasa milostenie şi pentru cel
mort s-a rugat ca să i se ierte păcatele şi sufletul lui să se rînduiască cu
cei drepţi; apoi s-a dus în calea sa. Depărtîndu-se sfîntul, prietenii celui
prefăcut mort îi ziceau să se scoale, iar el nu se scula; căci acum murise cu
adevărat şi zăcea fără suflet. Văzînd săracii cum că minciuna lor s-a adeverit, au alergat
după sfînt, şi ajungîndu-l, au căzut la picioarele lui, mărturisîndu-şi păcatul
şi aruncînd pricina asupra sărăciei; deci, se rugau ca să-i ierte şi să întoarcă
în trup sufletul mortului. Iar făcătorul de minuni, asemănîndu-se Domnului cel
mult îndurat, i-a ascultat; şi cu rugăciunea ce a făcut a întors sufletul şi
a înviat mortul. Aceasta, precum mi se pare, se aseamănă cu minunea Sfîntului
Petru, care a dat morţii celei năpraznice pe Anania şi pe Safira, care se sfătuiseră
să mintă împotriva Duhului Sfînt şi să ascundă din preţul ţarinei; pentru că
şi acest Sfînt Iacob, celui ce şi-a tăinuit duhul său şi cu minciună se prefăcuse
mort, i-a luat sufletul. Sfîntul Petru, cunoscînd furtişagul, descoperindu-i aceasta
Sfîntul Duh, a dat pedeapsa de moarte asupra celor ce furaseră; Iacob, neştiind
vicleşugul, căci cu minciună se prefăcuse mort săracul acela, prin rugăciune
i-a luat viaţa. Petru, pe Anania şi pe Safira, care muriseră, nu i-a izbăvit,
pentru că atunci era trebuinţă de asprime, ca şi ceilalţi să aibă frică; iar
Iacob avînd darul apostolesc, prin moarte a pedepsit cîtva timp, apoi iarăşi
a mîngîiat prin întoarcerea vieţii acelui om. După aceasta, cînd Arie, întîiul hulitor al Fiului lui Dumnezeu
şi al Sfîntului Duh, şi-a ascuţit limba sa asupra Făcătorului său şi a tulburat
tot Egiptul, iar mai marele între împăraţi Constantin, care, ca alt Zorobabel,
a izbăvit lumea din robia închinării la idoli şi bisericile cele dumnezeieşti
răsturnate la pămînt le-a ridicat şi le-a înălţat, a adunat întîiul sobor de
sfinţi părinţi a toată lumea, în Niceea, arhiereul lui Dumnezeu, Iacob, episcopul
Nisibei, era acolo în mijlocul soborului sfinţilor părinţi, apărînd dreapta
credinţă, iar pe Arie l-a depărtat de la Biserică. În acea vreme, Nisibe era sub stăpînirea împăraţilor Romei,
iar marele Constantin murind, Saporie, împăratul Persiei, a venit cu toată puterea
oştilor sale, înconjurînd cetatea aceasta, vrînd s-o ia; dar cu rugăciunile
Sfîntului episcop Iacob, cetatea rămînea nebiruită. Atunci Saporie a oprit cu
pietre şi cu pămînt rîul care curgea prin cetate, şi adunîndu-se apă multă,
îndată i-a dat drumul asupra cetăţii, încît au căzut zidurile ei de pornirea
rîului şi de puterea apei, apoi mare parte a cetăţii a întunecat-o, aducînd
multă frică cetăţenilor dintr-însa şi multă bucurie perşilor, cărora li se părea
că au în mîini cetatea; însă nu s-au apropiat ca să intre, fiindcă apele îi
opreau, ci au amînat pînă a doua zi, ca să se pornească cu toată puterea asupra
cetăţii. Iar noaptea, sosind tot poporul cetăţii, s-a apucat de lucru,
prin îndemnarea episcopului şi, cu ajutorul rugăciunilor lui, au îndreptat zidurile
cetăţii, încît nici călăreţii, nici pedestraşii nu puteau să intre înăuntru
fără scări; dar cetatea putea să fie luată cu înlesnire de n-ar fi căutat cetăţenii
ajutorul Celui Preaînalt. Si au rugat toţi pe Sfîntul Iacob, episcopul lor,
ca să se suie pe zidurile cetăţii şi să risipească puterea potrivnicilor. Deci, s-a suit Sfîntul Iacob, şi văzînd nenumăratele cete ale
oştirii persane, s-a rugat lui Dumnezeu să trimită asupra lor ţînţari şi muşte
cîineşti, ca ei să cunoască puterea lui Dumnezeu şi să plece de la cetate. Şi
a ascultat Dumnezeu rugăciunea robului Său, căci a adus îndată asupra cetelor
persane un nor de ţînţari şi de muşte, a căror muşcare era atît de cumplită,
încît caii şi elefanţii neputînd-o suferi, rupeau zăbalele şi frîiele şi fugeau
încoace şi încolo neopriţi. Si nu numai celor necuvîntătoare, ci chiar şi perşilor
le erau nesuferiţi ţînţarii aceia şi muştele, ce erau mai cumplite decît mii
de ostaşi înarmaţi. Văzînd păgînul împărat că ostenelile lui erau în deşert, căci
puterea oştii lui se biruia de ţînţari şi de muşte, era în nepricepere şi în
mare tulburare. Apoi, cînd a văzut umblînd pe zidurile cetăţii pe acel om dumnezeiesc,
adică pe Iacob episcopul, şi i se părea că acela este împărat, pentru că avea
porfiră împărătească, cu coroană pe cap foarte strălucită, s-a mîniat pe ai
săi, care spuseseră că nu este împărat în cetate şi i-a pedepsit cu moarte;
drept aceea, depărtîndu-se de cetate, a fugit în pămîntul său, izgonit de muşte
şi de ţînţari. O minune ca aceasta a făcut Dumnezeu prin rugăciunile plăcutului
Său, care n-a cerut să cadă foc din cer asupra vrăjmaşului, precum altă dată
Ilie proorocul a cerut asupra celor 50 şi i-a ars, nici se ruga ca să-i înghită
pămîntul, ci numai ţînţari şi muşte să vină asupra lor, ca să cunoască puterea
lui Dumnezeu. Şi cu adevărat minune a fost, căci atîta oaste persană nu putea
să se scape de nişte mici insecte din văzduh şi a fugit, biruindu-se cu ruşine.
Atîta dar avea Sfîntul Iacob de la Dumnezeu şi atîta îndrăzneală către El. După aceea, fiind trecut de zile, s-a odihnit întru Domnul.
Iar după moartea lui, cîtăva vreme trecînd, cetatea Nisibei a fost numărată
la stăpînirea Persiei, din care credincioşii ieşind, au luat cu ei moaştele
folositorului şi povăţuitorului lor, Sfîntul Iacob, care de ar fi fost viu,
niciodată n-ar fi fost stăpînită cetatea de barbari, de care o apăra marele
plăcut al lui Dumnezeu, cu puterea cea nebiruită a lui Hristos, Dumnezeul nostru,
Căruia dimpreună cu Tatăl şi cu Sfîntul Duh, se cuvine slava, în veci. Amin.Viaţa Cuviosului Părintelui nostru Iacob, cel din Nisibe
(13 ianuarie)
Categoria: Vieţile Sfinţilor pe luna ianuarie
Cuvinte cheie: Cuviosul Iacob
Cautare:
Viata Cuviosului Parintelui nostru Iacob, cel din Nisibe
Vizualizari: 1318
Id: 1370
Imagine:
Share:
Povestirea monahului Amonie despre uciderea cuviosilor parinti din Sinai si Rait
A doua ucidere a cuviosilor parinti, care s-a facut in Sinai si in Rait, pe vremea fericitului Nil Pustnicul
Viata Cuviosilor Parinti Simeon si Sava, ctitorii Manastirii Hilandarul, care au trait in anii 1190 de la Hristos
Pomenirea Cuviosului Parintelui nostru Pavel Tebeul
Viata Cuviosului Ioan Colibasul
Sfintii doctori fara de arginti Chir si Ioan si Sfanta Mucenita Atanasia, cu cele trei fiice ale ei
Viata Cuviosului Parintelui nostru Antonie cel Mare
Cuvant la Taierea Imprejur a Domnului nostru Iisus Hristos
Soborul Sfintilor Parintilor nostri si marilor dascali si ierarhi Vasile cel Mare, Grigorie Teologul si Ioan Gura de Aur
Viata Maicii noastre Sinclitichia
Viata Sfantului Ierarh Silvestru, Episcopul Romei
Sfantul Sfintit Mucenic Ipolit si cei impreuna cu dinsul
Viata Cuviosului Parintelui nostru Eftimie cel Mare
Viata Cuviosului Parintelui nostru Maxim Cavsocalivitul
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.